محصولات وارداتی به ایران در اولویت تولید قرار می گیرند؛ همکاری در زمینه نانو - تکفارس 
محصولات وارداتی به ایران در اولویت تولید قرار می گیرند؛ همکاری در زمینه نانو - تکفارس 

محصولات وارداتی به ایران در اولویت تولید قرار می گیرند؛ همکاری در زمینه نانو

مهدی ملکی
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - 09:44
ایران ، نانو و همکاری

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه محصولات وارداتی را در اولویت تولید قرار می دهیم، گفت: سرمایه گذاری مشترک با کشورها از دیگر برنامه ها در سال جدید است که به صادارت بیشتر ختم می‌شود.

دکتر سعید سرکار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری نانو چندین برنامه را در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی موردی پیگیری قرار می‌دهد، گفت: اولین برنامه ما در این ستاد، تمرکز بر توسعه صادرات است زیرا ما اعتقاد داریم باید کالاهای «های تک» ایران به خارج کشور راه پیدا کنند.

بازار های تک درون ایران

وی با بیان اینکه ظرفیت کشور برای خرید محصولات «های تک» از خارج به اندازه کافی نیست، افزود: بازاری که مختص تولید محصولات «های تک» است اگر با جمعیت کشور مقایسه کنیم بازار کوچکی است که باید در این زمینه تلاش کنیم تا چنین محصولاتی را تولید و علاوه بر تأمین نیاز کشور صادرات نیز داشته باشیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، خوشبختانه جغرافیای صادرات خوبی داریم که باید سعی کنیم میزان صادرات را افزایش دهیم؛ امیدواریم شرایط مطلوب‌تر از دوره‌های گذشته شود.

سرکار با اشاره به صادرات محصولات فناوری نانو در سال‌های گذشته خاطر نشان کرد: میزان صادرات در سال ۹۸ آنچنان مطلوب نبود و دلایل متعددی داشت که کاهش بودجه ستاد نانو یکی از دلایل آن بود و این باعث شد آنطور که می‌خواهیم از دفاتر و شرکتها حمایت نداشته باشیم و این تأثیر زیادی در کاهش صادرات ما داشت.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۹ شرایط بدتر شد و کرونا به این کمبود بودجه ستاد توسعه فناوری نانو اضافه شد و این خودش تأثیر مخربی بر صادرات داشته ولی امیدواریم بتوانیم امسال شرایط را متفاوت کنیم. وی تاکید کرد: شدید تر شدن تحریم، اپیدمی کرونا و مشکلات انتقال پول نیز از جمله مشکلاتی بود که گریبان گیر صادرات محصولات حوزه نانو هم شده بود.

پردازش های فوق العاده سریع با مدارهای نانو الکترونیک در راه است

سرکار ادامه داد: در سال ۹۶، ۷۷ میلیون دلار صادرات داشتیم و این در حالی است که در سال ۹۸ حدود ۲۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و می‌بینیم که با این مشکلات میزان صادرات یک سوم سال ۹۶ شده است؛ به همین دلیل امیدوار هستیم که با ارزیابی شرکتها، میزان صادرات در سال ۹۹ کمتر از میزان صادرات سال ۹۸ نباشد زیرا هنوز مقدار آن مشخص نشده است.

مطالب مرتبط:

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، با وجود این مشکلات که تأثیر منفی در بحث صادرات داشتند نه تنها مانع از حمایتهای لازم از شرکتها شد بلکه در توسعه محصولات جدید نیز تأثیر گذار بود که نتوانستیم به خوبی سرمایه گذاری کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم امسال تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشیم و از سوی دیگر آنچه که لیاقت و ظرفیت کشور است به همان اندازه بودجه به ستاد نانو اختصاص یابد؛ در واقع باید بیشتر تلاش کرده و مسئولان را متوجه اهمیت این تکنولوژی کنیم زیرا مقام معظم رهبری هم به فناوری نانو تاکید دارند. فناوری نانو، تنها تکنولوژی بود که در سخنرانی آغاز امسال رهبر انقلاب به آن تاکید کردند که در رشد علمی ایران و جایگاه ایران در عرصه جهانی تأثیر گذار است.

وی تاکید کرد: فناوری نانو در سال گذشته به رفع چالش‌های صنعتی ورود کرد و امسال نیز در صدد هستیم که با برنامه‌هایی که داریم این موضوع را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و نیازهای صنعت را با کیفیت بالاتر با فناوری نانو تأمین کنیم.

ساخت تجهیزات صنعتی نانو

سرکار افزود: ساخت تجهیزات صنعتی نانو از دیگر برنامه‌های ستاد نانو است که به صورت جدی آن را مورد پیگیری قرار می‌دهیم زیرا اعتقاد داریم ایران باید صاحب صنعت نانو باشد.

وی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم ادعای صنعتی بودن کنیم که ماشین آلات صنعتی را از صفر تا صد طراحی کنیم و بسازیم و علاوه بر آن تکنولوژی‌های جدید صنایع را نیز تأمین کنیم تا حدی که با رشد در این حوزه به مرحله رقابت جهانی برسیم.

سرکار با بیان اینکه خوشبختانه معاون علمی هم از این برنامه حمایت خوبی دارند، گفت: این برنامه دو سال است از سوی ستاد و صنایع پیگیری می‌شود و با صنایع ارتباط تنگاتنگی برقرار کردیم تا با مشارکت آنها، نیازها شناسایی شود و تیم‌های فناور جهت دهی شوند. دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، امسال بنا داریم محصولات وارداتی را رصد کنیم تا با برنامه ریزی و همکاری شرکتهای فناور در کشور به تولید برسند و نیاز صنایع مرتفع شود. در واقع در صدد هستیم محصولات وارداتی را در اولویت تولید قرار دهیم و سپس به دنبال تأمین نیاز به فکر افزایش ظرفیت صادرات نیز باشیم.

سرمایه گذاری مشترک با کشورها گامی برای صادرات محصولات نانوی ایرانی

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: برنامه‌ای داریم که بتوانیم واحدهای تولیدی خارج از کشور با سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم تا منجر به تولید مشترک با آن کشور شود.

ایشان اضافه کردند: در این پلتفرم همکاری قرار نیست که دانش فنی را انتقال بدهیم؛ در واقع دانش فنی کاملاً در ایران است ولی تولید محصول مشترک در کشور هدف صورت می‌گیرد و این می‌تواند زمینه صادرات را فراهم آورد. سرکار تاکید کرد: به این واسطه نیاز آن کشور با محصول مشترک تأمین می‌شود و زمینه صادراتی به سایر کشورها فراهم خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: فعلاً ترکیه و اندونزی برای این منظور مشخص شده و صحبتهایی در این زمینه شده است. این می‌تواند الگوی خوب صادراتی برای سایر حوزه‌ها باشد.

حمایت از تیم‌های تحقیق و توسعه دانشجویی

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه نیروی عظیمی در دانشگاه‌ها فعال هستند، گفت: برنامه داریم که دانشجویان را در حوزه نانو آماده ورود به کسب و کار کنیم تا آنها بتوانند در آینده دیگران را به کسب و کار جدید دعوت کنند.

به گفته وی، به این واسطه دانشجو با دست پر فارغ التحصیل می‌شود و به فکر توسعه فناوری است که این به توسعه تولید کشور کمک می‌کند و به منشأ تولید ثروت تبدیل خواهند شد.

او با بیان اینکه این اقدام از سالهای گذشته شروع شده ولی در سال ۹۹ نمود خوبی داشت که از ۱۸ طرح دانشجویی در این زمینه رونمایی کردیم، گفت: با این برنامه ستاد نانو دانشجویان علاوه بر آموزش تئوری، می‌توانند کسب و کار و اشتغال را یاد بگیرند و این موضوع تا چند سال آینده آثار خوبی برای کشور بر جای خواهد گذاشت. وی افزود: امیدواریم تعداد این طرح‌های دانشجویی بیشتر شود و شاهد تعداد بیشتری محصول از دل طرح‌ها باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.