سهمگین‌ترین حادثه سیستم خودران تسلا؛ دو نفر جان باختند - تکفارس 
سهمگین‌ترین حادثه سیستم خودران تسلا؛ دو نفر جان باختند - تکفارس 

سهمگین‌ترین حادثه سیستم خودران تسلا؛ دو نفر جان باختند

مهدی حلوائی
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - 18:24
تصادف مرگبار خودروی تسلا

براساس گزارش شبکه‌ی KPRC 2 هیوستون، مقامات تگزاس اعلام کرده‌اند که یک دستگاه خودروی تسلا پس از برخورد با یک درخت دچار آتش‌سوزی شده و دو سرنشین این خودرو در آتش، جان باختند. مقامات تگزاس تایید کرده‌اند که این خودرو بدون راننده و با سیستم خودران در حرکت بوده است.

هنوز علت این تصادف، که در ساعت ۹ شب به وقت محلی در شهر اسپرینگ در ایالت تگزاس رخ داده است، مشخص نشده و مسئولین در حال بررسی آن هستند. به گزارش KHOU، نیروهای امدادی برای خاموش‌کردن ین آتش‌سوزی در طی چهار ساعت از ۳۰ هزار گالن آب استفاده کرده‌اند چرا که باتری این خودرو به‌طور مداوم شعله‌ور می‌شد. نیروهای امدادی برای دریافت توصیه‌ در مورد نحوه‌ی اطفای حریق این خودرو با شرکت تسلا تماس گرفتند اما هنوز مشخص نیست که پاسخی از طرف این شرکت دریافت کرده‌اند یا خیر.

مطالب مرتبط:

تصادف مرگبار خودروی تسلا

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این خودرو با سرعت بالایی در حال حرکت بوده و پس از خارج‌شدن از مسیر، با سرعت به درخت برخورد کرده است. براساس گزارش KHOU، یکی از سرنشینان در صندلی جلو و نفر دیگر در صندلی عقب قرار داشته‌ است. مارک هرمن، افسر منطقه‌ی ۴ هریس کانتی تایید کرده است که در زمان وقوع این حادثه، خودرو بدون راننده در حال حرکت بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا سیستم خودران این خودرو فعال بوده است یا خیر.

شرکت تسلا هنوز در مورد این تصادف صحبتی نکرده است. این شرکت به‌طور کلی در بیشتر مواقع به سوالات رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهد.

در حال حاضر، حدود ۲۳ مورد تصادف ناشی از سیستم خودران خودروها در دست بررسی قرار دارد اما این اولین تصادف مرگباری بود که راننده خودرو را کنترل نمی‌کرده است. شرکت تسلا در گذشته نیز به کاربران خودرهای خود اعلام کرده بود که سیستم خودران این خودروها هنوز به حد کافی تکامل نیافته و رانندگان در زمان استفاده از این سیستم باید به جاده توجه داشته باشند. خودروهای تسلا با استفاده از یک حسگر، میزان گشتاور فرمان را بررسی می‌کنند و از این رو احتمال وقوع خطر در آن زیاد است. انجمن امنیت ملی حمل و نقل در گذشته، شرکت تسلا را به‌خاطر استفاده از این سیستم مورد سرزنش قرار داده بود.

تصادف مرگبار خودروی تسلا

شرکت تسلا قبلاً اطلاعات مورد نیاز برای خاموش‌کردن باتری‌ خودروهای برقی خود را در اختیار نیروهای امدادی قرار داده بود. اشتعال باتری‌ خودروهای برقی کمی دردسرساز است چرا که برخلاف خودروهای گازی، حتی پس از اطفای حریق، این باتری‌ها انرژی زیادی را به عنوان ذخیره در اختیار دارند. تسلا اعلام کرده است که بهتر است تا اجازه داده شود تا آتش این باتری‌ها به تدریج خاموش شود و برای خاموش‌کردن آن اقدامی صورت نگیرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، قبلاً پیشنهاد مهندسان این شرکت در مورد اضافه‌کردن ویژگی‌های امنیتی بیشتری مانند دوربین‌های تشخیص چشم و یا حسگرهای مختلف به سیستم خودران خودروهای برقی این شرکت را رد کرده و چنین فناوری‌هایی را “بی‌اثر” دانسته بود. او در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که تسلا به‌صورت مداوم، اطلاعاتی در مورد سیستم خودران خودروهای این شرکت منتشر خواهد کرد. ماسک همچنین اضافه کرد که پوشش خبری “منفی” در مورد این سیستم باعث می‌شود تا کاربران از آن استفاده نکنند.

ایلان ماسک در جلسه‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت:

زمانی که تصادفی (سیستم خودران) رخ می‌دهد، تقریباً همیشه و شاید همیشه با یک راننده‌ی باتجربه روبه‌رو هستیم که بیش از حد به خود اطمینان دارد. این افراد با گذشت زمان به شرایط عادت می‌کنند. این مشکل مهم‌تری است. مسئله نبود دانش کافی در مورد سیستم خودران نیست بلکه مسئله این‌جاست که برخی از راننده‌ها تصور می‌کنند که بسیار بیش‌تر از آن‌چه که در واقعیت می‌دانند، نسبت به سیستم خودران آگاهی دارند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.