بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰؛ فراتر از انتظار - تکفارس 
بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰؛ فراتر از انتظار - تکفارس 

بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰؛ فراتر از انتظار

مهدی حلوائی
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - 18:30
بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰

دامنه‌ی محصولات شرکت شیائومی، گوشی‌های مختلفی را در بر می‌گیرد اما هوز هم گوشی‌های زیر ۲۰۰ دلار این شرکت، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. پیشتازی این شرکت در بازار گوشی‌های میان‌رده، با وجود فشار روزافزون ریلمی و سامسونگ، نشان می‌دهد که شیائومی نسبت به مسیری که در آن قدم گذاشته است، آگاهی کامل دارد و این مورد، به‌خصوص در گوشی‌ ردمی نوت ۱۰ مشاهده می‌شود.

با عرضه‌ی این گوشی، شیائومی بار دیگر نشان داد که تعادل خوبی بین عملکرد و قیمت، که اصلی‌ترین مسئله در بازاری مانند بازار کشور هند می‌باشد، برقرار کرده است. اما این به معنی نبود ضعف در این گوشی نیست. در واقع، ردمی نوت ۱۰ مشکلات ریز و درشت زیادی داشته و شاید برخی از این مشکلات، بسیاری از کاربران را از خرید این محصول منصرف کند.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

طراحی و سخت‌افزار

زمانی که برای اولین بار گوشی ردمی نوت ۱۰ را در دست بگیرید، متوجه وزن سبک آن خواهید شد. این گوشی ۱۷۹ گرم وزن داشته و در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار، که معمولاً بیش از ۲۰۰ گرم وزن دارند، سبک‌تر است. بدنه‌ی پشتی این گوشی از جنس پلاستیک مقاوم بوده و به دلیل طراحی مات آن، رد اثر انگشت و خط و خش بر روی آن باقی نمی‌ماند. قابلیت استفاده‌ی تک‌دستی در این گوشی کمی آزاردهنده است اما موارد کاربردی و مفید بسیاری هستند که باعث می‌شود از این مشکل چشم‌پوشی کنید.

نوع طراحی دوربین‌های این گوشی همانند گوشی‌های پرچمدار شیائومی بوده و شیائومی این طراحی را EVOL (برعکس کلمه‌ی LOVE) نامیده است. شاید این نام کمی مسخره به‌نظر برسد اما طراحی این گوشی، هیچ شباهتی به‌ گوشی‌های ارزان‌ ندارد. با این وجود، محفظه‌ی دوربین‌ها در برابر خط و خش، آسیب‌پذیر بوده و بهتر است که برای آن از یک محافظ استفاده شود.

شیائومی برای صفحه نمایش این گوشی از پنل اولد استفاده کرده است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. این صفحه نمایش از نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز پشتیبانی کرده و رنگ‌های آن بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسند. با این حال، حالت رنگ خودکار گوشی کمی مات به‌نظر رسیده و پیشنهاد می‌شود از حالت اشباع، که روشنایی بهتری داشته، استفاده کنید. همچنین گزینه‌های شخصی‌سازی بسیاری در اختیار کاربر قرار گرفته است. ‌به‌طور کلی، طراحی گوشی ردمی نوت ۱۰ جذاب و چشمگیر بوده و تنها نکته‌ی منفی آن، حلقه‌ی سفید رنگ دور دوربین است که تا حدودی از زیبایی گوشی کاسته است.

این گوشی به همراه یک شارژر ۳۳ واتی (مشابه گوشی‌های سری پرو)، یک کابل USB-C، دفترچه‌ی راهنما و یک قاب محافظ عرضه شده است.

شیائومی ردمی نوت 10

سیستم‌عامل، عملکرد و عمر باتری

شاید در نگاه اول، سیستم‌عامل MIUI کمی گیج‌کننده باشد، به‌خصوص اگر تا قبل از این از سیستم‌عامل‌های ساده‌تری استفاده کرده باشید، اما با گذشت زمان، این سیستم‌عامل شما را بیشتر شیفته‌ی خود کرده و قابلیت‌های فراوان آن، تجربه‌ی لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌هایی مانند دکمه‌های میان‌بر و پنجره‌های شناور بسیار کاربردی بوده و بدون هیچ تاخیری باز می‌شوند.

سیستم‌عامل ردمی نوت ۱۰ براساس اندروید ۱۱ طراحی شده و ویژگی‌های متعددی را به همراه دارد. شاید مهم‌ترین آن‌ها، ویژگی کنترل گوگل هوم است که با MIUI ادغام شده است و کاربرد بسیاری دارد.

با این وجود، تعداد بیخودافزارهای این سیستم‌عامل به هیچ وجه کم نبوده و در واقع، اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آن، دائماً توجه شما را به اعلانات این برنامه‌ها جلب می‌کند. همچنین اپلیکیشن‌های مختلفی، مانند ماشین‌حساب، از شما می‌خواهند تا قوانین و شرایط آن‌ها را مطالعه کرده و آن‌ها را تایید کنید. این در حالی است که هنگام راه‌اندازی گوشی، تمام این قوانین، مطالعه و تایید شده‌اند. شیائومی اعلام کرده است که در به‌روزرسانی ۱۲٫۵ این سیستم‌عامل، قابلیت حذف تمام اپلیکیشن‌‌ها در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

متاسفانه سیستم‌عامل MIUI، مدام برنامه‌های بازشده در پس‌زمینه را می‌بندد و تنها راه رفع این مشکل، پین‌کردن اپلیکیشن‌های مورد نظر و یا خاموش‌کردن قابلیت بهینه‌سازی باتری است.

شیائومی ردمی نوت 10

با وجود تمام این موارد، ردمی نوت ۱۰ عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و اجرای برنامه‌ها، بسیار روان و بدون تاخیر صورت می‌گیرد. این گوشی از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۷۸ استفاده می‌کند و به همین دلیل، استفاده‌ی همزمان از چند اپلیکیشن و یا نصب آن‌ها، گاهی اوقات کمی مشکل‌ساز می‌شود. اما عملکرد کلی گوشی با توجه به قیمت آن، فوق‌العاده بوده و فراتر از انتظار است.

نکته‌ی تعجب‌آور ردمی نوت ۱۰، اجرای روان و بدون مشکل بازی‌های مختلف در آن است. البته اجرای بازی‌ها بر روی بالاترین تنظیمات گرافیکی امکان‌پذیر نبوده و سرعت لود بازی‌ها نیز کمی طولانی است. ردمی نوت ۱۰ به هیچ وجه بر اجرای بازی‌ها تمرکز نکرده و گوشی‌های دیگری برای این کار وجود دارد. اما در صورتی که تعداد پیکسل‌ها و فریم‌ها را محاسبه نکنید، عملکرد این گوشی در زمینه‌ی اجرای بازی‌ها، قابل قبول محسوب می‌شود. با این حال، زمان استفاده‌ی سنگین از گوشی، اطراف ماژول دوربین کمی داغ می‌شود.

به لطف اسپیکرهای استریوی گوشی، تجربه‌ی بازی در آن لذت‌بخش‌تر نیز می‌شود. این اسپیکرها در راستای یکدیگر قرار گرفته‌اند و صدا را از دو طرف پخش می‌کنند. با این حال، استفاده از این اسپیکرها در محیط‌های پر سر و صدا توصیه نمی‌شود چرا که قدرت تولید صدای آن‌ها، معمولی است.

با وجود اجرای بازی‌ها در طول روز، باز هم حدود ۳۵ درصد از شارژ باتری باقی می‌ماند و در صورت استفاده‌ی معمولی از گوشی، این باتری بیش از یک روز شارژ نگه می‌دارد. بدون شک، عمر باتری ردمی نوت ۱۰ یکی از نقاط قوت اصلی آن است. شارژر ۳۳ واتی این گوشی، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن را در کمتر از ۷۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌کند. شاید این مورد در گوشی‌های دیگر با شارژرهای ۶۵ واتی خود، مدت زمان کمتری طول بکشد اما با توجه به قیمت پایین ردمی نوت ۱۰، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت. شارژر این گوشی از فناوری اختصاصی شیائومی برای انتقال انرژی استفاده کرده و به همین دلیل، استفاده از شارژرهای دیگر باعث کمتر شدن سرعت شارژ گوشی خواهد شد. با این وجود، شیائومی این شارژرها را به‌صورت جداگانه به فروش می‌رساند و دسترسی به آن‌ها آسان است.

شیائومی ردمی نوت 10

دوربین

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، دوربین گوشی ردمی نوت ۱۰، برخلاف دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس و یا دوربین ۶۴ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۰،  هیچ چیز خاصی را ارائه نمی‌دهد. بر روی کاغذ، ترکیب دوربین‌های این گوشی همانند نسخه‌ی پیشین خود است. این ترکیب شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین‌های ماکرو و بوکه‌ی ۲ مگاپیکسلی می‌شود. از بین تمام این دوربین‌ها، تنها کیفیت عکس‌های دوربین اصلی قابل قبول است.

رنگ عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی این دوربین، تا حد زیادی طبیعی جلوه کرده و از دامنه پویای مناسبی برخوردار است. این موارد برای تصاویر پرتره نیز صدق می‌کند. البته برای ثبت این تصاویر، ابتدا باید با زدن بر روی قسمت راستی نمایشگر، نوردهی آن‌ها را تنظیم کنید. در غیر این صورت، با تصاویری بی‌کیفیت روبه‌رو خواهید شد.

زوم دیجیتال دوربین اصلی این گوشی، تا ۱۰x افزایش می‌یابد و جزئیات نسبتاً خوبی را نمایش می‌دهد. همچنین قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت ۴۸ مگاپیکسل نیز در این گوشی وجود دارد، هر چند که این کار، فضای زیادی از گوشی را اشغال می‌کند. حالت شب گوشی نیز عملکردی معمولی داشته و بیشتر مواقع، روشنایی تصویر را افزایش داده و میزان نویز آن را بیشتر می‌کند.

بقیه‌ی دوربین‌های این گوشی، کیفیت معمولی و رو به پایینی داشته و کاربرد زیادی ندارند. دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، محدوده‌ی بیشتری را پوشش داده اما کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهد. شرایط برای دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی گوشی نیز چندان متفاوت نیست. این دوربین تصاویر را با جزئیات مناسبی ثبت کرده اما کیفیت رنگ‌های این تصاویر، ناامیدکننده است. کیفیت عکس‌های سلفی در زیر نور خورشید نیز به همین صورت می‌باشد.

دوربین ردمی نوت ۱۰ در مقایسه با ردمی نوت ۱۰ پرو و پرو مکس، فاقد برخی از ویژگی‌های کاربردی مانند حالت کلون (Clone) برای ویدیوها و دوربین سوپر ماکرو می‌باشد و جای خالی این موارد کاملاً حس می‌شود. اگر به‌دنبال دوربین‌های بهتر هستید، گوشی‌های بالارده‌ی شیائومی تجربه‌ی بهتری را در اختیارتان قرار خواهد داد.

شیائومی ردمی نوت 10

سخن پایانی

گوشی‌هایی مانند ردمی نوت ۱۰، دلیل اصلی عملکرد ضعیف سری پیکسل در بازار کشور هند است. این گوشی نقاط قوت بسیاری دارد و اگر از برچسب قیمت آن آگاهی نداشته باشید، ممکن است آن را با گوشی‌های رده‌بالای شیائومی اشتباه بگیرید. این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و قیمت پایین آن، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. گوشی‌های شرکت شیائومی، بیشتر به خاطر ارزش بالای خود شناخته می‌شوند و ردمی نوت ۱۰ مثال بارز این امر است.

اگر هدف شما از خرید این گوشی، عکس‌برداری و استفاده از دوربین‌های آن است، بهتر است که به سراغ نسخه‌های گران‌تر آن، یعنی ردمی نوت ۱۰ پرو و پرو مکس بروید. در غیر این صورت، ردمی نوت ۱۰ پاسخگوی نیازهای روزمره‌ی شما خواهد بود.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش فوق‌العاده
  • طراحی خیره‌کننده
  • عمر باتری
  • ارزش در برابر قیمت
  • اسپیکرهای استریو
  • عملکرد بی‌نظیر

نقاط ضعف

  • دوربین‌های ضعیف
  • بیخودافزارهای سیستم‌عامل MIUI
  • ضعف در اجرای بازی‌های سنگین

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.