تیک تاک برای جلوگیری از گسترش خشونت، برخی از حساب های میانمار را بست - تکفارس 
تیک تاک برای جلوگیری از گسترش خشونت، برخی از حساب های میانمار را بست - تکفارس 

تیک تاک برای جلوگیری از گسترش خشونت، برخی از حساب های میانمار را بست

حامد شهرزاد
۱ فروردین ۱۴۰۰ - 12:53
tiktok

تیک تاک به تازگی بیان کرد که برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و خشونت آمیز در پلتفرم خود، بسیاری از حساب‌ها و دستگاه‌های موجود در میانمار را به صورت فعالانه ممنوع کرده است.

براساس گزارش‌های پایگاه خبری رست او ورد، از زمان به قدرت رسیدن نظامیان میانمار در ماه فوریه، سربازان دولت میانمار صد‌ها فیلم را برای تیک تاک ارسال کرده اند. این ویدئو‌ها از تبلیغات سنتی حامی دولت گرفته تا اطلاعات نادرست طراحی شده برای ایجاد سردرگمی معترضین با تهدید‌های سربازان مسلح است. مشخص است که نشر چنین محتوایی می‌تواند باعث افزایش خشونت و درگیری و کشته شدن بسیاری از مردم میانمار شود. تیک تاک نیز مانند عموم پلتفرم‌های آنلاین، نشر چنین محتوایی را ممنوع کرده است.

نظامیان میانمار از پلتفرم تیک تاک برای ترویج خشونت استفاده می‌کردند

پس از گزارش رسانه‌ها در مورد افزایش سخنان نفرت انگیز و تهدید‌ها در کشور‌های جنوب شرقی آسیا، تیک تاک در اوایل ماه جاری برخی از فیلم‌های ارسال شده از میانمار را حذف کرد. اما پایگاه خبری رست او ورد گزارش داد که این پلت فرم ویدیویی کوتاه اعتراف کرد که آنقدر سریع واکنش نشان نمی‌دهد که بتواند جلوی انتشار فیلم‌های تهدیدآمیز و سایر محتوای خشونت آمیز را بگیرد.

به گزارش رویترز، در ادامه اعتراض تظاهرکنندگان به کودتا در اول فوریه، بیش از ۲۰۰ نفر در میانمار کشته شدند. اعتراضات در میانمار به مرحله جدیدی رسیده است.

سخنگوی شرکت در بیانیه‌ای به د ورج گفت:

تبلیغ نفرت، خشونت و اطلاعات غلط هرگز در تیک تاک جایی نخواهد داشت. هنگامی که فهمیدیم اوضاع در میانمار به سرعت در حال اوج گرفتن و رفتن به سمت موارد خشونت بار است، ما به سرعت منابع اختصاصی خود را برای جلوگیری از نفرت پراکنی گسترش دادیم و اقدامات بیشتری را در مورد این موضوع انجام دادیم. تلاش شدید برای از بین بردن محتوای غیرقانونی از اولویت‌های ما است. ما به طور فعال بسیاری از حساب‌ها و دستگاه‌هایی را که مایل به تبلیغ محتوای خطرناک در مقیاس وسیع هستند را ممنوع کرده‌ایم.

علاوه بر تیک تاک از فیس بوک نیز در میانمار برای نفرت پراکنی استفاده شده است

تیک تاک

سخنگوی این شرکت افزود که تیک تاک در پاسخ به تهدید‌های جدید که تیک تاک را به یک بستر امنیتی در میانمار تبدیل می‌کند، به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ادامه خواهد داد.

در چند وقت گذشته نیز دولت میانمار برای سرکوب تظاهرات در این کشور، دستور فیلتر پلتفرم فیس بوک را صادر کرد. با وجود این موضوع، متوجه شدیم که دولت میانمار فرمان ممنوعیت استفاده از توییتر و اینستاگرام را نیز به اپراتورهای سرویس اینترنت در این کشور ابلاغ کرده است. تظاهرات در این کشور به خاطر دستگیری آنگ سان سو چی (رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی) و چند نفر از اعضای حزب وی به اتهام تقلب در انتخابات این کشور است.

طبق گزارشات چند ماه گذشته، کاربران فیس بوک از پلتفرم این شرکت به منظور ترویج خشونت یا انتشار پیام‌هایی با محتوای نفرت پراکنی استفاده می‌کردند. آن‌ها از نمادهای خاصی نیز برای این منظور استفاده می‌کردند.

فیس بوک نهادهای تحت کنترل دولت میانمار را در پلتفرم خود ممنوع خواهد کرد

فعالان و افراد موجود در رست او ورد در مورد این موضوع بیان کرده اند که استفاده از تیک تاک برای گسترش تبلیغات دولتی در میانمار مانند اقدام ارتش این کشور است که در اوایل سال ۲۰۱۰ از فیس بوک برای تحریک خشونت و سخنان نفرت انگیز علیه اقلیت روهینگیای کشور استفاده می‌کند. در آن موقع، پس از اینکه فیس بوک به عملکرد کند در پاسخ به پست‌هایی که به خشونت‌های قومی‌ در میانمار دامن زده، متهم شد، این شبکه بیش از ده حسابی که توسط مقامات نظامی‌ و سازمان‌های مرتبط با ارتش اداره می‌شد را پس از گزارش سازمان ملل متحد در مورد نسل‌کشی ارتش مسدود نمود. فیس بوک ۲۰ شخص و سازمان را از استفاده‌ی این شبکه ،بنابر گزارش سازمان ملل، منع کرده بود.

فیس بوک در آن زمان گفت که این ممنوعیت برای این است که آنها را از استفاده از خدمات ما برای افزایش تنش‌های قومی‌ و مذهبی منع کند. این ممنوعیت شامل حساب‌هایی بوده که گسترش دهنده‌ی رفتارهای هماهنگ غیراخلاقی در ارتباط با درگیری‌های این کشور بود.

فیس بوک در ماه فوریه گفت که تات ما دا (ارتش میانمار) و سایر نهاد‌های تحت کنترل دولت را در فیس بوک و اینستاگرام ممنوع می‌کند.

اعتراضات در میانمار همچنان ادامه دارد

یک گزارش از سازمان ملل متحد منتشر شد که ارتش این کشور را به نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت بر مردم ساکن روهینگیا متهم کرد. روهینگیا اقلیت ساکن در میانمار (قبلا برمه) هستند. به نقل از بی‌بی‌سی، این بزرگترین گروه اقلیت مسلمانان در میانمار است که عمدتا بودایی هستند

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که افراد روهینگیا از دهه ۱۹۷۰ در کشور حضور داشته است و دولت آن‌ها را مهاجران غیر قانونی می‌داند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۵۰۰۰ کشته شده و دست کم ۷۰۰۰۰۰ نفر از کشور فرار کرده‌اند. گزارش سازمان ملل خواستار محاکمه شش رهبر نظامی‌ و بررسی بیشتر با یک گروه مستقل ایجاد شده توسط سازمان ملل متحد است.

فیس بوک پذیرفته که برای پاسخ به بحران خیلی کند هستند. پیش از این نیز شش سازمان از این شرکت خواستند تا اقداماتی را در مورد این موضوع انجام دهد و اعلام کرد که خبرهای جعلی در ابن شبکه باعث خشونت شده است. در سال ۲۰۱۶، زمانی که شبکه‌ی ۳ جی شروع به گسترش در این کشور کرد، در یک گزارش مشخص شد که کشاورزان از فیس بوک نه به عنوان شبکه‌‌ی اجتماعی، بلکه برای منبع اخبار استفاده می‌کنند. فیس بوک می‌گوید که افراد در میانمار بیشتر از این شبکه برای دریافت اطلاعات نسبت به هر کشور دیگری استفاده می‌کنند.

فیس بوک پس از آن به شدت تعداد محتوا به زبان برمه‌ای را گسترش داده و ابزار گزارش دهی برای کاربران را بهبود بخشیده است. همین طور این شرکت در حال ساخت ابزار هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص محتوای بد است. این شرکت همچنین با سایر سازمان‌ها برای راه اندازی کمپین‌هایی برای آموزش کاربران فیس بوک در مورد چگونگی کشف اخبار جعلی در کشوری که اخیرا دسترسی گسترده به اینترنت را با افزایش دسترسی به تلفن‌های هوشمند به دست آورده است، کار کرده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.