بالگرد ناسا در سطح مریخ به کار خود ادامه می‌دهد - تکفارس 
بالگرد ناسا در سطح مریخ به کار خود ادامه می‌دهد - تکفارس 

بالگرد ناسا در سطح مریخ به کار خود ادامه می‌دهد

حامد شهرزاد
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - 20:50
nasa

بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ در شب اول پس از فرود خارج از برنامه بر روی مریخ در روز شنبه در سطح مریخ به کار خود ادامه داد. در دمای شدید مریخ، این موتور روتاری که به‌تازگی در این سیاره مستقر شده است، یک آزمون مهم فعالیت به‌صورت مستقل را با موفقیت پشت سر گذاشت و به مهندسان ناسا اطمینان داد که همه مقدمات برای ادامه فعالیت این مریخ نورد آماده است و یک سری بهبودهای گرمایشی برای استقامت این وسیله و موفقیت این پروژه انجام شد تا بالگرد ناسا با نام نبوغ برای اولین بار در این پرواز و در آخر هفته آماده کاوش در سطح سیاره مریخ شود.

بالگرد ناسا با نام نبوغ به همراه مریخ نورد این سازمان با نام استقامت به مریخ فرستاده شده بود

تدی تسانتوس، معاون رئیس بخش هوش مصنوعی ناسا، در پخش زنده بررسی دستاوردهای مختلف ناسا در سیاره مریخ در روز دوشنبه این موضوع را صریح اعلام کرد:

این قطعاً یک دستاورد عظیم است که البته انتظار آن را داشتیم و اکنون می‌توانیم بقیه مأموریت را با موفقیت ادامه دهیم. اکنون ما اساساً به نبوغ، استقامت، دانش و مهارت کارشناسان و متخصصان خود تکیه می‌کنیم. ما یک فضاپیمای کاملاً مستقل در مریخ را مشاهده می‌کنیم و عمدتاً به اثربخشی پروژه خودمان اعتماد می‌کنیم.

این فضاپیمای ۴ پوندی بسیار پیشرفته در واقع در روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ۹۹ معادل ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ به مریخ رسیده است. این بالگرد کوچک یعنی نبوغ ناسا به شکم مریخ نورد این سازمان با نام استقامت ناسا متصل شده است. این مریخ نورد در ماه گذشته به طور خاص سپر محافظ بالگرد کوچک نبوغ را ر‌ها کرد و یک روند استقرار دقیق یک هفته‌ای را آغاز کرد. مأموریت این بالگرد کوچک که توسط ناسا طراحی شده است، شامل ثبت تصاویر مختلف و مفید از جو سیاره مریخ و کمک به کارشناسان و دانشمندان ناسا برای شناخت بیشتر این سیاره است.

پس از رسیدن اهداف مختلف و به دست آوردن اطلاعات متعدد در سطح سیاره مریخ، این روند معمولاً آخر هفته گذشته به پایان می‌رسد. چهار پایه فرود بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ برای اولین بار و به صورت محکم و استوارد در سطح مریخ نصب شده است. پس از طی مسافت اندکی و بعد از استقرار ثابت این بالگرد، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ اولین تصویر زمینی را ثبت کرد، که در واقع یک دستاورد بزرگ برای ناسا به حساب می‌آید.

مأموریت بالگرد ناسا از روز یکشنبه ۲۲ فروردین شروع می‌شود

قرار بود مریخ نورد استقامت برای کاوش در سطح مریخ حرکت کند. در حین کاوش در سطح مریخ، پنج آزمایش پروازی ۳۱ روزه برای بالگرد کوچک ناسا یعنی نبوغ انجام شد و این اولین وسیله پرنده‌ای بود که به طور خاص موفق به پرواز پرقدرت در دنیای دیگر شد، که یک دستاورد و پیشرفت بسیار مهم برای ناسا به حساب می‌آید. اولین پرواز آن در حال حاضر برای روز یکشنبه ۲۲ فروردین معادل با ۱۱‌ آوریل برنامه‌ریزی شده است.

این موضوع که تلاش خاص این وسیله پرنده برای فرود بر روی سطح مریخ و با موفقیت به اتمام رساندن مأموریتی که بر عهده داشته است، از طریق انتقال داده‌های مختلف از مریخ به مرکز ناسا در زمین و پایان دادن مأموریت اول خود و ادامه کاوش و فرستادن اطلاعات مختلف در روز بعد رسیده است، تایید می‌شود. روند این مراحل معمولاً تا روز دوم انجام و تمام می‌شود. مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تأیید کردند که هلی کوپتر کوچک ناسا با نام نبوغ در صبح روز دوشنبه پس از فرستادن سیگنال به‌ایستگاه پایه مریخ (یک مرکز بزرگ)، از دمای شب یخبندان در حدود منفی ۱۳۰ درجه فارنهایت به کار خود ادامه داد.

به عنوان اولین آزمایش پرواز در آخر هفته، بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ تقریباً ۱۰ فوت از زمین سیاره مریخ بلند می‌شود و در واقع حدود ۳۰ ثانیه در محل معلق می‌ماند، که برای تعادل این بالگرد در سطح سیاره مریخ بسیار مهم است. این بالگرد کوچک در این حالت، معمولاً در حین چرخیدن اطلاعات مختلف را برای پایداری بیشتر خود ثبت و از آن‌ها استفاده می‌کند تا حرکت خود را متعادل و مناسب جو موجود کند و سپس به معنای واقعی کلمه شروع به نزول تدریجی می‌کند.

مهندسان‌ امیدوارند که بتوانند تصاویری از معلق بودن بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ و مقدار زیادی داده را در حین پرواز صبح روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ معادل ۱۲‌ آوریل ۲۰۲۱ دریافت کنند، که احتمالاً همان چیزی است که آن‌ها به آن فکر می‌کنند و در واقع هدف اصلی ناسا همین است.

فناوری بالگرد ناسا متفاوت با بالگردهای موجود بر روی سطح زمین است

مریخ نورد استقامت پس از قرار دادن بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ در قسمت پایین فضای کوچکی در کنار منطقه باند پرواز متعلق به این مریخ نورد، به زودی تصویر را به سطح زمین و به سازمان ناسا منتقل کرد. در آزمون بعدی ۳۰ روزه بالگرد کوچک ناسا با نام نبوغ، آزمایشات بعدی اساساً شامل پرواز تا ارتفاع ۱۶ فوت و پیش روی کردن به سمت جلو در منطقه پرواز بود که برای بسیاری از اهداف و گرفتن تصاویر مختلف بسیار مهم است.

این بالگرد در بیشتر مدت اقامت خود در مریخ هیچگونه مأموریت علمی انجام نخواهد داد. مهندسان اساساً تأکید کردند که این فقط یک نمایش پرواز است، بنابراین آن‌ها در مورد آن و میزان موفقیت آمیز بودن آن و همچنین پروژه‌های بعدی بر اساس این بالگرد فکر کردند. سیستم مبتنی بر دو روتور بالگرد کوچک نبوغ، چهار فوت طول دارد و اساساً می‌تواند برای تمامی اهداف مختلف بچرخد. این بالگرد پیشرفته با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ دور در دقیقه به صورت معکوس می‌چرخد و بدین ترتیب در فضای مریخ و جو فوق العاده کم موجود، به بالا رفتن خود ادامه می‌دهد که بر خلاف عموم بالگرد‌های موجود بر روی سطح زمین است.

اگرچه طراحی هلی کوپتر پیشرفته و جدید ناسا یعنی نبوغ باریک و سبک است، اما مقاومت و استحکام آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا از منبع تغذیه مریخ نورد استقامت جدا شده است و در حین انجام مأموریت‌های خود به صورت مستقل، نیاز به یک منبع تغذیه جداگانه دارد. به همین دلیل، این فضاپیما دارای یک صفحه خورشیدی در قسمت بالای پروانه‌های خود است تا شش باتری لیتیوم یون را در بدنه‌ای به اندازه یک جعبه دستمال شارژ کند تا بتواند به کار خود ادامه دهد. جعبه باتری همچنین شامل حدود ۱۰۰ کامپیوتر است که در بیشتر موارد به اتصال به مریخ نورد استقامت نیاز دارند. وسایل گرمایشی کوچک موجود در بدنه مریخ نورد نبوغ می‌توانند در شب‌های سرد مریخ این وسیله پیشرفته را به میزان زیادی گرم کنند.
منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.