صفحه فیسبوک رئیس جمهور ونزوئلا موقتا تعلیق شد - تکفارس 
صفحه فیسبوک رئیس جمهور ونزوئلا موقتا تعلیق شد - تکفارس 

صفحه فیسبوک رئیس جمهور ونزوئلا موقتا تعلیق شد

محمدحسین فرقانی
۸ فروردین ۱۴۰۰ - 17:30
ونزوئلا فیسبوک

شرکت فیسبوک روز شنبه تصمیم به تعلیق موقت صفحهٔ نیکولاس مادورو (Nicolas Maduro)، رئیس‌جمهور کشور ونزوئلا، در پلتفرم خود گرفت.

گفته می‌شود دلیل اصلی فیسبوک برای انجام چنین کاری، نقض قوانین این شرکت در حیطهٔ شایعه‌پراکنی و نشر اخبار دروغ دربارهٔ ویروس کووید-۱۹ می‌باشد. به گفتهٔ خبرگزاری رویترز (Reuters)، مادورو در فیسبوک خود خبر از «درمانی معجزه‌آسا» برای ویروس کرونا داده بود و از آن‌جایی که این ادعا برخاسته از اخبار علمی نبودند، فیسبوک تصمیم گرفته تا آن‌ها را از پلتفرم خود حذف نموده و صفحهٔ وی را به‌صورت موقت، فریز کند.

فیسبوک هم‌چنین ویدیویی که مادورو در آن از داروی Carvativir به‌عنوان درمان کرونا یاد کرده بود را از پلتفرم خود حذف کرد. مادورو پیش از این از Carvativir در نقش «قطرات معجزه‌آسا» و «اکتشاف علمی شگفت‌انگیز» یاد کرده بود. پزشکان ونزوئلایی ادعاهای مادورو در رابطه با درمان‌بخش بودن داروی Carvativir را رد نموده و اقدامات او را «خطرناک» خوانده‌اند.

اپلیکیشن فیسبوک - ونزوئلا

این اولین بار نیست که رئیس‌جمهور ونزوئلا دست به کارهای این‌چنینی در پلتفرم‌های فضای مجازی خود می‌زند. یک سال پیش (در مارس ۲۰۲۰) توییتر دیگر پلتفرمی بود که به‌خاطر نشر اخبار کذب، تصمیم به حذف توییت‌ها و رد ادعاهای او در زمینهٔ «از بین بردن ژن‌های کرونا در بدن انسان» گرفته بود.

توییتر معمولاً در حالت عادی تصمیم به حذف توییت‌های رهبران کشورهای جهان را نمی‌گیرد؛ مگر این‌که به‌طور واضح به نقض قوانین و مقررات این پلتفرم بپردازند.

شرکت فیسبوک نیز در طول سالی که گذشت، تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از نشر اخبار و اطلاعات کذب راجع به ویروس کرونا و راه‌های جلوگیری از مبتلا به آن (و درمانش) خرج نمود و می‌توان گفت در این کار، تا حدودی نیز موفق بود. به پست‌ها و مطالبی که از لحاظ علمی دروغ محسوب می‌شدند، برچسب‌هایی زده می‌شد تا کاربران راحت بتوانند اخبار غلط را از اخبار درست تشخیص دهند.

یکی از سخنگویان فیسبوک روز شنبه در ایمیلی به خبرگزاری وِرج (The Verge) اعلام نمود که این شرکت، هم‌اکنون پیرو گفته‌های سازمان جهانی بهداشت (World Health Organization) در زمینهٔ درمان ویروس کرونا می‌باشد و تا زمانی که این سازمان خبر به‌وجودآمدن درمان قطعی کرونا را نداده باشد، ادعاهای این‌چنینی حذف خواهند شد. به گفتهٔ او، صفحهٔ فیسبوک رئیس‌جمهور ونزوئلا به مدت ۳۰ روز فریز خواهد شد؛ وی دیگر نمی‌تواند درون آن فعالیتی داشته باشد و تنها کاربران قادر خواهند بود از مطالب گذشتهٔ آن به‌صورت read-only استفاده کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید