تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۵ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۵ فروردین - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۵ فروردین

آرمین مکاری
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - 09:27
مایکروسافت

در ۴ آوریل ۱۹۷۵، بیل گیتس و پاول آلن، مایکروسافت را در آلبوکرکی، واقع در ایالت نیومکزیکو تاسیس کردند. دلیل آن‌ها برای انتخاب این شهر، وجود شرکت MITS، توسعه‌دهنده کامپیوتر التیر ۸۸۰۰ (Altair) بود. آن‌ها نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی بیسیک (BASIC) را برای این رایانه نوشتند.

در اوت ۱۹۷۷، مایکروسافت با مجله اسکی در ژاپن توافق و در نتیجه، نخستین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن تأسیس کرد. مایکروسافت در ژانویه ۱۹۷۹، به یک مرکز جدید در واشینگتن در ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد. این شرکت با سیستم‌عامل خود در سال ۱۹۸۰ یعنی زنیکس، وارد بازار کار سیستم‌های عامل شد. سپس مایکروسافت سیستم‌عامل ام اس داس (MS-DOS) را تولید کرد. سرانجام مایکروسافت در مذاکرات با تحقیقات دیجیتال شکست خورد و در نوامبر ۱۹۸۰، سیستم‌عامل جدیدی با نام CP/M تولید کرد که در آینده در رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار گرفت. مایکروسافت با درآمدهای بسیارش، ۲۱۰ شرکت را خرید و هم چنین یک بخش چاپ و نشر به نام مایکروسافت پرس تولید کرد. سرانجام پائول آلن در ماه فوریه پس از مبتلا شدن به بیماری هوجکین استعفا داد.

Bill Gates and Paul Allen

در ۱۹۹۴، مایکروسافت انکارتا را به راه انداخت که نخستین دانش‌نامه قابل اجرا بر روی رایانه بود. این شرکت آمریکایی با همکاری دریم ورکس در سال ۱۹۹۵، برای تولید سرگرمی‌های چندمنظوره یک شرکت جدید تأسیس کردند. پیش از عرضه ویندوز ۹۵، مایکروسافت یک شرکت تجارت محور قلمداد می‌شد اما ویندوز ۹۵ موجب شد که آن را یک شرکت مشتری محور بدانند. در سپتامبر ۱۹۹۵، دولت چین ویندوز را به عنوان سیستم‌عامل رسمی کشورش انتخاب کرد و از مایکروسافت خواست نسخه چینی ویندوز را برای آن‌ها آماده کند.

در اواسط دهه ۹۰ (میلادی) بیل گیتس تصمیم گرفت مایکروسافت را وارد دنیای اینترنت کند و “MSN” به وجود آمد. این یک سرویس آنلاین بود که قرار بود با آمریکن آنلاین (Aol) رقابت کند. پس با همکاری ان‌ بی سی، ایستگاه کابلی خبری MSNBC و مجله آنلاین Slate را به سردبیری مایکل کینسلی تأسیس نمود. راه‌اندازی وب تی وی که امکان اتصال تلویزیون به شبکه را فراهم می‌کرد، از دیگر اقدامات مایکروسافت در سال ۱۹۹۶ بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید