گوگل در به روز رسانی بعدی کروم از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند - تکفارس 
گوگل در به روز رسانی بعدی کروم از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند - تکفارس 

گوگل در به روز رسانی بعدی کروم از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند

محمدحسین فرقانی
۴ فروردین ۱۴۰۰ - 19:58
گوگل در به روز رسانی بعدی کروم از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند - تکفارس 

گوگل اخیراً به‌طور رسمی اعلام نمود که نسخهٔ بعدی مرورگر کروم خود برای باز نمودن لینک‌های URL ناکامل از پروتکل امن‌ترِ اچ‌تی‌تی‌پی‌اس (HTTPS) بهره خواهد برد.

در حال حاضر اگر کاربری قصد استفاده از نوار URL بالای رابط کاربری کروم (Chrome Omnibox) را برای جستجو داشته باشد، مرورگر از پروتکل HTTP برای بالاآوردن دامنه استفاده می‌کند. برای مثال، با تایپ آدرس techfars.com، کاربر به صفحهٔ http://techfars.com هدایت می‌شود.

با این حال، پس از معرفی این به‌روزسانی، کروم به‌صورت خودکار تمامی آدرس‌های واردشده در نوار بالایی‌اش را با استفاده از پروتکل HTTPS هدایت می‌کند؛ برای مثال، کاربر موردنظر به آدرس https://techfars.com ارجاع می‌گردد.

هفتهٔ گذشته، این تغییرات برای عدهٔ کمی از کاربران نسخهٔ ۸۹ گوگل کروم اعمال شد، اما به‌طور گسترده ادامه پیدا نکرد. در صورتی که آزمایش‌ها و بازخوردهای مربوط به استفاده از این پروتکل اینترنتی باب میل گوگل پیش برود، آن‌ها استفاده از HTTPS را برای تمامی کاربران به‌روزرسانی کروم ۹۰ فعال خواهند کرد؛ به‌روزرسانی که طبق آخرین اخبار، سیزدهم آوریل ۲۰۲۱ منتشر خواهد گشت.

با این حال، با استناد بر گفتهٔ بلاگ گوگل، این تغییرات تا اطلاع ثانوی برای کاربران سیستم‌عامل آی‌اواس اعلام نمی‌گردد.

گوگل کروم

پروتکل امن انتقال ابرمتن

برای آن‌هایی که اطلاعات کافی در رابطه با پروتکل اینترنتی HTTPS را ندارند، چنین می‌توان گفت: پروتکل HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure؛ پروتکل امن انتقال ابرمتن) یک پروتکل ارتباطی برای انتقال امن اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری است که به صورت خاص در فضای مجازی استفاده می‌گردد. HTTPS شامل یک ارتباط بر روی پروتکل انتقال ابرمتن است که توسط امنیت لایه انتقال رمزگذاری می‌شود و مهم‌ترین اهداف استفاده از آن، اصالت‌سنجی وبگاه، حفاظت از حریم خصوصی و یکپارچگی داده‌های انتقالی است.

از اچ‌تی‌تی‌پی‌اس در واقع می‌توان به‌عنوان نسخهٔ امن‌تر پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی یاد کرد. رویکرد هر دو پروتکل یکسان‌است؛ با این تفاوت که در اچ‌تی‌تی‌پی‌اس از سیستم رمزگزاری TLS/SSL برای امن‌سازی درخواست‌ها و پاسخ‌ها از سوی سیستم استفاده می‌گردد.

گوگل در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای مهاجرت به پروتکل HTTPS را انجام داده و هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد بالاخره موفق به عملی‌ساختن این خواسته‌اش شده.

مرورگر کروم در حال حاضر تمام لینک‌های URL تایپ‌شده را از HTTP به HTTPS منتقل خواهد کرد و نیز هرگاه کاربری قصد ورود به وبگاه‌های HTTP را داشته باشد، به وی هشدار می‌دهد.

این مرورگر هم‌چنین دانلود از وبسایت‌هایی که زیربنای آن از پروتکل HTTP بهره می‌گیرد و روی یک سایت با پروتکل HTTPS بنا شده را به‌منظور تأمین امنیت بیشتر برای کاربران خود جلوگیری می‌کند.

احتمال به‌وجودآمدن مشکلات این‌چنینی پس از به‌روزرسانی کروم ۹۰ تقریباً به صفر خواهد رسید.

منبع: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید