گوگل به اطلاعات بیش از ۱۰ میلیون کاربر کروم دسترسی دارد - تکفارس 
گوگل به اطلاعات بیش از ۱۰ میلیون کاربر کروم دسترسی دارد - تکفارس 

گوگل به اطلاعات بیش از ۱۰ میلیون کاربر کروم دسترسی دارد

مهدی حلوائی
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - 17:16
گوگل پرایوسی سندباکس

شرکت گوگل در نظر دارد تا برنامه‌ی پرایوسی سندباکس خود را جایگزین کوکی‌های شخص ثالث کرده و از این طریق برای اهداف تبلیغاتی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کند. این کار باعث می‌شود تا وب‌سایت‌ها و تبلیغ‌کنندگان، کنترلی بر روی اطلاعات کاربران نداشته و تمام این اطلاعات به‌طور مستقیم و از طریق مرورگر کروم، در اختیار گوگل قرار بگیرد.

به ادعای گوگل، این کار باعث افزایش امنیت کاربران می‌شود اما در حال حاضر ۱۵ دادستان کل، این شرکت را به استفاده از مرورگر کروم برای ردیابی و هدف‌ قراردادن کاربران متهم کرده‌اند. انتظار می‌رفت که گوگل، همانند ویندوز ۱۰، گزینه‌ای را برای فعال‌کردن این قابلیت به مرورگر کروم اضافه کند اما به‌نظر می‌رسد که قضیه از این قرار نیست.

در حال حاضر، رفتار و نگاه گوگل به این برنامه، زیاد امیدوارکننده نیست. این شرکت با عرضه‌ی نسخه‌ی آزمایشی FLOC، کاربران مختلف را بر اساس تاریخچه‌ی مرورگر آن‌ها (برای مثال، افرادی که به مانگا و انیمه علاقه دارند) در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرده و اطلاعات به‌دست آمده را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌داد. این گروه‌ها نسبتاً کوچک بوده و به لطف گوگل، شرکت‌های تبلیغاتی برای تبلیغات و شناسایی هویت کاربران، کار ساده‌ای خواهند داشت.

گوگل ۰٫۵ درصد از کاربران برخی کشورها از جمله آمریکا را به سیستم خود اضافه کرده است. این کاربران به‌صورت اتفاقی و بدون توجه به تنظیمات تبلیغاتی و امنیتی خود، انتخاب شده‌اند. تنها راه خروج از این برنامه، غیر فعال‌کردن کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر کروم است.

گوگل قصد دارد تا تعداد افراد حاضر در این برنامه را به بیش از ۰٫۵ درصد و به ۱۰۰ میلیون نفر برساند و در آینده، تمام کاربران را به این برنامه اضافه کند. این اقدام گوگل به مذاق کاربران خوش نیامده است چرا که گوگل اطلاعات آن‌ها را بدون اجازه جمع‌آوری کرده است.

متاسفانه کاربران در این برنامه، حق انتخاب نداشته و گوگل، کاربران را بدون اطلاع قبلی وارد این برنامه کرده است. خوشبختانه شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، که از طریق تبلیغات درآمدزایی نمی‌کنند، مرورگرهایی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند که از آن‌ها به عنوان ماشین تبلیغات استفاده نمی‌شود.

منبع: MSPoweruser

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید