بررسی لپ تاپ لنوو V15 - تکفارس 
بررسی لپ تاپ لنوو V15 - تکفارس 

بررسی لپ تاپ لنوو V15

آرمین مکاری
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - 18:02
بررسی لنوو V15

سری جدید لپ تاپ‌های لنوو، یعنی سری V15 با چندین مدل مختلف، بازار رایانه‌های تجاری و بیزینسی را هدف قرار داده است. سری V15 از نظر زبان طراحی و ویژگی‌های جانبی، شباهت زیادی به سری V155 دارد اما لنوو سری پردازنده اینتل ویسکی لیک (Whiskey Lake) را جایگزین چیپست‌های AMD کرده است. همانند سایر لپ تاپ‌های موجود در بازار، این دستگاه نیز در کنار مزایایی مانند قیمت مناسب، معایبی از جمله کیفیت ساخت پایین دارد.

مشاهده مشخصات کامل

طراحی و بدنه

لنوو V15

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، طراحی این لپ تاپ شباهت زیادی به سری V155 دارد و در ساخت آن از همان پلاستیک نه چندان مرغوب استفاده شده است که البته می‌توان قیمت پایین این لپ تاپ را با آن توجیه کرد. وزن این دستگاه ۲٫۱ کیلوگرم است و اگرچه لپ تاپ‌های سبک‌تری نیز در بازار موجود هستند، اما وزن V15 به نظر مناسب است. درب V15 را نمی‌توانید با یک دست باز کنید و بر خلاف برادرش، هیچ درپوش فیزیکی‌ای بر روی دوربین آن وجود ندارد اما کیفیت ساخت قاب پشتی درب آن نسبت به V155 ارتقا یافته است.

کیبورد این لپ تاپ با طراحی spill-resistant، همانند سری V155 مقاومتی نسبی در برابر آب دارد. کلیدهای بزرگ آن، بازخورد مناسبی را از خود نشان می‌دهند و در عین‌حال کم صدا هستند. تاچ‌پد این لپ تاپ از کیفیت بالایی برخوردار نیست اما در مقایسه با نسل قبل، پیشرفت‌هایی به خود دیده است. به هرحال استفاده از یک موس جانبی را در کنار این لپ تاپ توصیه می‌کنیم.

در زیر لپ تاپ، شیارهای تهویه هوا و همچنین دو محفظه بلندگو دیده می‌شود. اکثر پورت‌های این دستگاه در سمت چپ آن قرار دارند که شامل درگاه شارژ، پورت HDMI، یک درگاه USB Type-A 2.0 و دو درگاه USB Type-A 3.1 (نسل ۱) می‌شوند. در سمت راست لپ تاپ، جک هدفون و اسلات کارت‌خوان SD دیده می‌شود. کیفیت صدای بلندگوهای لنوو V15 در سطح خوبی قرار دارد و در صداهای بلند، کمی نویز به گوش می‌رسد که قابل قبول است.

باز کردن قاب زیری این لپ تاپ به راحتی و با باز کردن ۱۰ پیچ انجام می‌شود. به منظور خنک‌سازی پردازنده و کارت گرافیک، این دستگاه از یک لوله گرمایی واحد اما در عین‌حال بزرگ استفاده می‌کند. این لوله، گرما را از هر دو تراشه دور می‌کند و آن را به دستگاه پخش‌کننده گرما می‌فرستد و سپس فن لپ تاپ. گرما را از دستگاه خارج می‌کند. با توجه به این‌که هر دو چیپست V15 از یک طراحی ولتاژ پایین استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد وجود یک لوله گرمایی کافی باشد.

صفحه‌نمایش

لنوو V15 به یک پنل ۱۵٫۶ اینچی فول اچ دی TN (رزولوشن ۱۹۲۰х۱۰۸۰ پیکسل) با شماره مدل BOE0812 مجهز شده است. نسبت تصویر این نمایشگر ۱۶:۹ است و با تراکم پیکسلی ۱۴۲ پیکسل بر اینچ (ppi)، تصویر مناسبی را ارائه می‌دهد. همان‌طور که از یک پنل TN انتظار می‌رود، زاویه دید این لپ تاپ به شدت محدود است و باید مستقیم و از فاصله ۶۰ سانتی‌متری یا بیشتر به آن نگاه کنید. در عکس زیر می‌توانید تست زاویه دید این نمایشگر از زوایه ۴۵ درجه را مشاهده کنید:

لنوو V15

حداکثر روشنایی اندازه‌گیری شده در میانه‌ی صفحه‌نمایش، ۲۲۷ نیت و میانگین روشنایی کل آن ۲۲۰ نیت است. رنگ‌های نمایشگر این لپ تاپ کمی سردتر از استاندارد sRGB 6500K است اما در حالت دیزاین و گیمینگ، رنگ‌های مطلوبی را با روشنایی مناسب مشاهده می‌کنیم. صفحه‌نمایش لنوو V15 از مدولاسیون پهنای پالس (PWM) برای تنظیم میزان روشنایی خود استفاده نمی‌کند و باعث راحتی چشم در استفاده‌های طولانی مدت می‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که لنوو V15 دارای یک پنل TN با وضوح فول اچ دی، زمان پاسخگویی نسبتاً سریع، زاویه دید ضعیف، نسبت کنتراست بسیار کم و پوشش رنگی متوسط است.

سخت‌افزار و عملکرد

لنوو V15

مدل‌های سری V15 مجهز به پردازنده‌های مختلفی هستند که شامل اینتل پنتیوم گلد ۵۴۰۵U، اینتل Core i5-8265U ،Core i3-8145U و Core i7-8565U می‌شوند. همچنین در قسمت کارت گرافیک، شما می‌توانید از بین مدل‌های مختلف، نسخه مجهز به گرافیک‌های یکپارچه اینتل UHD Graphics 610 و ۶۲۰ یا مدل دارای کارت گرافیک اختصاصی جیفورس MX110 با ۲ گیگابایت حافظه GDDR5 را با توجه به نیاز کاری و بودجه خود انتخاب کنید.

مدل پایه سری لنوو V15، بالاترین تنظیمات گرافیک بازی CS:GO را با ۴۳ فریم بر ثانیه و بازی DOTA 2 را در بالاترین تنظیمات با ۳۱ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. این دو بازی در پایین‌ترین تنظیمات خود می‌توانند به ترتیب با  ۷۷ و ۹۱ فریم بر ثانیه اجرا شوند. درون این لپ تاپ، تنها یک اسلات رم SODIMM وجود دارد. این محفظه تنها از ۸ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کند و با در نظر گرفتن ۴ گیگابایت حافظه رم لحیم‌شده، در مجموع ۱۲ گیگابایت حافظه در اختیار کاربر قرار دارد. برای ذخیره‌سازی، یک اسلات M.2 PCIe x4 و همچنین یک محفظه درایو SATA 2.5 نیز وجود دارد.

لنوو V15

طبق نتایج تست‌های انجام شده بر روی پردازنده این لپ تاپ، در زمان استفاده ۱۰۰ درصدی از هسته‌های آن، گرمای دستگاه در آغاز پردازش بازی به شدت بالا رفته است اما بعد از مدتی، به دمای قابل انتظاری می‌رسد. این امر، عملکرد مناسب سیستم خنک‌کننده و دمای بالای پردازنده را نشان می‌دهد. با وجود این گرمای مناسب، سخت‌افزار این لپ تاپ می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد. همچنین فن‌های آن در بیشترین سرعت خود، صدای بسیار کمی تولید می‌کنند که تجربه خوشایندی به حساب می‌آید.

باتری

از لحاظ باتری، این لپ تاپ در دو مدل ۳۰ و ۳۵ واتی عرضه شده شده است که برای یک لپ تاپ ۱۵ اینچی ظرفیت تقریباً کمی محسوب می‌شود. باتری ۳۵ واتی این لپ تاپ با روشنایی ۱۲۰ نیت، می‌تواند برای ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه وب‌گردی یا حدود ۷ ساعت فیلم کافی باشد.

محتویات جعبه

درون جعبه لپ تاپ‌های سری V15 مورد خاصی مشاهده نمی‌شود. تنها دفترچه راهنمای کاغذی، آداپتور شارژر ۶۵ واتی و خود لپ تاپ در جعبه آن قرار دارند.

جمع‌بندی

لنوو V15 یک سری متنوع از مدل‌های پایین‌رده تا میان‌رده است که می‌تواند نیازهای شما را در حد کارهای سبک دفتری و روزمره تامین کند. عمر باتری این دستگاه برای استفاده‌های معمولی  مناسب است و با صفحه‌کلید آن می‌توانید به راحتی به تایپ بپردازید. صفحه‌نمایش این رایانه در کل عملکرد متوسطی از خود نشان داده است که قطعاً بی‌نقص نیست اما اگر از فاصله مناسب در مقابل آن قرار بگیرید، زاویه دید محدود آن آزاردهنده نخواهد بود. بنابراین اگر قصد شما از خرید لپ تاپ، یک دستگاه متوسط با قیمتی ارزنده است، می‌توانید مدل‌های مختلف لنوو V15 را مدنظر داشته باشید.

نقاط قوت

  • صفحه‌کلید راحت و مقاوم در برابر آب
  • قیمت مناسب
  • مجهز به کارت‌خوان SD و پشتیبانی از PCIe x4 SSD

نقاط ضعف

  • بدنه تماماً‌ پلاستیکی
  • زاویه دید نامناسب نمایشگر
  • جلوه سرد رنگ‌ها در صفحه‌نمایش
  • فقدان پورت USB Type-C

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.