ریلمی ۸ و ۸ پرو معرفی شد؛ نگاهی به مشخصات - تکفارس 
ریلمی ۸ و ۸ پرو معرفی شد؛ نگاهی به مشخصات - تکفارس 

ریلمی ۸ و ۸ پرو معرفی شد؛ نگاهی به مشخصات

مهدی ملکی
۶ فروردین ۱۴۰۰ - 11:28
ریلمی ۸ و ۸ پرو

ریلمی به تازگی در رویداد جدید خود دست به رونمایی «ریلمی ۸» و «ریلمی ۸ پرو» زده است. ریلمی ۸ پرو از هفته آینده افزون بر اروپا، در کشورهایی مانند هند نیز عرضه می‌شود. با این حال تاکنون غیر از نسخه هندی ریلمی ۸، سخنی به میان نیامده و عرضه آن در اروپا تایید نشده است. در ادامه به مشخصات این دو دستگاه نگاهی خواهیم داشت.

ریلمی ۸ پرو

غیرممکن به نظر می‌رسد که ریلمی ۸ پرو با ورودی‌های قبلی این سری مورد مقایسه قرار نگیرد. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی این دستگاه، بی‌شک یکی از آشکارترین و مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اعمال شده در این دستگاه است. با این حال جدای از این که برخی از مشخصات هم کاملاً مشابه هستند، می‌توان مواردی را مثال زد که حتی نسبت به ریلمی ۷ پرو و حتی ریلمی ۶ پرو نیز پسرفت داشته‌اند و به آسانی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت.

ابتدا به سخت‌افزار می‌پردازیم. هر ۳ مدل مذکور به پردازنده اسنپدراگون ۷۲۰G مجهز هستند. این پردازنده از مدت‌ها پیش به ریلمی خدمت کرده و این شرکت هم به خوبی با آن آشنا است. افزون بر ریلمی C25 که معرفی آن در روز دوشنبه رقم خورد، ریلمی ۸ و ریلمی ۸ پرو از دیگر محصولاتی خواهند بود که هنگام عرضه به نسخه ۲ رابط کاربری این شرکت موسوم به «ریلمی UI» مجهز می‌شوند.

پیکربندی‌های حافظه نیز کاملاً مشابه هستند. یعنی کاربر قادر به انتخاب از میان رم ۶ و ۸ گیگابایت است. اگرچه تنها حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در دسترس قرار خواهد گرفت اما در این دستگاه از کارت میکرو اس‌دی (micro SD) پشتیبانی می‌شود و کاربر می‌تواند حافظه گوشی هوشمند مورد نظر خود را تا حد زیادی افزایش دهد. لازم به ذکر است که این سری تنها از شبکه ۴G پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر خواهان دستگاهی ۵G هستید، سری ایکس یا Narzo برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

ریلمی ۸ پرو

البته نمی‌توان مشخصات را ناامید کننده خواند. زیرا یک دلیل بزرگ برای خرید این دستگاه وجود دارد: لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ HM2. این لنز دارای ۰.۷ میکرومتر پیکسل است که منجر به ایجاد رزولوشن نهایی ۱۲ مگاپیکسل می‌شود. با در نظر گرفتن ابعاد ۱.۵۲/۱ اینچی، می‌توان گفت که این محصول سامسونگ، یک لنز کاملاً بزرگ تلقی می‌شود. افزون بر این، می‌توان به دیافراگم f/1.9 هم اشاره کرد که آن را به یک لنز مطمئن برای تصویربرداری در نور کم تبدیل می‌کند.

همچنین این لنز به صورت پیش‌فرض از بزرگنمایی ۳ برابر نیز پشتیبانی می‌کند. از آن جایی که تنها ۱۲ مگاپیکسل از رزولوشن لنز استفاده می‌شود، گوشی هوشمند جدید ریلمی به اندازه کافی قدرت پردازشی در اختیار دارد که هشت قاب متفاوت را تصویربرداری و آن‌ها را برای ساخت تصویر نهایی ادغام کند. طبق ادعای ریلمی، نتیجه نهایی تصویربردای با این دوربین حتی از لنزهای ۳x نیز بهتر است.

ریلمی ۸ پرو

تاکنون در رابطه با بخش سخت‌افزاری دستگاه گفتیم، اما بخش نرم‌افزاری نیز تاثیر به‌سزایی در تصویربرداری دارد. حالت بهبود یافته Super Nightscape یکی از فناوری‌های به کار رفته در دوربین این سری جدید است که از لحاظ نرم‌افزاری در کنار حالت‌های دیگر از جمله Ultra Nightscape Video و Starry Video قرار گرفته و عمل می کند. مورد آخر، برای اولین بار برای بخش فیلم‌برداری یک گوشی هوشمند به کار رفته و از این لحاظ، بی‌نظیر است. اما در نهایت این ویژگی چه فایده‌ای دارد؟

در واقع اگر شما یک ساعت وقت داشته باشید، پاسخ سوال خود را دریافت می‌کنید. لنز دستگاه مذکور در طول یک ساعت، هر ۱۵ ثانیه به تصویربردای می‌پردازد و ۲۴۰ فریم مختلف ثبت می‌کند. سپس این فریم‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و یک ویدیو نهایی ۸ ثانیه‌ای، حرکت آسمان شب را برای شما نمایان می‌کند؛ حرکتی در حالت عادی و با چشم انسان قابل تشخیص نیست، حتی اگر یک ساعت به آسمان خیره شوید.

دوربین بعدی، یک لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید ۱۱۹ درجه و دیافراگم f/2.25 است. سرانجام به ۲ دوربین ۲ مگاپیکسلی موسوم به ماکرو و B&W می‌رسیم. بی‌شک نمی‌توان قسمت جلوی دستگاه را فراموش کرد. عاشقان سلفی می‌توانند از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.45  برای ثبت تصاویر خود استفاده کنند.

صحبت از بخش جلوی دستگاه شد؛ ریلمی ۸ پرو به یک نمایشگر ۶.۴ اینچی سوپر امولد (Super AMOLED) مجهز است. اگرچه مشخصات آن شبیه نمایشگر ریلمی ۷ پرو به نظر می‌رسد اما حداکثر نور ۱۰۰۰ نیت آن، دو نمایشگر را متمایز می‌کند. یکی دیگر از ارتقاهای این نمایشگر نسبت به نسل قبلی، پشتیبانی از نرخ نمونه لمس ۱۸۰ هرتز است. البته این نرخ نمونه لمس بیشتر روی کاغذ خودنمایی می‌کند زیرا با توجه به نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز این نمایشگر، می‌توان آن را محدود شده توصیف کرد.

ریلمی ۸ پرو

اما این نمایشگر و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی دستگاه چه مقدار انرژی نیاز دارند؟ ریلمی در طراحی این دستگاه از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است که در صورت تماشای متوالی ۲۰ ساعت فیلم در یوتیوب، حدود ۲۰ ساعت شارژدهی خواهد داشت.

این مقدار، برای بازی کردن کاهش می‌یابد و شما اگر خواهان تجربه متوالی بازی با ریلمی ۸ پرو باشید، باتری مذکور حدود ۸ ساعت عمر خواهد داشت. البته پس از خالی شدن شارژ دستگاه نیازی به نگرانی نیست. شارژر ۶۵ واتی ریلمی ۸ پرو نیمی از ظرفیت باتری را تنها در ۱۷ دقیقه پر می‌کند و برای پر شدن نیم دیگر، به ۳۰ دقیقه زمان بیشتر نیاز است. اگر به یاد داشته باشید، ما چندین سطر پیش در رابطه با پسرفت‌های این دستگاه نیز سخن گفتیم.

ریلمی ۸ پرو

ریلمی ۷ پرو از نرخ شارژ ۶۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند اما این در حالی است ریلمی ۸ پرو حتی با در اختیار داشتن یک شارژر با این نرخ، نمی‌تواند فراتر از نرخ ۵۰ وات را پشتیبانی کند. ریلمی ۷ پرو به واسطه استفاده از این نرخ بالاتر، تنها در حدود ۱۲ دقیقه، ۵۰ درصد شارژ می‌شد و کاربر اگر ۳۴ دقیقه انتظار می‌کشید، تمام ظرفیت باتری در اختیار او بود. در ضمن، باتری ریلمی ۷ پرو نیز ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. قیمت و زمان عرضه جهانی این محصول، در انتهای پست ذکر می‌شود.

ریلمی ۸

ریلمی ۸ نیز ناگزیر با نسخه قبلی سری خود یعنی ریلمی ۷ مقایسه می‌شود. این دستگاه این بار به جای استفاده از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز که در نمایشگر آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی (IPS LCD) ریلمی ۷ به کار گرفته شده بود،‌ به یک نمایشگر سوپر امولد با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز مجهز شده است. این نمایشگر در نسخه پرو هم استفاده شده است؛ ابعاد ۶.۴ اینچی، رزولوشن ۱۰۸۰p، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت و در نهایت پشتیبانی از نرخ نمونه لمس ۱۸۰ هرتز، چنین چیزی را مشخص می‌کند.

البته موضوع یاد شده در رابطه با پردازنده صدق نمی‌کند و ریلمی ۸ پایه با جای استفاده از یک پردازنده اسنپدارگون ۷۲۰G، مبتنی بر هلیو G95 است که قبلاً در ریلمی ۷ پایه هم مورد استفاده قرار گرفته بود. هلیو G95 در بررسی‌های انجام شده اندکی تراشه ضعیف‌تر اما مقداری کارت گرافیکی قوی‌تری نسبت به اسنپدراگون ۷۲۰G دارد.

ریلمی ۸

همچنین با تغییر فیبر کربن به مس، تا حدود ۱۴ درصد سیستم خنک‌کننده دستگاه ارتقا یافته است. باید در نظر داشت که این سری از محصولات ریلمی تمرکز بیشتری روی دوربین دارند. در نتیجه بیش از این پردازنده دستگاه نمی‌پردازیم و به سراغ دوربین می‌رویم.

ریلمی ۸ نیز دارای ماژول دوربین یکسانی با ریلمی ۷ است. محصول مورد بحث به یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، یک لنز فوق عریض ۱۱۹ درجه و دو عدد لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و B&W مجهز است. البته این دستگاه هنوز قادر به ضبط فیلم در رزولوشن ۴K نیست. این ویژگی تنها در اختیار خریداران نسخه پرو قرار خواهد گرفت.

ریلمی ۸

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری با نرخ شارژ سریع ۳۰ وات نیز تفاوتی با نسل قبل ندارد. ۵۰ درصد از ظرفیت باتری دستگاه در حدود ۲۶ دقیقه قابل دستیابی است و یک بار شارژ کامل حدود ۶۵ دقیقه به طول می‌انجامد. استفاده مدام از یوتیوب، ۲۳ ساعت شارژدهی و بازی کردن مدام، حدود ۱۰ ساعت شارژدهی دارد.

همان‌طور که آشکار است، در مقایسه با ریلمی ۸ پرو می‌توان عملکرد بهتری را مشاهده کرد. پردازنده ریلمی ۸ پایه، ساخته شرکت مدیاتک، یک تراشه ۱۲ نانومتری است اما پردازنده ریلمی ۸ پرو، ساخت کوالکام یک تراشه ۸ نانومتری محسوب می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن نمایشگر‌های یکسان در هر دو محصول، به نظر می‌رسد که عملکرد دو دستگاه معکوس و جابه‌جا شده است!

این دستگاه نیز با حافظه داخلی پیش‌فرض ‍۱۲۸ گیگابایت عرضه خواهد شد و می‌توان بین پیکربندی رم ۴، ۶ و ۸ گیگابایت یکی را برگزید. همانند مدل پرو، کاربر می‌تواند به وسیله درگاه کارت میکرو اس‌دی، حافظه ذخیره‌سازی دستگاه خود را افزایش دهد.

بیش از این موارد بسیاری تغییر نکرده‌اند و در واقع در خطوط بالا نیز در اغلب بخش‌ها، شاهد استفاده از فناوری‌های یکسانی با نسل قبل هستیم. استفاده از یک نمایشگر امولد، شرایط را برای انتقال حسگر تشخیص اثر انگشت از لبه کنار دستگاه به زیر نمایشگر مهیا کرده است

قیمت و زمان عرضه

ریلمی ۸ و ریلمی ۸ پرو مدتی پیش در هند عرضه شدند و کاربران این کشور می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی ریلمی و یا فلیپ‌کارت، خرید خود را انجام دهند. این دو محصول به ترتیب دارای قیمت ۱۵۰۰۰ و ۱۸۰۰۰ روپیه هستند. ریلمی ۸ پرو در «برنامه ارتقا» این شرکت لحاظ شده است و کاربران می‌توانند با پرداخت ۷۰ درصد از قیمت دستگاه، تا ۱ سال از آن استفاده کنند. پس از گذشت ۱۲ ماه، گوشی هوشمند بعدی این سری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و این روند ادامه می‌یابد.

ریلمی ۸ پرو

از تاریخ ۱۱ فروردین (۳۱ مارس ۲۰۲۱ میلادی) گوشی‌های مذکور در انگلستان هم عرضه می‌شوند. نسخه مجهز به رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت با قیمت ۲۸۰ یورو از طریق وب‌سایت رسمی ریلمی و آمازون به فروش خواهد رسید.

این شرکت همچنین در کنار گوشی‌های هوشمند جدید خود، عرضه ریلمی واچ S پرو و ریلمی بادز ایر را هم افزایش می‌دهد. این شرکت مدتی پیش اولین گجت‌های هوشمند خود را نیز معرفی کرد. واچ S پرو ۱۰۰۰۰ روپیه هند قیمت‌گذاری شده است.

ریلمی ۸

هدست TWS و ساعت هوشمند این شرکت به زودی در انگلستان هم عرضه خواهد شد و از طریق وب‌سایت‌های مذکور به فروش خواهد رسید. ریلمی واچ S پرو ۱۲۰ پوند قیمت‌گذاری شده است اما کاربران این کشور می‌توانند با یک تخفیف اولیه، تنها با پرداخت ۱۰۰ پوند آن را تهیه کنند. بادز ایر ۲ نیز با قیمت ۴۷ پوند در دسترس قرار خواهد گرفت اما همانند بسیاری از محصولات این شرکت و همان‌طور که در خط پیش توضیح دادیم، خرید زود هنگام آن منجر به اعمال تخفیف می‌شود. محصول مورد نظر با اعمال تخفیف، حدود ۳۷ یورو قیمت خواهد داشت.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید