خطای نرم افزاری کارگران پست را به زندان فرستاد - تکفارس 
خطای نرم افزاری کارگران پست را به زندان فرستاد - تکفارس 

خطای نرم افزاری کارگران پست را به زندان فرستاد

حامد شهرزاد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 17:36
post jail

در ۲۰ سال گذشته، کارمندان اداره پست انگلیس از نرم‌افزاری به نام هورایزن استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار دارای یک نقص فاحش است. اشتباهی در محاسبات این نرم‌افزار انجام شده است که باعث شده است تا نشان دهد که یک کارمند ده‌ها هزار پوند را سرقت کرده است. اداره پست انگلیس گزارش داده است که این امر منجر به محکومیت و حتی زندانی شدن برخی از مدیران پست محلی شده است، زیرا اداره پست سرسختانه اصرار دارد که می‌توان به طور کامل به این نرم‌افزار اعتماد کرد. پس از گذشته سال‌های زیاد، گزارش شد که این بزرگترین رای اشتباه دادگاه در تاریخ انگلستان است و در نهایت محکومیت ۳۹ نفر لغو شد.

تأثیر این موضوع بر کارمندان بسیار زیاد است. به گفته بی‌بی سی، برخی از افراد به علت زندانی شدن از همسر خود جدا شده اند یا حق حضانت فرزندان خود از دست داده اند. جانت اسکینر در گفتگو با بی‌بی سی گفت که پس از نشان دادن تفاوت ۵۹۰۰۰ پوندی توسط این نرم‌افزار، وی با وجود داشتن ۲ فرزند، به مدت نه ماه زندانی شد. وی همچنین گفت که به دلیل محکومیت کیفری، فرصت شغلی خود را از دست داد. زمانی را که او و سایر افراد مانند او در زندان گذرانده اند را نمی‌توان دوباره به دست آورد. این اتفاق بسیار بد افتاده است زیرا این نرم‌افزار دارای خطا‌های فاحش محاسباتی است.

طبق گزارش بی‌بی سی، زن دیگری که قسم خورده بود بی‌گناه است با وجود حامله بودن به جرم سرقت روانه زندان شد.

همچنین و بر اساس گزارش‌ها، پس از اینکه یک سیستم رایانه‌ای نشان داد که یک مرد نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ پوند از دست داده است، وی خودکشی کرد. چند ماه بعد، به دلیل اختلافات محاسباتی موجود در نرم‌افزار، جانشین آن مرد نیز با ضرر‌های قابل توجهی روبرو شد.

مطالب مرتبط:

نخست وزیر انگلیس به این موضوع واکنش نشان داده است و محکومیت‌های اینچنینی را یک بی‌عدالتی وحشتناک خواند

هورایزن توسط فوجیتسو در ژاپن تولید شده است و اطلاعات آن برای پیگرد قانونی ۷۳۶ کارمند اداره پست از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفت، که برخی از آن‌ها در زندان بودند. خطا‌های موجود در این سیستم می‌تواند باعث شود تا گزارش‌هایی منتشر شود که حساب‌های کنترل شده توسط کارمندان با تخلفاتی روبه‌رو شده است. گزارش بی‌بی سی اسنادی را منتشر کرده است مبنی بر اینکه برخی از کارمندان حتی سعی می‌کنند با پول رهن خانه یا پس انداز خود بدهی‌های گزارش شده توسط نرم‌افزار را جبران کنند.

به نظر می‌رسد کابوس کارمندان تمام شده است. ۳۹ نفری که محکوم شدند و اخراج شدند، تبرئه شدند ۶ نفر دیگر نیز که به دلیل اشتباه در عملکرد نرم‌افزار در ماه دسامبر مجرم شناخته شده بودند، بخشیده شدند. اداره پست همچنین برای جبران خسارت کارکنان دیگری که تحت تعقیب این نرم‌افزار بودند سخت کار کرده است.

در سال ۲۰۱۹، اداره پست انگلیس با ۵۵۵ مدعی که به خاطر این نرم‌افزار ضرر دیده بودند، تسویه حساب کرد و خسارات آن‌ها را جبران کرد و همچنین سیستمی برای بازپرداخت سایر کارکنان آسیب دیده ایجاد کرد. به گفته بی‌بی سی، تاکنون بیش از ۲۴۰۰ ادعا کرده اند که توسط این نرم‌افزار ضرر دیده اند.

در اوایل این ماه، مدیر عامل دفتر پست اظهار داشت که هورایزن با یک راه حل جدید مبتنی بر پردازش ابری جایگزین خواهد شد. وی در همان سخنرانی گفت که اداره پست برای جبران خسارت کارکنانی که تحت تأثیر عدم دقت این نرم‌افزار قرار گرفته اند، با دولت انگلیس همکاری خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس یعنی بوریس جانسون نیز امروز سخنرانی کرد و محکومیت اولیه را یک بی‌عدالتی تکان دهنده خواند.

به نظر می‌رسد برخی از کارمندان فقط از تسویه حساب پولی و تبرئه شدن راضی هستند. اما هم اکنون یک گروه دیگر نیز وجود دارد که درخواست تحقیقات عمومی و جامع را داده اند و برخی از افرادی که امروز مجازات آن‌ها لغو شده است، خواستار محکومیت مسئولان این مشکل شده اند.

بی بی‌سی گزارش داد که اداره پست استدلال کرده است که این خطا ممکن است یک خطای سیستم رایانه‌ای نباشد. اگرچه ادله‌ای به دادگاه عرضه شده است که این موضوع درست نیست. شواهدی وجود دارد که حتی قبل از صدور محکومیت‌های افراد خاص، اداره حقوقی اداره پست از این که این نرم‌افزار ممکن است نتایج نادرستی را نشان دهد، آگاه بوده است. براساس گزارشی از بی‌بی سی، یکی از نمایندگان کارکنان اداره پست گفت که اداره پست پیگیری حقوق افراد ضرردیده را پذیرفته است که باعث از دست رفتن عمر و شغل بسیاری از مردم، آزادی اجتماعی و سلامت روانی آن‌ها شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید