ای آر ام، معماری نسل بعدی ARMv9 را معرفی کرد - تکفارس 
ای آر ام، معماری نسل بعدی ARMv9 را معرفی کرد - تکفارس 

ای آر ام، معماری نسل بعدی ARMv9 را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - 16:24
شرکت ARM

معماری ARMv8 شرکت ای آر ام در سال ۲۰۱۱ یعنی دقیقاً یک ده پیش معرفی شده بود و با انتقال از ۳۲ بیت به ۶۴ بیت، تحولی اساسی را ایجاد کرده بود. در ۵ سال اخیر، بیش از ۱۰۰ میلیارد دستگاه از معماری ARMv8 استفاده کرده‌اند.

این شرکت حالا تمرکز خود را بر روی آینده گذاشته است. قرار است که معماری ARMv9 در بیش از ۳۰۰ میلیارد پردازنده‌ی ای آر ام استفاده شود.

ARMv9

تمرکز این معماری بر امنیت، پردازش وکتور و یادگیری ماشینی خواهد بود. همچنین قرار است که ARMv9، معماری محرمانه‌ی کامپیوتری (CCA) را معرفی کند. این معماری که یک محیط امن متکی به سخت‌افزار است، از اطلاعات و کدها در برابر تهدیدهای مختلف از جمله خود سیستم‌عامل، محافظت می‌کند.

برای محافظت هر چه بیشتر از اطلاعات، یک محیط اجرای امن به نام رلمز (Realms) برای برنامه‌هایی که به آن نیاز داشته باشند به‌صورت پویا ساخته خواهد شد. این محیط به قدری امن است که خود سیستم‌عامل نیز به آن دسترسی نخواهد داشت. این کار باعث می‌شود که اگر سیستم‌عامل به‌روز نبوده و از نظر امنیتی آسیب‌پذیر باشد، باز هم امنیت کدها تامین شود.

ARMv9

شرکت‌های ای آر ام و فوجیتسو با هم‌کاری یکدیگر، افزونه‌ی وکتور قابل مقیاس (SVE) را برای سوپرکامپیوتر فوگاکو (Fugaku) شرکت فوجیتسو تولید کردند. ARMv9 از افزونه‌ی SVE2 رونمایی خواهد کرد که تمام پردازنده‌ها، تراشه‌های گرافیکی و پردازنده‌های شبکه‌ای را پوشش خواهد داد.

همچنین ضرب ماتریس‌ها، که عملیاتی کلیدی در یادگیری ماشینی است، ازتقای چشمگیری خواهد داشت. SVE2 توانایی استفاده از وکتورهای ۱۲۸ بیتی تا ۲٫۰۴۸ بیتی را خواهد داشت.

ARMv9

ای آر ام در حال طراحی اولین نسل از پردازنده‌ه‌های ARMv9 است. انتظار می‌رود که عملکرد نسل دوم این پردازنده‌ها نسبت به طراحی‌های کورتکس فعلی، ۳۰ درصد بهتر شود.  نام این دو نسل به به ترتیب مترهورن (Matterhorn) و ماکالو (Makalu) می‌باشد.

ماکالو، اولین هسته‌ی کورتکس A خواهد بود که از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی پشتیبانی می‌کند. فروشگاه گوگل پلی پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی جدید را نپذیرفته و از تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ (۱ آگوست ۲۰۲۱) عرضه‌ی اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی در دستگاه‌های ۶۴ بیتی را متوقف خواهد کرد.

ARMv9

ای آر ام همچنین در مورد برنامه‌های خود برای پشتیانی از تراشه‌های گرافیکی مالی (Mali) صحبت کرد. قرار است که این تراشه‌ها از قابلیت رهگیری پرتو، نرخ سایه‌زنی متغیر و دیگر تکنیک‌های رندرینگ حرفه‌ای پشتیبانی کند.

شرکت‌های بسیاری از جمله گوگل، فوجیتسو، کوالکام، سامسونگ، مدیاتک، انویدیا و دیگر شرکت‌ها، آمادگی خود برای استفاده از معماری جدید ای آر ام را اعلام کرده‌اند.

ARMv9

 

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید