بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس؛ ماجراجویی تازه - تکفارس 
بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس؛ ماجراجویی تازه - تکفارس 

بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس؛ ماجراجویی تازه

مهدی حلوائی
بررسی تخصصی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس

شرکت شیائومی توانسته تا با عرضه‌ی محصولات باکیفیت و مقرون به صرفه تبدیل به برترین شرکت گوشی‌سازی در کشور چین شود. این شرکت با قیمت‌گذاری معقول گوشی‌های خود مانند ردمی نوت ۱۰ پرو مکس توانست تا جایگاه ویژه‌ای در بین مصرف‌کنندگان به‌دست بیاورد. شیائومی بخش مهمی از موفقیت خود در صنعت گوشی‌سازی را مدیون گوشی‌های سری ردمی نوت است. این شرکت در ابتدا تنها یک گوشی از سری نوت را در کارنامه‌ی خود به ثبت رسانده بود و حالا پس از پشت سرگذاشتن مسیری طولانی، حالا سه نسخه‌ی متفاوت از این سری در لاین‌آپ این شرکت به چشم می‌خورد.

طی چند روز گذشته، شیائومی از سه گوشی ردمی نوت ۱۰، نوت ۱۰ پرو و نوت ۱۰ پرو مکس رونمایی کرد و قیمت این محصولات از ۱۱٫۹۹۰ روپیه تا ۲۱٫۹۹۹ روپیه در نظر گرفته شده است. مشخص است که سری ردمی نوت پیشرفت محسوسی داشته و حالا وارد بازار گوشی‌های میان‌رده شده است. در این مقاله به بررسی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس خواهیم پرداخت.

مشخصات کامل

طراحی

از همان لحظه که گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس معرفی شد، مشخص بود توجه‌ها به سمت طراحی چشمگیر این گوشی جلب شده است. بدنه‌ی مات گوشی در کنار قاب درخشان آن، ظاهری جذاب و زیبا به این محصول داده است. شیائومی این طراحی را EVOL نامیده است که در اصل، برعکس کلمه‌ی Love بوده و قرار است در تمام گوشی‌های سری نوت امسال از آن استفاده شود.

این اولین بار است که در طراحی گوشی‌های سری ردمی نوت از بدنه‌ی شیشه‌ای استفاده شده و این کار باعث دوچندان‌شدن جذابیت گوشی شده است. شیائومی این گوشی را در رنگ‌های سیاه با حاشیه‌های آبی، آبی روشن و همچنین برنزی عرضه کرده است. با وجود بزرگ بودن باتری استفاده شده در این گوشی وزن آن بسیار کم بوده و به‌طور کلی با محصولی خوش‌دست روبه‌رو هستیم. ردمی نوت ۱۰ پرو مکس حدود ۱۹۲ گرم وزن و ۸٫۱ قطر دارد و در مقایسه با گوشی‌های هم‌رده، بسیار سبک‌تر است.

شیائومی ردمی نوت 10 پرو مکس

چهار دوربین در قسمت پشتی گوشی قرار گرفته است. دوربین اصلی در بالا و در زیر آن سه دوربین دیگر جای گرفته است و همچنین ماژول فلش دوگانه نیز در کنار این دوربین‌ها قرار دارد. ردمی نوت ۱۰ پرو مکس به همراه یک محافظ سیلیکونی عرضه شده که تنها نقطه ضعف آن، پنهان کردن بدنه‌ی شیشه‌ای گوشی است.

شیائومی در این گوشی از درگاه‌ها و دکمه‌های استاندارد استفاده کرده است. درگاه USB-C در قسمت پایینی و در کنار شیار‌های اسپیکر قرارگرفته است. این شیارها به همراه اسپیکر بالای گوشی، صدای استریو را به ارمغان می‌آورند. جک ۳٫۵ میلی‌متری گوشی نیز در قسمت بالایی آن قرار دارد، هرچند که بهتر بود تا شاهد قرار گرفتن آن در قسمت پایینی گوشی باشیم.

همچنین یک بلستر مادون قرمز (IR Blaster) در این دستگاه تعبیه شده که به کاربران اجازه می‌دهد تا از گوشی به عنوان ریموت کنترل استفاده کنند. دکمه‌ی پاور گوشی که به حسگر اثر انگشت مجهز است نیز در سمت راست آن قرار گرفته و دکمه‌ی صدای گوشی کمی بالاتر از آن جای گرفته است.

صفحه نمایش

شیائومی تغییراتی اساسی در صفحه نمایش گوشی‌های جدید سری ردمی نوت ۱۰ به‌وجود آورده است. هر دو مدل پرو مکس و پرو از نمایشگر سوپرامولد ۶٫۶۷ اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس (۱۰۸۰×۲۴۰۰) استفاده می‌کنند. پنل گوریلا گلس ۵ (Gorilla Glass 5) نیز وظیفه‌ی محافظت از نمایشگر را بر عهده‌ دارد. علاوه بر این، نمایشگرهای هر دو گوشی از فناوری HDR10 و طیف رنگ DCI-P3 به‌طور صددرصد پشتبانی می‌کنند.

گوشی نوت ۱۰ پرو مکس، بهترین تصویر را در بین گوشی‌های زیر ۲۰ هزار روپیه ارائه می‌دهد. دقت رنگ تصاویر در این گوشی بسیار بالا بوده و تماشای ویدیوهای HDR در آن بسیار لذت‌بخش است. میزان روشنایی این گوشی در بالاترین حالت به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد که فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.

ردمی نوت 10 پرو مکس

وضوح تصاویر گوشی حتی هنگام استفاده از آن در زیر نور خورشید بسیار بالا بوده و این ویژگی در بیشتر گوشی‌های هم‌رده وجود ندارد. شیائومی گزینه‌های بسیاری مانند انتخاب فیلتر رنگ آبی، نمایشگر همیشه روشن (Always-On Display)، حالت جوهر تک‌رنگ برای مطالعه و دیگر موارد را در اختیار کاربران قرار داده است.

بدون شک گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس بهترین نمایشگر را در بین تمام گوشی‌های هم‌رده در اختیار داشته و شرکت‌های دیگر برای رقابت با شیائومی باید به تولید چنین صفحه نمایش‌هایی بپردازند.

دوربین

بیشتر گوشی‌های ردمی نوت در سالیان اخیر تمرکز ویژه‌ای بر روی دوربین‌های خود و به‌خصوص تعداد پیکسل‌های تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی، گذاشته‌اند. ردمی نوت ۱۰ پرو مکس از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و این اولین گوشی میان‌رده‌ای است که به چنین دوربینی مجهز می‌شود.

دوربین اصلی این گوشی به حسگر ایزوسل HM2 سامسونگ مجهز شده و از فناوری ترکیب ۹تایی پیکسل بهره می‌برد. این فناوری، ۹ پیکسل ۰٫۷ میکرومتری را با هم ترکیب کرده و آن‌ها را به یک پیکسل ۲٫۱ میکرومتری تبدیل می‌کند. استفاده از این فناوری باعث می‌شود تا نور بیشتری وارد حسگر شده و در نتیجه جزئیات بیشتری از تصاویر نمایان شود.

دوربین اصلی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس، تصاویر را با کیفیتی فوق‌العاده‌ و جزئیاتی باورنکردنی به ثبت می‌رساند و تجربه‌ای بی‌نظیر را به ارمغان می‌آورد. دامنه‌ی پویای تصاویر شگفت‌انگیز بوده و نوردهی به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. با این حال، میزان اشباع رنگ در برخی تصاویر کمی بالا بوده و در سختگیرانه‌ترین حالت، شاید بتوان آن را نقطه ضعف دوربین این گوشی دانست.

کاربران همچنین می‌توانند تصاویر را به‌صورت فول‌ رزولوشن (۱۰۸ مگاپیکسل) ثبت کنند. با این وجود، استفاده از این قابلیت توصیه نمی‌شود چرا که حجم هر عکس در این حالت چیزی حدود ۲۷ مگابایت خواهد بود و فضای گوشی به‌سرعت پر خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این گوشی، قابلیت عکاسی در حالت شب (Night Mode) آن است. به لطف حسگر بزرگ استفاده‌ شده در دوربین‌ این گوشی، جزئیات تصاویر حتی در نور کم نیز زیاد است. گاهی اوقات نوردهی هنگام ثبت تصاویر در تاریکی دچار مشکل می‌شود، اما خوشبختانه حالت شب، این مشکل را رفع کرده و با کاهش نوردهی اضافه و حفظ جزئیات، تصاویر باکیفیتی را ثبت می‌کند.

دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی نوت ۱۰ پرو مکس، تصاویر را با میدان دید ۱۱۸ درجه ثبت کرده و رنگ‌های گرم را پررنگ‌تر می‌کند. دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی این گوشی از زوم اپتیکال ×۲ بهره برده و توانایی ثبت تصاویر از فاصله‌ی ۲ سانتی‌متری با دقت رنگ بالا را دارد.

همچنین سرعت شاتر و فوکوس حسگر عمق این گوشی بسیار بالا بوده و این حسگر می‌تواند در هنگام ضبط ویدیو، اشیا را بدون هیچ مشکلی دنبال کند. کاربران می‌توانند ویدیوهای خود را در دو حالت ۴کی با نرخ ۳۰ فریم و یا فول اچ دی با نرخ ۶۰ فریم ضبط کنند.

علاوه بر این، نوت ۱۰ پرو مکس به یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی مجهز شده که به‌طور عجیبی در تاریکی، عملکرد بهتری را به نمایش گذاشته و تصاویر دقیق‌تری را ثبت می‌کند.

عملکرد و سیستم‌عامل

گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۲G استفاده کرده و عملکرد آن در آزمایش‌های صورت گرفته، قابل قبول بوده است. این در حالی است که نسخه‌‌ی قبلی سری ردمی نوت به پردازنده‌ی ۷۲۰G مجهزشده بود.

ردمی نوت ۱۰ پرو مکس در بنچمارک Antutu موفق به کسب نمره‌ی ۲۸۱,۴۴۳ شد و نمره‌ی آزمایش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای آن در بنچمارک Geekbench به ترتیب ۵۶۴ و ۱۷۲۵ بود. گوشی ریلمی X7 که از پردازنده‌ی دیمنسیتی ۸۰۰U استفاده می‌کند، موفق شد تا در بنچمارک Antutu نمره‌ی ۳۳۵,۲۱۷ را ثبت کند (حدود ۱۷ درصد سریع‌تر از ردمی نوت ۱۰ پرو مکس).

با این وجود، گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس در اجرای وظایف چندگانه مشکلی نداشته و توانایی اجرای بازی‌های سنگینی مانند Call of Duty Mobile با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم بسیار بالا را دارد. گوشی ردمی نوت ۹ پرو مکس نیز توانایی اجرای این بازی با تنظیمات مشابه را داشت، اما نوت ۱۰ پرو مکس می‌تواند وظایف مختلف را با سرعت بیشتری انجام دهد.

شیائومی ردمی نوت 10 پرو مکس

این گوشی در دو نسخه با رم و حافظه‌ی داخلی ۶۴/۶ گیگابایت و ۱۲۸/۸ گیگابایت عرضه شده است و متاسفانه شیائومی در این محصول از کارت حافظه‌ی میکرو اس دی پشتیبانی نکرده است.

عدم پشتیبانی از فناوری ۵G یکی دیگر از نقاط ضعف این گوشی به حساب می‌آید. گوشی‌هایی مانند ریلمی نارزو ۳۰ پرو و ریلمی X7 از این فناوری پشتیبانی کرده و نبود آن در ردمی نوت ۱۰ پرو مکس نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود. با این حال، هنوز پشتیبانی از شبکه‌ی ۵G در کشور هند آغاز نشده است.

شرکت اووکلا (یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اندازه‌گیری شبکه‌های موبایلی)، نقشه‌ای از دکل‌های مخابراتی ۵G در سرتاسر جهان را منتشر کرده است و براساس آن، شرکت‌های آریتل (Aritel) و جیو (Jio) موفق شده‌اند تا این دکل‌ها را در شهرهای بمبئی و حیدرآباد هند برپا کنند. در نتیجه، زمان زیادی تا دسترسی کاربران به این فناوری نمانده است. با این حال، استفاده از این فناوری در کل کشور هند در شرایط فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود و شاید عدم پشتیبانی نوت ۱۰ مکس پرو از این فناوری برای برخی از کاربران آنچنان اهمیتی نداشته باشد.

با تمام این تفاسیر، فناوری ۵G یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوشی‌های هوشمند است و به‌طورکلی، نبود آن در ردمی نوت ۱۰ پرو مکس یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.

شیائومی ردمی نوت 10 پرو مکس

یکی از ویژگی‌های چشمگیر این گوشی، حسگر اثر انگشت فوق سریع و دقیق آن است که در کنار حسگر تشخیص چهره در سمت راست گوشی قرار گرفته است. همچنین بلستر مادون قرمز این گوشی از کیفیت مطلویی برخوردار بوده و استفاده از آن به عنوان ریموت کنترل، بسیار لذت‌بخش است. علاوه بر این، صدای پخش‌شده از اسپیکرهای این گوشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تجربه‌ی صوتی بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد.

شیائومی در نوت ۱۰ پرو مکس از سیستم‌عامل MIUI 12 که براساس اندروید ۱۱ طراحی شده، استفاده کرده است. بیخودافزارها (Bloatware) در این گوشی به کم‌ترین حد خود رسیده و افزونه‌ی گوگل فید (Google Feed) نیز به آن اضافه شده است. همچنین استفاده از این گوشی به‌صورت تک‌دستی (One-Handed) امکان‌پذیر بوده و براساس اخبار منتشرشده، به زودی سیستم‌عامل MIUI 12.5 برای این گوشی عرضه خواهد شد و به لطف آن، کاربران خواهند توانست که تمام اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را از روی سیستم حذف کنند.

باتری

گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از فست شارژ ۳۳ واتی استفاده می‌کند و شارژر آن به‌صورت رایگان به همراه گوشی عرضه خواهد شد. در آزمایش‌های صورت گرفته پس از اجرای چند بازی و مشاهده‌ی ویدیو در یوتیوب، این گوشی توانست تا یک روز کامل شارژ نگه دارد. این گوشی می‌تواند در ۸۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ شود.

شیائومی ردمی نوت 10 پرو مکس

سخن پایانی

شیائومی با عرضه‌ی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس موفق شد تا یک‌بار دیگر توانایی‌های خود را به اثبات برساند. کیفیت بی‌نظیر صفحه نمایش در کنار دوربین‌ قدرتمند گوشی، از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است. در حالی که انتظار می‌رفت تا این گوشی از پردانده‌ی قدرتمندتری استفاده کند، اما اسنپدراگون ۷۳۲ در اجرای برنامه‌ها مشکلی نداشته و جای شکایتی باقی نمی‌گذارد. از دیگر نقاط قوت این گوشی می‌توان به اسپیکرها و بلستر مادون قرمز آن اشاره کرد. باتری قدرتمند این گوشی از فست شارژ پشتیبانی کرده و تا یک روز کامل شارژ نگه‌ می‌دارد. تنها نقطه ضعف اساسی این گوشی، عدم پشتیبانی آن از فناوری ۵G است.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بی‌نظیر
  • دوربین فوق‌العاده
  • باتری قدرتمند
  • عملکرد عالی

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از فناوری ۵G

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید