راهنمای خرید لپ ‌‌تاپ؛ نکات و باور های غلطی که باید با آن ها آشنا باشید - تکفارس 
راهنمای خرید لپ ‌‌تاپ؛ نکات و باور های غلطی که باید با آن ها آشنا باشید - تکفارس 

راهنمای خرید لپ ‌‌تاپ؛ نکات و باور های غلطی که باید با آن ها آشنا باشید

سجاد باقریان
۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - 18:22
راهنمای خرید لپ تاپ نکات و باورهای غلط

با ظهور کامپیوتر و لپ‌تاپ‌، جهان با تحول عظیمی در حوزه‌های مختلف مواجه شد و می‌توان گفت که کامپیوتر‌ها و لپ‌تا‌پ‌ها بزرگ‌ترین و کامل‌ترین تکنولوژی دهه‌های اخیر به حساب می‌آیند. کامپیوتر‌ها زندگی را برای انسان‌ها بسیار ساده‌تر کرده‌اند و عملا ما در هر شرکت، فروشگاه، اداره و … شاهد تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها هستیم. اما به غیر از این موارد، هر فردی هم می‌تواند نیاز به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ داشته باشد. اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید یا می‌خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید، زیرا ما در این مطلب تمامی نکاتی که در خرید لپ‌تاپ‌ به دردتان می‌خورد را ذکر می‌کنیم و به باور‌های غلطی که بین مردم رواج یافته‌ است اشاره خواهیم کرد.

هدف خود از خرید لپ‌تاپ را مشخص کنید

لپ‌تاپ

قطعا هرکسی برای یک هدف خاصی لپ‌تاپ تهیه می‌کند و باید با توجه به آن هدف، لپ‌تاپ مناسبی را خریداری کرد تا در آینده دچار مشکل نشد. بعضا پیش می‌آید که افرادی تنها به قصد وب‌گردی، یک لپ‌تاپ گیمینگ گران‌قیمت خریداری می‌کنند و عملا از ده درصد قدرت لپ‌تاپ خودشان هم بهره نمی‌برند، در این شرایط خرید یک لپ‌تاپ اقتصادی هم تمام نیاز‌های آن شخص را برطرف خواهد کرد و هم‌چنین پول اضافی برای امکاناتی که هیچ‌گاه استفاده نخواهند شد پرداخت نمی‌شود. پس حتما بدانید به دنبال چه هستید تا دچار اشتباه نشوید.

اگر گیمر هستید و می‌خواهید تجربه بی‌نقصی در اجرای بازی‌ها کسب کنید، قدرت پردازشی و سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌ را در اولویت قرار دهید یا اگر تنها به قصد رفتن سر کلاس یا تماشای فیلم قصد خرید لپ‌تاپ را دارید، سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند به‌درد شما نمی‌خورد و به دنبال نمونه‌های اقتصادی بگردید. البته درمورد این موضوع باید اطلاعات بیشتری داشته باشید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تعیین بودجه

لپ‌تاپ

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و بی‌ارزش شدن پول کشورمان، قیمت کالا‌ها به‌خصوص لپ‌تاپ‌ها بسیار سرسام‌آور شده است و امروزه برای خرید لپ‌تا‌پ‌های پایین‌رده و اقتصادی هم باید بین ۸ تا ۱۰ میلیون خرج کنید که این‌گونه لپ‌تاپ‌ها تنها به‌درد کار‌های بسیار ساده می‌خورند. به هر حال بعد از مشخص کردن هدف خود از خرید لپ‌تاپ، باید به سراغ نمونه‌های مناسب بروید و ببینید که باید چه مقدار پول را خرج خرید یک محصول مناسب بکنید. گیمر‌ها، گرافیست‌ها و … باید در خرید لپ‌تاپ کمی سر کیسه را شل کنند و هزینه بیشتری را بپردازند، البته حتما نباید همه گرافیست‌ها برای خرید لپ‌تاپ ۱۰۰ میلیون یا بیشتر خرج کنند تا بتوانند به کار خودشان برسند. خوشبختانه شرکت‌های بزرگ، مدل‌های مختلفی از لپ‌تاپ‌ها با قیمت‌های متفاوت را می‌سازند که کار شما را در انتخاب محصول آسان‌تر می‌کنند، برای مثال قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ از تقریبا ۳۰ میلیون تومان شروع می‌شوند و به بالای ۱۰۰ میلیون هم می‌رسند و شما می‌توانید حتی با خرید نسخه‌های اقتصادی لپ‌تاپ‌های گیمنگ هم به خواسته خود برسید، البته نباید توقع یک عملکرد شگفت‌انگیز را از آن داشته باشید. خلاصه هر چه‌قدر که استفاده شما از لپ‌تاپ حرفه‌ای‌تر و اختصاصی‌تر شود، به مراتب بودجه شما هم باید افزایش یابد تا بتوانید عملکرد مناسبی از لپ‌تاپ آینده خود انتظار داشته باشید.

مطالب مرتبط:

بر اجزای مختلف یک لپتاپ شناخت کامل داشته باشید

عدم داشتن آگاهی و اطلاعت کافی از اجزای لپ‌تاپ، باعث شده که باور‌های غلطی در این حوزه به‌وجود بیاید، فرضا فرد هیچ چیزی از کارت‌گرافیک نمی‌داند و هر کسی که هر چیزی بگوید باور می‌کند و اطلاعات غلطی درمورد کارت‌گرافیک به دست می‌آورد که هیچ‌وقت به‌دردش نخواهد خورد. پس بهتر است اطلاعات درستی درمورد تمامی اجزای تشکیل دهنده لپ‌تاپ کسب کنید و با کارایی و مدل‌های مختلف هرکدام از آن‌ها آشنا شوید.

صفحه‌نمایش

لپ‌تاپ

شما با صفحه‌نمایش قادر هستید حاصل پردازش‌های مختلف سخت‌افزار لپ‌تاپ را مشاهده کنید. یکی از مهم‌ترین اجزای لپ‌تاپ، صفحه‌نمایش آن می‌باشد که از دو نوع IPS و TFT هستند. اکثر لپ‌تاپ‌ها از تکنولوژی IPS بهره می‌برند، این‌گونه صفحه‌نمایش‌ها دارای نقاط مثبت زیادی هستند و می‌توان گفت که امتحانشان را پس داده‌اند. در سوی‌‌دیگر، صفحه‌نمایش‌های TFT را در کمتر لپ‌تاپی مشاهده خواهید کرد و عمده مشکل آن‌ها مربوط به عدم وضوح مناسب در زوایای مختلف می‌باشد که کمی آزاردهنده است. البته یک نوع دیگری از صفحه‌نمایش‌ وجود دارد که از تکنولوژی IPS استفاده می‌کد و به‌ آن Wide View گفته می‌شود که در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت و گیمینگ شاهدشان هستیم و بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها وضوح فوق‌العاده در همه زوایا می‌باشد. البته در بین انواع صفحه‌نمایش‌ها تفاوت‌هایی در رنگ‌بندی، وضوح و … وجود دارد که شاید کاربران معمولی متوجه آن‌ها نشوند.

از تکنولوژی‌های گیج‌کننده که بگذریم، به رزولوشن می‌رسیم. رزولوشن نشان‌دهنده تعداد پیکسل‌های صفحه‌نمایش است که هرچه‌قدر بیشتر باشد، وضوح تصویر هم به مراتب بهتر است. در لپ‌تاپ‌ها از رزولوشن‌های ۷۲۰p، ۹۰۰p، ۱۰۸۰p و بعضا ۴k استفاده می‌شود که در وضوح تصویر تفاوت‌های آشکاری در بین‌ آن‌ها وجود دارد.

نرخ‌نوسازی یکی دیگر از مواردی است که برای ادیتور‌های فیلم یا گیمر‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. به تعداد تصاویری که در یک ثانیه بر روی صفحه‌نمایش به‌روزرسانی می‌شود، نرخ‌نوسازی می‌گویند. تمامی صفحه‌های‌نمایش حداقل از نرخ‌نوسازی ۶۰Hz پشتیبانی می‌کنند و در مدل‌های بالارده شاهد نرخ‌نوسازی بسیار بالاتری مثل ۲۴۰Hz هم هستیم. اگر برای کار‌های روزمره قصد خرید لپ‌تاپ را دارید، بر روی نرخ‌نوسازی حساس نشوید، زیرا نرخ‌نوسازی بالای ۶۰Hz به هیچ‌وجه به‌دردتان نمی‌خورد. این نکته هم در‌نظر بگیرید که نرخ‌نوسازی بیشتر، به معنای مصرف باتری بیشتر است، به همین دلیل برند‌های مختلف در لپ‌تاپ‌های میان رده و پایین‌رده خود سعی دارند تا از یک صفحه‌نمایش با نرخ‌نوسازی پایه استفاده کنند تا مشکلی در عملکرد باتری پیش نیاید.

مادربرد

لپ‌تاپ

مادربرد اصلی‌ترین جزء یک لپ‌تاپ است که مانند میز کار عمل می‌کند و ارتباط تمامی قطعه‌های سخت‌افزاری را با یک‌دیگر میسر می‌سازد. در قسمتی از مادربرد که از چشمان شما پنهان شده‌ است، سوکت‌ها و اسلات‌های مختلف جهت متصل کردن قطعات گوناگون وجود دارد که واقعا نیاز نیست اطلاعات دقیقی درمورد آن‌ها داشته باشید، شما که دلتان نمی‌خواهد هر روز لپ‌تاپ خود را باز کنید تا سوکت‌ها و چیپ‌ها را بررسی کنید؟ قطعا خیر، اما بهتر است بدانید که مادربرد لپ‌تاپ‌ مد‌نظر شما چند اسلات رم دارد و از چه نوعی است، زیرا به احتمال خیلی زیاد بعد از گذشت چند سال، رم لپ‌تاپ خودتان را ارتقاع خواهید داد.

پورت‌ها بخش بیرونی مادربرد را تشکیل می‌دهند که ما با آن‌ها سر و کار داریم. در هر لپ‌تاپی پورت‌های usb، LAN، HDMI، VGA و میکروفون مشاهده می‌شود.

سی‌پی‌یو

لپ‌تاپ

سی‌پی‌یو در واقع مغز لپ‌تاپ به حساب می‌آید، پردازش‌های مهم و اصلی توسط این قطعه کوچک اما پیچیده انجام می‌گیرد و بدون آن لپ‌تاپ بلااستفاده است. دو شرکت بزرگ اینتل و ای‌ام‌دی سی‌پی‌یو‌های لپ‌تاپ‌ها را تامین می‌کنند که شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ، با توجه به نیاز خودشان از هرکدام از محصولات این دو شرکت استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های شرکت اینتل شامل سلرئون، پنتیوم، core i3، core i5، core i7 و core i9 می‌شود که هرکدام  از آن‌ها دارای سری‌های مختلف هستند که معرفی و بررسی آن‌ها بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود. فقط این موضوع را بدانید که سری سلرئون و پنتیوم غالبا در لپ‌تاپ‌های اقتصادی استفاده می‌شوند و در دیگر محصولات، پردازنده‌های i3، i5، i7 و i9 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت AMD هم دارای مدل‌های ryzen 3 ،ryzen 5 ،ryzen 7 و ryzen 9 می‌باشد که این پردازنده‌ها نیز دارای سری‌های مختلفی است و باید در خریدن لپ‌تاپ به آن‌ها توجه کنید.

البته شرکت اپل هم پردازنده‌های اختصاصی خودش را تولید می‌کند که در مک‌بوک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متاسفانه خیلی از خریداران تنها به مدل پردازنده لپ‌تاپ دقت می‌کنند و هیچ توجهی به سری آن ندارند. همین عدم آگاهی باعث شده است که فروشندگان زیادی از این موضوع سو‌ءاستفاده کنند. بگذارید یک مثال ساده بزنم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید، دو لپ‌تاپ را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها دارای پردازنده  core i3 10105 است و دیگری از core i5 4650 استفاده می‌کند. به شما قول می‌دهم که اکثر مردم فکر می‌کنند که در این‌جا لپ‌تاپی که از پردازنده core i5 بهره می‌برد از قدرت پردازشی بیشتری برخوردار است، اگر شما هم این‌گونه فکر می‌کنید، باید بگویم که کاملا در اشتباه هستید. core i3 10105 یکی از جدید‌ترین پردازنده‌ها از مدل core i3 است که قدرت پردازشی بیشتری از سری قدیمی، یعنی چهارم core i5 دارد.

شاید این موضوع برای شما گیج‌کننده باشد و نتوانید تمامی مدل‌ها و سری‌های مختلف را به‌خاطر بسپارید که کاملا طبیعی می‌باشد. بهترین کار در این مواقع بررسی بنچمارک‌ها است، نام پردازنده‌ لپ‌تاپ‌هایی که مد نظر دارید را در سایت‌های مختص سی‌پی‌یو جست و جو کنید تا بتوانید آن‌ها را با یک‌دیگر مقایسه فرمایید و قدرتشان را مورد ارزیابی قرار دهید.

کارت‌گرافیک

لپ‌تاپ

در واقع کارت‌گرافیک وظیفه رندرینگ و نمایش تصاویر را بر عهده دارد که قدرت آن برای گیمر‌ها، انیماتور‌ها، ادیتور‌های ویدیو و افراد حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

شرکت‌های انویدیا و ای‌ام‌دی از بزرگ‌ترین سازندگان کارت‌های‌گرافیک می‌باشند که شاهد محصولات آن‌ها در لپ‌تاپ‌ها هم هستیم. البته بسیاری از لپ‌‌تاپ‌ها از کارت‌‌گرافیک بهره نمی‌برند و پردازنده گرافیک سی‌پی‌یو، وظیفه رندرینگ و نمایش تصاویر را بر عهده دارد. این دسته از لپ‌تاپ‌ها برای مصارف خانگی و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمی‌توان توقع چندانی از آن‌ها داشت.

کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا شامل مدل‌های MX، GT، GTX، RTX و … می‌شوند و شرکت ای‌ام‌دی نیز دارای مدل‌های RX، R و .. هستند که هرکدام دارای دنیایی از سری‌های مختلف می‌باشند. پس در ارزیابی قدرت کارت‌گرافیک هم دست به دامان بنچمارک‌ها شوید و خودتان را درگیر شناخت تخصصی هرکدام از مدل‌ها و سری‌ها نکنید.

حتما به یک موضوع دقت داشته باشید، حافظه کارت‌گرافیک نشان‌دهنده قدرت آن نیست، بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که می‌گویند فلان کارت‌گرافیک دارای ۲ گیگ حافظه است، پس از قدرت خوبی برخوردار می‌باشد! این طرز فکر کاملا اشتباه است و قدرت یک کارت‌گرافیک با معیاری به نام ترافلاپس مشخص می‌شود. ترافلاپس بیشتر، نشان‌دهنده قدرت بیشتر است. البته نوع کارت‌گرافیک‌ هم نقش مهمی ایفا می‌کند، برای مثال کارت‌های‌گرافیک Quadro از شرکت انویدیا برای رندرینگ‌های خاص تولید شده است و با این‌که از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، در بازی‌ها عملکرد خوبی ندارند و به‌درد گیمر‌ها نمی‌خورند.

حافظه‌داخلی

لپ‌تاپ

حافظه‌داخلی وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات مختلف را برعهده دارد و در لپ‌تاپ‌ها شاهد دو نوع از آن‌ها یعنی HDD و SSD هستیم.

احتمالا با حافظه‌های HDD آشنایی دارید، حافظه‌هایی ارزان‌قیمت که از سرعت انتقال اطلاعات کمی برخوردار هستند و سال‌ها است در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند. در لپ‌تاپ‌ها از HDD‌های با ظرفیت‌های زیاد استفاده می‌شود و اکثرا در نمونه‌های پایین‌رده شاهد آن‌ها‌ هستیم.

در سوی دیگر، حافظه‌های SSD قرار دارند که از سرعت انتقال اطلاعات فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و به لطف آن‌ها، تجربه استفاده از محیط‌کاربری لپ‌تاپ بسیار روان‌تر خواهد شد. قیمت SSD‌ها بسیار گران‌تر از هارد‌های معمولی است و به همین دلیل بیشتر لپ‌تاپ‌ها دارای SSD‌هایی با ظرفیت‌های بسیار کم هستند تا تنها بتوان ویندوز را روی آن‌ها نصب کرد. در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا و گیمینگ، استفاده از SSD رایج‌تر بوده که منطقی است.

البته بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از دو حافظه‌ استفاده می‌کنند و همزمان دارای SSD و HDD هستند، شما در این لپ‌تاپ‌ها می‌توانید ویندوز را بر روی SSD نصب کنید تا از سرعت فوق‌العاده باز شدن اپ‌ها و پنجره‌ها بهره‌مند شوید و کار‌های دیگرتان را به عهده HDD بسپارید. می‌توانید حافظه‌داخلی لپ‌تاپ‌ها را تعویض کنید و خوشبختانه محدودیت بزرگی در این کار وجود ندارد. چندین باور اشتباه درمورد SSD وجود دارد که در ادامه مقاله و در بخش‌ دیگر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

رم

لپ‌تاپ

رم نقش یک حافظه‌داخلی موقت را دارد که داده‌‌ها را خیلی سریع می‌خواند و سپس سیستم‌عامل آن ‌را برای خواندن داده‌های دیگر خالی می‌کند. رم‌ها انواع مختلفی دارند که در لپ‌تاپ‌های امروزی بیشتر شاهد نمونه‌های DDR4 هستیم. خوشبختانه‌ رم‌های لپ‌تاپ قابلیت تعویض دارند و می‌توانید بعد چندین سال، رم‌ها را در جهت بهبود اندک عملکرد لپ‌تاپ ارتقاء دهید.

می‌توان گفت که در وضعیت فعلی، حداقل ۴ گیگ رم برای کار‌های سبک و روزمره نیاز است و با این حجم رم با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد، ولی در استفاده‌های تخصصی‌تر، سعی کنید لپ‌تاپ‌هایی با رم‌ ۸ یا بیشتر را انتخاب کنید.

بعضا دیده می‌شود که یک مدل لپ‌تاپ از سی‌پی‌یو و کارت‌گرافیک قدرتمندی بهره‌ می‌برد، اما شرکت سازنده به‌دلیل کاهش هزینه‌ها، رم ۴ را برای این مدل در‌نظر می‌گیرد، شما می‌توانید با ارتقاء رم، مشکل و محدویت آن را رفع کنید.

باتری

لپ‌تاپ

باتری‌ها انرژی موردنیاز برای کار کردن لپ‌تاپ‌ها‌ را تامین می‌کنند و دارای انواع مختلف و ظرفیت‌های متنوعی هستند. اما ما نمی‌خواهیم با تاریخچه باتری‌ها آشنا شویم. فقط بدانید که امروزه در لپ‌تاپ‌ها از باتری‌های لیتیوم‌یون استفاده می‌شود و خبری از باتری‌های نیکل‌کادمیوم یا دیگر نمونه‌ها نیست. اگر وقت زیادی را با لپ‌‌تاپ صرف می‌کنید و در محل کارتان دسترسی به شارژر ندارید، سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که در زمینه باتری قدرتمند هستند.  علاوه بر ظرفیت باتری، نوع صفحه‌نمایش، پردازنده، کارت‌گرافیک و دیگر قطعات نیز تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد باتری لپ‌تاپ دارد. پس بررسی بنچمارک‌ها از میزان شارژدهی لپ‌تاپ هم حائز اهمیت است.

دیگر اجزا‌ی لپ‌تاپ

لپ‌تاپ

تا این‌جا با اصلی‌ترین قسمت‌های سازنده یک لپ‌تاپ آشنا شدیم، اما اجزای دیگری هم وجود دارد که از اهمیت کمتری برخوردار هستند که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

دوربین وب‌کم، قطعه‌ای است که در همه لپ‌تاپ‌های امروزی وجود دارد که از روی اسم آن می‌توان پی به وظیفه‌اش برد. دوربین‌های لپ‌تاپ از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند و کیفیت فوق‌العاده‌ای را ارائه نمی‌کنند، اگر استفاده زیادی از وب‌کم دارید، حتما سری به مشخصات لپ‌تاپ‌ها بزنید و کیفیت دوربین وب‌کم را بررسی کنید.

تاچ‌پد هم جزو جدانشدنی لپ‌تاپ‌ها است که از یک صفحه لمسی و دکمه‌های دیگر جهت کنترل نشانگر استفاده می‌کند.

بعضی از لپ‌تاپ‌ها دارای حسگر‌ اثر‌انگشت هستند که در مسائل امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکردی مشابه حسگر‌های اثر‌انگشت گوشی‌های هوشمند دارند.

با توجه به فراگیری USB و هارد‌های اکسترنال، استفاده از سی‌دی و دی‌وی‌دی‌ها کاهش شدیدی یافت، اما اگر فکر می‌کنید که از سی‌دی و  دی‌وی‌دی استفاده خواهید کرد، حتما لپ‌تاپی را خریداری کنید که دارای درایور باشد. امروزه بسیاری از مدل‌های لپ‌تاپ فاقد درایور هستند، پس حواستان را در خرید جمع کنید.

باور‌های غلط

علاوه بر عدم اطلاعات کافی درمورد اجزای لپ‌تاپ، متاسفانه باور‌های غلط و بعضا خنده‌دار دیگری هم وجود دارند که باعث می‌شوند در خرید لپ‌تاپ اشتباه کنیم. بسیاری از این باور‌ها آن‌قدر بین مردم رد و بدل شده است که خیلی از ما نمی‌خواهیم اشتباه بودن آن‌ها را بپذیریم. در ادامه با چند مورد از باور‌های غلط در حوزه لپ‌تاپ‌ آشنا خواهیم شد.

برند لپ‌تاپ

لپ‌تاپ

شرکت‌ها و برند‌های مختلفی در حوزه ساخت لپ‌تاپ موجود می‌باشند که با یکدیگر رقابت سختی دارند. متاسفانه در هر زمینه‌ای، افرادی تعصبی وجود دارند که از یک برند بت می‌سازند و دیگر شرکت‌ها را سرکوب می‌کنند، بهتر است که از این‌گونه افراد برای خرید لپ‌تاپ راهنمایی نخواهید و بر اساس عقل و منطق تصمیم بگیرید. اچ‌پی، لنوو، ایسوس و تمامی برند‌ها سعی می‌کنند که بهترین کیفیت و مشخصات را خدمت شما ارئه کنند.

واقعیت این است که برند‌ها، قطعات موردنیاز خودشان را تقریبا از شرکت‌های مشابه تهیه می‌کنند و وظیفه اصلی آن‌ها طراحی بدنه و در نهایت مونتاژ لپ‌تاپ می‌باشد، پس تفاوت چندان بزرگی بین برند‌ها وجود ندارد و بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها مربوط به حوزه تخصصی فعالیت آن‌ها است، برای مثال برند hp لپ‌تاپ‌های گیمینگ تولید نمی‌کند، پس منطقی است که گیمر‌ها به سراغ دیگر برند‌ها بروند.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که به‌جای تمرکز بر روی یک برند خاص، بهتر است سعی کنید به ‌دنبال مشخصات و عملکرد بهتر باشید.

تفاوت‌ لپ‌تاپ‌های صنعتی و معمولی

لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌های صنعتی نسبت به نمونه‌های معمولی دارای ابعاد بزرگ‌تر، مقاومت و عمر بیشتری هستند و برای کار در شرایط دشوار طراحی شده‌اند. اما آیا خرید لپ‌تاپ صنعتی واقعا برای شما ضروری است؟

بسیاری از فروشندگان اطلاعات غلطی درمورد لپ‌تاپ‌های صنعتی به شما می‌دهند و ادعا دارند که قدرت پردازشی آن‌ها بیشتر از لپ‌تاپ‌های معمولی است، اما اصلا چنین چیزی صحت ندارد و قدرت پردازش یک لپ‌تاپ به سخت‌افزار آن مرتبط است. این لپ‌تاپ‌ها بیشتر برای استفاده در مشاغل با شرایط دشوار طراحی شده‌اند، اگر شما چنین شرایطی دارید، پس خرید لپ‌تاپ‌های صنعتی را پیشنهاد می‌کنیم، در غیر این‌صورت خرید آن‌ها غیرمنطقی‌ است.

لپ‌تاپ دست‌دوم یا نو؟

لپ‌تاپ

همان ابتدا بگویم که خرید لپ‌تاپ دست‌دوم تنها در شرایطی پیشنهاد می‌شود که بودجه شما کافی نباشد و از سلامت لپ‌تاپ مد‌نظر مطمئن باشید. قبل از خرید، تمامی تست‌های مختلف را از لپ‌تاپ بگیرید و بنچمارک‌های به‌دست آمده را با نمونه‌های مشابه مقایسه کنید تا اختلالی در سخت‌افزار وجود نداشته باشد.

ولی در صورت داشتن بودجه کافی، خرید لپ‌تاپ دست دوم را پیشنهاد نمی‌کنیم. بسیاری از دلالان و فروشندگان لپ‌تاپ‌های دست‌دوم با مقایسه غلط مشخصات دو لپ‌تاپ نو و قدیمی، به شما اطلاعات غلط می‌دهند. فرض کنید فروشنده به شما می‌گوید که یک لپ‌تاپ دست‌دوم دارد که از پردازنده core i5 بهره می‌برد و آن ‌را با لپ‌تاپی گران‌تر مقایسه می‌کند و این نکته را متذکر می‌شود که لپ‌تاپ نو دارای پردازنده core i3 است، در این‌جا اگر اطلاعات کافی نداشته باشید، فکر می‌کنید که لپ‌تاپ با پردازنده core i5 عملکرد پردازشی بهتری دارد. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، سری پردازنده در قدرت آن بسیار حائز اهمیت است. شما نمی‌توانید آخرین سری از core i3 را با سری‌های قدیمی core i5 مقایسه کنید. این موضوع در مورد تمامی قطعات صدق می‌کند و فقط مختص پردازنده نمی‌شود. حافظه گرافیکی هم یکی دیگر از موضوعاتی است که مردم به سادگی به دام آن می‌افتند، فروشنده کارت گرافیکی که ۱۰ سال از عمرش می‌گذرد را تنها به دلیل آن‌که دارای ۲ گیگ حافظه گرافیکی است، قدرتمند می‌نامد. گول نخورید و بدانید که گرافیک مرجع سی‌پی‌یو‌های جدید هم از این کارت‌گرافیک‌های قدیمی قدرتمند‌تر هستند.

آیا با ارتقاء قطعات لپ‌تاپ از خرید لپ‌تاپ نو بی‌نیاز خواهیم شد؟

لپ‌تاپ

شما اختیار چندانی در ارتقاء قطعات لپ‌تاپ ندارید و در کل می‌توانید رم و هارد آن‌ها را ارتقاء بدهید، پس نمی‌توان گفت که ارتقاء لپ‌تاپ، انقلابی در عملکرد آن ایجاد می‌کند، بلکه تنها یک بهبود اندک را تجربه خواهید کرد.

اگر عمر زیادی از لپ‌تاپ شما نگذشته است، تعویض رم و هارد آن منطقی‌تر از خرید لپ‌تاپ نو می‌باشد، البته تنها در صورتی که از عملکرد سی پی‌یو و کارت‌گرافیک لپ‌تاپ خود راضی باشید. اما اگر لپ‌تاپ‌ شما عمرش را کرده و امیدی به آن ندارید، ارتقا‌ء قطعات آن دردی را دوا نمی‌کند و تاثیر خاصی در عملکرد آن نخواهید دید.

امروز اضافه کردن SSD به لپ‌تاپ بسیار باب شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد درایور را از لپ‌تاپ خود جدا می‌کنند و از سوکت آن برای نصب SSD استفاده می‌کنند. اما همان‌طور که بعضی از افراد ادعا دارند، آیا SSD معجزه می‌کند؟ باید گفت هم بله، هم خیر!

به این نکته حتما توجه کنید، SSD هیچ تاثیری در توان پردازشی لپ‌تاپ ندارد و عملکرد سی‌پی‌یو یا کارت‌گرافیک را متحول نمی‌کند. نمی‌توانید تنها با نصب SSD بر روی یک لپ‌تاپ قدیمی تمامی بازی‌های به‌روز را اجرا کنید یا با خیال راحت به ساخت انیمیشن بپردازید.

اما SSD در استفاده‌های سبک معجزه خواهد کرد، اگر فقط وب‌گردی می‌کنید، فیلم می‌بینید یا نهایتا در کلاس‌های مجازی حاضر می‌شوید، اضافه کردن یک SSD، لپ‌تاپ شما را متحول می‌کند. با نصب SSD از سرعت فوق‌العاده بوت شدن ویندوز، باز شدن برنامه‌ها و انتقال اطلاعات لذت ببرید، ولی گول این سرعت را نخورید و به فکر نصب سایبرپانک بر روی لپ‌تاپ ۶ ساله خود نیفتید!

سخن آخر

اگر در هنگام خرید لپ‌تاپ، به تمامی نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم دقت کنید، قطعا لپ‌تاپ مناسبی را انتخاب خواهید کرد. در نهایت باید گفت که هدف خود از خرید لپ‌تاپ را مشخص کنید، اجزای آن را بشناسید و به باور‌های غلط اهمیت ندهید تا بتوانید خریدی منطقی داشته باشید. امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • علی گفت:

    پولتون رو برای لپ تاپی که زود داغ میکنه و قدرتش نسبت به قیمتش از یک پی سی پایین تر هستش حروم نکنید
    یا پی سی بخرید یا کنسول

    • آرین گفت:

      سلام عزیز
      مسلما PC از لب‌تاب هم‌قیمت قوی‌تر است. لب‌تاب هاملنطور که از نام و قیافه‌اش هم پیداست؛ برای کاربرانی‌ست که نیاز به جابجایی دارند ولی بقول شما متأسفانه بعضی دوستان این موضوع رو متوجه نیستند.

    • وقت بخیر
      قطعا پی‌سی صرفا برای گیم عملکرد بهتری داره، ولی هزینه رو با توجه به قیمت‌های عجیب و غریبی که این روزها از قطعات پی‌سی می‌بینیم بعید می‌دونم که تفاوت چشم‌گیری داشته باشه و مثل چند سال پیش نیست.
      و اینکه بسیاری از افراد شغلشون و شرایطشون ایجاب می‌کنه که لپ‌تاپ تهیه کنن، قطعا یک برنامه‌نویس لپ‌تاپ رو به پی‌سی ترجیح می‌ده.

  • آرمین گفت:

    خیلی عالی و کافی👏🏻