معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان

محمدحسین فرقانی
۹ فروردین ۱۴۰۰ - 18:22
معرفی جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

ارمنستان، یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، جمهوری ارمنستان، کشوری تاریخی است که در تقاطع میان دو قاره‌ی آسیا و اروپا، میان دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است. اغلب از این کشور کوچک با تاریخ ۳۵۰۰ ساله‌اش یاد می‌شود؛ تاریخی غنی که در کنار فرهنگ جذاب مردم این کشور و جاذبه‌های طبیعی تماشایی‌اش، این کشور را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان گردشگران سراسر جهان، تبدیل نموده.

هرساله افراد زیادی به قصد بازدید از جاذبه‌های ارمنستان، به این کشور سفر می‌کنند و تعداد این افراد، در سال‌های اخیر، دچار افزایش چشمگیری شده است. اگر قصد بازدید از این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا شما را با ده تا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور آشنا کنیم.

ارمنستان

۱- ایروان

اولین مقصد گردشگران کشور ارمنستان، اغلب شهر ایروان، پایتخت زیبای این کشور آراسته به مکان‌های تماشایی توأم با معماری بی‌نظیر است. این شهر در سال ۷۸۲ پیش از میلاد ساخته شده و این موضوع، برتری این شهر در مقایسه با شهر رم از لحاظ قدمت را تأیید می‌کند.

نقطه مرکزی این شهر میدان جمهوری نام دارد که نام قبلی آن لنین (Lenin) بود. این میدان در شب به دلیل نور پردازی و فواره‌های آبی تعبیه شده بسیار دیدنی می‌باشد، میدان جمهوری ایروان محل تقاطع خیابان‌های اصلی شهر است. معماری این میدان به صورت بیضی شکل است و محل برگزاری مراسمات مختلف از قبیل کنسرت‌های موسیقی به زبان‌های ارمنی، انگلیسی و روسی می‌باشد.

برای کسانی که برای اولین بار از ایروان بازدید می‌کنند، پیشنهاد می‌شود از مرکز شهر که کافه‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها و کارهای معماری برجسته‌ای درون آن قرار گرفته، بازدید نمایید.

ارمنستان

۲- اچمیادزین (واغارشاپات یا وِلاش‌آباد)

اِچمیادزین (یا اجمیاتزین) با نام رسمی واغارشاپات، نام یک شهر و همچنین یک مکان مقدس در کشور ارمنستان و در محدودهٔ بیست کیلومتری شهر ایروان (در فاصلهٔ ۳۰ دقیقه‌ای با ماشین) است. می‌توان به‌جرئت اظهار نمود که یک تور گردشگری ارمنستان بدون سفر به شهر اچمیادزین، ناقص خواهد بود.

ارمنستان در سال ۳۰۱ پس از میلاد مسیح، تبدیل به اولین کشوری شد که مسیحیت را به‌عنوان مذهب و دین رسمی خود پذیرفت و کلیسای جامع و باشکوه اچمیادزین (Echmiadzin Cathedral)، بهترین گواه برای این موضوع است. در سال‌های اخیر نام شهر اچمیادزین به‌صورت رسمی دوباره به واغارشاپات تغییر کرده‌است ولی بیشتر منابع و افراد همچنان نام اچمیادزین را به‌کار می‌برند.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۳- صومعه تاتو (مجموعه کلیسای تاتِو)

صومعه تاتو (Tatev Monastery)، با قدمتی چندصدساله، در ۲۵۰ کیلومتری شرق ایروان و در نزدیکی روستای تاتو قرار گرفته است. این بنا در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی، میزبان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های قرون وسطایی ارمنستان بوده است که به پیشرفت علوم، فلسفه، مذهب و تولید کتاب‌های مینیاتور کمک‌های شایانی کرد.

شکوه ظاهری این صومعه در فصل تابستان دوچندان می‌شود و هرچند مسیر دسترسی به آن در زمستان خطرات زیادی دارد، اما چشم‌انداز آن در این فصل بسیار زیبا است. صومعه تاتو از بخش‌های مختلفی مانند کتابخانه، سالن غذاخوری، برج ناقوس کلیسا، حجره‌های راهبان، مقبره و ساختمان‌های اداری ساخته شده است. قدیمی‌ترین بخش به جا مانده از صومعه تاتو ساختمان کلیسای سنت پل و پیتر است، که با نام کلیسای حواریون نیز خوانده می‌شود.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۴- دریاچه سوان

دریاچه سوان (Sevan) بزرگ‌ترین دریاچه در منطقهٔ قفقاز ارمنستان به‌شمار می‌رود و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است. این دریاچه، که در ارتفاع ۱۹۰۰ متری زمین قرار گرفته، پنج هزار کیلومتر مربع (یعنی یک ششم مساحت کل کشور ارمنستان) وسعت دارد.

دریاچه سوان به ۲۸ رود آبرسانی می‌کند و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی از ارزش و مقام بالایی برخوردار است. روی تنها جزیرهٔ این دریاچه، صومعه‌ای قرون وسطایی جای گرفته و کناره‌هایش تنها سواحل نواحی کناری ارمنستان محسوب می‌شوند. از جمله فعالیت‌های تفریحی در این منطقه می‌توان به شنا، بادسواری، جت‌اسکی، حمام‌آفتاب و قایق‌سواری اشاره کرد.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۵- گذرگاه سلیم

شما می‌توانید در میانهٔ راه بین دو شهر سوان (Sevan) و ایروان (Yerevan)، از مناظر دیدنی یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان یعنی گذرگاه سلیم (Selim)، که با نام کاروانسرای سلیم نیز شناخته می‌گردد، استفاده کنید. این گذرگاه زمانی بخشی از راه ابریشمی بود که اروپا را به شرق جهان متصل می‌نمود. کاروانسرای این منطقه هنوز برای استفادهٔ مسافران و بازدیدکنندگان، قابل استفاده است و منظره‌ای بی‌نظیر از درهٔ اطراف خود را برای آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۶- جرموک

شهر جرموک (Jermuk) به‌لطف منابع طبیعی و چشمه‌های آب گرم واقع‌شده درون آن، یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای گردشگران ارمنستان به‌شمار می‌رود. این شهر در زمان اتحاد شوروی جزو تفریح‌گاه‌های محبوب تابستانی محسوب می‌شد. حین بازدید از این شهر حتماً سری به آبشار معروف آن یعنی آبشاری به همین نام (آبشار جرموک؛ Jermuk Waterfall) نیز بزنید که از لحاظ اندازه، دومین آبشار بزرگ کشور ارمنستان محسوب می‌شود.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۷- کاراهونج

کاراهونج (Karahunj) یا زوراتس کارِر (به‌معنای «سنگ‌های قادر») یکی از مجموعه بناهای یادبود باستانی در حوالی شهر سیسیان، استان سیونیک (Syunik) واقع است. ردیف‌های سنگ‌های مونولیتی عظیم سرخ رنگ واقع در زمینی مسطح که از جنوب به شمال امتداد می‌یابند از دور قابل مشاهده است. فضای داخلی احاطه شده با ردیف‌های سنگی فوق دقیقاً یک دایره را شکل می‌دهد. این مجموعه در ششمین هزاره پیش از میلاد بنا شده و در آن زمان، از آن به‌عنوان رصدخانه اخترشناسی استفاده می‌شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۸- خندزورسک

خندزورسک (Khndzoresk) سکونتگاهی مسکونی در استان سیونیک (Syunik) ارمنستان است. حین بازدید از این جاذبهٔ دیدنی می‌توانید از بهترین مناظر طبیعی ارمنستان، بهترین بهره را ببرید. اخیراً پلی در میان دو روستای اطراف این منطقه احداث شده که آن دو را به یکدیگر متصل می‌کند. شما می‌توانید با گذر از این پل نیز از طبیعت اطراف آن استفاده کنید.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۹- سمفونی سنگ‌ها

سمفونی سنگ‌ها یا سمفونی گارنی (Symphony of the Stones)، در نزدیکی استان کوتایک، در ۲۳ کیلومتری شرق ایروان، درون دره‌ای به نام «گارنی» قرار دارد که شهرتش به‌خاطر ستون‌های خاص بازالتی درون آن است. این ستون‌های متقارن به صورت طبیعی و پس از سال‌هااعمال فرایندهای زمین‌شناسی به وجود آمده و شکل جالب توجهی به خود گرفته‌اند. اگر از دور به این دره نگاه کنید، بسیاری از صخره‌ها را به شکل ارگ‌هایی بزرگ مشاهده خواهید کرد. شکل منظم و متقارن این سنگ‌ها باعث شده که آن‌ها را با نام «سمفونی سنگ‌ها» بشناسند. این مکان در استان کوتایک (Kotayk) کشور ارمنستان واقع شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان - تکفارس 

۱۰- آبشار مامروت قار

می‌توان از آبشار مامروت قار (Mamrot Qar) به‌عنوان یکی از جاذبه‌های کمترشناخته‌شدهٔ ارمنستان در میان سایر مکان‌های دیدنی آن یاد کرد. این جاذبهٔ طبیعی و تماشایی، در ناحیه‌ای به نام ناگرنو-کارابخ (Nagorno-Karabakh) در قسمت شرقی کشور ارمنستان واقع شده و منبع آبی عمیق آن از درهٔ یودوز (Jrduz) سرچشمه می‌گیرد. پیشنهاد می‌شود بازدید از این بنای طبیعی زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید. عکس‌هایی که در کنار این آبشار بسیار زیبا می‌گیرید بدون شک بهترین عکس‌هایتان در طول بازدید از کشور ارمنستان خواهد بود.

شما می‌توانید با استفاده از این لینک به سایر مقالات گردشگری سایت دسترسی پیدا کنید.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید