چین اخبار مربوط به جایزه اسکار کلویی ژائو را سانسور کرد - تکفارس 
چین اخبار مربوط به جایزه اسکار کلویی ژائو را سانسور کرد - تکفارس 

چین اخبار مربوط به جایزه اسکار کلویی ژائو را سانسور کرد

مهدی حلوائی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 18:41
کلویی ژائو

براساس گزارش وال استریت جورنال، تمام اخبار مربوط به دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی توسط کلویی ژائو در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوی کشور چین به دستور وزارت تبلیغات سیاسی این کشور سانسور شد. کلویی ژائو در شهر پکن متولد شده و اولین زن و همچنین اولین شخص رنگین‌پوستی است که موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی شده است. همچنین فیلم Nomadland به عنوان برترین فیلم سال و فرانسس مک‌دورمند، بازیگر نقش اول این فیلم، به عنوان بهترین بازیگر زن سال انتخاب شد.

براساس این گزارش، پیام‌های تبریک به ژائو در روز دوشنبه از شبکه‌های اجتماعی چین حذف شده و جستجوهای مربوط به اخبار مراسم اسکار امسال در موتورهای جستجوی چینی، نتایج اندکی را به نمایش می‌گذاشتند. همچنین هیچ خبری در مورد برنده‌شدن کلویی ژائو در تلویزیون رسمی کشور چین منتشر نشده و حزب کمونیست چین این اخبار را در بخش‌های دیگر نیز سانسور کرده است. گفته می‌شود که وزارت تبلیغات سیاسی چین از منابع مختلف درخواست کرده تا این اخبار را گزارش ندهند.

مطالب مرتبط:

وب‌سایت گلوبال تایمز، که توسط روزنامه‌ی پیپل دیلی اداره می‌شود، در اواخر روز دوشنبه خبر برنده‌شدن ژائو در مراسم اسکار را منتشر کرد اما در ادامه اعلام کرد که فیلم Nomadland  یک فیلم آمریکایی کلیشه‌ای بوده و این فیلم به دور از زندگی واقعی مردم چین است. این وب‌سایت در ادامه توضیح داد:

ما امیدواریم که او (کلویی ژائو) بتواند بالغ‌تر شود. در دوره‌ای که تنش‌ها بین دو کشور آمریکا و چین روزبه‌روز در حال افزایش است، او می‌تواند نقش میانجی را بین دو طرف ایفا کرده و از افزایش این تنش جلوگیری کند. او نمی‌تواند از برچسب خاصی که به او زده شده فرار کند و باید به‌طورز فعال از آن استفاده کند.

براساس گزارش هالیوود ریپورتر، وب‌سایت کوچک ۱۶۳، کلویی ژائو را پس از انگ لی به عنوان دومین کارگردان چینی که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی می‌شود، معرفی کرد. انگ لی که جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم‌های کوهستان بروکبک (۲۰۰۶) و زندگی پی (۲۰۱۳) دریافت کرده بود، در کشور تایوان به دنیا آمده است. چین کشور تایوان را به عنوان بخشی از کشور خود می‌داند و این مسئله، جنجال‌های زیادی را در سطح بین‌المللی به پا کرده است.

این اولین باری نیست که فیلم Nomadland و کارگردان آن از رسانه‌های چینی حذف می‌شوند. براساس اخباری که در ماه گذشته منتشر شده بود، چین تمامی اطلاعات مروط به این فیلم و کارگردان آن را از شبکه‌های اجتماعی خود سانسور کرده بود.

یکی از دلایل سانسور کلویی ژائو در رسانه‌های چین، سخنان او در مورد این کشور در رسانه‌های غربی بوده است. او در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی فیلم‌میکر (Filmmaker) در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که کشور چین “جایی است که دروغ تمام آن را فرا گرفته است”. این سخنان او مدتی بعد از روزنامه‌ی ذکرشده حذف شده بود اما در همین فاصله سر و صدای بسیاری در چین به پا کرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید