بررسی لپ تاپ وایو زد ۲۰۲۱ - تکفارس 
بررسی لپ تاپ وایو زد ۲۰۲۱ - تکفارس 

بررسی لپ تاپ وایو زد ۲۰۲۱

حامد شهرزاد
بررسی تخصصی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
بررسی لپ تاپ وایو زد ۲۰۲۱

شرکت وایو توانسته با وایو زد ۲۰۲۱ نسل جدیدی از لپ تاپ‌ها را به جهان معرفی کند. این لپ تاپ از بدنه فیبر کربن بهره می‌برد و به پردازنده سری اچ اینتل مجهز شده است. دو نکته در مورد این لپ تاپ، حداقل روی کاغذ، پیشگامانه است. اولین مورد این است که این لپ تاپ کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است. اگرچه بسیاری از لپ تاپ‌های گران‌قیمت، از جمله دل ایکس پی اس ۱۳، دارای صفحات فیبر کربن در کف بدنه و سایر مواد -مانند پلاستیک یا آلومینیوم- در کناره‌ها هستند، اما وایو زد از فیبر کربن «موج‌دار» ساخته شده است، به این معنی که تمام قسمت‌های بدنه از کناره‌ها گرفته تا کف بدنه از فیبر کربن تشکیل شده است. وایو اظهار داشت که وایو زد ۲۰۲۱ اولین لپ تاپی است که از فیبر کربن موج‌دار ساخته شده است، اگرچه شرکت گیگابایت نیز ادعا کرده است که لپ تاپ ایکس ۱۱ ۲۰۱۲ از فیبر تمام کربن ساخته شده است.

وایو زد رتبه دوم سبک‌ترین لپ تاپ‌های جهان را به دست آورده است و وزنی معادل ۲٫۱۱ پوند دارد و سبک‌ترین نوت‌بوک حاوی تراشه‌های سری اچ اینتل است. البته این وزن برای ضعیف‌ترین پیکربندی است. وزن نمونه‌ای که ما بررسی کردیم کمی بیشتر از ۲٫۳۲ پوند است. پردازنده‌های سری اچ اینتل رایج‌ترین تراشه‌های استفاده‌شده در نوت‌بوک‌های مخصوص پردازش‌های سنگین مانند بازی هستند. دیدن چنین تراشه‌هایی در لپ تاپ‌های سبک و کوچک، به‌خصوص لپ تاپی که فقط دو پوند وزن دارد، بسیار غیرمعمول است. دستگاه‌هایی با این اندازه معمولاً از تراشه‌های سری یو اینتل که قدرت کمتری دارند، استفاده می‌کنند.

وایو زد از سبک‌ترین لپ تاپ‌های موجود در بازار است

مدلی که ما بررسی کردیم دارای تراشه چهار هسته‌ای اینتل کور آی ۷ ۱۱۳۷۵ اچ است که پرچم‌دار سری جدید تایگر لیک اچ اینتل است. هنگامی که اینتل این سری تراشه‌ها را در سی ای اس معرفی کرد، ادعا کرد که کور آی ۷ ۱۱۳۷۵ اچ سریع‌ترین عملکرد تک‌رشته‌ای در میان پردازنده‌های مخصوص نوت‌بوک موجود در بازار را فراهم می‌کند و فرکانس هسته را به ۵ گیگاهرتز افزایش می‌دهد. این یک رکورد جدید و چشمگیر است، به‌خصوص در یک بدنه ۲٫۳ پوندی.

اما سومین نکته در مورد وایو زد ۲۰۲۱ این است که این لپ تاپ ارزان نیست. مدلی با تراشه اینتل کور آی ۷ ۱۱۳۷۵ اچ، صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی با رزولوشن ۴ کی، ۱۶ گیگابایت رم و فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت دارای قیمت ۳۵۷۹ دلار است. البته مدلی با قیمت ۴۱۷۹ دلار و ۳۲ گیگابایت رم و ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی نیز وجود دارد. مدلی که در اختیار ماست دارای ۳۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی است.

وایو زد ۲۰۲۱

لپ تاپ وایو زد

وایو ادعا کرده است که وایو زد محکم‌تر از مدل‌های نسل قبل است و احساس بهتری را نسبت به سایر لپ تاپ‌ها به کاربر می‌دهد

لپ تاپ وایو زد

برای اکثر مردم، خرید چنین لپ تاپ گران‌قیمتی یک امر محال است. بنابراین، این بررسی می‌تواند به دو سؤال در مورد آینده بازار نوت‌بوک‌های لوکس پاسخ دهد. سؤالاتی که وایو زد سعی کرده است تا به آن‌ها پاسخ مناسب دهد. اول اینکه آیا آینده لپ تاپ‌هایی از جنس فیبر کربن روشن است؟ دوم اینکه آیا استفاده از پردازنده سری اچ اینتل به جای سری یو در یک لپ تاپ نازک ۲٫۳۲ پوندی انتخاب عاقلانه‌ای از طرف وایو بوده است؟

متأسفانه و با بررسی این لپ تاپ، متوجه شدیم که پاسخ هر دو سؤال منفی است.

ما با سؤال اول یعنی ساختار این لپ تاپ شروع خواهیم کرد. همان‌طور که قبلاً گفتیم، این لپ تاپ از فیبر کربن ساخته شده است. فیبر کربن نه تنها از سایر مواد رایج (مانند آلیاژ منیزیم و آلیاژ آلومینیوم) که در ساخت لپ تاپ‌های باکیفیت از آن استفاده می‌شود، محکم‌تر است، بلکه برای ایجاد یک ساختار مقاوم و در عین حال سبک نیز ایده‌آل است. فیبر کربن همچنین به سازندگان لپ تاپ اجازه می‌دهد تا سختی و انعطاف‌پذیری را با توجه به هر منطقه خاص لپ تاپ و به وسیله تعداد لایه‌های استفاده‌شده و جهت ورقه ورقه شدن فیبر کربن، تنظیم کند. وایو ادعا کرده است استفاده از فیبر کربن باعث شده است تا وایو زد بسیار مقاوم باشد و در مقایسه با سایر لپ تاپ‌ها با وزن مشابه، احساس بهتری را به کاربر می‌دهد.

البته ما نمی‌توانیم استحکام و مقاومت این دستگاه را با انجام آزمایشات مختلف تأیید کنیم، چراکه این مدل تنها برای بررسی به ما سپرده شده است. البته وایو اظهار داشت که سری زد تست مقاومت ام آی ال اس تی دی ۱۰ اچ را پشت سر گذاشته است. این آزمون شامل موارد مختلف است، از جمله تست رها کردن، تست فشار و تست پیچش بدنه. تعداد زیادی لپ تاپ ۲٫۳ پوندی در لیست لپ تاپ‌هایی که این آزمون را با موفقیت گذرانده‌اند، وجود ندارد و شکی در این زمینه وجود ندارد که وایو زد از این نظر از دیگر لپ تاپ‌های سبک‌وزن بهتر است.

اما آیا این لپ تاپ در فشار شدید نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد؟ این‌طور به نظر نمی‌رسد، چراکه صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش، بسیار انعطاف‌پذیر هستند. البته باید صفحه‌کلید را خیلی فشار دهید تا خم شود، ولی اگر با انگشت شست محکم قسمت زیر کلید شیفت را فشار دهید، متوجه انعطاف‌پذیری بدنه می‌شوید. نمایشگر این لپ تاپ به قدری انعطاف‌پذیر است که ما در هنگام تنظیم صفحه‌نمایش باید بسیار محتاطانه عمل کنیم، زیرا ممکن است نمایشگر بشکند. البته در استفاده روزمره، این لپ تاپ مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد، اما ما نگران هستیم که با فشار آوردن به این دستگاه، به مرور زمان صفحه‌نمایش و صفحه‌کلید آسیب ببینند. وایو به ما اطلاع داد که این محصول هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و ممکن است کیفیت بدنه قبل از عرضه رسمی بهبود یابد.

با وجود آنکه جنس بدنه از فیبر کربن است، اما ظاهری پلاستیکی دارد

لپ تاپ وایو زد

بافت فیبر کربن بدون شک بی‌نظیر است. محل استراحت دست حس خوبی را به کاربر القا می‌کند، اما درب و قسمت پایینی بدنه این لپ تاپ دارای ظاهر پلاستیکی است. با در دست گرفتن وایو زد ۲۰۲۱، احساس داشتن یک لپ تاپ ۳۵۰۰ دلاری به کاربر دست نمی‌دهد، به‌خصوص پس از مقایسه کردن با مک بوک یا ایکس پی اس ۱۳. محل استراحت دست از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است اما این بخش و صفحه‌کلید به‌راحتی اثرانگشت را به خود جذب می‌کنند. البته می‌توان به‌راحتی این اثرات را پاک کرد، اما بعد از چند ساعت استفاده از این لپ تاپ، اثرانگشت دوباره نمایان می‌شود.

فیبر کربن دارای یک مزیت بزرگ برای استفاده در لپ تاپ است؛ فیبر کربن یک ماده فوق‌العاده سبک است. آن‌قدر سبک است که باور کردن اینکه چیزی درون این لپ تاپ وجود دارد را دشوار می‌کند. اگر به دنبال سبک‌ترین لپ تاپ هستید، وایو زد ۲۰۲۱ قطعاً بهترین گزینه است. با این حال، اگر به دنبال یک لپ تاپ بسیار مقاوم هستید، بهتر است به دنبال خرید یک لپ تاپ دیگر باشید.

و حالا در مورد سؤال دوم، آیا استفاده از چنین پردازنده‌ای در وایو زد ۲۰۲۱ به عمر باتری صدمه نزده است؟ آیا وایو می‌تواند توان مورد نیاز سری اچ اینتل را با وجود بدنه‌ای که بیشتر مناسب پردازنده سری یو اینتل است، فراهم کند؟

در مورد عمر باتری، تنها زمانی می‌توانید از این لپ تاپ برای مدت نسبتاً طولانی استفاده کنید که روشنایی متوسط نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت تنظیم کنید و حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری نیز روشن باشد. در این صورت، می‌توانید پردازش‌های چندوظیفه‌ای مانند انجام کارهای اداری را انجام دهید. متوسط زمان عمر باتری ۶ ساعت و ۵۷ دقیقه است. این مقدار بسیار کمتر از عمر باتری لپ تاپ‌هایی مثل مک بوک‌های دارای تراشه ام ۱ اپل است، اما با توجه به استفاده از پردازنده‌های سری اچ اینتل در وایو زد ۲۰۲۱، حدود هفت ساعت نیز مقدار مناسبی است. اما با این حال، بهتر بود وایو از پردازنده‌های سری یو اینتل در این لپ تاپ استفاده می‌کرد.

اما از نظر قدرت پردازشی، نتایج متفاوت است.

شارژر وایو زد از پاسخگویی کافی به توان مورد نیاز پردازنده سری اچ اینتل ناتوان است

لپ تاپ وایو زد

ما چندین بنچمارک را اجرا کردیم و این لپ تاپ جدید را با برخی از لپ تاپ‌های نازک قدرتمند شرکت‌های دیگر مقایسه کردیم. ما عملکرد دو لپ تاپ مک بوک پرو که دارای تراشه مخصوص اپل یعنی ام ۱ است و ریزر بوک ۱۳ که دارای پردازنده تایگر لیک یو اینتل است را با وایو زد ۲۰۲۱ مقایسه کردیم. لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه هردوی این لپ تاپ‌ها از وایو زد ۲۰۲۱ سنگین‌تر هستند اما کمتر از نصف این لپ تاپ قیمت دارند. بنابراین، امیدوار بودیم که وایو زد ۲۰۲۱ بتواند در ازای هزینه‌ی سنگینی که کاربر بابت پردازنده سری اچ اینتل پرداخت می‌کند، عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

در تست ویرایش کردن یک فیلم در ادوبی پرمیر پرو، وایو زد با اختلاف کمتر از یک دقیقه ریزر بوک را شکست داد. مطمئناً این یک پیروزی برای وایو زد بود اما نه با اختلاف زیاد. حتی ناامیدکننده‌تر این است که در این آزمون، با اختلاف مشابه به مک بوک پرو باخت. به استثنای تست بنچمارک تک‌هسته‌ای سینبنچ، لپ تاپ وایو زد ۲۰۲۱ در تمام آزمایشات دیگر از لپ تاپ اپل عقب‌تر است. البته انتظار این موضوع را داشتیم، چراکه عملکرد پردازش تک‌هسته‌ای تراشه اینتل بسیار قدرتمند است. البته برتری در پردازش تک‌هسته‌ای دلیل بزرگی برای خرید وایو زد نیست، چراکه علی‌رغم بدنه بسیار باکیفیت این لپ تاپ، خرید وایو زد هزاران دلار هزینه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد مشکل اصلی این لپ تاپ این است که شارژر ۶۵ واتی وایو زد برای پاسخگویی به توان مورد نیاز پردازنده سری اچ اینتل برای انجام بسیاری از امور سنگین کافی نیست. در طی چندین آزمون ادوبی پرمیر پرو و چندین محک چندهسته‌ای سینبنچ، حتی با وجود اینکه لپ تاپ به شارژ وصل می‌شود، باتری لپ تاپ تمام می‌شود. (در طی این آزمایشات، هیچ نرم‌افزار دیگری در حال اجرا نبود).

اگر انتظار دارید برای مدت طولانی از این لپ تاپ استفاده کنید، این موضوع ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، به ویژه هنگامی که قصد نداشته باشید تا همیشه لپ تاپ را به شارژر متصل کنید. از همه مهم‌تر، این به آن معنی است که توان خروجی ضعیف شارژر ممکن است عملکرد وایو زد را در بسیاری از کارها محدود کند. وایو به ما در این مورد اطلاع داد که این موضوع به خاطر طراحی این لپ تاپ است، چراکه این شرکت قصد داشته است تا شارژر این محصول را کوچک و قابل حمل کند.

لپ تاپ وایو زد

وایو زد دستگاه کوچکی است که خنک‌کننده آن دارای عملکرد عالی است. در آزمون‌هایی که ما انجام دادیم، نه بدنه و نه پردازنده به دمای نگران‌کننده‌ای نرسیدند. با این حال، فن‌های دوتایی گاهی اوقات به‌ویژه در زیر پردازش سنگین، با صدای بلند می‌چرخند. هنگام کار با نرم‌افزار ادوبی پرمیر پرو، می‌توانستیم صدای دستگاه را از اتاق بعدی بشنویم. صدای این لپ تاپ به‌قدری بلند است که گویی جارو برقی را روشن کرده باشید.

با توجه به قیمت بالای این لپ تاپ، صفحه‌کلید آن باید راحت و مناسب باشد که خوشبختانه همین‌طور است. صفحه‌کلید وایو زد ۲۰۲۱ دارای نور پس‌زمینه است و ارتفاع کلیدهای آن از سطح بدنه ۱٫۵ میلی‌متر است. کار با این صفحه‌کلید بسیار راحت و روان است و صدای کلیدها به هیچ وجه بلند نیست. همچنین، یک پوشش مخصوص برای وب کم وجود دارد که می‌توانید از آن برای داشتن حریم خصوصی بهتر استفاده کنید. این وب کم از ویندوز هلو نیز پشتیبانی می‌کند.

کیفیت اسپیکرهای این لپ تاپ مطابق معمول لپ تاپ‌های کوچک است؛ صدا بلند است، موسیقی به خوبی شنیده می‌شود، اما تقریباً می‌توان گفت که هیچ بیسی وجود ندارد. می‌توانید در نرم افزار دالبی آدیو که از قبل روی وایو زد نصب شده است، به حالت فیلم و حالت بازی بروید. دالبی آدیو می‌توانند موسیقی پس زمینه را نسبت به صدای انسان تقویت کنند و یک اثر فراگیر قوی‌تر برای همه صداهای درون فیلم یا بازی را ارائه دهند.

ترجیح می‌دادیم یک پورت یو اس بی ای نیز در وایو زد ۲۰۲۱ موجود باشد

لپ تاپ وایو زد

پورت‌های وایو زد ۲۰۲۱ شامل دو پورت یو اس بی نوع سی (با پشتیبانی از تاندربولت ۴، شارژ از طریق یو اس بی و دیسپلی پورت ۱٫۴)، جک هدفون، اسلات قفل امنیتی و اچ دی ام آی است. ما می‌دانیم که وایو لپ تاپ کوچکی است و فضای محدودی دارد، اما امیدوار بودیم که یک درگاه یو اس بی ای نیز در آن وجود داشته باشد.

نمایشگر این لپ تاپ بسیار زیبا و چشم‌نواز است و رزولوشن آن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ است (اگرچه همان‌طور که اشاره کردیم، صفحه‌نمایش به‌شدت انعطاف‌پذیر است و مقاومت چندانی را از خود نشان نمی‌دهد). به‌طور کلی، وایو زد را می‌توان این‌طور توصیف کرد: یک شاهکار مهندسی چشمگیر و البته بسیار گران.

دستاوردهای شرکت وایو در استفاده از الیاف کربن پروفیل در لپ تاپ خود قابل ستایش است. اینکه آیا وایو اولین کسی است که این کار را انجام داده یا گیگابایت، چندان مهم نیست. در هر صورت، این واقعیت که لپ تاپ‌هایی با وزن ۲٫۳۲ پوند در فروشگاه‌ها قرار دارند -و نیازی به گفتن نیست که وایو زد ۲۰۲۱ از پردازنده سری اچ اینتل استفاده می‌کند- من را نسبت به آینده بازار لپ تاپ خوش‌بین می‌کند. وایو زد دستگاه بسیار جالبی است و واقعاً می‌توان نوآوری را در آن مشاهده کرد.

با این حال، عملکرد پردازنده کور آی ۷ ۱۱۳۷۵ اچ اینتل در این لپ تاپ آن‌قدر بالا نیست که پرداخت هزاران دلار بیشتر از تمام مدل‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار را توجیه کند. لپ تاپ‌هایی مانند مک بوک وجود دارند که از تراشه ام ۱ اپل بهره می‌برند و تراشه‌های ای ام دی یا حتی سری یو خود اینتل نیز وجود دارند. اگرچه استفاده از الیاف فیبر کربن یک فناوری جدید است، اما مزایای خاصی برای اکثر مشتریان نخواهد داشت. قیمت این لپ تاپ ۳۵۷۹ دلار آمریکا است و باید دید که آیا وایو زد ۲۰۲۱ مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت یا خیر.

نقاط قوت:

  • وزن بسیار کم
  • صفحه‌نمایش با رزولوشن کیو اچ دی و کیفیت بالا
  • جنس بدنه

نقاط ضعف:

  • قیمت بسیار بالا
  • تعداد کم پورت‌ها
  • صدای زیاد فن
  • انعطاف‌پذیری بدنه

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید