بررسی وان پلاس واچ؛ بزرگ، ساده و ملال‌آور - تکفارس 
بررسی وان پلاس واچ؛ بزرگ، ساده و ملال‌آور - تکفارس 

بررسی وان پلاس واچ؛ بزرگ، ساده و ملال‌آور

مهدی حلوائی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 18:26
وان پلاس واچ

ساعت هوشمند وان پلاس واچ سرانجام به بازار عضه شد. اما چه چیزی یک ساعت هوشمند را “هوشمند” می‌کند؟ قابلیت نمایش اعلان‌ها از روی گوشی؟ نظارت بر فعالیت‌های فیزیکی و سلامتی کاربر مانند تعداد قدم‌ها و یا تمرینات تناسب اندام؟ اطلاعات روزمره مانند وضع آب و هوا و یا روزهای مهم در هر ماه؟ و یا شاید استفاده از دستیار صوتی هوشمند و دستوردادن به آن؟

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

این‌ها سوالاتی هستند که هنگام استفاده از ساعت‌های هوشمند به ذهن می‌رسند. ساعت هوشمند ۱۵۹ دلاری وان‌پلاس واچ که اولین ساعت هوشمند این شرکت به‌حساب می‌آید، ظاهر یک ساعت هوشمند مدرن را دارد اما زمانی که با آن کار کنید، متوجه می‌شوید که این ساعت چندان هم هوشمند نیست.

وان پلاس واچ

وان‌پلاس واچ مشابه ساعت‌های هوشمند ور او اس شرکت‌های فاسبل، موتورولا و موبوی نیست. این ساعت شبیه ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ و یا اپل واچ هم نیست. تمام این ساعت‌ها به پلتفرم‌های نرم‌افزاری خاصی مجهز هستند که با دیگر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها ادغام شده و همانند گوشی‌های هوشمند، قابلیت دانلود اپلیکیشن را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این ویژگی باعث می‌شود تا امکان گسترش و شخصی‌سازی ساعت افزایش پیدا کند. شما به راحتی می‌توانید این ساعت‌ها را طوری شخصی‌سازی کنید که مختص سلیقه‌ی خودتان باشد و با ساعت افراد دیگر متفاوت باشد.

مطالب مرتبط:

اما ساعت وان‌پلاس واچ از نرم‌افزار مخصوص خود استفاده کرده است که به کمک سیستم‌عامل این شرکت اجرا می‌شود. این ساعت بسیار سریع و کم‌مصرف است اما از هیچ فروشگاه و یا سرویسی برای دانلود اپلیکیشن پشتیبانی نکرده و از این رو، بسیار به ساعت‌های ارزان‌قیمتی که در وب‌سایت آمازون به‌ فروش می‌رسد، شباهت دارد.

استفاده از این پلتفرم باعث ایجاد نقطه‌ قوت اصلی وان‌پلاس واچ، یعنی کم‌مصرف‌بودن آن شده است. اما با این وجود، نقطه ضعف اصلی این ساعت را نیز به همراه داشته است؛ این ساعت در مقایسه با دیگر ساعت‌های هوشمند، قابلیت‌های زیادی ندارد.

وان‌پلاس واچ

نرم‌افزارها

وان‌پلاس واچ با اپلیکیشن وان‌پلاس هلث در گوشی‌های اندروید (این اپلیکیشن از گوشی‌های آیفون پشتیبانی نمی‌کند) هماهنگ شده و از آن استفاده می‌کند. با این حال، نیازی به استفاده از گوشی‌های شرکت وان‌پلاس نیست چرا که این ساعت با تمام گوشی‌های اندرویدی هماهنگ می‌شود.

شما می‌توانید به کمک این اپلیکیشن، اطلاعات مربوط به تناسب اندام و سلامتی ثبت‌شده بر روی ساعت را بررسی کرده، تنظیم کنید که کدام اپلیکیشن بر روی ساعت شما اعلانات بفرستد و همچنین واچ‌فیس‌های موجود را مشاهده کنید. در حال حاضر، وان‌پلاس واچ ۵۰ واچ‌فیس را ارائه داده است و برخی از آن‌ها، گزینه‌هایی مانند میان‌برهای دلخواه و ویجت‌هایی مانند ویجت آب و هوا، زمان و میان‌بر به اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربر قرار داده‌اند. شما می‌توانید ۱۴ واچ‌فیس را بر روی ساعت ذخیره کرده و بدون استفاده از گوشی بین آن‌ها سوییچ کنید. وان‌پلاس اعلام کرده که در آینده واچ‌فیس‌های بیشتری را به این ساعت اضافه خواهد کرد اما همان‌طور که گفته شد، این ساعت برخلاف ساعت‌های هوشمند سامسونگ، گوگل و اپل از واچ‌فیس‌ها و ویجت‌های شخص ثالث پشتیبانی نمی‌کند.

وان‌پلاس واچ

واچ‌فیس‌های این ساعت همان چیزی است که انتظار می‌رفت. این واچ‌فیس‌ها در دو طرح دیجیتال و آنالوگ بوده و برخی از آن‌ها اطلاعات جامعی در مورد فعالیت مورد نظر شما ارائه می‌دهند. متاسفانه باگی در ساعت وان‌پلاس واچ وجود دارد که واچ‌فیس‌ها را تنها در حالت زمانی ۲۴ ساعته به نمایش می‌گذارد. وان‎‌پلاس وجود این باگ را تایید کرده و اعلام کرده است که در به‌روزرسانی ماه جاری آن را رفع خواهد کرد.

رابط کاربری این ساعت همانند دیگر ساعت‌های هوشمند است. با سوایپ‌کردن به سمت پایین، قسمت تنظیمات نمایش داده شده و قسمت اعلانات نیز با سوایپ‌کردن به سمت بالا نشان داده می‌شود. همچنین با فشردن دکمه‌ی کناری ساعت، اپلیکیشن‌های آن به نمایش در می‌آید. همانند ساعت هوشمند سامسونگ و گوگل، با سوایپ‌کردن به سمت راست، می‌توانید به ویجت‌های ساده‌ای مانند موزیک کنترل و آب و هوا دسترسی داشته باشید. خوشبختانه رابط کاربری این ساعت بسیار پاسخ‌گو بوده و از مشکلاتی مانند لگ رنج نمی‌برد.

وان‌پلاس واچ

با این وجود، مشکلاتی درمورد اعلان‌ها وجود دارد. شما نمی‌توانید با سوایپ‌کردن این اعلانات را حذف کنید. در عوض برای پاک‌کردن هر اعلان باید ابتدا وارد آن شده و گزینه‌ی حذف را بزنید. همچنین در بسیاری از مواقع اگر اعلان‌ها را از روی گوشی پاک کنید، باز هم آن‌ها در وان‌پلاس واچ به نمایش در می‌آیند و باید مجدداً آن‌ها را پاک کنید.

وان‌پلاس واچ توانایی پاسخ به پیام‌های اپلیکیشن‌های تلگرام، دیسکورد، واتس‌اپ، فیسبوک و لاین از طریق پیام‌های پیش‌فرض را دارد. لیست این پیام‌ها تنها شامل چهار پیام می‌شود. کاربران معمولاً از ساعت هوشمند خود برای دسته‌بندی اعلان‌ها، پاک‌کردن ایمیل‌ها و پاسخ به پیام‌ها استفاده می‌کنند اما وان‌پلاس واچ توانایی انجام بیشتر این کارها را ندارد.

این ساعت به همراه چند اپلیکیشن ساده مانند آب و هوا، تایمر، گام‌شمار، زنگ هشدار و ردیاب خواب عرضه شده است. نکته‌ی عجیب، عدم استفاده از اپلیکیشن‌های تقویم و ماشین حساب در این ساعت است. از این رو، شما نمی‌توانید تاریخ جلسه‌ و یا رویداد مهم بعدی را از روی ساعت مشاهده کنید. این در حالی است که بیشتر ساعت‌های هوشمند این ویژگی را در اختیار کاربر قرار داده‌اند.

وان‌پلاس واچ

عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌ اسپاتیفای باعث شده تا شما از طریق وان‌پلاس واچ هیچ کنترلی بر روی پادکست‌ها و موزیک‌های پخش‌شده در این اپلیکیشن نداشته باشید. تنها کاری که این ساعت قادر به انجام‌دادن آن است، انتقال فایل‌های MP3 از گوشی به حافظه‌ی ۴ گیگابایتی خود است. ساعت هوشمند وان‌پلاس واچ تنها با تلویزیون‌‌های این شرکت هماهنگ بوده و شما می‌توانید از آن به عنوان یک ریموت کنترل استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که تلویزیون‌های شرکت وان‌پلاس فقط در کشور هند عرضه شده‌اند.

این ساعت همچنین از هیچ‌‌کدام از دستیارهای صوتی پشتیبانی نکرده است. البته میزان پاسخگویی دستیارهای صوتی در ساعت‌های هوشمند، متفاوت بوده و تنها دستیار صوتی ساعت هوشمند اپل واچ توانسته تا در این زمینه عملکرد قابل قبولی را به جا بگذارد. علاوه بر این موارد، وان‌پلاس واچ از NFC پشتیبانی نکرده و شما نمی‌توانید پرداخت‌های خود را از طریق این ساعت انجام دهید. تمام این موارد در ساعت‌های هوشمند شرکت‌های اپل، سامسونگ و گوگل عرضه شده است.

وان‌پلاس واچ

ردیاب تناسب اندام

قابلیت‌های ردیاب تناسب اندام ساعت وان‌پلاس واچ ساده و پایه‌ای است. این ساعت تعداد گام‌های شما در طول روز را ثبت کرده و در صورت نشستن زیاد از شما می‌خواهد تا بلند شده و حرکت کنید. شما می‌توانید از بین ۱۴ تمرین تناسب اندام، یکی را انتخاب کنید. همچنین اگر در هنگام خوابیدن از وان‌پلاس واچ استفاده کنید، این ساعت خواب شما را ردیابی خواهد کرد.

در مقایسه‌های انجام‌شده، تعداد گام‌های شمرده‌شده توسط این ساعت از ساعت هوشمند فیت‌بیت (FitBit) بسیار کمتر بوده است. در حال حاضر، هیچ‌ یک از این ساعت‌ها توانایی ردیابی دقیق تعداد گام‌ها را ندارند اما چنین تفاوت فاحشی باعث می‌شود تا ساعت وان‌پلاس واچ در شمردن تعداد گام‌ها در مسافت‌های طولانی و یا در ورزش‌های سنگین، کاربردی نداشته باشد. وان‌پلاس اعلام کرده است که مشکل مربوط به جی پی اس و گام‌شمار این ساعت را به‌زودی رفع خواهد کرد.

وان‌پلاس واچ

ردیاب خواب این ساعت عملکردی کاملاً برعکس را دارد. وان‌پلاس واچ میزان خواب را بیش از واقعیت تشخیص داده و در مقایسه با ساعت هوشمند فیت‌بیت و گوگل، ضعیف‌تر عمل کرده است. همچنین باگی در این ساعت مشاهده شده است که از هماهنگ‌سازی اطلاعات خواب کاربران با اپلیکیشن وان‌پلاس هلث جلوگیری می‌کند. قرار است که وان‌پلاس این مشکل را نیز در به‌روزرسانی بعدی حل کند.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، این ساعت از اپلیکیشن‌های شخص ثالث پشتیبانی نکرده و از این رو هماهنگ‌سازی اطلاعات آن با دیگر اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر نیست. شاید این ویژگی‌ها برای افرادی که اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند، زیاد مهم نباشد اما برای کسانی که روی قابلیت‌های ردیابی تناسب اندام این ساعت حساب باز کرده‌اند، قطعاً خوشایند نخواهد بود.

سخت‌افزار و طراحی

ساعت وان‌پلاس واچ طراحی کلیشه‌ای و ساده‌ای داشته و شباهت بسیاری به ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ اکتیو لاین دارد. در قسمت کناری این ساعت دو دکمه قرار داشته و بدنه‌ی آن از جنس فولاد پولیش‌شده می‌باشد. این ساعت در سه رنگ نقره‌ای، سیاه و طلایی عرضه شده است و به‌طور کلی طراحی آن زیبا بوده و مشکل خاصی در آن مشاهده نمی‌شود.

متاسفانه این ساعت تنها در سایز ۴۶ میلی‌متری عرضه شده است و از این نظر نسبت به دیگر ساعت‌های موجود بزرگ‌تر می‌باشد. با این وجود، ضخامت این ساعت کم بوده و می‌توان آن را جزو ساعت‌های سبک به حساب آورد. رزولوشن صفحه نمایش اولد ۱٫۶ اینچی این ساعت ۴۵۴×۴۵۴ بوده و میزان روشنایی آن در محیط‌های داخل و خارج ساختمان مناسب است. نکته‌ی منفی دیگر این ساعت، عدم پشتیبانی آن از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن است و این در حالی است که امروزه بیشتر ساعت‌ها از چنین قابلیتی برخوردارند.

وان‌پلاس واچ

وان‌پلاس واچ از حسگرهای ضربان قلب و اکسیژن خون برخوردار است اما استفاده از آن برای امور پزشکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که این حسگر در اغلب ساعت‌ها عملکرد ضعیفی داشته و اطلاعات نادرستی را به کاربر می‌دهد. این ساعت همچنین از ژیروسکوپ و شتاب‌سنج نیز بهره برده است و از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به استفاده از جی پی اس و بلوتوث اشاره کرد. با این وجود، وان‌پلاس واچ از وای‌فای و LTE پشتیبانی نکرده و در صورت دورشدن از محدوده‌ی بلوتوث گوشی، اعلان‌ها و پیام‌ها بر روی ساعت نمایش داده نمی‌شود. با وجود این‌که این ساعت از هیچ‌کدام از دستیارهای صوتی پشتیبانی نمی‌کند اما به لطف میکروفون و اسپیکر داخلی گوشی، می‌توانید تماس‌های ورودی را به وسیله‌ی آن پاسخ دهید.

اصلی‌ترین نقطه قوت ساعت وان‌پلاس واچ، باتری آن است. به ادعای وان‌پلاس، این ساعت با یک‌بار شارژ تا ۱۴ روز شارژ نگه می‌دارد و آزمایش‌های متعدد نیز این مورد را تایید می‌کنند. همچنین این ساعت در تنها ۲۰ دقیقه به‌طور نیمه شارژ شده و استفاده از آن برای مدت طولانی را فراهم می‌سازد.  هیچ‌ یک از ساعت‌های هوشمند شرکت‌های سامسونگ و اپل چنین عمر باتری و سرعت شارژی ندارند.

با این حال، ساعت وان‌پلاس واچ در مقایسه با دیگر ساعت‌های پرچمدار از ویژگی‌های کمتری برخوردار بوده و شاید این یکی از دلایل اصلی عمر باتری بالای آن است.

وان‌پلاس واچ

سخن پایانی

وان‌پلاس واچ در ظاهر شباهت‌های بسیاری با دیگر ساعت‌های هوشمند دارد اما عملکرد آن در مقایسه با این ساعت‌ها بسیار ضعیف‌تر است. ویژگی‌های کم، سایز بزرگ، عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث و باگ‌های متعدد باعث شده تا این ساعت به محصولی نیمه‌کاره تبدیل شود. به جز عمر باتری بالای این ساعت، تنها نکته‌ای که ممکن است کاربران را به خرید آن ترغیب کند، قیمت مناسب آن است. این ساعت نصف ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ ۳ قیمت داشته و در مقایسه با ساعت گلکسی واچ اکتیو ۲ نیز ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است. اگر شما هم به دنبال ساعتی هستید که بتواند به‌طور کامل با گوشی اندرویدی شما هماهنگ شود، بهتر است به سراغ ساعت‌های هوشمند شرکت گوگل بروید.

نقاط قوت

  • عمر باتری
  • طراحی مناسب
  • صفحه نمایش باکیفیت
  • قیمت پایین

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث
  • عدم پشتیبانی از دستیار صوتی
  • گزینه‌های کم برای اعلان‌ها
  • ردیاب تناسب اندام و ردیاب خواب ضعیف
  • نبود ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن
  • سایز بزرگ

منبع: The Verge

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید