یک کاربر یوتیوب از موشک اسپیس ایکس فیلم‌برداری کرد - تکفارس 
یک کاربر یوتیوب از موشک اسپیس ایکس فیلم‌برداری کرد - تکفارس 

یک کاربر یوتیوب از موشک اسپیس ایکس فیلم‌برداری کرد

حامد شهرزاد
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - 15:03
youtube spacex

یک کاربر یوتیوب تقریباً در ماه گذشته ورود خود به مرکز موشکی استارشیپ اسپیس ایکس را در جنوب تگزاس و گشت و‌گذار آزادانه در صحنه و مکان سری و بسیار مهم شرکت متعلق به ایلان ماسک را ثبت کرده است، که در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی را به پا کرد. در اکثر گشت و‌گذار این فرد در سازمان اسپیس ایکس، هیچ تدابیر ایمنی برای جلوگیری از معلق شدن وی در پایین اس ان ۱۱ وجود ندارد.

اس ان ۱۱ یک نمونه اولیه موشک ۱۶ طبقه است که پس از چند روز پرتاب و منفجر شده است، که نشان می‌دهد شرکت اسپیس ایکس هنوز نتوانسته است تا پایداری این سیستم را تقویت و تثبیت کند. یک ویدئو به طور خاص در یک کانال کوچک وب سایت یوتیوب به نام لوکو وی لاگز قرار داده شده است که در واقع توسط شخصی به نام سزار برای اهداف و سرگرمی‌های مختلف اجرا می‌شود.

سزار به طور دقیق به چندین‌ایمیل و درخواست پیام خصوص برای اظهار نظر پاسخ نداده است، بنابراین جزئیات رفتن به چنین پایگاه سری و بسیار مهم هنوز مشخص نیست.

مطالب مرتبط:

اسپیس ایکس قصد دارد تا انسان را به مریخ بفرستند

برای علاقه‌مندان به فضا، اطلاعات منتشر شده است مبنی بر اینکه پردیس موشکی گسترده اسپیس ایکس در چند مایلی شمال رودخانه ریو‌گراند در تگزاس است و در واقع این پایگاه مانند یک موزه موشک جذاب است. اگر این پایگاه برای برای عموم مردم آزاد شود طی مدت کوتاهی می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد و سود برای این شرکت به دست آورد.

فناوری‌هایی در این سازمان وجود دارند که ارزش قابل توجهی برای شرکت متعلق به ایلان ماسک دارند. اسپیس ایکس در واقع مقداری از ارزش سازمان نیروی هوایی و ناسا را در اختیار دارد، بنابراین ورود غیر قانونی به چنین مکانی می‌توان مشکل آفرین باشد. با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که اساساً دیوار‌های این سازمان کاملاً محکم نیست و همچنین امنیت پیشرفته‌ای ندارد و ممکن است انتظار داشته باشیم که این شرکت و سازمان‌های زیرمجموعه آن از یک نوع سخت‌افزار اساسی و حساس (و احتمالاً خطرناک) یعنی موشک به صورت عمده و دقیق محافظت کنند.

توسعه فضاپیمای بین ستاره‌ای در واقع هسته اصلی و هدف ایلان ماسک از تأسیس شرکت اسپیس ایکس است که قرار است به زودی و طی چند سال آینده انتقال انسان و بار را به ماه و مریخ انجام دهد. این امر بسیار مهم و تاریخی باید با کمک قرارداد ۱۳۵ میلیون دلاری ناسا با موفقیت به پایان برسد که بر اساس برنامه سیستم فرود انسان بر روی ماه و توسط آژانس این سازمان انجام شده است. طراحی موشک‌های اسپیس ایکس و فناوری‌های موجود درون آن کاملاً بالغ یا به عبارت دیگر واقعاً فکر شده است.

ویدیوی منتشرشده در مورد اسپیس ایکس با واکنش منفی بسیاری از کاربران مواجه شده و در نهایت حذف شده است

سخنگوی آژانس زیرمجموعه ناسا یعنی مونیکا ویت گفت که ناسا اهمیت زیادی برای ایمنی و پایداری اسپیس ایکس قائل است. نقشه و سیستم فرود انسان بر روی یک سیاره دیگر اساساً شامل الزاماتی است که پیمانکاران و متخصصان این سازمان برای محافظت دقیق از اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار به آن نیاز دارند. شرکت اسپیس ایکس نیز یک اعلامیه مشابه اعلامیه ناسا در مورد این حادثه منتشر کرده است و آن را مورد بررسی قرار داده است که برای تمام کارکنان و افراد مربوطه بسیار مهم است.

سزار به تنهایی و بدون اطلاع مسئولان امنیتی اسپیس ایکس وارد پایگاه موشک این سازمان شد شد. از ویدیویی که این فرد منتشر کرده است، به نظر می‌رسد که وی در واقع نوانسته است از سیستم‌های امنیتی این سازمان به راحتی عبور کند و سخت‌افزار و تجهیزات اسپیس ایکس را از نزدیک مشاهده کند و یک عکس نمای ماکرو از موتور رپتور متعلق به یک کشتی فضایی با نام اس ان ۱۱ را ثبت کرده است و آن را در فضای مجازی منتشر کرده است.

طبق اطلاعات موجود در یکی دیگر از حساب‌های وب سایت یوتیوب که این ویدئو را بایگانی کرده است، این فیلم قبل از حذف شدن، دارای ۵ لایک، حداقل ۱۰۰ دیسلایک و همچنین نظرات بسیار زیادی را دریافت کرده است که باعث خشم طرفداران اسپیس ایکس شده است. طی یک حرکت کلاسیک در وب سایت یوتیوب، سزار بعد از پاک کردن این فیلم، یک فیلم عذرخواهی را چند روز بعد در تاریخ پنجشنبه ۱۲ فروردین معادل با ۱ ‌آوریل منتشر کرد تا بتواند خشم ایجاد شده را کاهش دهد و بتواند رضایت کاربران یوتیوب را به دست آورد.

سزار در یک ویدیو از کاربران یوتیوب عذزخواهی کرد

وی در فیلم عذرخواهی خود اذکان کرد و گفت:

بله، انجام چنین کار‌های غیر قانونی در اکثر موارد اشتباه است، بله، کاری که من انجام دادم غیرقانونی است. اما از نظر من در آن لحظه، این موضوع بسیار جذاب و جالب بود و من واقعاً به عواقب انجام دادن این کار فکر نمی‌کردم. اما با این حال، آنچه که بسیار مهم است این است که من ویدیو را پاک کردم.

آنچه واقعاً درباره آن فکر می‌کنم این است که خوب، دیگر هرگز این فرصت را پیدا نخواهم کرد. بنابراین من خود را قانع کردم که برای این کار به چنین مکان سری و امنیتی بروم و این اتفاق افتاد. طی کردن چنین راهی یک اقدام بسیار بزرگ است.

به منظور ایمنی عمومی و کاهش اعتراضات طرفداران شرکت اسپیس ایکس، اداره هواپیمایی فدرال که بر زیرساخت‌های پرتاب و آزمایشات مربوطه نظارت می‌کند، به طور کلی اظهار داشت که این فیلم را دیده و برای چندین بار بازبینی کرده است و بررسی کرده است. این فیلم توجه اسپیس ایکس را نیز به خود جلب کرده است و ممکن است بر روی سهام این شرکت تأثیر بگذارد.

سخنگوی اداره هواپیمایی فدرال در مورد این موضوع گفت:

حفظ امنیت فیزیکی قابل توجه تأسیسات پرتاب تا حدود زیادی برای حفظ جنبه مهم تأمین امنیت بسیار حائز اهمیت است.

اسپیس ایکس به درخواست نظر در مورد این موضوع پاسخ نداد.

این مکان مهم در چند وقت قبل نیز با مشکلات امنیتی مشابهی روبرو بوده است. در سال ۲۰۱۹، یک طرفدار اسپیس ایکس پس از انتشار یک عکس در نزدیکی نمونه اولیه فضاپیمای بین ستاره‌ای در دیگر رسانه‌های اجتماعی به صورت لحظه‌ای و غیر قانونی، چند روز بعد دستگیر شد تا مأموران بتوانند علت این موضوع را بررسی کنند و از اقدامات مشابه چنین اقدامی جلوگیری کنند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.