تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۹ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۹ فروردین - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۹ فروردین

آرمین مکاری
۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - 10:27
جان اسکالی

در ۸ آوریل ۱۹۸۳، جان اسکالی که در آن زمان رئیس شرکت پپسی بود، بنا به درخواست استیو جابز تصمیم گرفت که آن شرکت را ترک کند و به مقام ریاست شرکت اپل برسد. جان اسکالی در طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ نایب رئیس و ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳ رئیس شرکت پپسی بود.

کمپین اسکالی در مورد “چالش پپسی” تفکر جدیدی بود و به پپسی کمک کرد تا سهم بازار خود را نسبت به کوکا کولا افزایش دهد. استیو جابز این تفکر و اشتیاق را نیاز داشت تا بتواند آی بی ام را شکست دهد. در آن زمان، اسکالی مسئول استفاده از تراشه پاورپیسی (PowerPC) در رایانه‌های مک بود. وی توانست در زمان ریاست خود، فروش اپل را از ۸۰۰ میلیون دلار به ۸ میلیارد دلار برساند. در ماه می ۱۹۸۷، اسکالی با درآمد سالانه ۲٫۲ میلیون دلار، عنوان یک مدیر با بالاترین دستمزد را در سیلیکون ولی (Silicon Valley) از آن خود کرد.

جان اسکالی

در نهایت، در سال ۱۹۹۳ به علت اختلاف‌های متعدد و شدید با هیئت‌مدیره‌ی اپل، مجبور به استعفا شد و سال بعد در نقش بنیان‌گذار و تأمین‌کننده سرمایه، وارد صنعت مخابرات شد. گیل آملیو نیز سمت وی را در اپل تصاحب کرد. اگر چه شرکت مخابراتی اسکالی بعداً به T-Mobile فروخته شد، اما این شرکت سرمایه قابل توجهی برای او ایجاد کرد و اسکالی به سرمایه گذاری و کارآفرینی ادامه داد. او هم‌اکنون به عنوان یکی از شرکای اسکالی برادرز که یک بنگاه اقتصادی خصوصی است، فعالیت می‌کند.

او دوره MBA خود را در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا گذرانده و کار خود را در پپسی، از پایین‌ترین سطح یعنی رانندگی کامیون‌های تحویل نوشابه آغاز کرد. اسکالی به سرعت در پپسی پیشرفت کرد و در سن ۳۰ سالگی به معاونت بازاریابی شرکت پپسی منصوب شد. وی داستان زندگی کاری خود را در کتابی با عنوان اودیسه (Odyssey) شرح داده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید