آشیانه ایرتاکسی تا ۲ ماه آینده رسماً آماده می شود - تکفارس 
آشیانه ایرتاکسی تا ۲ ماه آینده رسماً آماده می شود - تکفارس 

آشیانه ایرتاکسی تا ۲ ماه آینده رسماً آماده می شود

مهدی ملکی
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - 16:46
فرودگاه

مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی با بیان اینکه قوانین، زیرساخت‌ها و سوخت ایرتاکسی در حال آماده‌سازی است، گفت: تا دو ماه آینده آشیانه ایرتاکسی آماده است.

آرش خانباشی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال رفع مشکلات بر سر راه هوانوردی عمومی هستیم، اظهار کرد: بخشی از این هوانوردی عمومی مربوط به ایرتاکسی ها می‌شود که درصدد رفع مشکلات آن هستیم.

وی با اشاره به مشکلات این بخش از هوانوردی عمومی گفت: تدوین قوانین مربوط به هوانوردی، ایجاد زیرساخت‌ها و سوخت رسانی به هواپیماهای کوچک از جمله چالش‌هایی هستند که باید برای راه اندازی تاکسی‌های هوایی برطرف شوند.

مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در خصوص قوانین و مقررات برای حمل و نقل عمومی گفت: اکنون قوانینی در سازمان هواپیمای کشوری در حال تدوین است که بعد از تأیید، اجرایی خواهد شد.

خانباشی خاطر نشان کرد: تمام شرکتهای متقاضی برای راه اندازی حمل و نقل عمومی می‌بایست از این کانال وارد شوند تا بتوانیم به عنوان مثال از ایرتاکسی ها یا هواپیماهای کوچک استفاده کنیم.

مطالب مرتبط:

وی با تاکید بر اینکه یک الی دو ماه زمان می‌برد که این قانون منتشر شود، گفت: تمام شرکتهای متقاضی از این فیلتر رد می‌شوند تا هوانوردی عمومی را داشته باشیم. خانباشی با بیان اینکه بخشی از هوانوردی عمومی به جابجایی مسافر ارتباط دارد، گفت: تورهای هوایی، آمبولانس هوایی و… از هوانوردی عمومی محسوب می‌شوند که در حال حاضر نیاز به قانون در این حوزه احساس می‌شود و در حال تدوین است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت در زمینه هوانوردی عمومی گفت: این چالش نیز در حال بررسی است که بتوانیم با زیرساخت‌های قوی حمل و نقل عمومی داشته باشیم. مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ادامه داد: در حال حاضر، شرکت فرودگاه‌ها آشیانه‌ای برای هواپیماهای کوچک در نظر گرفته که این آشیانه به هواپیماهایی کوچک خدمات و سرویس ارائه می‌کند. به گفته وی، این آشیانه دوماه آینده افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به مشکل سوخت هواپیماهای کوچک گفت: تأمین سوخت هواپیماهای کوچک معمولاً با مشکل مواجه است و به احتمال زیاد طی جلسه‌ای که این هفته با مدیران تأمین کننده سوخت هواپیما و سایر مدیران داریم این مشکل را برطرف می‌کنیم.

وی افزود: قانونی برای توزیع سوخت هواپیماهای کوچک وجود ندارد؛ ما سعی می‌کنیم با این جلسات سازوکاری را برای توزیع سوخت هواپیماهای کوچک استخراج کنیم.

خانباشی افزود: بنابراین این اقدامات را انجام می‌دهیم که ایرتاکسی ها نمایشی افتتاح نشود و به طور واقعی با ایجاد زیرساخت‌ها و قوانین رونمایی شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد فرودگاه‌ها این زیرساخت را دارند، گفت: اما نیاز است ترمینال بخصوصی داشته باشیم که ترددها به صورت جداگانه از هواپیماهای بزرگ صورت بگیرد.

به گفته وی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت نفت در این زمینه با یکدیگر تعامل دارند و معاونت علمی و فناوری نقش هماهنگ کننده بین این سازمان‌ها را ایفا می‌کند.

مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به این حمایت‌های معنوی معاونت علمی و فناوری گفت: حمایت‌های معنوی معاونت علمی نقش تسهیل گری در این زمینه دارد.

منبع: مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.