مشخصات رپتور لیک اینتل فاش شد - تکفارس 
مشخصات رپتور لیک اینتل فاش شد - تکفارس 

مشخصات رپتور لیک اینتل فاش شد

حامد شهرزاد
۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - 21:49
Intel

اینتل به طور تصادفی اطلاعات بیشتری را در مورد پردازنده‌های رپتور لیک خود منتشر کرده است، از جمله اینکه این تراشه‌ها موفق خواهند شد تا عملکرد پردازشی بهتری را نسبت به نسل قبل ارائه دهند و با آلدر لیک سازگار هستند (از همان سوکت استفاده خواهند کرد).

سری رپتور لیک اینتل با سوکت نسل قبل یعنی آلدر لیک سازگار خواهند بود

ما در مورد اطلاعات مربوط به پردازنده رپتور لیک اخبار و شایعات مختلفی را شنیده‌ایم. رپتور لیک نیز به عنوان پردازنده‌های سیزدهم اینتل هستند که از فناوری تراشه سری آلدر لیک بهره می‌برند و باید در سال ۲۰۲۲ معرفی شوند، قبل از اینکه متئور لیک در سال ۲۰۲۳ معرفی و عرضه شوند تا بتواند اینتل را به دوران اوج خود برگرداند. پردازنده‌های رایانه رپتور لیک اینتل در توییتر توسط افشاکننده سخت‌افزار با نام مومومو یو اس که به تازگی معروف شده است، منشر شده است که در سندی از اینتل اطلاعات مربوط به این سری جدید وجود دارد و جزئیات فنی مورد نیاز و مشخصات تراشه‌ها را نشان می‌دهد. همچنین راهنمای سازگاری مربوط به آلدر لیک که پردازنده‌های نسل دوازدهم هستند – که احتمالاً پیش از رپتور لیک معرفی و عرضه خواهد شد – ارائه شده است.

اخیراً شاهد این موضوع بودیم که رپتور لیک در اسناد رسمی اینتل نام برده شده است و در مورد سازگاری آن با آلدر لیک اطلاعات خاصی ذکر شده است که نشان می‌دهد این پردازنده‌ها در واقع نسخه ارتقاء یافته محصولات نسل ۱۲ اینتل هستند که قرار است بعداً در سال ۲۰۲۱ (شاید به زودی در ماه سپتامبر) وارد بازار شوند.

همانطور که سایت تامس هاردور گزارش داده است، اینتل اطلاعات دیگری در مورد رپتور لیک (همراه با جزئیات دی جی ۲ و محدوده قدرت کارت گرافیک برای سازگاری با بازی‌های پیشرفته در زمان معرفی و عرضه آن) منتشر کرد. این شامل سازگاری رپتور لیک با همان مادربرد‌های استفاده شده با آلدر لیک (و سوکت ال جی ای ۱۷۰۰) است.

اگرچه باید این موضوع را ذکر کرد که این اتفاق عجیب نیست، زیرا اگر رپتور لیک واقعاً جانشین آلدر لیک باشد – که اکنون کاملاً مشخص است که این سری پردازنده واقعاً جانشین آلدر لیک است – بسیار بعید است که پردازنده‌های اینتل در یک دوره از یک نسل سوکت به سوکت دیگری منتقل شود.

این موضوع احتمالاً به این معنی است که کسانی که پردازنده و مادربرد آلدر لیک خریداری می‌کنند در صورت تمایل می‌توانند مستقیماً به رپتور لیک ارتقا یابند و به سادگی یکی از پردازنده‌های جدید اینتل را در کامپیوتر‌های خود استفاده کنند. اما با توجه به اینکه ما تایید رسمی از اینتل در مورد صحت این موضوع نداشته‌ایم (در مورد هر کدام از این اخبار)، مسلم است که باید محتاط باشیم. شاید اینتل سیاست‌های دیگری را برای معرفی و عرضه رپتور لیک در پیش گیرد.

اطلاعات رپتور لیک اینتل

اینتل

هرچند همه این موارد منطقی است و با گمانه زنی‌های قبلی که رپتور لیک با تغییرات نسبتاً کم نسبت به آلدر لیک معرفی و عرضه خواهد شد، منطبق است. به نظر می‌رسد که پردازنده رپتور لیک تقریباً همه چیز را از نظر طراحی و پیکربندی‌های کاملاً یکسان از نسل قبلی خود به ارث خواهد برد (با استفاده از سبک بیگ . لیتل جدید) رویکرد اینتل در مورد پردازنده رپتور لیک تنها شامل بهبود‌های معمول و نه یک جهش بزرگ است.

متئور لیک، که باید رپتور لیک نسخه بعدی رپتور لیک باشد، تغییر بزرگ بعدی خواهد بود زیرا اینتل سرانجام به فناوری معماری ۷ نانومتری دست پیدا می‌کند (آلدر لیک ۱۰ نانومتری است، و رپتور لیک نیز باید از همان معماری ۱۰ نانومتری قبلی اینتل همانطور که نشان داده شده است، استفاده کند). البته پس از تأخیرهای پی‌ در پی در فرآیندهای ساخت تراشه، شرکت اینتل مستقر در سانتا کلارا کالیفرنیا هنوز تصمیم نهایی در مورد برنامه‌های آینده این شرکت نگرفته است و این در حالی است که کمتر از دو هفته به اعلام برنامه‌های آینده این شرکت مانده است. اجزای سازنده پردازنده‌های اینتل از تایوان حداقل تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار نخواهند شد و قرار است بر اساس معماری مشخصی تولید شوند که قبلاً توسط سایر مشتریان تی اس ام سی استفاده شده است.

اینتل در حال حاضر معماری فرایند ۱۰ نانومتری الی ۱۴ نانومتری برای تراشه‌هایی که طراحی و تولید می‌کند استفاده می‌کند. مدیر عامل اینتل یعنی کیسینجر پیش از این گفت که انتظار می‌رود این شرکت در سه ماهه دوم به نقطه عطف تراشه ۷ نانومتری خود برسد. اگرچه این شرکت یعنی اینتل بیشتر تراشه‌های خود را تولید می‌کند، اما در نظر دارد استفاده از ریخته‌گری‌های شخص ثالث از جمله تی اس ام سی، سامسونگ و گلوبال فاوندریس را افزایش دهد. معماری تراشه ۷ نانومتری به خودی خود بد نیست، اما این در حالی است که شرکت‌های رقیب به سمت معماری ۳ نانومتری در حرکت هستند. با این حال، رپتور لیک می‌تواند بهبود‌های جالب توجه دیگری را در معماری آلدر لیک ایجاد کند.

اینتل به‌زودی به فناوری معماری ساخت پردازنده ۷ نانومتری دست خواهد یافت

ذکر این نکته ضروری است که اطلاعات مهمی منتشر شده است که بیان کرده است که نسل جدید پردازنده‌های اینتل با نام رپتور لیک از یک حافظه پنهان پردازنده بهبود یافته برای بازی‌ها استفاده می‌کند. البته این اطلاعات هنوز رسمی نیست و نباید آن‌ها را صد در صد باور کرد.

تامس هاردور همچنین خاطر نشان می‌کند که اطلاعات فاش شده توسط اینتل نشان می‌دهد تراشه‌های موبایل رپتور لیک – به عبارت دیگر محصولات طراحی شده برای لپ تاپ‌ها – با استفاده از ریتیمر برنساید بریج تی بی ۴ همچنان با کنترلر تاندربولت ۴ کار می‌کنند.

در هر صورت، اینتل همچنان به عنوان یک توسعه دهنده پیشرو در فن‌آوری فرآیند ریخته‌گری، تولید‌کننده اصلی نیمه هادی‌ها و یک تامین‌کننده پیشرو در جهان برای سیلیکون شناخته خواهد شد. از طریق احداث عملیات ریخته‌گری جدید در ایالات متحده و اروپا، اینتل به تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی امکان انتقال بخشی از زنجیره تأمین به خارج از آسیا را می‌دهد.

از نظر تئوری، همچنین ممکن است که عنوان جانشین متئور لیک، پردازنده‌های لونار لیک باشد. سری جدید لونار لیک تراشه‌هایی هستند که قرار است در سال ۲۰۲۴ معرفی و عرضه شوند با توجه به بازه‌های زمانی فعلی که از شایعات استخراج شده است، احتمال معرفی چنین تراشه‌ای وجود دارد. البته، حتی اگر اطلاعات فاش شده در مورد تراشه‌های اینتل درست باشد، این شرکت ممکن است معرفی و عرضه آن‌ها را به تأخیر بیندازد.

مبنع: techradar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید