اولین توییت توییتر به عنوان NFT با قیمت ۲.۵ میلیون دلار به فروش رسید - تکفارس 
اولین توییت توییتر به عنوان NFT با قیمت ۲.۵ میلیون دلار به فروش رسید - تکفارس 

اولین توییت توییتر به عنوان NFT با قیمت ۲.۵ میلیون دلار به فروش رسید

مهدی ملکی
۲ فروردین ۱۴۰۰ - 14:50
توییتر

جک دورسی، مدیر عامل اجرایی و بنیان‌گذار توییتر، مدتی پیش اولین توییت ارسالی خود را به عنوان NFT به فروش گذاشت. NFT کالاهای دیجیتالی هستند که در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌شوند. این توییت ۱۵ ساله دورسی که روی پلفترم Valuables برای فروش قرار گرفته بود، نهایتاً به بالاترین قیمت به فروش و معامله به پایان رسید.

حال اتریوم چیست؟ ابتدا باید به مسئله دیگری بپردازیم. ارزی که می‌تواند زیر نظر توسعه دهندگان، موسسه‌های خودبنیاد یا پروتکل‌های شبکه تعیین شده و نه مقامات رسمی دولت‌ها و سازمان‌های متمرکز، کنترل و هدایت شود، ارز دیجیتال اطلاق می‌شود. از جمله ارزهای مجازی می‌توان به رمز ارزها، کوپن‌ها یا سیستم‌های مبتنی بر جایزه‌های پولی را نام برد.

رمز ارز شکل دیگری از ارز دیجیتال و زیر مجموعه ارز مجازی است که از رمزنگاری (Cryptography) برای امنیت بخشیدن و احراز کردن تراکنش‌ها و از همه مهم‌تر ساخت یک واحد ارز جدید (در هر ارز به‌خصوص) استفاده می‌کند. در حال حاضر بیت کوین و اتریوم از محبوب‌ترین و پرارزش‌ترین رمز ارزها هستند. با این حال نباید فراموش کرد که هر دو دسته ارز‌های مجازی و رمز ارزها، زیر مجموعه ارز دیجیتال هستند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را از این لینک دریافت کنید.

بالاترین قیمتی که برای این توییت پیشنهاد شد، ۲.۵ میلیون دلار و از سوی سینا استوای، مدیر عامل اجرایی ایرانی Bridge Oracle بود. در واقع او پس از خرید توییت نیز مالک آن نخواهد شد. تنها یک گواهینامه دیجیتال معروف به دست‌خط در اختیار او قرار خواهد گرفت. طبق توضیح وب‌سایت رسمی فروشگاه مذکور، این گواهینامه تایید می‌کند که شما تنها صاحب این توییت هستید و نمونه دیگری از آن وجود ندارد زیرا این موضوع توسط مالک قبلی آن تایید و ضمانت شده است.

توییت جک دورسی توییتر NFT

دورسی مدتی پیش رسماً تایید کرد که فروش توییت خود را با قبول بالاترین پیشنهاد به اتمام می‌رساند. طبق ادعای او، پس از دریافت پول تمام آن به بیت کویت تبدیل شد و تحویل موسسه خیریه Give Directly داده می‌شود. موسسه مذکور در زمینه انتقال کمک‌های مردمی به مردم نیازمند فعال است. در ادامه ذکر شده است که موسسه مذکور نیز تمام مبلغ مذکور را به کشور آفریقا اختصاص خواهد داد.

لازم به ذکر است که توییت‌ها تنها مواردی نیستند که می‌توان آن‌ها را به عنوان NFT به فروش رساند. ظاهراً فناوری، دنیای هنر را فرسنگ‌ها به جلو رانده است. مدتی پیش یکی از آثار مایک وینکلمن (هنرمند آثار دیجیتال که با نام مستعار Beeple شناخته می‌شود) به قیمت ۶۹ میلیون دلار به فروش رسید. این معامله، وینکلمن را تبدیل به یکی از ۳ هنرمند ارزشمند زنده دنیا کرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید