بررسی لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل - تکفارس 
بررسی لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل - تکفارس 

بررسی لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

حامد شهرزاد
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - 18:00
بررسی آنر مجیک پرو اینتل

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو به‌تازگی در اختیار ما برای بررسی قرار گرفته است. این لپ تاپ در حال حاضر پرچم‌دار ۱۶٫۱ اینچی در سری لپ تاپ های آنر است. این محصول در ماه سپتامبر توسط شرکت آنر که مدتی است از هواوی جدا شده است، معرفی شد. این دستگاه نمونه دیگری نیز دارد که از پردازنده ای ام دی رایزن ۵ ۴۶۰۰ اچ به همراه پردازنده گرافیکی داخلی رادئون آر ایکس وگا ۶ بهره می‌برد.

جعبه گشایی، مقایسه با مدل دارای پردازنده ای ام دی

نمونه‌ای که ما در اختیار داریم، مدل مجهز به پردازنده اینتل کور آی ۵ ۱۰۲۱۰ یو است که از کارت گرافیک انویدیا جی فورس ام ایکس ۳۵۰ بهره می‌برد. دیگر مشخصات فنی این لپ تاپ نسبت به مدل دارای پردازنده ای ام دی تغییر نکرده است. ما در آغاز، صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و تاچ پد آنر مجیک بوک پرو را بررسی خواهیم کرد و سپس به موارد دیگر پردازنده، کارت گرافیک و عمر باتری خواهیم پرداخت.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

آنر مجیک بوک پرو با یک شارژر بسیار پرقدرت ۶۵ واتی به همراه یک کابل یو اس بی نوع سی به یو اس بی نوع سی با قابلیت انتقال جریان تا ۵ آمپر عرضه می‌شود. تمام وسایلی که درون جعبه این محصول یافت می‌شود شامل خود لپ تاپ، شارژر و یک کابل است. یک ویژگی مثبت دیگر این لپ تاپ این است که شارژر آن با استانداردهای پایه پی دی سازگار است و می‌تواند تلفن همراه شما را با توان ۱۰ وات، ۱۸ وات، ۲۴ وات، ۴۵ و یا ۶۵ وات شارژ کند (البته در صورتی که تلفن همراه شما با این نوع استاندارد سازگار باشد).

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری موجود است.

صفحه‌نمایش، صفحه لمسی، صفحه‌کلید و درگاه‌ها

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

نمایشگر مجیک بوک پرو یک پنل آی پی اس ۱۶٫۱ اینچی با نسبت ۱۶:۹ و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز به همراه روکش مات است. این یک پنل بسیار خوب با کنتراست عالی ۱۳۴۰:۱ و حداکثر روشنایی ۳۳۰ نیت در قسمت مرکزی صفحه‌نمایش است.

صفحه‌کلید و تاچ پد دارای کیفیت بسیار خوبی هستند. صفحه‌کلید دارای ارگونومی مناسب و عملکرد خوبی است. اسپیکرهای این لپ تاپ در کناره‌های صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند. این یک جایگاه نامعمول برای اسپیکر یک لپ تاپ است. با توجه به اینکه آنر مجیک بوک پرو یک لپ تاپ ۱۶ اینچی است، ترجیح می‌دادیم که نام پد را در صفحه‌کلید این محصول مشاهده کنیم. البته نبود نام پد باعث ساده‌تر کار با صفحه‌کلید و همچنین قرارگیری تاچ پد در مرکز لپ تاپ می‌شود. طراحان آنر ترجیح دادند تا نام پد را از صفحه‌کلید این دستگاه حذف کنند. کلیدهای بالا و پایین در دستگاهی به این بزرگی کمی کوچک هستند.

تنها یک شارژر و یک کابل به همراه این لپ تاپ عرضه می‌شوند

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

تاچ پد بزرگ و استفاده از آن آسان است. این تاچ پد از حرکات چند لمسی پشتیبانی می‌کند و یک بخش در تنظیمات این لپ تاپ وجود دارد که می‌توانید حرکات مختلف سه و چهار انگشتی را برای عملکردهای مختلف فعال کنید.

سطح تاچ پد پلاستیکی است که برای این دسته از لپ تاپ ها مناسب است، اما وقتی تاچ پد را در گوشه پایین سمت چپ فشار دادیم، مشاهده کردیم که قسمتی از تاچ پد کمی در جای خود تکان می‌خورد. این مسئله ممکن است در استفاده طولانی‌مدت از تاچ پد باعث خرابی آن شود که کمی نگران‌کننده است، اگرچه به نظر می‌رسد که مدل‌های قبلی نیز این‌گونه بوده‌اند و کاربران هیچ شکایتی راجع به طول عمر تاچ پد نداشته‌اند.

مطالب مرتبط:

در مورد پورت‌های این دستگاه، مجیک بوک پرو دارای چندین پورت در طرفین خود است. یک درگاه یو اس بی نوع سی (که برای شارژ استفاده می‌شود)، درگاه بزرگ اچ دی ام آی و یک پورت یو اس بی نوع ای (از نوع یو اس بی ۳٫۲، نسل ۱ با حداکثر سرعت ۵ گیگابیت در ثانیه) در سمت چپ و دو درگاه یو اس بی نوع ای و یک جک ۳٫۵ میلی‌متری در سمت راست وجود دارد.

ترجیح می‌دادیم که یک پورت یو اس بی نوع سی نیز در سمت راست وجود می‌داشت تا بتوانیم از هر دو طرف، کابل شارژ را به لپ تاپ متصل کنیم. اما حداقل آنر اقدام مناسبی انجام داد و پورت یو اس بی نوع سی را در سمت چپ این دستگاه قرار داد. اکثر لپ تاپ های امروزی دارای این پورت در سمت چپ خود هستند و این موضوع به‌نوعی تبدیل به یک استاندارد در لپ تاپ های مدرن شده است.

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل مجهز به حسگر اثرانگشت است

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

یک اسکنر اثرانگشت در دکمه روشن و خاموش این دستگاه در سمت راست و بالای لپ تاپ تعبیه شده است. این حسگر از یک ویژگی جدید با نام حافظه پنهان پشتیبانی می‌کند، به این معنی که هنگام فشار دادن دکمه پاور، اثرانگشت شما را به خاطر می‌آورد و سپس مستقیماً وارد سیستم می‌شود. موقعیت وب کم ناراحت‌کننده است.

وب کم این لپ تاپ در یک دکمه مخصوص بین دکمه‌های اف ۶ و اف ۷ قرار گرفته است. بنابراین، در صورت عدم نیاز به صفحه‌کلید، می‌توانید آن را فشار دهید تا به داخل صفحه‌کلید برود.

اما به علت محل قرارگیری وب کم، کاربرانی که شما را از طریق آن مشاهده می‌کنند، در واقع از اعماق صفحه‌کلید به شما نگاه می‌کنند و میدان دید این وب کم با هر بار تایپ کردن به‌راحتی مسدود می‌شود. این وب کم همچنین از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. رزولوشن آن تنها ۷۲۰ پی است و دارای رنگ ضعیف، وضوح کم و دامنه داینامیکی بسیار محدود است. البته با تمام این موارد، این وب کم می‌تواند به‌عنوان یک دوربین حداقلی مناسب باشد، اما نباید روی کیفیت آن حساب کنید.

باز کردن بدنه پشتی این لپ تاپ به‌راحتی انجام‌پذیر است

برای باز کردن پیچ‌های بدنه پشتی آنر مجیک بوک پرو به یک پیچ‌گوشتی مخصوص با نام تورکس و یک ابزار پلاستیکی برای جدا شدن پنل پشتی از لپ تاپ نیاز دارید. ۱۰ پیچ در بدنه پشتی این دستگاه وجود دارد که باید آن‌ها را بردارید. نکته مثبت راجع به این پیچ‌ها این است که هیچ یک از آن‌ها پنهان نیست.

پس از باز کردن پنل پشتی این لپ تاپ با مادربرد، باتری، سیستم خنک‌کننده و تنها دو جزء قابل تعویض یعنی کارت وای فای و حافظه اس اس دی ام دات ۲  مواجه می‌شوید.

تنها یک شکاف ذخیره‌سازی در این دستگاه وجود دارد. اگرچه به نظر می‌رسد که یک فضای خالی برای هارددیسک ۲٫۵ اینچی وجود داشته باشد، اما اتصال ساتا در این قسمت وجود ندارد. حافظه رم نیز لحیم شده است، اما از آنجا که می‌توانید تنها یک پیکربندی با ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه اس اس دی را در هنگام خریداری مجیک بوک پرو خریداری کنید، این موضوع مسئله خاصی نیست.

عملکرد پردازشی و قدرت سیستم خنک‌کننده

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

آنر مجیک بوک پرو مجهز به پردازنده اینتل است. این لپ تاپ دارای پردازنده نسل ۱۰ اینتل کور آی ۵ ۱۰۲۱۰ یو با ۴ هسته فیزیکی و ۸ رشته است. این تراشه نسل قدیمی‌تر اینتل یعنی کامت لیک است و مانند لپ تاپ جدید هواوی با نام میت بوک ایکس، از پردازنده جدید اینتل با نام تایگر لیک بهره نمی‌برد.

اینتل کور آی ۵ ۱۰۲۱۰ یو یک تراشه ۱۵ واتی با حافظه پنهان ۶ مگابایت و حداکثر سرعت کلاک ۴٫۲۰ گیگاهرتز است. نسخه ای ام دی دارای یک پردازنده قدرتمندتر با توان مصرفی ۴۵ وات است. مدل پردازنده ای ام دی در مجیک بوک پرو، رایزن ۵ ۴۶۰۰ اچ است که سرعت کلاک آن تا ۴٫۰ گیگاهرتز افزایش می‌یابد و دارای ۶ هسته و ۱۲ رشته است.

همچنین، ذکر این نکته ضروری است که تراشه ای ام دی مبتنی بر معماری ۷ نانومتری است، در حالی که پردازنده نسل ۱۰ اینتل مبتنی بر معماری ۱۴ نانومتری است.

بنابراین، مشخص است که قدرت پردازشی نسخه ای ام دی این لپ تاپ بسیار قوی‌تر از نسخه اینتل است، اما از لحاظ پردازش گرافیکی، این موضوع کمی متفاوت است. شرکت ای ام دی در پردازنده رایزن ۵ ۴۶۰۰ اچ یک پردازنده گرافیکی با نام وگا ۶ را قرار داده است، در حالی که مدل اینتل دارای کارت گرافیک انویدیا جی فورس ام ایکس ۳۵۰ بسیار قدرتمندتر است.

سیستم خنک‌کننده این لپ تاپ بسیار قدرتمند است

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

انویدیا ام ایکس ۳۵۰ یک کارت گرافیک بسیار قوی است که بر اساس معماری پاسکال و کارت گرافیک جی فورس جی تی ایکس ۱۰۵۰ ساخته شده است. برخلاف ۱۰۵۰ که ۴ گیگابایت رم کارت گرافیک دارد، ام ایکس ۳۵۰ دارای ۲ گیگابایت رم مخصوص کارت گرافیک است و به‌جای اتصال ۱۲۸ بیتی، از طریق اتصال ۶۴ بیتی به مادربرد متصل می‌شود.

در مقایسه با وگا ۶، ام ایکس ۳۵۰ تقریباً دو برابر شدر کور بیشتری دارد؛ ۶۴۰ در مقابل ۳۸۴  و همچنین، حافظه رم کارت گرافیک بسیار بیشتری دارد. در برخی بازی‌های خاص، ام ایکس ۳۵۰ دو برابر سرعت بیشتری نسبت به وگا ۶ دارد که به معنی دو برابر فریم بیشتر در هر ثانیه است. به‌طور کلی و با انجام تست‌های مختلف با بازی‌های متعدد، ام ایکس ۳۵۰ در مقایسه با ای ام دی وگا ۶ حدود ۴۰ درصد عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.

البته هیچ یک از این پیکربندی‌ها برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای جدید و با کیفیت بالا مناسب نیستند، اما در اجرای بازی‌های مدرن با تنظیمات پایین‌تر، فریم‌ریت قابل قبولی را ارائه می‌دهند. عملکرد خنک‌کننده آنر مجیک بوک پرو اینتل بسیار عالی است.

این لپ تاپ از یک طراحی فن دوتایی با لوله‌های حرارتی دوگانه بهره می‌برد تا گرما را از چیپست دور کند. در تست استرس پردازنده و کارت گرافیک، گرم‌ترین نقطه این لپ تاپ تنها ۴۴ درجه سانتی‌گراد بود. گرم‌ترین نقطه در مرکز صفحه‌کلید بود، اما احساس گرما به‌سختی قابل لمس بود. قسمت‌های دیگر دستگاه خنک و مناسب بود.

عملکرد پردازشی لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل مناسب اما ضعیف‌تر از نسخه‌ی ای ام دی است

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

اینتل کور آی ۵ ۱۰۲۱۰ یو در پردازش‌های سنگین و برای مدت طولانی، دارای فرکانس حدود ۷۰۰ مگاهرتز و دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. در هنگام انجام پردازش‌های مختلف، در چند ثانیه اول، سرعت کلاک پردازنده برای مدتی تا ۴۰۰۰ مگاهرتز افزایش یافت و هر چند ثانیه سرعت آن را حدود ۱۰۰ مگاهرتز کاهش داد. سرانجام، فرکانس پردازنده در حدود ۳۰۰۰ مگاهرتز ثابت شد و برای مدت طولانی در این فرکانس باقی ماند.

پردازنده به دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد رسید. در طول تست استرس، صدای فن‌های دوگانه این لپ تاپ به حدود ۴۵ دسی‌بل رسیدند، که در محیط اداری معمول و پر سروصدایی که این دستگاه‌ها را آزمایش می‌کنیم، صدای فن چندان قابل شنیدن نیست.

در هنگام انجام بازی‌های رایانه‌ای، کارت گرافیک انویدیا ام ایکس ۳۵۰ در دمای ثابت حدود ۵۴ درجه سانتی‌گراد کار می‌کرد و در تست استرس به ۶۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسید.

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

حافظه اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی این دستگاه یک حافظه توشیبا ایکس جی ۶ کی ایکس جی ۶۰ زد ان وی ۵۱۲ گیگابایت ان وی ام ای و پی سی آی ای ام دات ۲ ۲۲۸۰ است. ما آزمونی را برای یافتن حداکثر سرعت خواندن و نوشتن حافظه اس اس دی این لپ تاپ اجرا کردیم و نتایج زیر به دست آمد:

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

عمر باتری نیز بسیار عالی است. با ۱۰۰ درصد روشنایی، کمی بیش از ۸ ساعت وبگردی کردیم، در حالی که انجام همان تست با ۵۰ درصد روشنایی، ۱۴ ساعت زمان برد. برای مقایسه، آزمایش دوم در ای ام دی مجیک بوک پرو فقط ۱۲ ساعت زمان داشت.

شارژ باتری به لطف شارژر ۵۶ وات‌ساعتی از ۰ تا ۱۰۰ درصد در حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه انجام می‌شود. با ۳۰ دقیقه استفاده از شارژر، شارژ باتری به ۴۸ درصد می‌رسد.

آیا این لپ تاپ مناسب شماست؟

لپ تاپ آنر مجیک بوک پرو اینتل

آنر مجیک بوک پرو اینتل یک انتخاب خوب است. این دستگاه عملکرد پردازشی خوبی دارد، دارای ۱۶ گیگابایت رم و یک حافظه اس اس دی بسیار سریع ۵۱۲ گیگابایتی است و همچنین دارای یک صفحه‌نمایش بزرگ است. قیمت این دستگاه نیز مناسب است. این دستگاه یک لپ تاپ بسیار خوب برای خرید در حال حاضر است.

اما ما نمی‌توانیم این دستگاه را با وجود نسخه‌ی ای ام دی پیشنهاد کنیم. دلیل این موضوع کارایی یا مشخصات فنی آنر مجیک بوک پرو اینتل نیست، بلکه قیمت آن است. در زمان انتشار این بررسی، مدل ای ام دی ۹۰۰ یورو است، در حالی که مدل اینتل ۱۰۰۰ یورو است. ما ترجیح می‌دهیم که ۱۰۰ یورو پس‌انداز کنیم و با پردازنده سریع‌تر کار کنیم، به‌خصوص اینکه مشخصات دیگر هر دو لپ تاپ یکسان هستند.

اگر کاملاً به ۳۰ الی ۴۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتر انویدیا ام ایکس ۳۵۰ نسبت به وگا ۶ که در نسخه‌ی ای ام دی مجیک بوک پرو وجود دارد، احتیاج دارید، مطمئناً این گزینه برای شما مناسب خواهد بود. اما ما نمی‌توانیم به‌طور قطعی بگوییم که این تفاوت ارزش پرداخت هزینه‌ی اضافی را دارد.

با این وجود، آنر مجیک بوک پرو که مجهز به پردازنده اینتل است، بدون در نظر گرفتن قیمت آن، یکی از بهترین لپ تاپ هایی است که می‌توانید خریداری کنید. یک صفحه‌نمایش بالای ۱۶ اینچ در یک لپ تاپ که فقط ۱٫۷ کیلوگرم وزن دارد، چیزی نیست که هر روز ببینید. قیمت تمام‌شده مناسب این لپ تاپ، آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای خرید تبدیل می‌کند.

منبع: GSM Arena

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید