تویوتا bZ4X؛ خودرویی برقی با طعم آینده - تکفارس 
تویوتا bZ4X؛ خودرویی برقی با طعم آینده - تکفارس 

تویوتا bZ4X؛ خودرویی برقی با طعم آینده

علیرضا فاضل
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - 22:04
تویوتا bZ4X

طرح‌های مفهومی خودروی برقی جدید تویوتا با نام bZ4X منتشر شدند تا ما شاهد اتوموبیلی دیگر در کنار دیگر محصولات برقی پررونق این کمپانی باشیم. تویوتا قصد دارد تا تولید این خودرو را در میانه سال ۲۰۲۲ در کشور مادری خود ژاپن و چین آغاز کند. متأسفانه این کمپانی از دادن اطلاعات درباره جزئیات عرضه این خودرو در بازار آمریکای شمالی سرباز زده است و اذعان کرده که این محصول مدتی بعد از عرضه اولیه، در این منطقه نیز در دسترس خواهد بود.

این خودرو از هواکشی شش ضلعی در جلوی و دو هواکش در کناره‌ها بهره می‌برد؛ به جز این سه مورد، محفظه‌ای دیگر برای ورود هوا دیده نمی‌شود. چراغ‌های جلو هرکدام مجهز به چهار چراغ LED می‌باشند که با چراغی خطی که برای استفاده در نور روز کاربرد دارد، به یک دیگر متصل شده‌اند.

به صورت کلی، می‌توان گفت که bZ4X از طراحی پیچیده‌ای برخوردار است. بدنه آن در کناره‌ها شکلی منحنی دارد که این الگوی منحنی تا عقب خودرو و تا روی گل‌گیرهای چرخ‌‌های عقب کشیده شده است. اگر خودرو را از کناره‌ها وارسی کنید، می‌توانید شیب تند ستون عقب خودرو را به خوبی مشاهده کنید.

برای چراغ‌های عقب، تویوتا تصمیم گرفته است تا از الگوی یک خط چراغ کشیده در بدنه عقب آن استفاده کند. این خط چراغ با ترکیب LEDهای استفاده شده در آن ظاهری کاملاً مدرن به این خودرو بخشیده است.

مطالب مرتبط:

اما در داخل اتاقک خودرو ما شاهد یک صفحه نمایش در پشت فرمان هستیم که راننده به راحتی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. طراحی و طرز جای گرفتن آن به گونه‌ای انجام شده است تا از تابش نور مستقیم خورشید بر روی این صفحه جلوگیری شود تا فرد پشت فرمان دید بهتری به آن داشته باشد. صفحه نمایشی دیگر بالای کنسول تعبیه شده است که از سمت صندلی شاگرد و راننده در دسترس است. دکمه‌های مربوط به سیستم گرمایشی و تهویه هوا در زیر این صفحه نمایش قرار داده شده‌اند. بخش کنسول خودرو دارای کنترلری برای حالت راننده و چندین دکمه برای کار کردن با سیستم راهنمای اتوموبیل و صفحه نمایش بالای آن است.

تویوتا اطلاعاتی بیش از این که این خودرو مجهز به دو دیفرانسیل عقب و جلو خواهد بود منتشر نکرده است. bZ4X با همکاری سوبارو و بر روی پلتفرم مخصوص به اتوموبیل‌های برقی به نام e-TNGA ساخته خواهد شد.

پیشوند bZ به معنای “فراتر از صفر” است و به طور خاص برای خودروهای برقی تویوتا در نظر گرفته شده است. این کمپانی هم‌چنین نام‌های bZ1X و bZ4X را نیز به صورت رسمی ثبت تجاری کرده است. علاوه بر این، این نام‌ها بدون پسوند X نیز ثبت شده اند که می‌تواند به عرضه مدل‌های تک دیفرانسیل اشاره داشته باشد.

کمپانی تویوتا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵، هفت مدل از خانواده Bz عرضه کند که در کنار دیگر خودروهای برقی این کمپانی، به عدد ۱۵ می‌رسند. هدف تویوتا تولید ۷۰ محصول الکترونیکی تا چند سال آینده است که یکی از آن‌ها یک کامیون برقی می‌باشد!

منبع:Motor1

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.