ساخت دیپ فیک در دستگاه های اندروید و آی او اس - تکفارس 
ساخت دیپ فیک در دستگاه های اندروید و آی او اس - تکفارس 

ساخت دیپ فیک در دستگاه های اندروید و آی او اس

مهدی ملکی
۹ آبان ۱۴۰۰ - 10:15
deepfake

دیپ فیک ویدئویی است که واقعی نیست و برای نشان دادن مردم در حال انجام کار‌هایی که هرگز در زندگی واقعی انجام نداده اند، استفاده می‌شود. ساخت دیپ فیک می‌تواند برای از بین بردن اعتبار یک شخص انجام شود و با پیشرفت فن‌آوری ایجاد دیپ فیک‌ها، ساخت فیلم‌هایی که می‌توانند مردم را فریب دهند آسان‌تر می‌شود.

در واقع، واشنگتن پست بیان کرده است که این فناوری اکنون در دسترس هر کسی است که دارای تلفن هوشمند است. این روز‌ها یک برنامه تلفن هوشمند می‌تواند آنچه را که قبلاً برای ایجاد دیپ فیک یعنی یک کامپیوتر بسیار قدرتمند و یک استودیوی فیلم‌سازی نیاز بود، به راحتی محقق کند. تنها کافی است یک دستگاه با سیستم عامل اندروید و یا آی او اس داشته باشید تا بتوانید دیپ فیک بسازید.

دیپ فیک که از ترکیب واژه‌های دیپ لرنینگ به معنای یادگیری عمیق و فیک ببه معنای جعلی به وجود آمده است، نوعی رسانه تصویری است که در آن یک شخص در یک تصویر یا فیلم موجود با شکل شخص دیگری جایگزین می شود. البته همه ما می‌دانیم که اقدام به جعل محتوا یک موضوع جدید نیست، اما دیپ فیک از تکنیک‌های قدرتمند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای دستکاری یا تولید محتوای دیداری و شنیداری با پتانسیل بالا برای فریب استفاده می کند. روش های اصلی یادگیری ماشین که برای ایجاد دیپ فیک استفاده می شود، مبتنی بر یادگیری عمیق است و شامل آموزش معماری شبکه عصبی مولد، مانند رمزگذارهای خودکار یا شبکه های خصمانه تولیدی (جی ای ان) است.

با استفاده از دستگاه‌های دارای سیستم عامل آی او اس یا اندروید خود می‌توانید دیپ فیک ایجاد کنید

سال گذشته برنامه‌ای به نام ری فیس برای دستگاه‌های آی او اس و اندروید منتشر شد. با استفاده از این برنامه، کاربران باید یک سلفی بگیرند و چهره خود را به فیلم‌ها، عکس‌ها، گیف‌ها و الگو‌های رفتاری مختلف تبدیل کنند. این تصاویر را می‌توان با یک ضربه در تمام اینترنت و با دوستان به اشتراک گذاشت.

این برنامه با استفاده از شعار هر کسی می‌تواند درون یک دیپ فیک باشد خود را تبلیغ می‌کند. اما حتی خطرناک‌تر برنامه‌ای به نام آواتاری فلای است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا حرکت چهره یک شخص را روی عکس هدایت کند. این کار با انتخاب هر عکس انجام می‌شود و با دوربین سلفی در تلفن کاربر، او می‌تواند عبارات و حرکات فردی (یا حیوان) را که در تصویر مورد نظرش استفاده می‌شود کنترل کند. این برنامه فقط برای آی او اس در دسترس است و از ماه فوریه بیش از شش میلیون بار نصب شده است.

آنجانا سوسارلا که استاد دانشگاه ایالتی میشیگان است، در مورد این موضوع گفته است:

وقتی این کار را با تصاویر پدربزرگ خود انجام می‌دهیم، همه چیز حالب و بسیار زیباست. این کار اگر با چنین اهدافی باشد هیچ اشکالی ندارد اما می‌توانید عکس هرکسی را از رسانه‌های اجتماعی بگیرید و از آن‌ها تصاویر دستکاری شده بسازید. این موضوع نگران‌کننده است. اما همه این برنامه‌های گوشی‌های هوشمند چندان تهدیدآمیز نیستند. وم بو، هم برای آی او اس و هم برای اندروید در دسترس است و یک ویدیو برای همگام‌سازی لب یا اصطلاحاً لیپ سینک ایجاد می‌کند. کاربر عکس و آهنگ را انتخاب می‌کند و برنامه بقیه کار‌ها را انجام می‌دهد. بر خلاف برنامه‌های دیپ فیک پیچیده‌تر، این برنامه قصد ندارد اعتبار شخصی را از بین ببرد. مدیرعامل وم بو، بن زیون بنکین، می‌گوید که با برنامه خود، شما قادر به انتخاب چیزی نیستید که فوق العاده توهین آمیز باشد یا تصور غلط داشته باشد.

برنامه‌های زیادی برای ساخت دیپ فیک وجود دارند

دیپ فیک تام کروز

برنامه دیگری که ممکن است وحشتناک ولی جالب باشید، برنامه شجره نامه مای هریتج است که از بستگان درگذشته عکس می‌گیرد و آن‌ها را به زندگی باز می‌گرداند. این سایت که دیپ نوستالجیا نامیده می‌شود، طی چهار هفته گذشته بیش از ۶۵ میلیون نفر را به طور ظاهری زنده کرده است.

همه این سایت‌ها می‌گویند که از تصاویر آن‌ها برای سرگرمی، خلق موارد جالب و بازآفرینی تاریخ استفاده می‌شود. اما مسئله این است که ایجاد یک دیپ فیک یک نقطه ضعف دارد. یکی از راه‌های این موضوع این است که برای کسانی که دیپ فیک را مشاهده می‌کنند روشن شود که آنچه مشاهده می‌کنند واقعی نیست. گیل پری، مدیرعامل شرکتی که به سایت‌های دیپ مای هریتج کمک می‌کند، در مورد این موضوع گفته است:

شما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطب از این رسانه مصنوعی آگاه است. ما باید دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و سیاست‌های مختلف را برای جهانیان تنظیم کنیم تا بدانند چه چیزی خوب است. و چه چیزی بد است.

در اینجا مثالی از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد – اگر افراد بیشتری توانایی ایجاد دیپ فیک جعلی ولی قابل قبول را داشته باشند – آورده شده است. در اوایل این ماه، زنی در پنسیلوانیا دستگیر شد که پلیس او را متهم کرد که در تلاش برای اخراج کردن سه تن از رقبای خود از تیم، فیلم‌های دیپ فیکی را برای مربیان تشویق دخترش ارسال کرده است. فیلم ایجاد شده توسط مادر، این دختران را برهنه، در حال سیگار کشیدن، استعمال مواد مخدر و نوشیدن الکل نشان می‌داد. عکس‌ها همه دیپ فیک بودند.

دیپ فیک ممکن است اعتبار اشخاص مختلف را خدشه دار کند

رافائلا اسپون، مادر ۵۰ ساله‌ای در باکس کانتری در پنسیلوانیا است که ادعا شده است که از عکس‌های شبکه‌های اجتماعی حداقل سه تشویق‌کننده استفاده کرده و با دستکاری عکس‌های آن‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های دروغینی که با نام دیپ فیک نیز شناخته می‌شوند، ایجاد کرده است. به گفته اداره پلیس هیل تاون، وی با سه‌اتهام آزار و اذیت آنلاین کودکان و سه‌اتهام آزار و اذیت دیگر روبرو است. سوابق دادگاه نشان می‌دهد که تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دختر خردسال اسپون (هویت وی فاش نشده است) از رفتار مادرش اطلاع داشته باشد.

مقامات محلی گفتند که در ماه ژوئیه، این افراد گزارشی را در مورد دریافت یک پیام کوتاه آزار دهنده از یک شماره ناشناس توسط یک نوجوان دریافت کردند. در این گزارش اعلام شد که بر اساس گزارش‌ها، به نظر می‌رسد تصاویر ارسالی برای این دختر و مربی تشویق وی بوده است که هم تیمی‌های این دختر را در حالت برهنه، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن نشان می‌دهد.

در طول تحقیقات، قربانیان بیشتری حضور یافتند که همه اعضای یک تیم تشویقی بودند. بر اساس گزارش‌ها، برای برخی از دختران عکس‌هایی با لباس نامناسب که متن آن‌ها روی آن‌ها نوشته شده بود که آن‌ها در ساحل الکل می‌نوشند ارسال شده است.

پلیس برای جستجوی منبع خبر، چندین حکم در مورد این موضوع را اجرا کرد. براساس گزارش‌ها، پلیس توانست آی پی آدرس و تلفن همراه او را به دست آورد. وی هفته گذشته دستگیر شد و بعداً به شرط حضور در دادگاه اول در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ (۳۰ مارس) آزاد شد.

دبورا جانسون، استاد برجسته اخلاق کاربردی در دانشگاه ویرجینیا، اظهار داشت که آسیب بالقوه‌ای با دیدن فیلم‌های دیپ فیک به بیننده وارد می‌شود. این موضوع به فراگیری و گسترش دیپ فیک آسیب می‌رساند و سپس آسیب رساندن به جامعه در خدشه دار کردن اعتماد عمومی را در بر دارد. در سال ۲۰۱۹، لایحه‌ای در کنگره ایالات متحده آمریکا به تصویب رسید که استفاده از دیپ فیک را ممنوع می‌کرد.

سرانجام، احتمالاً این موضوع به عهده کنگره این کشور است که تعیین کند چگونه از ساختن دیپ فیک‌هایی که ممکن است اعتبار یک شخص را زیر سؤال ببرد و یا پیمان ازدواج یا دوستی اشخاص را از بین ببرد، جلوگیری کند. تا زمانی که مشکلات مربوط به دیپ فیک بدتر نشود یا ضرر زیادی به مردم دنیا نرسد، فعلاً انتظار داریم که نمایندگان مجلس ایالات متحده آمریکا دست خود را از این موضوع دور نگه دارند.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.