مقایسه آیفون ۱۲ پرو مکس با وان پلاس ۹ پرو - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۲ پرو مکس با وان پلاس ۹ پرو - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۲ پرو مکس با وان پلاس ۹ پرو

حامد شهرزاد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 18:00
مقایسه آیفون ۱۲ پرو مکس با وان پلاس ۹ پرو

اگر به دنبال خرید یک گوشی هوشمند هستید که بتواند با آیفون ۱۲ پرو مکس رقابت کند و ساخته‌ی شرکت سامسونگ نباشد، ممکن است وان پلاس ۹ پرو بهترین انتخاب شما باشد.

تلفن هوشمند جدید وان پلاس دارای یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌ها مانند دوربین پیشرفته است که توسط شرکت برجسته هسلبلد ساخته شده است. البته باید دید که آیا تبلیغات گسترده شرکت وان پلاس در مورد دوربین این گوشی واقعاً درست بوده است؟ آیا وان پلاس ۹ پرو می‌تواند آیفون ۱۲ پرو مکس را شکست دهد؟

کیفیت دوربین وان پلاس ۹ پرو ممکن است بزرگ‌ترین مسئله در مورد این گوشی باشد، اما تنها مسئله نیست. با توجه به اینکه شرکت وان پلاس برای سال‌ها به تولید تلفن‌های ارزان مشغول بوده است و گوشی‌های هوشمند این شرکت لقب قاتل پرچم‌داران را از آن خود کرده بودند، باید این که آیا افزایش قیمت وان پلاس ۹ پرو اقدامی عاقلانه از سوی این شرکت بوده است یا خیر. البته وان پلاس ۹ پرو به خودی خود یک محصول پرچم‌دار مناسب است، اما قیمت این محصول ۱۰۷۰ دلار آمریکا است که تنها ۳۰ دلار ارزان‌تر از آیفون ۱۲ پرو مکس است. البته اگر این گوشی را با مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیفون مقایسه کنید، تفاوت آن دو به ۱۳۰ دلار آمریکا افزایش خواهد یافت.

بنابراین، گوشی‌های وان پلاس دیگر دارای قیمت پایین‌تر نسبت به رقبا نیستند و وان پلاس ۹ پرو باید خود را برای روبه‌رو شدن با یک رقیب بزرگ آماده کند. آیا وان پلاس ۹ پرو قاتل پرچم‌داری مانند آیفون است یا در برابر آن شکست خواهد خورد؟ فقط یک راه برای یافتن این پاسخ وجود دارد. بیایید وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس را کنار هم قرار دهیم تا متوجه شویم کدامیک پیروز میدان است.

مطالب مرتبط:

طراحی

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

اگرچه وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس دارای اندازه صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی یکسان هستند (حداقل بر روی کاغذ)، اما لبه مخروطی وان پلاس آن را به یک گوشی باریک‌تر و راحت‌تر برای نگه داشتن تبدیل می‌کند. این در حالی است که آیفون دارای عرض اضافی و کناره‌های صاف است و در دست خیلی بزرگ احساس می‌شود و نگه داشتن و حمل آن کاملاً ناخوشایند است.

چیزی که ما از آن استقبال می‌کنیم این است که وان پلاس سبک‌تر از آیفون است. آیفون ۱۲ پرو مکس تقریباً نیم پوند وزن دارد و قطعاً سنگین است. اما به‌طور کلی، هر دو به یک اندازه احساس خوبی را به کاربر می‌دهند و هر دو دارای گواهینامه ضد آب آی پی ۶۸ هستند که ما از آن قدردانی می‌کنیم.

بدنه پشتی آیفون از شیشه مات تشکیل شده است. این در حالی است که در وان پلاس از بدنه نقره‌ای براق استفاده شده است. البته یک نسخه سبزرنگ نیز وجود دارد که مات است. نسخه نقره‌ای جلوه‌ی خاصی دارد که ما آن را دوست داریم. رنگ بدنه وان پلاس باعث می‌شود که آن کمی خاص به نظر برسد، در حالی که آیفون ظاهر تک‌رنگ سنتی‌تر و معمول‌تری دارد.

یک ویژگی با نام سوئیچ بی‌صدا ویژگی کوچکی است که در هر دو گوشی هوشمند مشترک است و در گوشی‌های برندهای دیگر وجود ندارد. این ویژگی دکمه در آیفون است که می‌تواند گوشی هوشمند را بین حالت صدادار و حالت لرزش تغییر دهد، در حالی که در وان پلاس، سه حالت کاملاً بی‌صدا، لرزش و صدادار وجود دارد.

آن چیزی که در هیچ‌یک از این دو تلفن همراه وجود ندارد، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون است که البته تعجبی ندارد.

صفحه‌نمایش

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس دارای صفحه‌نمایش بزرگ ۶٫۷ اینچی هستند و هر دو از پنل اولد بهره می‌برند که دارای رنگ‌های غنی و روشن و زاویه دید عالی است و همچنین در فضای باز بسیار روشن هستند. به‌طور خلاصه، این دو صفحه‌نمایش بسیار زیبا هستند.

البته تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد، اما بزرگ‌ترین تفاوت در این است که وان پلاس از نرخ تازه‌سازی سریع‌تر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. بنابراین، پیمایش روی صفحه روان‌تر به نظر می‌رسد، در حالی که صفحه‌نمایش آیفون با فرکانس ۶۰ هرتز کار می‌کند.

وضوح صفحه‌نمایش وان پلاس نیز کمی بیشتر است، اما صادقانه بگوییم، شما تنها این تفاوت‌ها را از نزدیک و اگر بسیار دقت کنید، مشاهده می‌کنید و از فاصله دید طبیعی، همه‌چیز کاملاً واضح به نظر می‌رسد.

آیفون همچنین بریدگی نمادین خود را در بالای صفحه‌نمایش دارد که شامل یک سنسور پیچیده فیس آی دی و یک دوربین جلو است، در حالی که در گوشه‌ی صفحه‌نمایش وان پلاس یک دوربین سلفی به‌صورت پانچ هول وجود دارد که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. اگر شما به استفاده از آیفون با وجود این بریدگی بزرگ عادت کرده‌اید، با آیفون ۱۲ پرو مکس نیز مشکلی نخواهید داشت، اما ما هنوز هم در هنگام تماشای فیلم و انجام بازی‌ها احساس آزردگی می‌کردیم.

عملکرد پردازشی

وان پلاس ۹ پرو به جدیدترین و قدرتمندترین تراشه کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ مجهز است. این در حالی است که آیفون ۱۲ پرو مکس از تراشه ای ۱۴ بایونیک تولیدشده توسط شرکت اپل استفاده می‌کند.

هردوی این تراشه‌ها از قدرتمندترین تراشه‌های ارائه‌شده برای موبایل هستند که از پیشرفته‌ترین فناوری ساخت تراشه یعنی معماری ۵ نانومتری بهره می‌برند. با این حال، این دو تراشه کاملاً یکسان نیستند. در حقیقت، نرم‌افزار بنچمارک گیک بنچ برتری بارز ای ۱۴ بایونیک را نشان می‌دهد.

اگرچه این تفاوت‌ها در استفاده روزمره چندان مهم نیست و این تفاوت‌های اندک ممکن است چیزی نباشد که کاربران عادی بیش از حد به آن توجه کنند، زیرا به هر حال، هر دو تلفن می‌توانند سرعت کافی را برای انجام بیشتر کارها فراهم کنند. در حقیقت، سرعت تازه‌سازی صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی در وان پلاس ممکن است تعیین‌کننده‌ی نهایی روان بودن رابط کاربری باشد، نه عملکرد پردازنده.

گیمینگ

ما برای شبیه‌سازی بازی کردن با این دو گوشی، تست ۳ دی مارک وایلدفایر را اجرا کردیم. این آزمون برخلاف سایر تست‌های بنچمارک که فقط برای چند دقیقه اجرا می‌شوند، به مدت ۲۰ دقیقه به‌طور مداوم اجرا می‌شود. این آزمون می‌تواند بررسی کند که آیا تراشه موجود در گوشی پس از استفاده طولانی‌مدت گرم و کند می‌شود یا خیر.

این آزمون نتایج جالبی را نشان می‌دهد. این تست مشخص کرد که آیفون دارای عملکردی فوق‌العاده قدرتمند در شروع آزمون است، اما تنها پس از یک دقیقه، عملکرد آن به‌تدریج کاهش می‌یابد تا دمای گوشی را تنظیم کند، در حالی که اسنپدراگون در وان پلاس می‌تواند به مدت طولانی‌تری دارای بهترین عملکرد خود باشد.

شبکه وای فای و ۵G

بزرگ‌ترین سؤال در مورد وان پلاس ۹ پرو این است که آیا این مدل با همه‌ی شرکت‌های مخابراتی در سراسر دنیا و به‌عنوان مثال، ایالات متحده سازگار خواهد بود یا خیر.

در حال حاضر، شرکت تی موبایل تنها شرکت مخابراتی است که این تلفن را به‌صورت لاک شده ارائه می‌دهد، اما فروش این تلفن توسط ورایزون وایرلس نیز تأیید شده است. بنابراین، می‌توانید از این گوشی هوشمند در هر دو شرکت مخابراتی آمریکایی استفاده کنید.

وان پلاس ۹ پرو هنوز گواهینامه مربوط به پشتیبانی از شبکه ۵G ای تی اند تی را دریافت نکرده است، به این معنی که اگر از این شرکت مخابراتی استفاده می‌کنید، فقط می‌توانید از وان پلاس ۹ پرو در شبکه ال تی ای استفاده کنید.

از طرف دیگر، مزیت آیفون این است که توسط هر سه شرکت مخابراتی ایالات متحده قابل استفاده است و از ام ام ویو ۵G پشتیبانی می‌کند. با این وجود، آیا این چیزی است که باید به آن اهمیت دهید؟ اگر شما در یکی از مناطق تحت پوشش ام ام ویو زندگی می‌کنید که مقدار آن حدود تنها یک درصد است و واقعاً به ‌سرعت فوق‌العاده سریع شبکه ۵G ام ام ویو نیاز دارید، آیفون انتخاب بهتری است. اما باید گفت که برای اکثر کاربران، این موضوع یک عامل تعیین‌کننده نیست.

در مورد اتصال وای فای نیز هر دو تلفن از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند، اما در حال استفاده متوجه شدیم که وان پلاس برد طولانی‌تری دارد و در جایی که آیفون سیگنال وای فای را پیدا نمی‌کند، همچنان به شبکه متصل است. اگر اتصال وای فای شما در خانه‌تان ضعیف است و به‌سختی به شبکه وصل می‌شوید و مودم وای فای شما در حال حاضر قابل ارتقا نیست، خرید گوشی وان پلاس ۹ پرو انتخاب مناسب‌تری نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس است.

دوربین

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

سال‌ها است که مشکل شماره یک گوشی‌های هوشمند وان پلاس این بود که این شرکت نمی‌تواند دوربینی قابل رقابت با بهترین دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند بسازد. البته در سال گذشته، وان پلاس ۸ پرو این مشکل را به چالش کشید. این اولین دوربین برجسته و پیشرفته این برند بود. با توجه به عملکرد بسیار خوب وان پلاس ۸ پرو، انتظارات زیادی از وان پلاس ۹ پرو داریم.

بزرگ‌ترین تفاوت این دو گوشی در گستردگی زاویه دید لنز دوربین اصلی وان پلاس ۹ پرو در مقایسه با زاویه دید نسبتاً کم لنز دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس است.

تفاوت اصلی در عکس‌های روز، رنگ تصاویر گرفته شده است. وان پلاس نسبت به تصاویر واضح و کنتراست بالای تصاویر گرفته‌شده در آیفون، از تصاویری با کنتراست پایین‌تری برخوردار است. ما فکر می‌کنیم که رنگ‌های آیفون اشباع‌تر از رنگ‌هایی است که در زندگی عادی و به‌صورت روزمره مشاهده می‌کنیم، اما به‌طور کلی، این نوع تصاویر در نزد کاربران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند و معمولاً توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند.

هنگام بزرگنمایی، وان پلاس می‌تواند ۳۰ بار تصویر اصلی را بزرگ‌نمایی کند، در حالی که آیفون می‌تواند تا ۱۲ برابر تصویر را بزرگ‌تر کند. کیفیت بزرگنمایی ۳ برابر در هر دو تلفن همراه مشابه است. آیفون ممکن است در این حالت از مزیت کمی نیز برخوردار باشد، اما در هنگام بزرگنمایی زیاد مانند لنز بزرگنمایی ۱۰ برابر، پیروزی از آن وان پلاس است.

با این وجود، در شرایط کم‌نور، شاهد قدرت واقعی دوربین وان پلاس با زاویه دید بسیار گسترده هستیم، زیرا می‌تواند عکس‌های بهتری نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس ثبت کند.

در نور کم، وان پلاس معمولاً عکس‌هایی را ثبت می‌کند که کمی تاریک‌تر از آیفون هستند، اما به واقعیت نزدیک‌تر هستند. این در حالی است که تصاویر گرفته‌شده با آیفون روشن‌تر است اما کمی غیر واقعی به نظر می‌رسد.

وان پلاس دوربین جدید وان پلاس ۹ پرو با زاویه دید فوق‌العاده گسترده خود را بسیار تبلیغ کرد و با وجود آنکه عملکرد آن مطمئناً خوب است، اما ممکن است به‌اندازه تبلیغات باورنکردنی این شرکت، پیشرفته نباشد.

فیلم‌برداری

از نظر کیفیت فیلم‌برداری، می‌توانید حداکثر تا رزولوشن ۸ کی در گوشی هوشمند وان پلاس ۹ پرو فیلم‌برداری کنید و در آیفون نیز می‌توانید با وضوح حداکثری ۴ کی فیلم‌برداری کنید. از طرف دیگر، می‌توانید به‌صورت اچ دی آر (۱۰ بیتی) و با وضوح ۴ کی در آیفون فیلم‌برداری کنید، در حالی که وان پلاس نمی‌تواند فیلم اچ دی آر را ضبط کند.

به خاطر بسپارید که این دو ویژگی اضافی منجر به افزایش قابل توجه اندازه فایل‌های ذخیره‌شده می‌شود. فایل‌های ویدئویی ۸ کی که تنها یک دقیقه هستند، ۱ گیگابایت فضا را در گوشی اشغال می‌کنند. فیلم‌برداری در این حالت فاقد هر نوع تثبیت‌کننده نوری یا دیجیتالی است، بنابراین توصیه می‌شود از گیمبال استفاده کنید. استفاده از آیفون برای فیلم‌برداری با وضوح ۴ کی و به‌صورت اچ دی آر به فضای زیادی برای ذخیره شدن نیاز دارد، اما حداقل از لرزش گیر نیز پشتیبانی می‌شود.

در هنگام ضبط فیلم به‌صورت عادی (غیر اچ دی آر) با رزولوشن ۴ کی و با فریم‌ریت ۳۰ که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند، متوجه شدیم که دوربین اصلی آیفون محتوای بیشتری را در قاب تصویر ضبط می‌کند و وان پلاس مقداری از منظره را برش می‌دهد. وقتی دوربین فوق‌العاده عریض هر دو گوشی هوشمند را آزمایش کردیم، میدان دید آیفون گسترش یافت و تفاوت این دو گوشی هوشمند به‌مراتب بیشتر شد.

همچنین لرزش گیر آیفون باعث می‌شود که فیلم‌های گرفته‌شده با این تلفن همراه بسیار روان به نظر برسد. در شرایط کم‌نور، قطعاً آیفون از دامنه داینامیکی بهتری برخوردار است و پیروز میدان است.

عمر باتری

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

تفاوت‌های قابل توجهی بین باتری‌های این دو گوشی هوشمند وجود دارد. تلفن‌های اندرویدی مانند وان پلاس ۹ پرو معمولاً باتری بزرگ‌تری نسبت به آیفون‌ها دارند و در اینجا نیز این موضوع صادق است، زیرا وان پلاس ۹ پرو دارای یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که به‌طور قابل توجهی بزرگ‌تر از باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعتی آیفون است. اختلاف اندازه نزدیک به ۲۰ درصد است.

با این وجود، در کارهای روزمره، متوجه شدیم که وان پلاس ۹ پرو کمی بیشتر از آیفون انرژی مصرف می‌کند و باتری زودتر تخلیه می‌شود. در یک روز عادی و زمانی که هر دو تلفن کاملاً شارژ شده بودند، اگر از حدود ساعت ۸ صبح با وان پلاس ۹ پرو کار کنید، شما باید حدود ساعت ۸ شب وان پلاس را شارژ کنید، در حالی که آیفون معمولاً تا صبح یا حتی ظهر روز بعد دوام می‌آورد.

جالب اینجاست که در مرور وب، عمر باتری وان پلاس ۹ پرو نزدیک به دو ساعت و نیم کمتر از آیفون ۱۲ پرو مکس بود، اما از نظر پخش ویدیوی یوتیوب و بازی‌های سه‌بعدی، عمر وان پلاس بیشتر است.

سرعت شارژ

در مورد سرعت شارژ، آیفون ۱۲ پرو مکس تنها می‌تواند تا ۲۰ وات توان داشته باشد، در حالی که وان پلاس ۹ پرو از سرعت شارژ سیمی ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند. بله، این در واقع سه برابر سریع‌تر است. در حال حاضر، شارژ کامل آیفون ۱۲ پرو مکس حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که وان پلاس ۹ پرو برای شارژ کامل فقط به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد که واقعاً چشمگیر است.

این موضوع را نیز باید ذکر کنیم که جعبه آیفون ۱۲ پرو مکس فاقد شارژر است. اپل اولین شرکتی بود که تصمیم گرفت شارژر را در جعبه گوشی‌های هوشمند خود قرار ندهد. اما خوشبختانه، وان پلاس این سیاست را دنبال نکرد. وان پلاس ۹ پرو یک شارژر را به‌صورت رایگان در جعبه قرار داده است.

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، اما سرعت عملکرد اپل هنوز کند است. فناوری بی‌سیم مگ سیف فعلی از توانی تا ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که باتری وان پلاس ۹ پرو را می‌توان با شارژر بی‌سیم ۵۰ واتی سازگار در ۴۳ دقیقه به‌طور کامل شارژ کرد. شارژرهای بی‌سیم سازگار توسط وان پلاس به‌صورت جداگانه و با قیمت ۷۰ دلار فروخته می‌شود.

قیمت

وان پلاس ۹ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس

در آخر، بیایید نگاهی به قیمت این دو محصول بیندازیم. قیمت گوشی‌های وان پلاس در گذشته معمولاً نهایتاً ۳۰۰ دلار بود (مانند گوشی هوشمند وان پلاس وان که به‌عنوان قاتل پرچم‌داران شناخته می‌شد) و اکنون قیمت گوشی‌های هوشمند وان پلاس به سطح پرچم‌داران دیگر شرکت‌ها رسیده است. قیمت وان پلاس ۹ پرو از ۹۷۰ دلار شروع می‌شود که بالاتر از قیمت اولیه وان پلاس ۸ پرو در سال گذشته یعنی ۹۰۰ دلار است.

با این وجود، به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی وان پلاس ۹ پرو را با ۱۰۷۰ دلار آمریکا خریداری کنید. فراموش نکنید که هیچ‌یک از این تلفن‌ها از فضای ذخیره‌سازی قابل ارتقا پشتیبانی نمی‌کنند و فضای ذخیره‌سازی که خریداری می‌کنید، حداکثر فضایی است که در اختیار دارید.

باید گفت که وان پلاس ۹ پرو با وجود افزایش قیمتی که نسبت به نسل قبل داشته است، هنوز کمی ارزان‌تر از آیفون است، اما این تفاوت‌ها تقریباً ناچیز هستند.

با توجه به همه عوامل، آیا وان پلاس با موفقیت موفق به قتل آیفون ۱۲ پرو مکس شده است؟ به نظر می‌رسد که تبلیغات وان پلاس ۹ پرو به‌خصوص در بخش دوربین کمی غلوشده است، اما با این وجود، وان پلاس ۹ پرو یک محصول قابل اعتماد اندرویدی با کیفیت ساخت عالی، رابط کاربری سریع و مفید، فناوری شارژ سریع پیشرو در صنعت تلفن همراه و دوربین پیشرفته و بسیار خوب است.

از طرف دیگر، آیفون سیستم‌عامل آی او اس و یک اکوسیستم یکپارچه به لطف سازگاری با محصولاتی مانند ایرپادز، اپل واچ، ایرتگز و غیره را برای شما فراهم می‌کند. همچنین، آیفون ۱۲ پرو مکس یک دوربین واقعاً عالی دارد و متوجه شدیم که باتری آن می‌تواند برای مدت بیشتری نسبت به وان پلاس ۹ پرو دوام داشته باشد. نظر شما چیست؟ گوشی دلخواه خود را انتخاب کنید و دلایل خود را در نظرات بگویید.

منبع: Phone Arena

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.