یوتیوب موقتاً تعداد دیسلایک های برخی ویدیوها را نمایش نخواهد داد - تکفارس 
یوتیوب موقتاً تعداد دیسلایک های برخی ویدیوها را نمایش نخواهد داد - تکفارس 

یوتیوب موقتاً تعداد دیسلایک های برخی ویدیوها را نمایش نخواهد داد

محمدحسین فرقانی
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - 11:44
یوتیوب موقتاً تعداد دیسلایک های برخی ویدیوها را نمایش نخواهد داد - تکفارس 

تیم توسعه‌دهندگان یوتیوب اخیراً تصمیم گرفته‌اند تا طرح آزمایشی برای پنهان‌کردن دکمهٔ دیسلایک در برخی ویدیوهای بارگذاری‌شده در پلتفرمشان را اجرایی کنند.

هدف از این کار، جلوگیری از دیسلایک‌نمودن عمدی برخی کانال‌های خاص و گروهی مجزا از تولیدکنندگان محتوا است که به صفحه‌هایشان حمله می‌شود. یوتیوب پیش از این نیز از طرح‌های دیگری برای جلوگیری از این کار، معرفی نموده بود. پلتفرم‌های دیگر هم‌چون اینستاگرام نیز در تلاش هستند تا با معرفی آزمایش‌های این‌چنینی، از حملات مخرب جلوگیری کنند.

در حال حاضر، آمار کامل لایک‌ها و دیسلایک‌های هر ویدیو، برای سازندهٔ آن درون صفحهٔ استودیو سازندگان یوتیوب (YouTube Studio) برای صاحب ویدیو قابل مشاهده است؛ اما کاربران معمولی فقط می‌توانند تعداد لایک‌های هر ویدیو را مشاهده کنند. یوتیوب می‌گوید تعداد زیاد دیسلایک‌های هر ویدیو می‌تواند برای سلامت روانی سازندهٔ آن اثرات منفی داشته باشد.

به علاوه، در ماه‌های اخیر شاهد حملات مخربی با استفاده از «کمپین‌های دیسلایک ویدیوهای تولیدکنندگان محتوا» بوده‌ایم؛ از این رو، این اقدام یوتیوب شاید تا حدودی منطقی به‌نظر برسد. ایدهٔ اصلی در حال حاضر این است که برای جلوگیری از ترغیب بزرگ‌ترشدن ارقام بزرگ دیسلایکی که شاهدشان هستیم، مشاهدهٔ تعداد کاربرانی که از دکمهٔ دیسلایک استفاده کرده‌اند، برای کاربران مقدور نخواهد بود.

سازندگان ویدیو و تولیدکنندگان محتوا به‌گونه‌ای از دکمه‌های لایک و دیسلایک به‌عنوان بازخورد محتوایی که تولید نموده‌اند، استفاده می‌کنند. یوتیوب در ابتدا سه نقشهٔ متفاوت برای وضعیت پیش‌آمده درخصوص هجوم کاربران به دیسلایک ویدیوهای خاص در نظر گرفته بود: پنهان‌نمودن آمار لایک و دیسلایک تمام ویدیوها، از دسترس خارج‌کردن و حذف کامل این دو دکمه و هم‌چنین عدم نمایش تعداد دیسلایک‌ها در نگاه اول برای کاربر.

یوتیوب

آزمایشی که هم‌اکنون از سوی تیم یوتیوب در حال انجام است، ترکیبی از راه حل اول و سایر ایده‌هایی است که در گذر زمان ارائه شده. اگر دکمهٔ دیسلایک اینقدر چیز بحث‌برانگیزی است، چرا به‌راحتی تصمیم به پاک‌کردنش نگیریم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؟

شرکت اینستاگرام نیز آزمایش‌های مشابهی در زمینهٔ عدم نمایش تعداد لایک‌های موجود روی یک پست، انجام داده بود. واضح است که برخلاف دکمهٔ دیسلایک یوتیوب، لایک‌ها در اینستاگرام دارای ذات و ماهیت مثبتی هستند اما موضوع حذف لایک در اینستاگرام زمانی مطرح شد که برخی تولیدکنندگان، تمام تمرکزشان را روی پسندیده‌شدن قرار می‌دهند و این کار، مطمئناً می‌تواند روی سلامت روانی افراد، تأثیرگذار باشد.

لازم است ذکر شود در حال حاضر تعداد دیسلایک‌ها برای تمامی ویدیوهای بارگذاری شده روی یوتیوب پنهان نشده. یوتیوب هم‌اکنون در مرحلهٔ جمع‌آوری بازخورد پیرامون اقدامات اخیرش است؛ از این رو، اگر تمایل دارید نظرتان را در رابطه با این تغییر، به گوش آن‌ها برسانید، می‌توانید از این پلتفرم استفاده نمایید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید