راکت لیک S، پردازنده‌ نسل ۱۱ اینتل به بازار عرضه شد - تکفارس 
راکت لیک S، پردازنده‌ نسل ۱۱ اینتل به بازار عرضه شد - تکفارس 

راکت لیک S، پردازنده‌ نسل ۱۱ اینتل به بازار عرضه شد

مهدی حلوائی
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 18:39
پردازنده‌‌ی نسل 11 اینتل

پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعد اینتل بالاخره در دسترس کاربران قرار گرفت. پس از نمایش کوتاه پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل در مراسم CES، این شرکت به‌طور کامل از این پردازنده‌ها رونمایی کرد (این تراشه‌ها با نام راکت لیک S شناخته می‌شوند).

پردازنده‌ی Core i9-11900K با ۸ هسته، ۱۶ خط ارتباطی، سرعت کلاک ۵٫۳ گیگاهرتز، پشتیبانی از رم DDR4 با سرعت ۳٫۲۰۰ مگاهرتز و قابلیت پشتیبانی از نسل قبل پردزانده‌های سری ۴۰۰ اینتل، پرچمدار پردازنده‌های دسکتاپ سری ۱۱ می‌باشد.

شاید در ابتدا این پردازنده در مقایسه با پردازنده‌ی Core i9-10900K که دارای ۱۰ هسته، ۲۰ خط ارتباطی و سرعت کلاک ۵٫۳ گیگاهرتز بود، یک پسرفت محسوب شود، اما اینتل موفق شده است تا خلاف این نظریه را ثابت کند.

شرکت اینتل برای اولین بار در ده سال اخیر از معماری جدیدی به نام سایپرس کوو (Cyprus Cove) در پردازنده‌های دسکتاپ نسل جدید خود استفاده کرده است. معماری اسکای‌لیک (Skylake) که در سال ۲۰۱۵ در تولید پردازنده‌ها از آن استفاده می‌شد، بالاخره جای خود را به معماری جدید سایپرس کوو داده است.

پردازنده‌‌ی نسل 11 اینتل

سایپرس کوو در اصل همان معماری ویلو کوو (Willow Cove) اینتل است که از آن در پردازنده‌های ۱۰ نانومتری تایگرلیک (Tigerlake) استفاده شده بود و حالا اینتل این معماری را به پردازنده‌های ۱۴ نانومتری خود آورده است.

معماری ویلو کوو بر اساس پردازنده‌های ۱۰ نانومتری طراحی شده بود و به همین دلیل، محدودیت‌هایی برای استفاده از هسته‌های بیشتر در پردازنده‌ای ۱۴ نانومتری که از این معماری استفاده می‌کنند، وجود دارد. با این حال، شرکت اینتل ادعا کرده است که این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های نسل ۱۰ عملکرد بهتری از خود به‌جا گذاشته (در برخی موارد) و معماری جدید باعث ارتقای ۱۹ درصدی IPC آن شده است.

به گفته‌ی اینتل، اهمیت سرعت فرکانس و عملکرد مناسب، بیشتر از تعداد هسته‌ها بوده و به لطف پیشرفت پردازنده‌های ۱۴ نانومتری، این شرکت توانسته تا تمام توان این پردازنده‌ها را به‌کار بگیرد.

پردازنده‌‌ی نسل 11 اینتل

براساس آزمایش‌های شرکت اینتل، پردازنده‌ی Core i9-11900K در بازی‌های Gears 5 ،Grid 2019 ،Microsoft Flight Simulator ،Total War: Three Kingdom موفق شده است که بین ۸ تا ۱۴ درصد عملکرد بهتری در مقایسه با پردازنده‌ی Core i9-10900K داشته باشد و از این نظر، حتی عملکرد بهتری از پردازنده‌ی رایزن ۹ ۵۹۰۰X به ثبت رسانده باشد(این پردازنده، پرچمدار شرکت ای ام دی محسوب می‌شود).

با این وجود، تمام آزمایش‌های اینتل بر روی رزولوشن ۱۰۸۰ انجام شده و باید منتظر عملکرد پردازنده‌ی ۱۱۹۰۰K بر روی رزولوشن ۴کی ماند.

معماری جدید شرکت اینتل، شامل پیشرفت‌های دیگری مانند ارتقای ۵۰ درصدی گرافیک مجتمع (Integrated Graphics) در مقایسه با پردازنده‌های نسل ۹ نیز می‌شود. این پردازنده از گرافیک Xe جدیدی استفاده می‌کند که در مقایسه با پردازنده‌های نسل ۹ اینتل، دارای یک سوم EU بیشتر است. با این حال، از پردازنده‌ی ۱۱۹۰۰K در کنار جدیدترین کارت‌‌های گرافیک استفاده خواهد شد و شاید این پیشرفت، آنچنان هم مهم نباشد.

پردازنده‌‌ی نسل 11 اینتل

شرکت اینتل اعلام کرده  است که پردازنده‌های سری F راکت لیک بدون تراشه‌ی گرافیکی عرضه خواهند شد، اما معماری این محصولات با پردازنده‌های دیگر راکت لیک یکسان بوده و خبری از استفاده‌ی هسته‌های بیشتر به جای تراشه‌ی گرافیکی نیست.

پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل از BAR قابل تنظیم استفاده می‌کنند که باعث ارتقای نرخ فریم در برخی کارت گرافیک‌های انویدیا و ای ام دی می‌شود. پشتیبانی از USB 3.2 با سرعت ۲۰ گیگابایت بر ثانیه، فناوری تاندربولت ۴ اینتل و همچنین رم DDR4 (3200 مگاهرتز) از دیگر ویژگی‌های پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل است. همچنین گوگل ۴ مسیر ارتباطی PCIe نسل ۴ را به این پردازنده‌ها اضافه کرده و مجموع آن‌ها را به ۲۰ عدد رسانده است.

اینتل در کنار پردازنده‌های نسل جدید خود، از مادربوردهای سری ۵۰۰ نیز رونمایی کرده است. خوشبختانه، پردازنده‌های راکت لیک S از مادربورهای سری ۴۰۰ پشتیبانی می‌کنند.

همچنین این پردازنده‌ها، گزینه‌های اورکلاک بیشتری در اختیار کاربران قرار داده و نرم افزار اورکلاک Extreme Tuning Utility شرکت اینتل نیز به یک رابط کاربری جدید مجهز شده است.

پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۱ اینتل از امروز قابل خریداری می‌باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید