اطلاعات ۵۰۰ میلیون حساب لینکدین فاش شد؛ فیسبوک و حال لینکدین - تکفارس 
اطلاعات ۵۰۰ میلیون حساب لینکدین فاش شد؛ فیسبوک و حال لینکدین - تکفارس 

اطلاعات ۵۰۰ میلیون حساب لینکدین فاش شد؛ فیسبوک و حال لینکدین

حامد شهرزاد
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - 10:01
linkedin

هنوز هم ممکن است در روز‌های اخیر از اخبار متعددی مطلع شوید مبنی بر اینکه اطلاعات شخصی ۵۳۳ میلیون حساب فیسبوک به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است که برای امنیت تعداد زیادی از مردم که از این سرویس استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. اما اکنون، تعداد زیادی از داده‌های مردم در اینترنت مورد سرقت قرار گرفته است، از جمله داده‌های سرویس لینکدین که یک شبکه اجتماعی نسبتاً موفق و متعلق به مایکروسافت است و خبر سرقت اطلاعات از این شبکه اجتماعی به معنای واقعی کلمه تأیید شده است.

علاوه بر تأیید شدن سرقت اطلاعات، گفته شده است که دامنه بالقوه آسیب‌پذیری در واقع بسیار زیاد است. براساس گزارش‌های شبکه خبری سایبر نیوز، افرادی که داده‌های شخصی مربوط به کابران را در انجمنهای هکر می‌فروشند ادعا کرده اند که اساساً این داده‌ها از ۵۰۰ میلیون پروفایل لینکدین به سرقت رفته است، که ممکن است باعث نگرانی عموم مردم شود.

مطالب مرتبط:

اطلاعاتی نظیر نام کامل، آدرس ایمیل، شماره تلفن و جنسیت کاربران لینکدین به سرقت رفته است

گفته می‌شود که به عنوان مثال در ۲ میلیون نمونه که حاوی داده‌های شخصی کاربران برای فروش بوده است، در اکثر موارد شامل اطلاعاتی نظیر نام کامل اعضای لینکدین، آدرس‌ ایمیل آن‌ها، شماره تلفن منزل و همراه، جنسیت و غیره قابل مشاهده است. با این حال، لینکدین به معنای واقعی کلمه گفته است که این داده‌ها شامل اطلاعات بسیاری از مکان‌ها نیز هستند و همه آن‌ها به روش حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی بسیار حرفه‌ای ضبط شده است.

در بیانیه اصلی لینکدین در مورد شفافیت پیرامون این موضوع آمده است:

در بیشتر موارد، ما مجموعه‌ای از داده‌های لینکدین را که ادعا می‌شد منتشر شده و واقعاً فروخته شده اند را شناسایی و در مورد آن‌ها تحقیقات نسبتاً زیادی کرده‌ایم و مشخص کردیم که این اطلاعات در واقع مجموعه‌ای از داده‌های بسیاری از وب سایت‌ها و شرکت‌ها است.

لینکدین ادعا کرده است که اطلاعات خصوصی کاربران پلتفرم خود به سرقت نرفته است

این شرکت همچنین استدلال کرد که بیشتر اطلاعات به سرقت رفته و منتشرشده شامل داده‌های حساب اعضای خصوصی از لینکدین نیست. این موضوع شاید به طور خاص به این معنی است که داده‌های افشاشده فقط شامل اطلاعاتی است که شما به معنای واقعی کلمه می‌توانید در صفحه عمومی کسی ببینید، یا به همین ترتیب، آن‌ها در واقع اطلاعاتی نیستند که با هک شدن به سرقت رفته باشند.

لینکدین اصرار دارد که این در واقع اطلاعات به سرقت رفته به خاطر ضعف امنیتی لینکدین و موارد مشابه نیست. از نظر فنی، اگر داده‌ها به طور عمده توسط هکر‌های سیستم لینکدین با ضریب نفوذ بسیار بالا جمع‌آوری و ضبط نشده باشند، می‌توان گفت که ادعای لینکدین مبنی بر عدم وجود هیچ گونه ضعف در سیستم خود از نظر فنی این درست است. اما برای کسانی که به طور خاص داده‌هایی را از حساب کاربری شخصی مردم هدف می‌گیرند که اکنون در اینترنت فروخته می‌شود، این موضوع برای حفظ امنیت اطلاعات آن‌ها بسیار مهم است.

فیسبوک بر خلاف لینکدین از پاسخ‌گویی مناسب در مورد هک انجام‌شده خودداری کرده است

لینکدین هنوز به ما نگفته است که آیا اساساً قصد دارد تا در مورد داده‌های به سرقت رفته مردم، آن‌ها را در مورد مجموعه داده‌های به سرقت رفته مطلع سازد یا خیر. اگر واقعاً قصد دارید تا در مورد حساب کاربری فیسبوک اطلاعات بیشتری را کسب کنید، باید بدانید که فیسبوک قصد ندارد به کاربران اطلاع دهد که آیا آن‌ها در واقع یکی از افرادی هستند که اطلاعات آن‌ها فاش شده است یا خیر.

اگر به طور خاص می‌خواهید بررسی کنید که آیا نوع‌ایمیل یا شماره تلفن شما بخشی از داده‌های فاش شده و منتشرشده حساب کاربری فیسبوک است یا خیر، باید در اینترنت به دنبال روش‌هایی برای اطمینان از این موضوع باشید. تنظیم‌کنندگان حریم خصوصی ایتالیا تا حدود زیادی و به ویژه برای افزایش شفافیت امنیت حساب‌های کاربری لینکدین، تحقیقات در مورد لینکدین را آغاز کرده اند و بلومبرگ تا حد زیادی این موضوع را تأیید کرده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.