آلفابت گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۱ را منتشر کرد - تکفارس 
آلفابت گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۱ را منتشر کرد - تکفارس 

آلفابت گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۱ را منتشر کرد

افشین نوری
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 12:17
آلفابت گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۱ را منتشر کرد - تکفارس 

گوگل سال گذشته در اوج شیوع ویروس کرونا جزو معدود شرکت‌های فناوری بود که با کاهش درآمد مواجه شد. این کاهش درآمد گرچه برای اولین بار در تاریخ گوگل اتفاق می‌افتاد، اما میزان آن فقط  ۲ درصد بود. حالا با انتشار گزارش جدید آلفابت، به نظر می‌رسد که گوگل دوباره خودش را احیا کرده و در بهار امسال به درآمدی نزدیک به درآمد سه ماهه اول سال گذشته دست یافته است. گوگل در سه ماهه اول سال گذشته، رکورد بیشترین درآمد سه ماهه خود را به ثبت رسانده بود.

گزارش جدید آلفابت، درآمد ۵۵.۳ میلیارد دلاری را برای این شرکت در سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد که بسیار نزدیک به درآمد ۵۶.۹ میلیارد دلاری در سه ماهه اول سال گذشته است. سودآوری شرکت نیز در سه ماهه اول امسال ۱۷.۹ میلیارد دلار بوده که درمقایسه با ۱۵.۲ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته، رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که کسب‌وکار گوگل کلود (Google Cloud) آلفابت همچنان در حال از دست دادن درآمدهاست. این بخش، در سال گذشته باعث ضرر بسیار سنگین ۵.۶ میلیارد دلاری به شرکت شد، اما امسال میزان این ضررها کمی کاهش یافته و به ۹۷۴ میلیون دلار به‌ازای ۴ میلیارد دلار درآمد رسیده است. در گزارش‌های قبلی، کسب‌وکار گوگل کلود به‌ازای هر ۴ میلیارد دلار درآمد، بالای ۱ میلیارد دلار ضرر داشت که این موضوع نشان می‌دهد امسال میزان ضررها کمی کاهش یافته است.

مطالب مرتبط:

اما بخش یوتیوب همچنان سودآوری خوبی برای شرکت داشته است. این بخش هرچند در سه ماهه اول امسال نتوانسته به اندازه سه ماهه چهارم سال گذشته، درآمدزایی داشته باشد (۶ میلیارد دلار در مقابل ۶.۹ میلیارد دلار)، اما این ۶ میلیارد دلار در مقایسه با ۴ میلیارد دلار سه ماهه اول سال گذشته، رشد بزرگی محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که امسال بخش یوتیوب بتواند درآمدی بیش از ۱۵ میلیارد دلار سال گذشته کسب کند. البته این به شرطی است که میزان استفاده از یوتیوب، به‌خاطر گسترش واکسیناسیون کرونا و افزایش تماس‌های اجتماعی، کاهش نیابد.

در مورد بخش سخت‌افزار گوگل، بسیار سخت است که بگوییم عملکرد این بخش چگونه بوده است، برای اینکه آلفابت عملکرد این بخش را جزو دسته‌بندی «سرویس‌های گوکل» قرار کرده و این دسته‌بندی نه‌تنها شامل یوتیوب و سرچ گوگل می‌شود بلکه شامل کل کسب‌وکار تبلیغات گوگل هم می‌شود. با این‌حال، یک دسته‌بندی دیگر به نام «سایر سرویس‌های گوگل» نیز وجود دارد که متمایز از بخش تبلیغات و سرویس‌ها است و حدود ۶.۴۹ میلیارد دلار درآمد داشته است.

بخش دیگری نیز مربوط به پروژه‌های تجربی آلفابت می‌شود که شامل درآمدهای حاصل از شرکت‌های کوچک Waymo ،Verily و Google Fiber می‌شود. این بخش درمجموع ۱۹۸ میلیون دلار درآمد و ۱.۱۵ میلیارد دلار ضرر عملیاتی داشته‌ است.

به گفته مقامات آلفابت، به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، بخش سرچ گوگل رشد قابل‌توجهی داشته است و جستجوها عمدتا شامل اطلاعاتی درباره ویروس کرونا و همچنین جستجو برای کسب‌وکارهای محلی بوده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید