بررسی موتورولا موتو جی ۱۰۰؛ در گرو تصمیمات بد - تکفارس 
بررسی موتورولا موتو جی ۱۰۰؛ در گرو تصمیمات بد - تکفارس 

بررسی موتورولا موتو جی ۱۰۰؛ در گرو تصمیمات بد

حامد شهرزاد
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
موتورولا موتو G100

موتورولا موتو جی ۱۰۰ یک گوشی هوشمند نسبتاً عجیب است، زیرا نمی‌توانید آن را به‌تنهایی خریداری کنید. در واقع، شما مجبور هستید تا آن را به همراه یک داک که قیمت نسبتاً بالایی دارد، خریداری کنید. این داک برای آن است که بتوانید از این گوشی هوشمند برای کنترل رایانه یا تلویزیون خود استفاده کنید. مطمئناً، این حالت دارای فواید زیادی برای خریداران است و علاوه بر این، خود تلفن نیز بزرگ و قدرتمند است. اما با این حال، خرید موتورولا موتو جی ۱۰۰ برای افرادی که می‌خواهند یک تلفن هوشمند ارزان‌قیمت مناسب تهیه کنند، توصیه نمی‌شود.

اگر تصور می‌کنید که تمام تلفن‌های هوشمند موتورولا -به‌خصوص سری موتو جی- دارای تلفن‌های ارزان‌قیمت، منصفانه و مناسب هستند، وقتی بیشتر درباره موتورولا موتو جی ۱۰۰ اطلاعات کسب کنید، حتماً دچار شوک خواهید شد. البته قیمت این میان‌رده برای این بالا است که می‌توانید آن را به‌وسیله یک داک و کابل به رایانه یا تلویزیون وصل کنید.

از این داک در چه مواردی استفاده می‌شود؟ این داک در واقع روشی برای استفاده از این تلفن هوشمند با مانیتور رایانه یا تلویزیون است. بنابراین، می‌توانید از یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر برای انجام کارهای مختلف مانند وبگردی، انجام بازی‌های مخصوص موبایل یا پخش ویدیو و دیدن تصاویر گرفته‌شده با دوربین این گوشی هوشمند استفاده کنید. این یک ایده مفهومی و جالب است که به‌نوعی در گوشی‌های هوشمند سامسونگ و هواوی نیز تعبیه شده است. اما متأسفانه، شما مجبور هستید داک همراه این گوشی هوشمند را به همراه خود تلفن همراه خریداری کنید. این یک اقدام عجیب و نامناسب از طرف موتورولا است.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

تصمیماتی عجیب

اگر از داک و کابل همراه با آن چشم‌پوشی کنید، موتورولا موتو جی ۱۰۰ قدرتمندترین گوشی سری جی موتورولا تاکنون است. این گوشی از تراشه ممتاز اسنپدراگون ۸۷۰، شش دوربین قدرتمند و یک نمایشگر غول‌پیکر برخوردار است که این گوشی هوشمند را به یک انتخاب بسیار مناسب برای پخش ویدیوها، انجام بازی و موارد دیگر تبدیل می‌کند.

موتورولا موتو جی ۱۰۰ شباهت زیادی به موتورولا موتو وان ۵ جی و موتورولا موتو جی ۵ جی پلاس ندارد. به هر حال، منطقی است که دومین گوشی ۵ جی ارزان‌قیمت این برند شباهت‌های زیادی با تلفن‌های قبلی نداشته باشد. البته برخی از مشکلات گوشی‌های قبلی این برند در موتو جی ۱۰۰ نیز یافت می‌شود، مانند سنسور اثرانگشت نسبتاً بی‌کیفیت و دکمه گوگل اسیستنت که در برخی موارد آزاردهنده است.

به نظر می‌رسد که به‌طور کلی، این یک گوشی میان‌رده کاملاً مناسب است، اما اگر قصد ندارید تا به‌صورت مداوم از داک این گوشی هوشمند استفاده کنید، بهتر است به سراغ خرید یک گوشی دیگر بروید، زیرا هزینه‌ی نسبتاً زیادی را برای فناوری‌ای که نیاز چندانی به آن ندارید، پرداخت می‌کنید. البته شاید در آینده موتورولا نظر خود را تغییر دهد و به شما اجازه خرید این تلفن را به‌تنهایی بدهد.

تاریخ انتشار و قیمت موتورولا موتو جی ۱۰۰

موتورولا موتو جی ۱۰۰

تاریخ دقیقی در مورد انتشار موتورولا موتو جی ۱۰۰ در دسترس نیست، هرچند انتظار می‌رود به‌زودی فروش آن آغاز شود. قیمت این گوشی ۴۵۰ پوند (تقریباً ۶۲۰ دلار آمریکا و یا ۸۲۰ دلار استرالیا) است و گرچه ما از موجودیت این گوشی هوشمند در استرالیا اطلاعی نداریم، اما موتورولا موتو جی ۱۰۰ قطعاً در ایالات متحده عرضه نمی‌شود. با پرداخت این مقدار پول، تلفن همراه موتو جی ۱۰۰ را به همراه داک و کابل اتصال دریافت می‌کنید. همان‌طور که گفتیم، نمی‌توانید این تلفن هوشمند را به‌تنهایی خریداری کنید.

با توجه به اینکه قیمت موتورولا موتو جی ۳۰ حدود ۱۵۹ پوند (حدود ۲۲۰ دلار آمریکا و یا ۲۹۰ دلار استرالیا) است و موتورولا موتو جی ۵ جی پلاس با قیمت ۲۹۹ پوند در انگلیس (حدود ۳۷۵ دلار آمریکا یا ۵۳۵ دلار استرالیا) به بازار عرضه می‌شود، ۴۵۰ پوند برای خرید موتو جی ۱۰۰ قیمت بسیار زیادی برای خرید یک تلفن ارزان‌قیمت است.

طراحی و صفحه‌نمایش موتورولا موتو جی ۱۰۰

موتورولا موتو جی ۱۰۰

موتورولا موتو جی ۱۰۰ یک گوشی کاملاً بزرگ است و از آن گوشی‌های هوشمندی است که به‌راحتی نمی‌توان آن را در یک دست نگه داشت. این تلفن همراه ضخیم و سنگین است، گرچه هنوز ابعاد یا وزن آن مشخص نیست.

طراحی این تلفن همراه نیز در نوع خود جالب است. چهار دوربین در پشت، دو دوربین در جلو، یک پورت یو اس بی سی و یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری در قسمت پایین دستگاه وجود دارد. یک اسکنر اثرانگشت نیز وجود دارد که در لبه سمت راست تعبیه شده است (در دکمه پاور) و یک دکمه تنظیم صدا نیز دقیقاً بالاتر از دکمه پاور وجود دارد.

یک دکمه دستیار گوگل  در لبه سمت چپ دستگاه وجود دارد و همچنین، جایگاه سیم‌کارت نیز درست در زیر قرار دارد. لوگوی موتورولا نیز در پشت دستگاه وجود دارد که شبیه به اسکنر اثرانگشت است، اما این‌طور نیست. ترجیح می‌دادیم موتورولا دکمه پاور را در پشت دستگاه قرار می‌داد.

دستان ما اندازه نسبتاً متوسطی دارد اما به‌راحتی نمی‌توانیم به اسکنر اثرانگشت دست یابیم و انگشت شست ما به‌سختی به آن قسمت دسترسی پیدا می‌کند. از این تلفن همراه فقط باید با دو دست استفاده کنید. اسکنر اثرانگشت نیز کمی بی‌کیفیت است و در اغلب موارد، در اولین تلاش نمی‌تواند انگشت ما را شناسایی کند.

صفحه‌نمایش

اگر یک نکته مثبت در مورد این تلفن همراه وجود داشته باشد، این است که رنگ بدنه پشت گوشی بسیار خوب به نظر می‌رسد. گوشی‌ای که ما بررسی کردیم دارای یک مدل شفق قطبی از یاس بنفش و زنبق است. البته این گوشی هوشمند ممکن است در عکس‌هایی که ما از آن گرفته‌ایم، خیلی خوب ظاهر نشود، اما به ما اعتماد کنید چراکه این گوشی هوشمند بسیار خوب به نظر می‌رسد.

این گوشی هوشمند از یک صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی فول اچ دی پلاس بهره می‌برد که دارای نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، نسبت ابعاد ۲۱:۹ و پشتیبانی از اچ دی آر ۱۰ است. این مشخصات تقریباً برای یک تلفن همراه با چنین قیمتی مناسب است، اگرچه برخی از تلفن‌های هم‌رده از نرخ تازه‌سازی بالاتر پشتیبانی می‌کنند. نکته دیگر نسبت ابعاد صفحه‌نمایش است که به‌طور کلی، در بازار با این نسبت ابعاد طویل و باریک گوشی‌های زیادی برای خرید وجود ندارد. بنابراین، اگر تلفن‌های باریک را دوست دارید، موتورولا موتو جی ۱۰۰ یکی از معدود انتخاب‌های شماست.

نمایشگرهایی از این دست می‌توانند برای استفاده هم‌زمان از چند برنامه و همچنین تماشای فیلم‌های خاص با همان نسبت ابعاد عالی باشند، اما ممکن است در بسیاری از مواقع آزاردهنده باشند.

دوربین‌ها و عمر باتری

موتورولا موتو جی ۱۰۰

هنگامی که صحبت از دوربین می‌شود، نام موتورولا موتو جی ۱۰۰ تا حدود خیلی زیادی برازنده این گوشی هوشمند است. منظور ما این است که در بازه قیمتی مشابه، دوربین این تلفن همراه می‌تواند حدود صد در صد رضایت‌بخش باشد.

موتورولا موتو جی ۱۰۰ دارای شش دوربین است که شامل یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با زاویه دید فوق‌العاده گسترده (که برای حالت ماکرو نیز استفاده می‌شود)، سنسور عمق میدان ۲ مگاپیکسلی و اسکنر تایم او فلایت (تی او اف) در پشت و یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در جلو همراه یک دوربین با زاویه دید فوق‌العاده گسترده ۸ مگاپیکسلی برای سلفی های گروهی است.

البته ما دوربین موتورولا موتو جی ۱۰۰ را مطابق بررسی‌های معمول تکفارس آزمایش نکردیم، اما زمان کمی را صرف آزمایش دوربین این تلفن کردیم. با توجه به اینکه تلفن‌های موتورولا معمولاً عملکرد دوربین چندان مناسبی ندارند، ما تحت تأثیر کیفیت عکاسی این گوشی هوشمند قرار گرفتیم.

عکس‌ها کاملاً زنده، درخشان و با جزئیات فراوان به نظر می‌رسند. این موضوع برای تصاویر گرفته‌شده با دوربین دوم که زاویه فوق‌العاده گسترده‌ای دارد نیز صدق کند. البته ذکر این نکته ضروری است که وقتی سعی کردیم در برنامه دوربین از لنز دوم استفاده کنیم، برنامه دوربین چند بار بسته شد.

بیشترین نگرانی ما نسبت به این گوشی هوشمند، دوربین سلفی آن است که در آینده مطمئناً این دوربین را برای بررسی بیشتر مورد آزمایش قرار خواهیم داد. تصاویر گرفته‌شده چندان زیبا به نظر نمی‌رسند. البته شاید این موضوع نرم‌افزاری است و موتورولا در آینده این مشکل را برطرف کند.

باگ‌های بی‌امان

ضبط فیلم‌های ویدیویی با رزولوشن ۴ کی  تا ۶۰ فریم در ثانیه یا ۶ کی با حداکثر سرعت ۳۰ فریم در ثانیه انجام می‌شود. رزولوشن ۶ کی با حداکثر سرعت ۳۰ فریم در ثانیه مشخصه‌ای است که در بسیاری از تلفن‌های همراه وجود ندارد، چون دستگاه‌های رده‌بالا عموماً از ۴ کی به ۸ کی می‌روند. در مورد ثبت ویدیو با دوربین جلو، حداکثر رزولوشن قابل فیلم‌برداری ۱۰۸۰ پی است. لازم به ذکر است که تأخیر در هنگام تلاش برای ضبط با اسنیپر کمی نگران‌کننده بود.

مشخص است که ضبط فیلم و عکاسی با موتورولا موتو جی ۱۰۰ نسبت به گوشی‌های قبلی موتورولا ارتقاء یافته است، اما همان‌طور که در بالا ذکر شد، ما در خود برنامه دوربین چند مشکل پیدا کردیم. این موارد شامل برخی از اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی و لگ‌های قابل توجه است. البته امیدواریم که یک پچ به‌زودی این مشکلات را برطرف کند.

ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و توان خروجی شارژ سیمی ۲۰ وات است. ما هنوز نتوانسته‌ایم دوام باتری این تلفن را آزمایش کنیم، اما ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در کل بسیار خوب است. توان خروجی شارژر این دستگاه نسبت به گوشی‌های امروزی چندان بالا نیست، پس لازم است تا شارژ شدن کامل گوشی مقداری صبر کنید.

عملکرد

موتورولا موتو جی ۱۰۰

تلفن‌های سری جی موتورولا معمولاً از تراشه‌های سطح پایین یا میان‌رده استفاده می‌کنند، اما در مورد این گوشی هوشمند، این موضوع صدق نمی‌کند، زیرا جی ۱۰۰ از اسنپدراگون ۸۷۰ رده‌بالای کوالکام استفاده می‌کند که البته باید اشاره کنیم که این تراشه یک تراشه پرچم‌دار نیست، اما به پرچم‌دار جدید این شرکت بسیار نزدیک است.

ما تلفن همراه را از طریق تست بنچمارک گیک بنچ ۵ آزمایش کردیم. امتیاز چندهسته‌ای آن برابر با ۲۸۹۲ شد که این گوشی هوشمند را بین سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ (با امتیاز ۲۷۰۱) و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس (با امتیاز ۳۰۳۴) قرار می‌دهد که برای یک گوشی نسبتاً ارزان‌قیمت بسیار مناسب است.

این گوشی برای بازی کاملاً مناسب است. پردازنده به‌قدری قدرتمند است که لگ یا تأخیر زیادی وجود ندارد، هرچند که طول نمایشگر تلفن رسیدن به دکمه‌های مرکزی را کمی چالش‌برانگیز می‌کند.

نرم‌افزار

علاوه بر بازی، شما احتمالاً از موتورولا موتو جی ۱۰۰ برای اتصال به نمایشگر خارجی استفاده خواهید کرد. با استفاده از داک این گوشی هوشمند می‌توانید آن را به مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون خود متصل کنید تا برخی از عملکردهای اضافی مانند توانایی انتخاب گزینه‌های پخش ویدیو روی صفحه بزرگ‌تر را داشته باشد یا از نمایشگر بزرگ برای انجام بازی استفاده کنید.

مانند تمام تلفن‌های موتورولا، موتورولا موتو جی ۱۰۰ دارای اندروید خام است که البته با چند تغییر ساده از طرف موتورولا همراه است، مانند قابلیت افزودن تم‌های مختلف و سیستم موتورولا موتو اکشن مانند انجام حرکت خاص با دست برای روشن کردن چراغ‌قوه.

اگر قصد دارید گوشی هوشمند شما تجربه بسیار نزدیک به اندروید خام را ارائه دهد، موتورولا موتو جی ۱۰۰ گزینه بسیار مناسبی است. البته تلفن‌های هوشمند موتورولا در مقایسه با تلفن‌های پیکسل یا نوکیا کمی با اندروید خام فاصله دارند، اما از نظر ما، موارد اضافی موتورولا عالی هستند. این تلفن همراه دارای اندروید ۱۱ است و احتمالاً برای حداقل دو سال، نسخه‌های جدیدتر اندروید را دریافت خواهد کرد.

موتورولا موتو جی ۱۰۰

جمع‌بندی

ما از استفاده از برترین تراشه، بهبود عملکرد دوربین و طراحی بدنه موتورولا موتو جی ۱۰۰ بسیار راضی هستیم، اگرچه مواردی مانند اندازه، وزن و اسکنر اثرانگشت کمی از ارزش کلی گوشی می‌کاهد. داک همراه این گوشی هوشمند نیز ممکن است برای برخی یک هزینه اضافی باشد، اما اگر قصد دارید گوشی هوشمند خود را به‌طور مداوم به یک مانیتور یا تلویزیون وصل کنید، این گوشی هوشمند یک انتخاب ایده‌آل برای شما خواهد بود.

تصمیم موتورولا برای فروش موتورولا موتو جی ۱۰۰ با داک مخصوص یک تصمیم عجیب است. این گوشی هوشمند به‌طور کلی بسیار خوب است و اگر همراه قیمت مقرون به‌صرفه‌تری عرضه می‌شد، می‌توانست طوفانی در بازار گوشی‌های هوشمند برپا کند. اما اگر به این داک علاقه‌ای ندارید، خرید این دستگاه به شما توصیه نمی‌شود.

اگر فکر می‌کنید داک همراه این گوشی هوشمند برای شما مناسب است، پس این موضوع را در نظر بگیرید که موتورولا اج پلاس نیز برای خرید موجود است و همچنین قرار است تلفن‌های آینده موتورولا موتو به‌زودی عرضه شوند. بنابراین، اگر مطمئن هستید که قصد دارید از داک این گوشی هوشمند استفاده کنید و فکر می‌کنید موتورولا موتو جی ۱۰۰ مناسب نیازهای شما است، خرید این گوشی اقدام عاقلانه‌ای خواهد بود. اما اگر قصد استفاده از داک این تلفن همراه را ندارید، تلفن‌های دیگری نیز وجود دارند که برای شما مناسب‌تر خواهند بود.

نقاط قوت:

  • عملکرد پردازشی بسیار قوی
  • دوربین فوق‌العاده باکیفیت
  • کیفیت ساخت بالا

نقاط ضعف:

  • اندازه نسبتاً بزرگ
  • تنها به همراه داک عرضه می‌شود

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید