کمبود جهانی تراشه باعث افزایش قیمت گوشی های اندرویدی می‌شود - تکفارس 
کمبود جهانی تراشه باعث افزایش قیمت گوشی های اندرویدی می‌شود - تکفارس 

کمبود جهانی تراشه باعث افزایش قیمت گوشی های اندرویدی می‌شود

حامد شهرزاد
۷ فروردین ۱۴۰۰ - 11:42
کوالکام

وانگ شیانگ، رئیس شیائومی هشدار داد که بحران کمبود جهانی تراشه می‌تواند باعث شود تا این شرکت قیمت محصولات خود را افزایش دهد. این موضوع به این دلیل است که کمبود جهانی تراشه باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. این شرکت چینی در حال حاضر سومین تولید‌کننده تلفن‌های هوشمند است.

شیائومی هشدار داد که ممکن است قیمت محصولات خود را به خاطر کمبود تراشه افزایش دهد

شیائومی در مورد این موضوع بیان کرد:

ما به کاهش حداکثری هزینه‌های ساخت دستگاه‌های شرکت خود ادامه خواهیم داد، اما صادقانه بگوییم، ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بهترین قیمت ممکن را به مصرف‌کنندگان ارائه دهیم. اما گاهی ممکن است مجبور شویم در موارد مختلف بخشی از افزایش هزینه‌ها را به مصرف‌کنندگان منتقل کنیم. این موضوعی نیست که ما از آن خرسند باشیم، اما بحران کمبود جهانی تراشه بسیار جدی است.

این کمبود فقط بر تولید تلفن‌های هوشمند تأثیرگذار نبوده، بلکه بر کنسول‌های بازی و بخش خودرو نیز تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، به دلیل تداوم کمبود ریز تراشه، جنرال موتورز تصمیم گرفت یک وانت جدید را بدون ماژول مدیریت سوخت خاص در سال ۲۰۲۱ بسازد. در نتیجه، این وانت‌ها به ازای هر گالن بنزین حدود یک مایل کمتر حرکت می‌کنند، این به آن معناست که این وانت ها سوخت بیشتری را برای رسیدن به همان فاصله مصرف می کنند. در نتیجه، انتشار کربن بیشتر در جو پخش می شود. آلمان نیز با کمبود عرضه تراشه خودرو مواجه شده و از کشور تایوان درخواست کرده است تا از تولیدکنندگان داخلی خود بخواهد برای کاهش این معضل به او کمک کنند. ظاهراً کمبود تراشه‌های نیمه هادی روی صنعت خودروی آلمان تاثیر زیادی گذاشته است.

کمبود جهانی تراشه بر صنعت تلفن همراه، کنسول بازی و خودرو تأثیر گذاشته است

اگزینوس تراشه

همچنین بسیاری از مردم در هنگام خرید این محصولات یا خرید پردازنده یا کارت گرافیک نیز با مشکل روبه رو هستند. جان کارمک یک سیستم حراج را برای محصولات محبوب مربوط به بازی‌های رایانه‌ای مانند کارت‌های گرافیک ای ام دی و انویدیا، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس پیشنهاد داد. او در مورد این موضوع بیان کرد که اگر تولیدکنندگان و ناشران خود مستقیماً سیستم حراج شفاف را در اختیار خریداران قرار دهند، بازار محصولات مربوط به بازی‌های رایانه‌ای به‌صورت کارآمدتر مدیریت و کنترل خواهد شد. قیمت‌های گزارش‌شده خشم خریداران زیادی را برانگیخته است، اما در نهایت حذف واسطه‌ها باید برای مصرف‌کنندگان مفید باشد.

به دلیل کمبود تراشه و قطعات لازم برای ساخت این محصولات و تقاضای باورنکردنی از آن‌ها، قیمت تمام‌شده پلی استیشن ۵ در ماه دسامبر از ۱۰۰۰ دلار فراتر رفت، در حالی که قیمت کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۸۰ به‌جای قیمت اصلی ۶۹۹ دلار از سوی سازنده، ۱۲۲۷ دلار بود. اکنون حتی کارت‌های گرافیک قدیمی نیز به فروش رسیده‌اند و ارزش فروش مجدد آن‌ها در ای بی نیز در حال افزایش است.

محدودیت‌های عرضه به‌وضوح یک مشکل برای خریداران است، اما انویدیا ماه گذشته نشان داد که فروش کارت‌های گرافیکی سری آر تی ایکس ۳۰ خود -که از قیمت پایه ۴۹۹ دلار شروع می‌شوند- تقریباً دو برابر کارت‌های گرافیکی سری آر تی ایکس ۲۰ در مدت مشابه بوده است. بدیهی است که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا رایانه‌های شخصی خود را به‌روز کنند و اگرچه عرضه پلی استیشن ۵ در حال حاضر محدود است، اما میزان فروش پلی استیشن ۵ مشابه فروش پلی استیشن ۴ است.

علت اصلی این مشکل را می‌توان به ویروس کرونا نسبت داد. در دوران خانه نشینی در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، تقاضا برای خرید تجهیزات شبکه خانگی و لوازم الکترونیکی مصرفی را فراتر از حد تخمین‌زده کرده است. این موضوع باعث تعطیلی برخی از مشاغل شد و بعضی از مشاغل با افزایش مازاد تولید همراه هستند و اکنون موجودی آن‌ها بیشتر از حد معمول است. هواوی همچنین برای اطمینان از مصون ماندن از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا، تقریباً بسیاری از قطعات را احتکار کرد. اوضاع کمبود جهانی تراشه‌ها با طوفانی که در فوریه در تگزاس اتفاق افتاد که بر فعالیت سامسونگ در این منطقه تأثیر گذاشت، بدتر شد.

غول کره جنوبی یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان تراشه های تلفن‌های هوشمند است

کوالکام همچنین در تلاش است تا سفارشات دیگر شرکت‌ها را به نحو احسن برآورده کند و همین امر در تولید تلفن‌های هوشمند پایین رده و میان رده ​​سامسونگ اختلال ایجاد کرده است. چائبول قبلاً هشدار داده است که با عدم تعادل جدی به وجود آمده در نیمه هادی‌ها در سطح جهان روبه رو است. گزارش شده است که این کمبود تولید اسنپدراگون ۸۸۸ را نیز با مشکل روبه رو کرده است.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی ترند فورس، کمبود تولید تراشه‌های فرکانس رادیویی ۵ جی کوالکام می‌تواند در سه ماهه دوم ۵ درصد تولید تلفن‌های هوشمند را کاهش دهد، شرکت تولید نیمه هادی تایوان (تی اس ام سی)، که تراشه‌هایی برای اپل تولید می‌کند، نیز تحت تأثیر قرار گرفته اما غول مستقر در کوپرتینو تاکنون تحت تأثیر این موضوع قرار نگرفته است.

ام اس هوانگ که تحلیلگر سامسونگ سیکوریتی است، در مورد این موضوع بیان کرده است:

عرضه شدید تراشه‌های کوالکام‌ ای پی تولید شده توسط تی اس ام سی همه به جز اپل را تحت تأثیر قرار داده است.

علت اصلی این موضوع این است که اپل ۵۳ درصد از ظرفیت تولید تراشه ۵ نانومتری شرکت ریخته گری تی اس ام سی را به خود اختصاص داده است. بعد از اپل شرکت ای ام دی اصلی ترین مشتری شرکت تی اس ام سی است که از تراشه ۷ نانومتری این شرکت استفاده می‌کند. برخلاف ویفرهای ۵ نانومتری که ۸۰ درصد این نوع ویفرها در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود، تراشه‌های دارای معماری ۷ نانومتری در زمینه‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موضوع در حالی است که تلفن‌های هوشمند فقط ۳۵ درصد از این نوع تراشه‌ها را استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، شرکت ای ام دی ۲۷ درصد از ظرفیت تولید این نوع تراشه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. پس از آن شرکت انویدیا با ۲۱ درصد، مدیاتک با ۱۰ درصد، و اینتل با ۷ درصد در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. این نوع معماری مشتریان خاص خود را دارد اما از نظر قدرت پردازشی معماری‌های مختلف، توانایی‌های آن از تراشه‌های پیشرو تی اس ام سی و سامسونگ کمتر است.

پیش بینی می‌شود این کمبود‌ها تا سال آینده به عنوان یک مشکل و معضل جهانی باقی بمانند و این موضوع می‌تواند برای اپل مشکل ساز شود. شرکت هان‌های پرسیژن ایندوستری که آیفون را مونتاژ می‌کند نیز هشدار داده است که رفع عدم تعادل در عرضه تراشه به زمان نیاز دارد.

و در آخر، باید دید که آیا شرکت‌های فناوری خواهند توانست تا مشکل مزمن کمبود تراشه‌های الکترونیکی در سطح جهانی را برطرف کنند یا خیر. به نظر می‌رسد که باید تا پایان ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشایی دوباره کارخانجات صبر کنیم. با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که داده‌هایی وجود دارد که این کمبود تراشه جهانی نه به خاطر کاهش تولید که به خاطر افزایش شدید تقاضا است. ویروس کرونا باعث شده است تا مردم در خانه به کار و تحصیل مشغول شوند و نیاز به خرید وسایل مختلف الکترونیکی به‌شدت بالا رفته است. در واقع، نابودی ویروس کرونا نه تنها باعث بازگشایی مجدد برخی از کارخانجات تولید قطعات خواهد شد، بلکه نیاز به استفاده از وسایل الکترونیکی مختلف نیز به‌طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید