فلیس ور (Fleeceware) چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟ - تکفارس 
فلیس ور (Fleeceware) چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟ - تکفارس 

فلیس ور (Fleeceware) چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟

محمدحسین فرقانی
۹ فروردین ۱۴۰۰ - 18:00
فلیس ور

در دنیای بازی‌ها و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند، اخیراً اصطلاح جدیدی به‌نام فلیس‌وِر (Fleeceware) رایج شده‌است. این اصطلاح برای توصیف بازی‌ها و برنامه‌های تقلبی و غیراصلی استفاده می‌شود که با اشتراک‌ها رایگان و موقت خود، هزینه‌های هنگفتی برای کاربرانشان به همراه دارند.

در کار با این برنامه‌ها معمولاً مدت زمان استفادهٔ محدودی (مثل سه روز) برای کاربران تعیین می‌شود و پس از آن‌که کاربر این پیشنهاد را پذیرفت و مدت زمان استفاده‌اش به اتمام رسید، دیگر قادر به لغو اشتراک خود نیست. از این رو، باید هزینه‌های ماهانهٔ استفاده از برنامه را از طریق اپ استور اپل یا گوگل پلی بپردازد؛ درحالی‌که هیچ استفادهٔ کاربردی از آن ندارد و تنها به‌خاطر عدم توانایی لغو اشتراک، به‌صورت ماهانه مبلغ استفاده از آن را بپردازد.

این موضوع، سالانه می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را برای کاربران این برنامه‌ها به‌همراه داشته باشد. طبق آخرین گزارش شرکت اوست (Avast)، در حال حاضر ۲۰۴ برنامهٔ تقلبی در دو پلتفرم اپ استور و گوگل پلی (در مجموع) وجود دارد که مجموع تعداد دانلودهای آن، به بیش از یک میلیارد می‌رسد!

فلیس ور

این برنامه‌ها از زمان معرفی و قرارگیری بر روی دو پلتفرم ذکرشده، با فریب کاربران ناآگاه، موفق به کسب بیش از ۴۰۰ میلیون دلار درآمد برای سازندگانش شده‌اند. این پول مستقیماً از سوی اشخاصی تأمین شده که در ابتدا گمان می‌کردند در حال برنامه‌ای رایگان هستند، اما در گذر زمان فهمیده‌اند برای استفاده از این بازی‌ها و برنامه‌های بدون کاربرد، باید ماهانه مبلغی بپردازند.

از بین رایج‌ترین گونه‌های فلیس‌وِر، می‌توان به برنامه‌های ادیت و ویرایش تصاویر، فیلترهای عکاسی با دوربین گوشی، اسکنرهای کد QR و سایر برنامه‌های خواندن ذهن (!)، جستجوی ارواح و دیگر اپلیکیشن‌های این‌چنینی اشاره کرد. فریب اصلی برنامه‌های فلیس‌وِر اینجاست که هیچ انسان عاقلی حاضر نیست برای استفاده از آن‌ها پول پرداخت کند. در هر دو پلتفرم گوگل پلی و اپ استور، صدها برنامهٔ مشابه هستند که کارکردشان دقیقاً همانند برنامه‌های تقلبی ذکرشده است و همان خدمات را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند.

مخاطب اصلی سازندگان این برنامه‌ها نیز کاربران کم‌سن و سال از جمله کودکان و خردسالان هستند؛ کسانی که با دیدن این بازی‌ها و برنامه‌ها ذوق‌زده می‌شوند و سریعاً اقدام به دریافت آن‌ها روی گوشی پدر و مادرشان می‌کنند. تا زمانی هم که والدین آن‌ها بخواهند از هزینه‌های اضافی برخاسته از اشتراک برنامه‌های فلیس‌وِر باخبر شوند، مبالغ هنگفتی از حساب بانکی‌شان (که متصل به فروشگاه‌های گوگل و اپل است) برداشته شده و به جیب توسعه‌دهندگان آن‌ها منتقل گشته.

این دسته از برنامه‌ها در واقع هیچ کارکرد خاص و منحصربه‌فردی ندارند؛ تنها تفاوتشان با یک برنامهٔ عادی اندروید یا آی‌اواس این است که برای استفاده از آن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت کنید. این هزینه نیز معمولاً مبلغ کمی نیست و خدمتی که کاربر در ازای آن پرداخت می‌کند، در مقایسه با هزینهٔ پرداختی، خیلی خیلی ناچیز است. اوست (Avast) تصمیم گرفته تا نام این برنامه‌های مخرب و تقلبی را به دو شرکت گوگل و اپل اعلام کند تا با انجام اقدامات مربوطه، وضعیت به‌وجودآمده بررسی شود.

فلیس ور (Fleeceware) چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟ - تکفارس 

کاربران برنامه‌های فلیس‌وِر هم‌چنین این موضوع را باید در نظر داشته باشند که حتی پس از حذف برنامه، مجبورند هزینه‌های اشتراک ماهانهٔ آن را بپردازند. برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی، اشتراک خریداری‌شده، یا بهتر است بگوییم تحمیل‌شده، باید لغو شود. حال در این میان صدها کاربر هستند که پس از حذف برنامه‌شان، لغو اشتراک را فراموش می‌کنند.

این موضوع دقیقاً چیزی است که توسعه‌دهندگان فریب‌دهندهٔ این برنامه‌ها، روی آن حساب می‌کنند. با استناد به گزارش منتشرشده از سوی اَوَست، هم‌اکنون ۳۴۳۲ دلار (به‌صورت ماهانه) به حساب سازندگان این برنامه‌ها واریز می‌شود. هر یک از این برنامه‌ها نیز به‌صورت تکی، هفته‌ای ۴ تا ۱۲ دلار از مشترکین خود دریافت می‌کنند که در طول یک سال کامل، چیزی حدود ۲۰۸ تا ۶۲۴ دلار برایشان تمام می‌شود.

حال، سؤال اصلی که پیش می‌آید این است که چطور باید خود را از افتادن در دام این برنامه‌ها نجات دهیم؟ راحت‌ترین و سریع‌ترین راهِ پیش روی شما در تشخیص این برنامه‌ها، راهکاری است که سال‌ها حین مواجهه با برنامه‌های بدافزار و مشابه آن توصیه شده: خواندن کامنت‌ها و بررسی‌هایی که از آن برنامه درون پلتفرم دریافت آن وجود دارد.

این موضوع یکی از چیزهایی است که همیشه و در همه زمان در تشخیص برنامه‌های فریس‌وِر به یاریِ کارگران می‌شتابد؛ مخصوصاً حالا که نسخه‌ای جدید از این برنامه‌ها معرفی شده که طی آن، توسعه‌دهنده می‌تواند قیمت برنامهٔ اشتراکی خود را به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی کاربر، افزایش دهد.

در این مورد، دسترسی کسانی که از قبل مبلغی را برای خرید اشتراک برنامه پرداخت کرده‌اند و از پرداخت مبلغ اضافی سر باز می‌زنند نیز به‌کلی قطع می‌شود. اَوَست می‌گوید به‌زودی شاهد همه‌گیری این موضوع در میان برنامه‌های این‌چنینی خواهیم بود.

هم گوگل پلی و هم اپ استور حین داشتن اشتراک فعال یک برنامه، پیام‌های هشداردهنده‌ای برای کاربرانشان نمایش می‌دهند (گوگل این پیغام را می‌دهد که شما در حال حاضر به‌صورت ماهانه، مشترک برنامهٔ موردنظر هستید و اپل، از کاربر می‌پرسد که آیا قصد دارد به نگه‌داری اشتراکش بپردازد یا خیر؛ تصویر پایین). با این حال، برای جلوگیری از قرار گرفتن در شرایط مشابه و این‌چنینی همیشه نگاه کاملی به اطلاعات برنامهٔ موردنظرتان قبل از دانلود آن بیندازید.

فلیس ور

در صورتی که بازی یا برنامهٔ ذکرشده، اشتراکی بود، حساب کنید سالانه چقدر برای استفاده از آن خواهید پرداخت. به علاوه، همیشه در نظر داشته باشید برنامه‌های مشابهی هستند که شاید خواستهٔ موردنظر شما را با قیمتی بسیار کمتر یا حتی به‌صورت رایگان، در اختیارتان قرار دهند.

با این حال، با وجود تمامی هشدارهای ذکرشده، هنوز ممکن است در دام این نوع برنامه‌ها بیفتید. برای لغو اشتراکتان در سیستم‌عامل آی‌اواس، چنین مسیری را طی کنید:

تنظیمات (Settings) > حساب کاربریتان را انتخاب کنید > اشتراک‌ها (Subscriptions) > انتخاب برنامهٔ اشتراکی موردنظر > لغو اشتراک (Cancel Subscription)

برای گوشی‌های اندرویدی نیز ابتدا وارد گوگل پلی استور شده، مطمئن شوید حساب کاربری خودتان را درست انتخاب کرده‌اید و سپس مسیر زیر را طی کنید:

منو اصلی سمت چپ > اشتراک‌ها (Subscriptions) > اشتراک‌ها (Subscriptions) > انتخاب برنامهٔ اشتراکی موردنظر > لغو اشتراک (Cancel Subscription)

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید