وان‌ وب و اسپیس ایکس اینترنت را به قطب شمال می‌آورند - تکفارس 
وان‌ وب و اسپیس ایکس اینترنت را به قطب شمال می‌آورند - تکفارس 

وان‌ وب و اسپیس ایکس اینترنت را به قطب شمال می‌آورند

مهدی حلوائی
۸ فروردین ۱۴۰۰ - 18:30
اینترنت ماهواره‌ای قطب شمال

شرکت‌های وان ‌وب و اسپیس ایکس در حال تلاش برای عقد قراردادی سودآور برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای به قطب شمال می‌باشند. شرکت وان وب در هفته‌ی گذشته، ۳۶ ماهواره را به فضا پرتاب کرد و با این کار، به هدف خود برای پوشش اینترنتی قطب شمال تا پایان سال نزدیک‌تر شد. پروژه‌ی استارلینک اسپیس ایکس نیز، که هم‌اکنون اینترنت هزاران کاربر را از طریق برنامه‌ی بتای خود تامین کرده است، هدف مشابهی دارد.

دولت آمریکا سرمایه‌ای چند میلیاردی برای شرکت‌هایی که بتوانند اینترنت این منطقه را تامین کنند، درنظر گرفته است. قطب شمال، منطقه‌ی مهمی برای ارتش آمریکا به حساب می‌آید و دولت انگلستان نیز قصد دارد تا اینترنت این منطقه و مناطق بدون اینترنت را تامین کند.

براساس گزراش‌ها، شرکت اسپیس ایکس نیم نگاهی به برنامه‌ی ۶٫۹ میلیاردی “پروژه‌ی گیگابایت” انگلستان دارد. هدف این پروژه، تامین اینترنت فوق سریع برای مناطق بدون اینترنت و یا با اینترنت ضعیف است. آقای کریس مک‌لفین، رییس بخش روابط دولتی شرکت وان‌ وب در مصاحبه با وبسایت The Verge تایید کرد که این شرکت در حال مذاکره با دولت انگلستان برای حضور در این پروژه می‌باشد. شرکت انگلیسی وان وب، که سال گذشته توسط دولت انگلستان و شرکت مخابراتی بارتی گلوبال هند از ورشکستگی نجات پیدا کرد، بر این باور است که در رقابت برای حضور در این پروژه از شانس بیشتری یرخوردار است.

مک‌لفین، تلاش ایلان ماسک برای عقد قرارداد با دولت انگلستان را “سرگرمی همیشگی ماسک” خواند و در مورد جدیت او برای دریافت کمک مالی دولت به شرکت‌های حاضر در این پروژه، اعلام کرد:

این اقدام ایلان ماسک نشان می‌دهد که ظرف بزرگی از طلا در زمین‌های انگلستان قرار داشته که او می‌تواند به‌دست بیاورد.

مک‌لفین در مصاحبه‌ای گفت:

ما همچنین با آقای مت وارمن، وزیر زیرساخت‌های دیجیتال انگلستان و مدیران این سازمان در مورد دستاوردهای احتمالی وان وب در این پروژه صحبت‌هایی داشته‌ایم. شرکت وان وب امیدوار است تا پاسخ اعتماد دولت انگلستان برای دریافت کمک مالی را به بهترین شکل بدهد.

ماهواره‌ای وان وب

“۵ به ۵۰”

با پرتاب ۳۶ ماهواره در چهارشنبه شب گذشته، تعداد ماهوراه‌های پرتابی وان وب به ۱۴۶ رسید. برنامه‌ی اولیه‌ی وان‌ وب برای تامین اینترنت قطب شمال تا پایان سال ۲۰۲۰، به دلیل ورشکستگی این شرکت به تعویق افتاد. حالا این شرکت، از برنامه‌ی “۵ به ۵۰” خود رونمایی کرده است. وان‌ وب در نظر دارد تا با پرتاب ۵ ماهواره، تمام مناطق در عرض جغرافیایی ۵۰ درجه‌ی قطب شمال را پوشش دهد. اولین و دومین پرتاب این شرکت، به ترتیب در آذرماه (دسامبر) و اسفند (مارچ) گذشته انجام شد و قرار است تا پرتاب پنجم در مردادماه (ژوئن) صورت بگیرد.

برخلاف ماهواره‌های شرکت اسیس ایکس که در نزدیکی خط استوا به دور زمین می‌چرخند، ماهواره‌های وان وب، مسیر قطب شمال تا قطب جنوب را پوشش می‌دهند. این بدان معناست که دو قطب شمال و جنوب زمین که سالیان سال از اینترنت بی‌بهره بوده‌اند، به زودی تبدیل به مرکزی فعال برای ماهواره‌های اینترنتی شرکت وان‌ وب خواهند شد. مک‌لفین همچنین اعلام کرد که ماهواره‌ای نسل بعدی وان وب از لینک نوری استفاده خواهند کرد که امکان ایجاد تماس صوتی بین ماهواره‌ها در فضا را به‌وجود خواهد آورد. این فناوری باعث کاهش نیاز به ایستگاه‌های پرهزینه‌ی زمینی در قسمت‌های غیرقابل دسترس قطب شمال می‌شود.

وان وب هنوز در مورد طرح‌‌های ارائه‌ی اینترنت به کاربران و هزینه‌ی ماهانه‌ی آن، صحبتی نکرده است و تعداد ۶۸۴ ماهواره‌ی این شرکت بسیار کمتر از اسپیس ایکس می‌باشد. با این حال، آقای مک‌لفین این موضوع را مشکل بزرگی نمی‌داند. ماهواره‌های شرکت وان وب در ارتفاع بالاتری قرار گرفته و محیط بیشتری را پوشش می‌دهند (تصور کنید که چراغ قوه‌ای را بر روی یک میز قرار داده‌اید. هر چه فاصله‌ی چراغ قوه از میز بییشتر شود، نور آن فضای بیشتری را پوشش می‌دهد). نکته‌ی منفی این روش، تاخیر بیشتر در ارسال اطلاعات از ماهواره به مقصد می‌باشد.

اسپیس ایکس

اهداف اسپیس ایکس برای قطب شمال

شبکه‌ی ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس، به لطف سرمایه‌ی عظیم و پشتیبانی مالی موسس میلیاردر آن، چند قدم جلوتر از وان وب است. در حال حاضر، این شرکت بیش از ۱۳۰۰ ماهواره را به مدار پایین‌تری از مجموعه ماهواره‌های وان وب ارسال کرده و قصد دارد این عدد را به ۳۰ هزار ماهواره افزایش دهد. اسپیس ایکس امسال مرحله‌ی بتای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در کشورهای ایالات متحده، انگلستان، کانادا، آلمان و نیوزلند آغاز کرد. کیت ترمینال این اینترنت ۴۹۹ دلار قیمت داشته و کاربران به ازای هر ماه، مبلغ ۹۹ دلار را پرداخت می‌کنند. گفته می‌شود که سرعت این اینترنت به ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و چیزی حدود ۱۰ هزار کاربر از آن استفاده می‌کنند.

اسپیس ایکس در دی‌ماه (ژانویه) موفق به دریافت مجوز ارسال ۱۰ ماهواره‌ی استارلینک به مدار قطبی شد و حالا در حال مذاکره با کمیسیون ارتباطات فدرال برای ارسال ده‌ها ماهواره‌ی دیگر به این مدار است تا بتواند اینترنت فوق سریع را به مناطق دورافتاده‌ی آلاسکا بیاورد.

اسپیس ایکس، قطب شمال را منطقه‌ای کلیدی برای ارتش آمریکا می‌داند و تا به حال، تلاش زیادی برای آگاه‌سازی پنتاگون درباره‌ی این امر کرده است. پایگاه شمالی آمریکا در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای تامین اینترنت قطب شمال است. در حال حاضر، رقابت شدیدی بین دو کشور ایالات متحده و روسیه برای استفاده از این منطقه صورت گرفته و پنتاگون در همین رابطه به تاسیسات اسپیس ایکس و وان وب سر زده است.

همچنین نیروی هوایی آمریکا که در سال ۲۰۱۸، بودجه‌ای ۲۸ میلیاردی برای آزمایش اینترنت ماهواره‌ی استارلینک در هواپیماهای ارتشی در اختیار اسپیس ایکس قرار داد، در نظر دارد تا در پروژه‌‌‌ای به نام گلوبال لایتنینگ (Global Lightning)، اینترنت ماهواره‌ای را به قطب شمال ارسال کند.

ژنرال ترنس اوشانسی، فرمانده سابق پایگاه شمالی آمریکا درسال گذشته از کنگره درخواست کرد تا مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار برای ایجاد سیستم ارتباطات در قطب شمال به این پایگاه تخصص داده شود. این کار، نیاز ارتش به اینترنت سریع در قطب شمال را نشان می‌دهد. براساس گفته‌های دو تن از افراد نزدیک به شرکت، ژنرال اوشانسی چند ماه بعد و پس از بازنشستگی، به عنوان مشاور خصوصی به شرکت اسپیس ایکس پیوست.

براساس گزارش وال استریت جورنال، هنوز مشخص نیست که آیا اوشانسی به استخدام کامل شرکت اسپیس ایکس در آمده و یا به عنوان پیمانکار خصوصی مشغول به فعالیت است. اسپیس ایکس در این مورد پاسخی نداده است و خود آقای اوشانسی نیز در این مورد سخنی نگفته است.

ایلان ماسک

اهمیت روزافزون قطب شمال

در سالیان اخیر، تداوم تغییر دما و آب‌شدن یخچال‌ها، ارتش آمریکا را مجبور به تغییر استراتژی و ایجاد مسیرهای آب‌راهی جدیدی برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های خود کرده است. نیاز به اینترنت قطبی، بخشی از این تغییر استارتژی بوده است. فرماندهان به راه‌های ارتباطی بهتر و دسترسی به اینترنت برای کشتی‌ها و هواپیماها نیاز داشته، چرا که موانع حرکتی قبلی در حال آب‌شدن هستند. این کار، باعقث ایجاد مرحله‌ی جدید از رقابت بین  ایالات متحده، روسیه و چین شده است.

کریس کویلتی، تحلیلگر صنعت ماهواره‌‌ها در Quilty Analytics در این خصوص اعلام کرد:

اهمیت قطب شمال همیشه زیاد بوده و حالا این اهمیت، بیشتر شده است. بیشتر ماهواره‌های ارتباطی از روی خط استوا عبور کرده و نمی‌توانند مناطق قطبی را پوشش دهند. دلیل این امر، ارتفاع بالاتر مدارهای نزدیک به دو قطب‌ زمین می‌باشد.

برخی از ماهواره‌های موجود در مدارهای مرتفع‌تر، خدمات اطلاعاتی اندکی را در اختیار مناطق قطبی قرار می‌دهند اما نیاز ارتش به اطلاعات بسیار بیش‌تر بوده و این ماهواره‌ها پاسخگوی این نیاز نیستند. شرکت وان وب و اپراتور ماهواره‌ی تله‌ست (Telesat) برای ایجاد بک شبکه‌ی ماهواره‌ای، که از قطب شمال تا قطب جنوب را پوشش داده و جای خالی اینترنت قطبی را پر می‌کند، در حال همکاری می‌باشند. شرکت اسپیس ایکس نیز، پس از آگاهی از میزان تقاضای کاربران اینترنت فدرال و ایجاد امنیت ملی بیشتر برای آن‌ها، به دنبال کسب مجوز FCC برای ارسال ۳۴۸ ماهواره‌ی دیگر به مدار قطبی می‌باشد.

در حالی که اسپیس ایکس آماده‌ی ارسال ماهواره‌‌ی استارلینک به مدار قطبی است، طراحی مدور مجموعه ماهواره‌های وان وب باعث شده تا شانس موفقیت این شرکت بیشتر باشد. به ادعای آقای کوییلتی، تمام ماهواره‌های وان وب از روی مدار قطبی عبور کرده و در نتیحه، مناطق قطبی بیشتری از پوشش این ماهواره‌ها یهره‌مند خواهند شد. این کار باعث می‌شود تا منطقه‌ای که کمترین میزان پوشش اطلاعاتی را دارد، به منطقه‌ای سرشار از آن تبدیل شود.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید