تولید خودکار توضیح به زودی روانه تیک تاک می شود - تکفارس 
تولید خودکار توضیح به زودی روانه تیک تاک می شود - تکفارس 

تولید خودکار توضیح به زودی روانه تیک تاک می شود

مهدی ملکی
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - 20:22
تیک تاک

کاربران تیک تاک به زودی می‌توانند از قابلیت اضافه کردن توضیح خودکار (Caption) به ویدیوهای خود بهره ببرند. این گزینه پس از ضبط یا بارگذاری ویدیو در قسمت ویرایش در دسترس قرار می‌گیرد و قابل استفاده خواهد بود.

اعلام شده است که این ویژگی در اولین عرضه برای کاربران آمریکایی انگلیسی زبان و ژاپنی در دسترس قرار خواهد گرفت و در ماه‌های آینده برای دیگر زبان‌ها نیز عرضه خواهد شد.

این ویژگی با تمرکز بر اهداف افزایش دسترس‌پذیری برای افراد ناشنوا و نابینا در نظر گرفته شده است. با این حال یک زبانه کوچک همیشه به کاربران یادآوری خواهد کرد که این ویژگی برای طیف عادی بینندگان هم مفید واقع خواهد شد؛ در حقیقت این ویژگی در مواقعی که بیننده قادر به شنیدن صدا یا توجه کافی به آن نیست، می‌تواند مضمون ویدیو را به آسانی منتقل کند.

البته این توضیحات خودکار، قابلیت‌های فراوانی خواهند داشت. برای مثال تولید کنندگان محتوا می‌توانند پس از تولید خودکار توضیح، آن را به صورت دستی ویرایش کرده و مشکلات آن را تصحیح کنند. همچنین بینندگان هم می‌توانند از قسمت تنظیمات، توضیحات مذکور را غیرفعال کنند.

تیک تاک

با افزایش کیفیت تبدیل صدا به متن طی سال‌های گذشته، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های بیشتری به استفاده از آن‌ها جهت افزایش دسترس‌پذیری مبادرت می‌ورزند. ماه گذشته گوگل این قابلیت رو به صورت پیش‌فرض در مرورگر کروم تعبیه کرد تا صداهای پخش شده از طریق آن به متن تبدیل شوند.

همچنین قابلیت «لایو کپشن» (Live Caption) این شرکت به صورت گسترده‌ای در اختیار گزیده‌ای از دستگاه‌های اندروید قرار گرفته است. برخی سرویس‌های این شرکت مانند زوم یا گوگل میت می‌توانند حین تماس‌ها به صورت خودکار اقدام به تولید متن از صدا کنند. به نظر می‌رسد که اینستاگرام نیز برنامه‌های مشابهی را در نظر دارد و این قابلیت را وارد فاز آزمایش کرده است.

ویژگی مذکور تیک تاک اولین اقدام این شرکت در افزایش پشتیبانی از معلولیت‌های جسمی مختلف نیست. از مدت‌ها پیش تولید کنندگان ویدیو هنگام ضبط ویدیو با یک هشدار در رابطه با حساسیت‌های تصویری احتمالی روبه‌رو می‌شوند. به این منظور، برخی فیلترها نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا مشکل مربوطه را حل کنند. پیش‌تر ویژگی تبدیل متن به گفتار هم به این اپلیکیشن محبوب اضافه شده بود.

این اپلیکیشن در چند وقت اخیر حاشیه‌های بسیاری را موجب شده است. تیک تاک به تازگی بیان کرده که برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و خشونت آمیز در پلتفرم خود، بسیاری از حساب‌ها و دستگاه‌های موجود در میانمار را به صورت فعالانه ممنوع کرده است.

براساس گزارش‌های پایگاه خبری رست او ورد، از زمان به قدرت رسیدن نظامیان میانمار در ماه فوریه، سربازان دولت میانمار صد‌ها فیلم را برای تیک تاک ارسال کرده اند. این ویدئو‌ها از تبلیغات سنتی حامی دولت گرفته تا اطلاعات نادرست طراحی شده برای ایجاد سردرگمی معترضین با تهدید‌های سربازان مسلح است. مشخص است که نشر چنین محتوایی می‌تواند باعث افزایش خشونت و درگیری و کشته شدن بسیاری از مردم میانمار شود. تیک تاک نیز مانند عموم پلتفرم‌های آنلاین، نشر چنین محتوایی را ممنوع کرده است.

از سوی دیگر دولت پاکستان مدتی پیش تصمیم گرفت تا برنامه تیک تاک را به‌خاطر نشر ویدیوها، تصاویر و در کل محتواهای «بحث‌برانگیز» و «نامناسب» برای باری دیگر فیلتر کند. این دومین بار است که پلتفرم ByteDance در کشور پاکستان فیلتر می‌گردد. دفعهٔ قبل، ماه اکتبر سال گذشته بود که به‌مدت ۱۰ روز این پلتفرم به‌طور کلی در پاکستان غیرقابل‌دسترس شد.

در پاییز سال گذشته تیک‌تاک به‌علت پخش ویدیوهای «نامناسب و غیراخلاقی» فیلتر شده بود ولی تیک‌تاک توانست به دولت پاکستان این اطمینان را بدهد تا «با انجام پروتکل‌های لازم مطابق با قوانین کشور پاکستان»، به فعالیت‌های خود ادامه دهد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را از این لینک در تکفارس مطالعه کنید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید