چرا کارت حافظه میکرو اس دی مرده است؟ جایگزینش چیست؟ - تکفارس 
چرا کارت حافظه میکرو اس دی مرده است؟ جایگزینش چیست؟ - تکفارس 

چرا کارت حافظه میکرو اس دی مرده است؟ جایگزینش چیست؟

خشایار جهانی
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
کارت حافظه میکرو اس دی

بگذارید این مقاله را طور دیگری آغاز کنیم. برای سالیان سال، وجود درگاه حافظه برای گوشی‌ها امری مهم و حیاتی بود. مدت‌زمان زیادی، خیلی‌ها به اپل خرده می‌گرفتند که چرا آیفون درگاه کارت حافظه جانبی میکرو اس دی ندارد، اما حالا همه‌چیز عوض شده است.

برای مثال، هواوی میت ۲۰ پرو یکی از گوشی‌های خوب در چند سال گذشته بود که در اروپا فروش خوبی داشت، اما این گوشی دارای یک مشکل بزرگ بود. هواوی یک حرکت هواوی‌طور انجام داد و تصمیم گرفت به جای درگاه میکرو اس دی، از درگاه حافظه نانو (Nano Memory Card) استفاده کند که می‌توان دلیل این کار را طراحی جالب، ۴۵ درصد اندازه کوچک‌تر و قابل استفاده به جای درگاه سیمکارت نانو نیز دانست.

اما پیدا کردن کارت حافظه نانو در بسیاری از بازارها بسیار سخت بود و شاید خیلی طول می‌کشید تا بتوان کارت حافظه‌ای مناسب (مثلا برند Sandisk) برای این گوشی با ظرفیت ۶۴ گیگابایت پیدا کرد و به‌نظر می‌رسید که نمی‌توان مدت‌زمان زیادی از گوشی بدون این‌که حافظه‌اش پر شود استفاده کرد، ولی واقعیت این‌طور نبود، اما چرا؟

اکنون گوشی‌ها ظرفیت داخلی بیشتری دارند

میکرو اس دی

زمانی که گوشی‌های اکسپریا از برند سونی در بازار محبوب بود (حدود ۸ سال پیش)، ظرفیت داخلی این گوشی حدود ۱ گیگابایت بود و سیستم‌عامل به‌تنهایی حدود ۷۰ درصد از این حجم را اشغال کرده بود. حتی زمانی گوشی اکسپریا ری با ۴ گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده بود که به‌نوعی جایزه سونی به خریداران این گوشی هوشمند بود.

اما اکنون، پایین‌ترین ظرفیت کارت حافظه گوشی‌های هوشمند جدید ۶۴ گیگابایت است و اگر کمی بیشتر پول خرج کنید، می‌توانید نسخه‌های ۵۱۲ گیگابایتی نیز بخرید. اگر اهل فیلم‌برداری، مخصوصاً با فرمت ۴کی هستید، شاید ۶۴ گیگابایت برای شما کم باشد، اما حتی ظرفیت داخلی ۱۲۸ گیگابایتی نیز برای دو سال استفاده مناسب است و یکی از دلایل آن این است که عکس‌ها و ویدیوهای شما در خیلی از موارد در گوشی هوشمند شما باقی نمی‌مانند.

فضای ابری و امکان بسیار کم نشت اطلاعات

چرا کارت حافظه میکرو اس دی مرده است؟ جایگزینش چیست؟ - تکفارس 

اکنون تقریباً همه‌چیز در فضای ابری و وابسته به آن است و اطلاعات در سرورهای شرکت‌های مختلف (گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و …) ذخیره شده است. در نتیجه دلیلی ندارد که وقتی می‌توان عکس‌ها و ویدیوهای حجیم را در فضای ابری ذخیره کرد، کارت حافظه خرید. اگر راجع به آن فکر کنید، خیلی‌ از ما اطلاعات مختلف خود را در فضای ابری ذخیره می‌کنیم، مانند مخاطبان، جی‌میل، چت‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، ویدیوها، آهنگ‌ها و حتی برنامه‌ها را در این فضا ذخیره می‌کنیم، اما به‌صورت پیش‌فرض، برنامه‌ها و بازی‌ها به سرورهای ابری وصل هستند و شاید فضای زیادی برای ذخیره عکس‌ها و فیلم‌ها وجود نداشته باشد.

برای مثال، می‌توان ماهانه مبلغی را به اکانت اسپاتیفای اختصاص داد تا آهنگ‌ها در اکانت شما بماند تا بتوان آن‌ها را دسته‌بندی و هر زمان گوش کرد. در حال حاضر نیز که بسیاری از بازی‌ها را می‌توان در پلتفرم‌های مختلف (استادیا، ایک کلود، آمازون لونا) بازی و استریم کرد، بنابراین در بسیاری از مواقع نیازی به فضای ذخیره‌سازی در گوشی وجود ندارد.

یوزپلنگ باشید نه حلزون

میکرو اس دی

آیا میکرو اس دی گوشی شما را کند می‌کند؟ صددرصد، شک نکنید! در واقع NVM گوشی شما با سرعت بالای در حال نوشتن و خواندن اطلاعات گوشی است، اما از طرفی کارت میکرو اس دی نهایتاً می‌تواند با سرعت ۱۰۰ مگابایت اطلاعات را بخواند و بنویسد. البته کارت‌های حافظه سریع‌تر هم در بازار وجود دارند، اما تلفن‌های هوشمند جدید از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند و در نتیجه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات از حافظه خود گوشی و حافظه میکرو اس دی تفاوت دارد. در واقع به‌نوعی اسیر استاندارد UHS-I شده‌ایم و حتی دوربین‌های دیجیتال نسبت به گوشی‌های هوشمند، هنگام استفاده از میکرو اس دی، سرعت بیشتری در خواندن و نوشتن اطلاعات دارند.

قاعدتاً شما هم می‌خواهید سرعت گوشی شما بیشتر باشد درست است؟ پس سعی کنید از کارت حافظه استفاده نکنید. دلیل دیگری که سرعت تلفن هوشمندی که از کارت حافظه استفاده می‌کند کندتر می‌شود، ۵G است. با وجود این‌که هنوز سرعت ۵G آن‌طور که باید و شاید زیاد نیست (میانگین دانلود حدود ۵۰ مگابایت در ثانیه در آمریکا است)، مطمئناً آینده سرعت دانلود بیشتر می‌شود و روی کاغذ می‌تواند به سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه برسد.

سال گذشته، همکاری شرکت کوالکام و ورایزون باعث شد که سرعت این فناوری ۵G به ۵٫۰۶ Gbps برسد. این بدان معنی است که نیازمند میکرو اس دی با سرعت ۶۳۰ MB/s هستیم که تقریباً ۶ برابر سریع‌ترین کارت حافظه‌های امروزی است. درست است که هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم، اما تا دو سال آینده سرعت دانلود اطلاعات از فضای ابری از سرعت خواندن اطلاعات از روی کارت حافظه سریع‌تر خواهد شد.

گران، دزدی و ناامنی

میکرو اس دی

باور کنید یا نه، نگه داشتن اطلاعات در فضای ابری بسیار امن‌تر از نگه داشتن اطلاعات بر روی کارت حافظه است. نشت اطلاعات اکانت‌های فضاهای ابری بسیار کم اتفاق می‌افتد، مخصوصاً هنگامی که در مورد شرکت‌های بزرگی مثل اپل، گوگل و مایکروسافت صحبت می‌کنیم. سرورهای این شرکت‌ها بسیار امن‌تر از گوشی ماست، زیرا آن‌ها میلیاردها دلار خرج حفاظت از اطلاعات خود می‌کنند.

از طرف دیگر، اگر گوشی شما دارای میکرو اس دی باشد و گوشی شما را بدزدند، رسماً باید با اطلاعات خود خداحافظی کنید. بدتر از آن، این است که اطلاعات شما به دست شخص دیگری افتاده است. همچنین اگر کارت حافظه شما خراب شود، باز هم اطلاعات شما از بین خواهد رفت، به همین دلیل است که ذخیره اطلاعات روی فضای ابری از بسیاری از جهات بهتر است.

میکرو اس دی

اگر شما بخواهید یک کارت حافظه میکرو اس دی ۵۱۲ گیگابایتی بخرید باید حدود ۳ میلیون خرج کنید، اما گوگل برای ذخیره‌سازی اطلاعات مبالغ به‌شدت کمتری برای حافظه زیاد (از ۱۰۰ گیگابایت تا ۳۰ ترابایت) از کاربران خود می‌گیرد و تقریباً کاربران می‌توانند از هر کجا و در هر موقعیتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

اما چه چیزی در انتظار ماست؟

نمی‌دانیم که باید سامسونگ را به‌خاطر درگاه ۱ ترابایتی گلکسی S10 پلاس مسخره کنیم یا خوشحال باشیم. سامسونگ قابلیت ساخت گوشی با درگاه کارت حافظه تا ۱ ترابایت را دارد و می‌تواند تلفن هوشمندی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی تولید کند که حقیقتاً خیلی‌ها به این حجم از فضای ذخیره‌سازی در گوشی نیاز ندارند. امیدوارم به‌خاطر نفی و نقد کارت حافظه برای گوشی ناراحت نشده باشید، این‌جا کسی صاحب گوگل، مایکروسافت، دراپ‌باکس و … نیست، اما از آن‌جایی که سامسونگ هم راه اپل را رفته و درگاه کارت حافظه را از گوشی‌های جدید خود حذف کرده است، باید گفت که کار کارت حافظه میکرو اس دی رو به پایان است.

منبع: Phone Arena

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • آرین گفت:

    سلام، استفاده‌ها متفاوت هست. ولی خب درست که تقریبا اکثریت براشون خرید حافظه جانبی به‌صرفه نیست.
    اگر اینترنت خوبی وجود داشته‌باشد، می‌شود از فضای ابری هم استفاده کرد. یک حجم کمی هم رایگان در اختیار می‌گذارند که فکر کنم بیشترینش برای سرویس MEGA باشد. می‌شود از چندتا سرویس هم استفاده کرد و روی فضای رایگان خوبی بدست آورد.
    تشکر

    • زنده‌باد
      تاریخ نشون داده که فناوری‌های مختلف چطور تغییر میکنن و ما پیشرفت میکنیم. سیر تغییر دیسک و فلاپی و حافظه‌های فلش و سپس SSD و الان شاهد فضای ابری هستیم. مسلماً چنین حافظه‌ای بسیار محدود میشن. چرا که انتظار میره بشر بیشتر از این به اینترنت وابسته بشه