دولت آمریکا برای طراحی ماسک مناسب ۵۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کند - تکفارس 
دولت آمریکا برای طراحی ماسک مناسب ۵۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کند - تکفارس 

دولت آمریکا برای طراحی ماسک مناسب ۵۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کند

حامد شهرزاد
۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - 10:28
face mask

در طول سالی که تمام نقاط جهان درگیر بیماری همه گیر ویروس کرونا شدند، ورود انواع ماسک‌ها را به بازار مشاهده کرده‌ایم، از مدل‌های کاملاً ایمن گرفته تا ماسک‌های بسیار عجیبی که به نور‌های RGB مجهز بودند، نیازی به ذکر سری دیگر ماسک‌ها و انتخاب‌های مدل دیگر نیست که این موضوع متأسفانه نشان دهنده عدم جدی گرفتن این ویروس خطرناک توسط برخی از مردم است. به نظر می‌رسد که نسل جدید ماسک در راه است.

با طراحی یک ماسک مناسب ممکن است برنده ۵۰۰ هزار دلار شوید

با این حال، اگر به خصوص فکر می‌کنید که ممکن است برای اهداف و مصارف مختلف، بهتر است تا پوشش بهتری داشته باشید، یعنی قصد دارید تا از ماسک‌های استفاده کنید که افراد بیشتری تمایل به پوشیدن آن داشته باشند، خبر خوبی برای شما داریم.

بخش علوم زیست پزشکی دولت ایالات متحده آمریکا در واقع آژانس تحقیق و توسعه پیشرفته (بی ای آر دی ای) محلی است که بیشتر مسابقات طراحی را برگزار می‌کند. نسل بعدی ماسک‌ها که در آن فرد برنده ممکن است جایزه‌ای بسیار زیاد به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را دریافت کنند و به طرز نسبتاً ساده اما قابل توجهی برنده این جایزه شوند.

چالش نوآوری در طراحی ماسک با همکاری انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت کار (ان آی او اس اچ، سازمانی تحت سی دی او اس) ایجاد شد. هدف آن حل بسیاری از شکایات موجود در مورد طراحی ماسک‌ها است. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند عینک را بخار دار کنند، پوست را تحریک کنند ولی با طراحی‌های جدید، این افراد می‌توانند با اطمینان از آن استفاده کنند. ناراحت‌کننده است که کسی به دلایلی نتواند از ماسک استفاده کند، به ویژه آنکه ماسک مانع از ارتباط ویروس با شخص می‌شود ولی ماسکی که نامناسب طراحی شده است، ممکن است اجازه دهد ذرات ویروس کرونا از کناره‌های ماسک وارد ریه فرد شوند.

مسابقه طراحی ماسک در دو مرحله در آمریکا برگزار می‌شود

افراد برگزار‌کننده این چالش یعنی انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت کار معتقدند که رقابت برای طراحی ماسک برای مصارف مختلف به دو مرحله تقسیم می‌شود. مرحله اول بر طراحی ماسک‌ها تمرکز دارد که خود این مرحله به دو مرحله تقسیم می‌شود. یک مرحله طراحی مجدد ماسک‌های موجود را در نظر می‌گیرد و مرحله دیگر بر روی فن‌آوری‌های جدید و مواد جدید متمرکز است، که اعتقاد بر این است که شاید استفاده از مواد جدید بتواند عملکرد ماسک‌ها را افزایش دهد.

ماسک‌های طراحی شده و ارسال شده به طور کلی باید شامل نمودار شماتیک پیشنهادی ماسک طراحی شده نیز باشد. ان آی او اس اچ در مورد این موضوع گفت که تلاش برای تولید ماسک‌های طراجی شده قطعاً در آینده قابل انجام است. در مرحله اول حداکثر ۱۰ برنده انتخاب می‌شود و به طور قطع به هر یک از برندگان ۱۰ هزار دلار جایزه تعلق می‌گیرد تا به آن‌ها کمک کند تا نمونه‌های اولیه ماسک را به روش مطمئن و روش‌های دقیق درست کنند.

مرحله دوم که برای اثبات کارایی ماسک‌های طراحی شده در نظر گرفته شده است، شرکت‌کنندگان را ملزم می‌کند تا به وسیله خلاقیت خود و سناریو‌های فرضی طرح‌های کاملاً جدید ماسک را طراحی کنند، نه اینکه به طور کلی بر اساس ماسک‌های موجود طراحی شده باشند. شرکت‌کنندگان در مرحله دوم به طور قطع نمونه اولیه فیزیکی ماسک‌های خود را برای آزمایش ان آی او اس اچ ارسال می‌کنند تا به روش ویژه‌ای آزمایش کند.

آمریکا در تلاش برای پاسخ مناسب به نیاز مردم به ماسک است

در مرحله دوم به پنج برنده در مجموع مبلغ ۴۰۰ هزار دلار که جایزه قابل توجهی است، تعلق می‌گیرد که قطعاً قابل توجه است. ان آی او اس اچ و بی ای آر دی ای به طور کلی بیان کرده است که جزئیات بیشتری از مرحله دوم در آینده به طرز گسترده‌ای برای همه شرکت‌کنندگان و داوطلبان تولید ماسک ارائه خواهد شد.

برگزاری یک مسابقه طراحی برای یافتن ماسک‌های بهتر مطمئناً می‌تواند طراحی‌های نسبتاً عملی را برای تولید ماسک‌های زیباتر و ایمن‌تر ارائه دهد، اما جدا از این، فکر می‌کنیم که این موضوع حتی این واقعیت را نیز نشان می‌دهد که ماسک‌ها حتی پس از واکسیناسیون اکثر مردم در زندگی ما خواهند بود. چین در واقع می‌تواند نقش فزاینده و مهمی در این زمینه داشته باشد.

البته این موضوع به آن معنا نیست که ماسک‌هایی که ممکن است از قبل داشته باشید به طور کلی بی‌اثر هستند. آن‌ها چیز‌هایی هستند که برای حفاظت شما در برابر خطرات احتمالی و انتقال ویروس کرونا مهم هستند. اما در واقع و علی رغم حفظ جان مردم، هنگام استفاده از ماسک مشکلات متعددی وجود دارد. حل شکایات در طراحی ماسک معمولاً یک راه برای پاسخ دادن به مشکلات موجود است، اما مشکل قابل توجه دیگر عمدتا قابلیت حفاظت از مردم و عدم مبتلا شدن به ویروس خطرناک کرونا است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تولیدکنندگان ماسک نتوانسته اند به طور مداوم تقاضا را برآورده کنند که طراحی ماسک‌های جدید و ایمن را بیش از پیش مهم می‌کند.

وجود ماسک‌های غیر استاندارد و تقلبی در آمریکا نگران‌کننده است

به عنوان مثال، به دست آوردن استاندارد‌های لازم برای ساخت ماسک‌های ان ۹۵ و کی ان ۹۵ (دو ماسک که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توانند عملکرد ماسک‌های فیلترشده از پارچه‌های مختلف را تا حد زیادی بهبود ببخشند) هنوز به آسانی نیست. در رسیدن به چنین استاندارد‌هایی مشکلات متعدد و زیادی نیز وجود دارد. تأثیر کلی و بلند مدت تولید تجهیزات پزشکی و قابلیت استفاده از ان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، اما مواد اصلی تولید ماسک باکیفیت و ایمن (مانند منسوجات ذوب شده) با کمبود نسبتاً قابل توجهی روبه رو هستند.

یک مسئله جداگانه با نام ماسک‌های جعلی نیز وجود دارد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق داده‌های سی دی سی، در ایالات متحده، تقریباً ۶۰ درصد ماسک‌های کی ان ۹۵ در فیلتر کردن ذرات ویروس کرونا همانطور که روی برچسب نشان داده شده است مؤثر نیست، این موضوع ممکن است باعث به خطر افتادن جان مردم شود.

دولت بایدن به طور کلی یک برنامه عملیاتی برای ترغیب مردم به تأمین منابع برای مبارزه با بیماری‌های همه گیر مربوط به ویروس کرونا ارائه داده است که به طور کلی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و به طور خاص برای تسکین برخی از این مشکلات، تهیه شده است. این یک استراتژی جدید ایالات متحده آمریکا برای مبارزه و ریشه کن کردن ویروس کرونا است. با این وجود، هیچ تضمینی وجود ندارد که افراد بیشتری ماسک‌های برنده شده را بزنند، فقط به این دلیل که عینک نمی‌زنند.

آخرین مهلت ارسال مرحله اول چالش نوآوری ماسک روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل با ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید