یک هکر اطلاعات بیش از ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک را منتشر کرد - تکفارس 
یک هکر اطلاعات بیش از ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک را منتشر کرد - تکفارس 

یک هکر اطلاعات بیش از ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک را منتشر کرد

مهدی حلوائی
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - 17:00
فیسبوک هک شد

اگر شما هم یکی از کاربران شبکه‌ی فیسبوک هستید، بهتر است از اطلاعات خود به خوبی محافظت کنید چرا که براساس گزارشی جدید، یک هکر موفق شده تا به اطلاعاتی مانند شماره تلفن، تاریخ تولد و آدرس ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک در ۱۰۶ کشور جهان دسترسی پیدا کرده و آن‌‌ها را به‌صورت رایگان منتشر کند.

براساس گزارش اینسایدر (Insider)، این هکر عضو یکی از انجمن هکرهای سطح پایین بوده و این اطلاعات را در روز شنبه منتشر کرده است. اطلاعات فاش‌شده شامل حساب کاربری فیسبوک، نام کامل، زندگی‌نامه و در برخی موارد، ایمیل افراد می‌شود. گفته می‌شود که این اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۹ میلادی می‌باشد. اینسایدر اعلام کرده که بخشی از این اطلاعات مربوط به ۳۲ میلیون کاربر آمرکایی، ۱۱ میلیون کاربر انگلیسی و ۶ میلیون کاربر هندی می‌باشد.

این وبسایت با بررسی چندین نمونه از این اطلاعات و مطابقت دادن شماره تلفن تعدادی از کاربران فیسبوک با حساب کاربری آن‌ها، از معتبر بودن این اطلاعات، اطمینان حاصل کرده است. اینسایدر همچنین آدرس ایمیل برخی از کاربران را در قسمت فراموشی رمز عبور فیسبوک وارد کرده و شماره تلفن نمایش داده‌شده در این قسمت را با اطلاعات منتشرشده تطبیق داده است. به گزارش این وبسایت، تمامی اطلاعات منتشرشده توسط این هکر، واقعی می‌باشند.

وبسایت Gizmodo از شرکت فیسبوک درخواست کرده تا در مورد این هک، اطلاعاتی را ارائه دهد اما تا زمان انتشار این خبر، هنوز پاسخی از سوی فیسبوک دریافت نشده است. فیسبوک در مصاحبه با وبسایت اینسایدر، آسیب‌پذیری سال ۲۰۱۹ که توسط این شرکت رفع شده بود را دلیل سرقت این اطلاعات اعلام کرده است.

فیسبوک هک شد

این حقیقت که اطلاعات هک‌شده از طریق جمع‌آوری اطلاعات کاربران به‌دست آمده است باعث ایجاد انتقادات بسیاری از فیسبوک خواهد شد. یکی از مشهورترین اتفاقات مشابه مربوط به رسوایی کمبریج آنالتیکا می‌شود. در جریان این اتفاق، شرکت کمبریج آنلتیکا، اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک را بدون رضایت آ‌ن‌ها جمع‌آوری کرده و از این اطلاعات برای پیش‌بینی و تغییر رای کاربران در نظرسنجی‌های خود استفاده کرده بود.

لیز بورجوا، مدیر بخش ارتباطات استراتژیک فیسبوک در توییتر اعلام کرد:

این اطلاعات قدیمی بوده و در سال ۲۰۱۹ گزارش داده شده بود. ما این مشکل را در آگوست سال ۲۰۱۹ بررسی و رفع کردیم.

در حالی که فیسبوک با قدیمی‌ جلوه‌دادن این اطلاعات، سعی بر کاهش اهمیت این اتفاق داشته است اما وبسایت اینسایدر اعلام کرده که هکرها می‌توانند با همین اطلاعات قدیمی، آسیب‌های جدی و بزرگی به افراد وارد کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که چنین دیتابیسی به هکرها اجازه می‌دهد تا با استفاده از این اطلاعات، دست به اجرای حملات و سرقت‌های اجتماعی مهندسی‌شده بزنند.

قبلاً نیز هکری شناسایی شده بود که با ساخت یک بات در تلگرام، شماره تلفن برخی از کاربران فیسبوک را، در قبال هزینه‌ای، منتشر می‌کرد. متاسفانه شرکت فیسبوک نمی‌تواند کار خاصی برای جلوگیری از سواستفاده از این اطلاعات انجام دهد و تنها باید به کاربران اطلاع‌رسانی کرده و در مورد پیشگیری از سرقت بیشتر اطلاعات آن‌ها، هشدارهای لازم را بدهد.

با این وجود، هنوز بسیاری از سوال‌ها بدون پاسخ باقی مانده‌اند. برای مثال، حتی اگر این اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۹ باشد، چه تاثیری روی کاربران خواهد داشت؟ وبسایت اینسایدر موفق شد تا شماره تلفن بسیاری از کاربران را با حساب کاربری آن‌ها مطابقت دهد. در واقع، بسیاری از افراد هنوز هم از شماره تلفنی استفاده می‌کنند که چندین سال پیش خریداری کرده‌اند. چنین کاربرانی باید چه کاری انجام بدهند و مهم‌تر از آن، چه کاری می‌توانند انجام بدهند؟

شرکت فیسبوک هنوز در این خصوص مطلبی ارائه نداده است اما انتظار می‌رود که این شرکت در آینده‌ای نزدیک، اطلاعات بیشتری را در این خصوص اعلام کند.

منبع: Gizmodo

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید