گوشی‌های ویوو X60 از فناوری پیکسل شیفت استفاده خواهند کرد - تکفارس 
گوشی‌های ویوو X60 از فناوری پیکسل شیفت استفاده خواهند کرد - تکفارس 

گوشی‌های ویوو X60 از فناوری پیکسل شیفت استفاده خواهند کرد

مهدی حلوائی
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - 18:29
ویوو X60 پرو

یک منبع قابل اطمینان، جزییات جالبی در مورد گوشی‌های ویوو X60 منتشر کرد. به‌نظر می‌رسد که برای اولین بار شاهد حضور فناوری پیکسل شیفت (Pixel Shift) در یک گوشی هوشمند خواهیم بود. این فناوری قبلاً در دوربین‌های دیجیتال تک حسگری انعکاسی (DSLR) به‌کار رفته بود، اما هرگز در گوشی‌های هوشمند از آن استفاده نشده بود.

گوشی‌های ویوو X60 ،X60 پرو و X60 پلاس در کشور چین به‌طور رسمی معرفی شده‌اند، اما ویوو هنوز به حضور این فناوری در گوشی‌های خود اشاره نکرده است. با این حال، نسخه‌ی چینی X60 و X60 پرو از پردازنده‌ی اکسینوس ۱۰۸۰ استفاده می‌کنند و براساس اخبار منتشر شده، نسخه‌ی جهانی این گوشی‌ها به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۰ مجهز خواهند شد (نسخه‌ی پرو پلاس از پردازنده‌ی اسنپدراگن ۸۸۸ استفاده خواهد کرد). در نتیجه، رویداد ۲ فروردین (۲۲ مارچ)  درباره‌ی چیزی بیشتر از مشخص شدن تاریخ عرضه‌ی این گوشی‌ها خواهد بود.

فناوری پیکسل شیفت

اما فناوری پیکسل شیفت چیست؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید نگاهی به نحوه‌ی عملکرد حسگر دوربین‌های دیجیتال بیندازیم. بیشتر این حسگرها از الگوی بایر (Bayer) استفاده می‌کنند. برخلاف برخی نمایشگرها که در آن‌ها هر پیکسل شامل چند پیسکل دیگر با رنگ‌های مختلف می‌شود، هر پیکسل در حسگر دوربین دیجیتال تنها از یک رنگ تشکیل می‌شود. پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی به‌صورت الگوی بایر که شبیه یک صفحه‌ی شطرنج چند رنگ است، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

در این الگو، فاصله‌ی زیادی بین رنگ‌ها وجود دارد.  رنگ سبز تنها ۵۰ درصد و رنگ‌های قرمز و آبی ۲۵ درصد از تصویر را شامل می‌شوند (چشم انسان به رنگ سبز بیشتر حساس است). برای پر کردن فضاهای خالی از درون‌بابی (Interpolation) استفاده شده و این کار باعث کمتر شدن دقت تصاویر می‌شود. در بیشتر مواقع از نوع خاصی از درون‌یابی با نام موزاییک‌ زدایی (Demosaicing) استفاده می‌شود.

روش دیگری نیز وجود دارد که در آن، هر پیسکل در جهات مختلف حرکت کرده و حسگر دوربین، تمام فضاهای خالی در همه‌ی کانال‌های رنگی را پوشش می‌دهد. تصاویر زیر، یک نمونه از این روش را نشان می‌دهند. این تصاویر، مربوط به توضیحات گوگل در مورد رزولوشن وابسته به پیسکل شیفت می‌باشند.

فناوری پیکسل شیفت

گوگل در گوشی‌ پیکسل ۳ از نحوه‌ی طبیعی دست‌دادن افراد (که به دقت با سیستم OIS متعادل شده) برای حرکت‌دادن حسگر دوربین استفاده می‌کرد. در این روش، چندین عکس به‌طور همزمان گرفته می‌شود و سپس این تصاویر توسط الگوریتم‌های پیشرفته‌ی پردازش تصاویر با یکدیگر تراز می‌شوند.

با توجه به اخبار منتشرشده، شرکت ویوو از این روش استفاده نخواهد کرد و در عوض، از سیستم مخصوص گیمبال (Gimbal) برای جابه‌جایی حسگر دوربین بهره خواهد برد. مزیت اصلی این سیستم، دقیق‌تر بودن آن است.

به احتمال زیاد، توضیحات کامل‌تری از این سیستم در رویداد آینده ارائه خواهد شد. با این وجود، گفته می‌شود که گوشی‌های X60 به‌طور همزمان ۸ عکس RAW را ثبت کرده و پس از انتخاب بهترین تصویر، به کمک اطلاعات ۷ عکس دیگر، فضاهای خالی را پر می‌کند.

ویوو X60

به لطف این روش مخصوص، به‌‌جای تولید تصاویری با چند کانال درون‌یابی شده، تصاویری با اطلاعات رنگی دقیق‌تر به‌وجود خواهد آمد. همچنین این روش باعث افزایش جزییات و دقت رنگ تصاویر می‌شود.

براساس اطلعات به‌دست آمده، تمام گوشی‌های سری ویوو X60 از فناوری پیکسل شیفت استفاده خواهند کرد. این فناوری در حالت عادی به ۴ تصویر نیاز دارد اما در گوشی‌های ویوو، ۸ تصویر به‌طور همزمان ثبت خواهد شد. به همین دلیل، این روش باعث افزایش رزولوشن تصویر نهایی شده و به‌طور کلی پیشرفت قابلیت زوم دیجیتال را به همراه خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که فناوری پیکسل شیفت با سنسور شیفت که تکنیکی برای افزایش ثبات تصاویر است، تفاوت دارد.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.