بررسی وان پلاس ۹ پرو؛ سفر به ماه - تکفارس 
بررسی وان پلاس ۹ پرو؛ سفر به ماه - تکفارس 

بررسی وان پلاس ۹ پرو؛ سفر به ماه

مهدی حلوائی
۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - 18:25
بررسی وان پلاس ۹ پرو

گوشی وان پلاس ۹ پرو، پرچمدار جدیدی است که دست کم از نظر ویژگی‌ها و کیفیت، توان رقابت با بهترین گوشی‌های اندرویدی بازار را دارد. با این حال از نظر سهم بازار، این گوشی برای گروه کوچکی از افراد با سلیقه‌ای خاص تولید شده است و این اصلاً نکته‌‌ی بدی نیست.

گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ از محبوبیت بسیار بالایی در کشور آمریکا برخوردارند و این شرکت با عرضه‌ی محصولاتی باکیفیت، موفق شده تا بیشترین سهام را در بازار این کشور به‌دست بیاورد. در آمریکا، فروش گوشی‌های شرکت‌های ال‌جی، موتورولا و حتی گوگل نیز از وان پلاس بیشتر است.

شرکت وان پلاس در طی هفت سال فعالیت خود موفق شده تا به برندی محبوب تبدیل شده و محصولاتی را تولید کند که به آسانی می‌توانند جایگزین گوشی‌های برتر بازار شوند. گوشی ۹۶۹ دلاری وان پلاس ۹ پرو با وجود مشکلات ریز و درشت خود، توانسته تا حدودی به این مهم دست پیدا کند.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

گوشی‌های پرچمدار وان پلاس، همیشه از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده‌اند، اما آنچه وان پلاس ۹ پرو را به محصولی قدرتمند تبدیل کرده، عملکرد فوق‌العاده‌ی آن و تجربه‌ای است که از کار کردن با این گوشی به‌دست می‌آید.

طراحی

گوشی وان پلاس ۹ پرو، زیباترین و جذاب‌ترین محصولی است که این شرکت تا به امروز تولید کرده است. این گوشی بزرگ به نمایشگر ۶٫۷ اینچی مجهز شده و استفاده از آن بسیار ساده و لذت‌بخش است. نکته‌ی قابل توجه این گوشی، کیفیت ساخت بالا و پیشرفت قابل توجه وان پلاس در طراحی آن است. بدنه‌ی شیشه‌ای جلو و پشت گوشی به زیبایی با لبه‌های آلومینیومی آن ادغام شده و تعادل و زیبایی خاصی را ایجاد کرده است.

طراحی این گوشی، شباهت بسیاری به گلکسی S20 پلاس داشته و اگر جای دوربین سلفی و دکمه‌های پاور و صدای آن را کمی تغییر دهیم، با طراحی مشابهی روبه‌رو خواهیم شد. با این حال، بیشتر گوشی‌های هوشمند از طراحی مشابهی برخوردار بوده و از این نظر، خرده‌ای به وان پلاس وارد نیست.

همچنین دکمه‌ی رینگر (Ringer) معروف گوشی‌های وان پلاس در وان پلاس ۹ پرو نیز وجود دارد و به وسیله‌ی آن می‌توان بین سه حالت سایلنت، ویبره و زنگ انتخاب کرد. این مورد، یکی از ویژگی‌های کاربردی گوشی‌های وان پلاس بوده و هنوز مشخص نیست که چرا گوشی‌های اندرویدی دیگر از این قابلیت استفاده نمی‌کنند.

متاسفانه حالت ویبره‌ی این گوشی، قدرت لازم را نداشته و در بیشتر مواقع، لرزش آن احساس نمی‌شود. با این حال، کیفیت این ویبره از بسیاری از گوشی‌های اندرویدی بالاتر است.

وان پلاس ۹ پرو از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کرده و از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی پشتیبانی می‌کند. همچنین نسخه‌ای با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی نیز به بازار عرضه شده که ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسخه‌ی معمولی است. با این وجود، وان پلاس ۹ پرو از شیار کارت‌ میکرو اس دی پشتیبانی نکرده و امکان ارتقای حافظه‌ی آن وجود ندارد.

این گوشی از فناوری ۵G موج میلی‌متری (mmWave) و Sub-6 پشتیبانی می‌کند اما مشکلاتی در به‌کارگیری آن‌ها وجود دارد. وان پلاس تنها موفق به دریافت گواهی ۵G شریک تجاری خود یعنی T-Mobile شده است و تنها با شبکه‌‌ی ۵G این شرکت هماهنگ است. پشتیبانی از شبکه‌‌ی ۵G شرکت AT&T امکان‌پذیر نبوده و وان پلاس اعلام کرده است که در حال همکاری با ورایزن برای دریافت گواهی ۵G این شرکت می‌باشد. ورایزن تایید کرده که در آینده‌ای نزدیک، هردو گوشی وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو از شبکه‌ی ۵G این شرکت بهره‌مند خواهند شد.

وان‌پلاس 9 پرو

باتری و شارژ

یکی از نکات قوت اصلی وان پلاس ۹ پرو، قابلیت فست شارژ فوق سریع آن است. برای این کار، وان پلاس از آداپتور شارژر ۶۵ واتی استفاده کرده و باتری ۴٫۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی را به دو بخش تقسیم کرده است تا فرایند شارژ، سریع‌تر صورت بگیرد.

در صورت تمایل، شما می‌توانید شارژر بدون سیم ۵۰ واتی این گوشی را به مبلغ ۶۹ دلار خریداری کنید. این شارژر با سرعت ۲۵ وات، گوشی را شارژ می‌کند اما به دلیل تقسیم شدن باتری، در اصل سرعت آن ۵۰ وات است. این شارژر می‌تواند گوشی را در کمتر از ۴۵ دقیقه به‌طور کامل پر کند. در آزمایش‌های انجام‌شده و با فعال بودن حالت امبینت دستیار صوتی گوگل، مدت زمان شارژ کمی بیشتر به طول انجامید اما باز هم در مقایسه با شارژرهای بدون سیم گوشی‌های دیگر، این شارژر از سرعت بیشتری برخوردار بود.

باتری ۴٫۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی وان پلاس ۹ پرو با یک‌بار شارژ، تا یک روز کامل دوام آورده و در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های سنگین، حدود ۱۲ ساعت شارژ نگه می‌دارد. با این وجود، مدت زمان دوام باتری‌ گوشی‌های وان پلاس همیشه متغیر بوده و برای مثال، ضبط ویدیو ۴کی و اجرای بازی‌های سنگین باعث می‌شود تا شارژ این گوشی در کمتر از ۴ ساعت خالی شود.

در نتیجه، با وجود این‌که باتری وان پلاس ۹ در نوع خود بهترین نیست اما نحوه‌ی استفاده‌ی وان پلاس از قابلیت شارژ گوشی‌ها در اکوسیستم خود باعث شده تا بتوان آن را در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ و از آن استفاده کرد؛ البته این در صورتی  است که از شارژ بدون سیم این گوشی استفاده شود.

وان‌پلاس 9 پرو

صفحه نمایش

شرکت وان پلاس همانند سامسونگ در گوشی‌ جدید خود از صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی با پنل اولد LTPO استفاده کرده است. این پنل، انرژی کمتری مصرف کرده و به شرکت اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی نرخ تازه‌سازی آن داشته باشد.

نمایشگر وان پلاس ۹ پرو از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز استفاده کرده و این نرخ، با توجه به محتوای نمایش داده شده تغییر می‌کند. وان پلاس نرخ نمونه‌برداری لمسی این گوشی را “هایپر تاچ” نامیده که در برخی بازی‌ها، سرعت آن به ۳۶۰ هرتز می‌رسد. به ادعای وان پلاس، این ویژگی باعث ایجاد تغییری اساسی در تجربه‌ی بازی‌ها خواهد شد.

رزولوشن این صفحه نمایش ۳۲۱۶ × ۱۴۴۰ با تراکم پیکسلی ۵۵۲ppi می‌باشد. شما می‌توانید همزمان از رزولوشن و نرخ‌ تازه‌سازی بالا استفاده کنید. هر چند که این کار باعث کاهش عمر باتری می‌شود، اما پس از استفاده از آن، بازگشت به نرخ تازه‌سازی پایین‌تر کار سختی خواهد بود.

جدای از اعداد و ارقام، عملکرد این صفحه نمایش، خیره‌کننده بوده و شرکت وان پلاس در این زمینه سنگ تمام گذاشته است. به لطف این نمایشگر، ویدیوها حتی از گوشی‌های سامسونگ نیز روان‌تر پخش می‌شوند. تنظیم رنگ این گوشی نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده اما در مقایسه با گوشی‌های آیفون و پیکسل، کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

وان‌پلاس 9 پرو

دوربین

همیشه عملکرد و کیفیت دوربین‌های گوشی‌های وان پلاس، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف آن‌ها به حساب می‌آمده است. این نکته، مشکل مهمی بود چرا که آسان‌ترین و واضح‌ترین راه برای سنجش گوشی‌های مختلف، مقایسه دوربین‌ها و تصاویر ثبت‌شده توسط آن‌هاست.

وان پلاس به این مشکل آگاه بوده و سعی کرده است تا قدمی محکم برای رقابت با دوربین گوشی‌های آیفون و سامسونگ بردارد. به همین دلیل، وان پلاس با شرکت محبوب هسل‌بلد (Hasselblad) قرارداد همکاری امضا کرده است. با این حال، همکاری‌های این چنینی در گذشته، چندان هم موثر نبوده و کیفیت دوربین را ارتقا نمی‌دهند.

همکاری امسال هسل‌بلد و وان پلاس باعث شده تا تنظیم رنگ این دوربین بهتر شده و رابط کاربری مخصوص هسل‌بلد نیز به این گوشی اضافه شده است. همچنین هسل‌بلد به وان پلاس اجازه داده تا نام این شرکت را در کنار دوربین‌های گوشی هک کند.

با این وجود، تاثیر تنظیم رنگ هسل‌بلد در دوربین وان پلاس ۹ پرو واضح بوده و این موضوع باعث افزایش کیفیت تصاویر شده است. تصاویر در دوربین‌ گوشی‌های دیگر برندها ظاهر خاصی دارند و این گوشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال، تصاویر گوشی‌های آیفون خنثی و عریض بوده و بیشتر به سمت رنگ‌های گرم تمایل دارد. همچنین تصاویر گوشی‌های پیکسل، کنتراست بیشتری داشته و رنگ آبی آن بیشتر است و تصاویر گوشی‌های سامسونگ نیز از روشنایی بیشتری بهره می‌برند.

در طرف دیگر، تصاویر دوربین وان پلاس ۹ پرو بیشتر به سمت رنگ آبی تمایل داشته و با ارتقای سایه‌ها، روشنایی بیشتری تولید می‌کنند. با این حال، تصاویر در مقایسه با دوربین گوشی‌های آیفون از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

مثل همیشه، تفاوت دوربین‌های گوشی‌های مختلف در نرم‌افزار آن‌هاست. رنگ‌های دوربین وان پلاس ۹ پرو، گاهی اوقات کنتراست بیش از حدی داشته و مشخص است که این شرکت سعی بر ایجاد تصاویری مشابه با دوربین گوشی‌های پیکسل را داشته است. نورپردازی سایه‌ها در این تصاویر عملکرد خوبی داشته، اما گاهی اوقات باعث افزایش نویز تصویر می‌شود.

دوربین اصلی وان پلاس ۹ پرو از لنز ۴۸ مگاپیکسلی سونی استفاده می‌کند و از ثبات اپتیکال تصاویر پشتیبانی می‌کند. با این حال، شرکت وان پلاس در مورد این لنز، توضیحی نداده است و ویژگی اصلی آن مشخص نیست. ثبت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی به‌صورت RAW در این گوشی وجود داشته و نسبت به گذشته، پیشرفت قابل قبولی داشته است.

وان‌پلاس 9 پرو

نکته‌ی قابل توجه و کاربردی این دوربین، رابط کاربری آن است. به لطف این قابلیت، می‌توان تفاوت ویژگی‌های حالت دستی و حالت خودکار را به راحتی تشخیص داد. گزینه‌ی ارتقای فوکوس، خط‌های کوچکی را دور تصویر فوکوس‌شده می‌کشد و استفاده از فوکوس را بسیار آسان‌تر می‌کند.

دیگر دوربین‌های وان پلاس ۹ پرو شامل دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو و دوربین مونوکروم می‌شود. دوربین فوق عریض این گوشی از یک لنز بزرگ بهره می‌برد و در مقایسه با گوشی‌های دیگر، کیفیت بالاتری دارد. همچنین وان پلاس در این دوربین از یک حسگر سفارشی استفاده کرده که اعوجاج (Distortion) را بسیار بهتر از نرم‌افزارها‌ی مربوطه کاهش می‌دهد.

دوربین‌ تله‌فوتوی ۳ در ۳ این گوشی، چندان چشم‌گیر نیست و زوم دیجییتالی آن بسیار بی‌کیفیت است. در طرف دیگر، دوربین پریسکوپ سامسونگ گلکسی S21 فوق‌العاده بوده و وان پلاس در این قسمت هیچ حرفی برای گفتن ندارد. همچنین دوربین مونوکروم این گوشی، به‌طور دستی قابل استفاده نبوده و فقط اطلاعاتی را در اختیار سیستم قرار می‌دهد. وان پلاس دوربین بی‌‌فایده و ناکارامد “فیلتر رنگ” را، که در گوشی‌های وان پلاس ۸ از آن استفاده می‌کرد، حذف کرده است و به احتمال زیاد، همین اتفاق برای دوربین مونوکروم وان پلاس ۹ پرو نیز صورت بگیرد.

قابلیت حالت شب دوربین وان پلاس ۹ پرو در محیط‌های تاریک، تصاویر باکیفیتی را ثبت کرده و وضوح بسیار بالایی دارد. حالت پرتره جای پیشرفت بیشتری دارد و معمولاً عکس‌های ثبت‌شده در این حالت، مصنوعی به‌نظر می‌رسند. همچنین دوربین سلفی این گوشی از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده اما در محیط‌های تاریک عملکرد بسیار ضعیفی دارد.

متاسفانه ویدیوها نیز از مشکل مشابهی رنج می‌برند. وان پلاس ۹ پرو به شما اجازه می‌دهد تا ویدیوها را به‌صورت ۸کی در ۳۰ فریم و ۴کی در ۱۲۰ فریم ضبط کنید، اما هر دو حالت ویدیوها را بیش از حد پردازش کرده و کیفیت آن‌ها را پایین می‌آورند. مهم‌ترین ویژگی دوربین این گوشی، پشتیبانی از HDR است که این مورد نیز تاثیر زیادی در رنگ‌ها نگذاشته است و بیشتر مواقع به چشم نمی‌آید.

این نکات منفی کمی بیش از حد بوده و ضربه‌ی مهمی به این گوشی زده است. با وجود ارزان‌تر بودن وان پلاس در مقایسه با دیگر گوشی‌های هم‌رده، وان پلاس ۹ پرو یک گوشی پرچمدار محسوب شده و انتظار می‌رفت که این شرکت، توجه بیشتری به دوربین‌های این گوشی داشته باشد.

به‌طور کلی، سیستم دوربین‌های وان پلاس ۹ پرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده اما در مقایسه با گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی S21 الترا، که از این گوشی گران‌تر هستند، ضعیف‌‌تر عمل کرده است. این گوشی، در بیشتر مواقع عملکرد خوبی دارد اما گاهی اوقات تصاویر دوربین، کیفیت لازم را ندارند.

وان‌پلاس 9 پرو

عملکرد و سیستم‌عامل

هر چند که برای بسیاری از افراد، دوربین گوشی‌های هوشمند مهم‌ترین قسمت آن به حساب می‌آید، اما این موضوع برای همه‌ی کاربران صدق نمی‌کند. اگر از دوربین وان پلاس ۹ پرو چشم‌پوشی کنیم، این گوشی تبدیل به یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۱ می‌شود. عملکرد وان پلاس ۹ پرو فوق‌العاده بوده و حسگر اثر انگشت آن، بسیار دقیق است و در همه شرایط پاسخگو می‌باشد.

وان پلاس ۹ پرو از سیستم‌عامل اکسیژن او اس ۱۱، که براساس اندروید ۱۱ طراحی شده، استفاده می‌کند. وان‌‌پلاس با الهام گرفتن از ایده‌ی شرکت سامسونگ، آیکون‌ها و گزینه‌ها را در قسمت پایینی گوشی قرار داده تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر باشد. همچنین قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز در این گوشی استفاده شده است. اجرای برنامه‌ها بسیار روان بوده و به‌نظر می‌رسد که وان پلاس از اشتباهات گذشته‌ی خود درس گرفته است.

وان پلاس وعده داده است که برای این گوشی، دو به‌روزرسانی بزرگ سیستم‌عامل و تا سه سال به‌روزرسانی امنیتی عرضه خواهد کرد. شرکت وان پلاس از این نظر، از شرکت ال‌جی پیشی گرفته است اما همچنان پشت سر شرکت‌هایی مانند سامسونگ و گوگل قرار می‌گیرد.

این گوشی، گزینه‌های شخصی‌سازی بسیاری مانند تغییر فونت و آیکون‌ها را در اختیار کاربران قرار داده است. یکی از جالب‌ترین گزینه‌ها، ویژگی حالت امبینت است. این گزینه، یک نوار رنگی را به‌نمایش می‌گذارد و این نوار، میزان استفاده از گوشی در طی روز را به کاربر اطلاع می‌دهد.

یکی از ویژگی‌هایی که وان پلاس از شرکت اپل و مایکروسافت قرض گرفته است، قابلیت قراردادن ویجت‌ها در پنلی جداگانه برای کاهش شلوغی صفحه‌ی اصلی گوشی است. این ویژگی بسیار کاربردی است اما قرارگرفتن آن در قسمتی که اعلانات را نشان می‌دهد، کمی آزاردهنده است.

به‌طور کلی، سیستم‌عامل اکسیژن او اس عملکرد بسیار خوبی داشته و کارکردن با آن بسیار لذت‌بخش است. وان پلاس، شما را به استفاده از اکوسیستم اپلیکیشن‌ها و خدمات خود وادار نمی‌کند و تبلیغات محصولات خود را در اپلیکیشن‌ها قرار نداده است (هرچند با عرضه‌ی ساعت هوشمند وان پلاس، امکان تغییر این استراتژی وجود دارد).

وان‌پلاس 9 پرو

جمع‌بندی

گوشی وان پلاس ۹، یک پرچمدار بی‌رقیب نیست اما پرچمداریست که با وجود ارزان‌تر بودن نسبت به گوشی‌های هم‌رده، باز هم قیمت نسبتاً بالایی دارد. این گوشی، وعده‌های بسیاری داده و به بیشتر آن‌ها عمل کرده است. هر چند تعداد مشتریان گوشی‌های وان پلاس در مقایسه با اپل و سامسونگ، بسیار کمتر بوده اما وان پلاس شایستگی حضور در جایگاه فعلی خود را دارد. این شرکت، تمام تلاش خود برای شناخته شدن را کرده و طرفداران بسیاری را جذب کرده است.

اگر شما هم قصد خرید یکی از گوشی‌های سری وان پلاس ۹ را دارید، پیشنهاد می‌شود که به سراغ نسخه‌ی پایه‌ی وان پلاس ۹ بروید. این گوشی، ۲۴۰ دلار ارزان‌تر از وان پلاس ۹ پرو بوده و بیشتر ویژگی‌های مهم نسخه‌ی پرو را دارد. فست شارژ بدون سیم، ثبات اپتیکال تصویر، دوربین تله‌فوتو و فناوری ۵G mmWave تنها مواردی هستند که در این گوشی وجود ندارد و قطعاً این قابلیت‌ها ارزش هزینه‌ی ۲۴۰ دلاری اضافه را ندارند. دوربین اصلی این گوشی تصاویری با کیفیت مشابه وان پلاس ۹ پرو را ثبت کرده و از نرخ تازه‌سازی بالا، فست شارژ با سیم و شارژ بدون سیم  (کندتر از وان پلاس ۹ پرو)  پشتیبانی می‌کند. اما مهم‌ترین ویژگی این گوشی، عملکرد روان و خیره‌کننده‌ی آن است که تجربه‌ای فوق‌العاده را به ارمغان می‌آورد.

وان پلاس ۹ پرو، به هیچ وجه محصول بدی نیست و در برخی موارد از گوشی‌های رقیب نیز پیشی می‌گیرد. اما قیمت بالای آن در مقایسه با نسخه‌ی پایه‌ی وان پلاس ۹ و ویژگی‌هایی که تاثیر چندانی بر تجربه‌ی کلی این گوشی ندارند، باعث شده تا این محصول از محبوبیت کمتری نسبت به وان پلاس ۹ برخوردار باشد.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش فوق‌العاده
  • سیستم‌عامل روان
  • فست شارژ فوق سریع

نقاط ضعف

  • پردازش بیش از حد تصاویر توسط دوربین
  • زوم دیجیتال ضعیف
  • پشتیبانی ضعیف از ۵G

 

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید