اپل تولید انبوه پردازنده M2 را از این ماه شروع می‌کند - تکفارس 
اپل تولید انبوه پردازنده M2 را از این ماه شروع می‌کند - تکفارس 

اپل تولید انبوه پردازنده M2 را از این ماه شروع می‌کند

افشین نوری
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 19:13
آیپد و مک‌بوک

اپل هفته گذشته در رویداد Spring Loaded، با معرفی آیپد پرو و آی مک‌های جدید، سبد محصولات مجهز به چیپست M1 خودش را توسعه داد. رویداد مهم بعدی، کنفرانس توسعه‌دهندگان (WWDC) است که از ۱۷ خرداد (۷ ژوئن) شروع خواهد شد. انتظار می‌رود که اپل در این رویداد مدل‌های بزرگ‌تر مک بوک پرو (۱۴ و ۱۶ اینچی) را معرفی کند. اما مهم‌تر از اندازه این دستگاه‌ها، پردازشگر داخل آن‌ها خواهد بود.

مطالب مرتبط:

طبق آخرین گزارش‌ها، چیپست M2 از فناوری جدید N5P استفاده خواهد کرد. تراشه فعلی M1، مبتنی بر فناوری N5 (۵ نانومتری) است که به‌گفته شرکت TSMC در مقایسه با تکنولوژی N7 (۷ نانومتری) دارای ۱۵ درصد سرعت بیشتر و ۳۰ مصرف انرژی کمتر است. فناوری N5P در مقایسه با N7، این اعداد را به‌ترتیب ۲۰ درصد و ۴۰ درصد بهبود خواهد بخشید.

اپل

انتظار می‌رود که پردازنده M2 دارای هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر و احتمالا هسته‌های پردازشی هوش مصنوعی (NPU) کمتری باشد. تراشه M1 از چهار هسته پردازشی و ۷ یا ۸ هسته گرافیکی بهره می‌برد.

رایانه‌های مجهز به چیپست M1، کسب‌وکار رایانه اپل را دوباره احیا کرده‌اند. طبق داده‌های موسسه IDC، اپل در فاصله بین ماه‌های ژانویه تا مارس امسال تعداد ۶.۶۹ میلیون دستگاه مک بوک عرضه کرده که دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. ضمن اینکه اپل در سال ۲۰۲۰ هم عملکرد فوق‌العاده‌ای در این بخش داشت و حدود ۲۳ میلیون مک بوک عرضه کرد که ۲۹.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید