گوگل قابلیت Live Captions کروم را توسعه می‌دهد - تکفارس 
گوگل قابلیت Live Captions کروم را توسعه می‌دهد - تکفارس 

گوگل قابلیت Live Captions کروم را توسعه می‌دهد

محمدحسین فرقانی
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - 19:23
گوگل قابلیت Live Captions کروم را توسعه می‌دهد - تکفارس 

به گزارش XDA Developers، شرکت گوگل تصمیم گرفته قابلیت زیرنویس هم‌زمان خود روی مرورگر کروم (که با نام لایو کپشن یا Live Captions شناخته می‌شود) را توسعه دهد. از قابلیت لایو کپشن در کروم برای ایجاد زیرنویس با استفاده از ابزارهای گفتار به نوشتار روی ویدیوها (مثل ویدیوهای یوتیوب) و فایل‌های صوتی (مثل پلتفرم اسپاتیفای) استفاده می‌گردد. این ویژگی برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا بسیار مفید و ارزشمند است.

هنگامی‌که این ویژگی فعال باشد، متون گفته‌شده در جعبه‌ای سیاه در پایین صفحه‌نمایشتان پدیدار و قابل مشاهده خواهد بود. کلمات درون این جعبه با کمی تأخیر و احتمالاً با چند اشتباه بارگذاری می‌گردند. اما در کل، این قابلیت در نوع خود درست همانند زمانی که اولین بار برای گوشی‌های پیکسل (در ۲۰۱۹) معرفی شد، مفید و تأثیرگذار است.

کاربران هم‌چنین قادر خواهند بود هنگام خواندن کپشن‌های ایجادشده به‌صورت خودکار، ویدیو یا فایل صوتی موردنظرشان را بی‌صدا کنند تا بتوانند راحت‌تر به «خواندن» آن بپردازند. هم‌چنین یکی از بهترین نکات مثبت در رابطه با قابلیت لایو کپشن، این است که در حالت آفلاین نیز برای کاربران قابل استفاده خواهد بود.

طبق آزمایشاتی که تیم رسانه‌ای د وِرج (The Verge) انجام دادند، این نتیجه حاصل شد که ویژگی لایو کپشن کروم روی ویدیوهای یوتیوب، استریم‌های توییچ، پخش‌کننده‌های پادکست و نیز سرویس‌های پخش موسیقی هم‌چون ساوندکلود به‌خوبی کار می‌کند.

گوگل کروم لایو کپشن

به علاوه، شرکت گوگل می‌گوید در صورتی که شما ویدیوها یا فایل‌های صوتی‌تان را با مرورگر کروم باز کنید، قادر به استفاده از ویژگی لایو کپشن روی آن‌ها (حتی به‌صورت آفلاین) خواهید بود. قابلیت لایو کپشن کروم هم‌اکنون تنها به زبان انگلیسی موجود است.

برای فعال‌سازی این قابلیت در کروم، باید مسیر زیر را طی کنید:

تنظیمات (Settings) > پیشرفته (Advanced) > دسترسی (Accessibility)

در صورتی که در بخش Accessibility گزینهٔ فعال‌سازی لایو کپشن را مشاهده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌شود مرورگر کروم خود را به آخرین نسخهٔ ارائه‌شده از سوی گوگل به‌روزرسانی کنید. پس از فعال‌سازی این قابلیت، هر جا که مرورگر تشخیص دهد فردی در حال صحبت کردن است یا صوتی در حال پخش‌شدن، متن موردنظر را برایتان نشان می‌دهد.

اولین بار در نسخهٔ بتای Android Q شاهد معرفی قابلیت لایو کپشن بودیم؛ آن زمان این ویژگی تنها برای برخی گوشی‌های پیکسل و سامسونگ موجود شده بود. حال تعداد مخاطبین بیشتری قادر به استفاده از این سرویس گوگل روی دستگاه‌های خود هستند.

هم‌اکنون کاربران لینوکس، مک و ویندوز می‌توانند از این ویژگی بهره ببرند و به گفتهٔ گوگل، به‌زودی کاربران کروم‌اواس (Chrome OS) نیز به این جمع خواهند پیوست.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید