بررسی موتورولا موتو G30؛ مقرون به صرفه و کارآمد - تکفارس 
بررسی موتورولا موتو G30؛ مقرون به صرفه و کارآمد - تکفارس 

بررسی موتورولا موتو G30؛ مقرون به صرفه و کارآمد

مهدی ملکی
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
موتورولا موتو G30

سری موتو G شرکت موتورولا معمولاً به دلیل قیمت اقتصادی و کارایی مناسبی که در قبال این قیمت عرضه می‌کند، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. موتو G30 نیز از این قاعده تخطی نمی‌کند و میراث سری خود را ادامه می‌دهد.

محصول مورد نظر در حال حاضر با قیمت ۲۲۰ دلار به صورت جهانی عرضه شده است. با پرداخت این مبلغ شما به یک نمایشگر ۹۰ هرتز، پردازنده‌ای میان‌رده و یک دوربین مناسب دست می‌یابید. اگرچه موتو G30 از شبکه ۵G پشتیبانی نمی‌کند اما انتظار چنین قابلیتی با قیمت مقرون‌به‌صرفه آن اصلاً منطقی نیست.

در واقع مشخصات اصلی این دستگاه حتی بدون وجود پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت‌های موبایل نیز خوب به نظر می‌رسد. تا زمانی که شما انتظار اجرای اپلیکیشن‌های سنگین یا استفاده از آن‌ها به صورت همزمان را نداشته باشید، محصول مورد بحث خیلی خوب و مورد انتظار عمل می‌کند و همچنین در زمینه دوربین هم شما را ناامید نخواهد کرد. در همین ابتدا باید ذکر کرد که اگر به دنبال خرید یک گوشی برای انجام کارهای عادی و البته در ارتباط ماندن با دوستان، همکاران و مشتریان خود هستید، موتو G30 یک انتخاب عالی تلقی می‌شود که شما را ناامید نخواهد کرد.

مشخصات کامل

نمایشگر و طراحی

موتو G30 به یک نمایشگر ال‌سی‌دی (LCD) ۶.۵ اینچی مجهز است که نسبتاً فاصله زیادی با بدنه آن در قسمت جلوی دستگاه دارد. شاید نتوان گفت که این نمایشگر ظاهر نامناسب و غیرجذابی شکل داده است اما ما بیشتر روی کیفیت آن بحث خواهیم کرد و نتیجه‌گیری درباره ظاهر را به خود شما می‌سپاریم.

آیا پنل‌های ال‌سی‌دی جوابگو هستند؟ در واقع در این دستگاه چندین تم رنگ گوناگون برای استفاده کاربران لحاظ شده است که گزینه «طبیعی» دقت رنگ مناسب و بیشتری دارد. با وجود آن که این گزینه هم نمی‌تواند کنتراستی همانند نمایشگرهای اولد (OLED) ارائه دهد اما نمایشگر ال‌سی‌دی دستگاه برای مشاهده فیلم و سریال، مشکلی ندارد. مسلماً استفاده از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز یک مزیت بزرگ است که به انیمیشن‌ها و محتوای روی صفحه، جان دوباره می‌دهد.

موتورولا موتو G30

بزرگ‌ترین مشکل این نمایشگر را می‌توان به روشنایی آن نسبت داد. حتی حین روزهای ابری نیز مشاهده جزئیات موجود روی این نمایشگر دشوار است و کاربر به سختی آن‌ها را درک خواهد کرد. این موضوع هنگام تصویربرداری نمود بیشتری پیدا می‌کند و با اندکی تغییر زاویه، حتی دیگر دکمه‌های موجود روی صفحه را هم نمی‌توان تشخیص داد. البته باید قبول کنیم که نمایشگر مذکور برای یک محصول ۲۲۰ دلاری مناسب است اما موتورولا می‌توانست در طراحی آن از فناوری بهتری بهره ببرد.

موتو G30 دارای بدنه‌ای از جنس پلاستیک مات است که خوشبختانه دست کشیدن روی آن حس خوبی منتقل می‌کند و به دلیل وزن کم دستگاه، کاربر همیشه هنگام کار و تعامل با آن، احساس راحتی خواهد کرد. فعلاً دو رنگ متفاوت برای دستگاه جدید موتورولا در دسترس است: آسمانی و مشکی؛ که نمی‌توان درباره آن‌ها اظهار نظر خاصی کرد بلکه سلیقه شما تصمیم‌گیرنده اول و آخر این قضیه است.

با مشاهده تصاویر موجود به آسانی می‌توان پی برد که روی دستگاه ۳ عدد دکمه فیزیکی وجود دارد. یکی از آن‌ها که مسلماً دکمه پاور است. دیگری هم مربوط به تنظیم میزان صدا است، اما دکمه سوم چیست؟ دکمه سوم برای تعامل با دستیار گوگل به کار می‌رود. در کل آیا نیاز به آن حس می‌شود؟ حقیقتاً خیر. استفاده از کلمه «هی گوگل» یا حتی روش‌های دیگر به اندازه کافی ساده هستند که نیازی به وجود یک دکمه فیزیکی برای این فرایند نباشد. با این حال موتورولا تصمیم گرفته که سنت‌شکنی کرده و دکمه سومی را هم وارد روند طراحی دستگاه کند.

موتورولا موتو G30

همانند بسیاری از محصولات این شرکت، لوگوی موتورولای پشت دستگاه نیز در راه هدف والایی استفاده شده است. در واقع این لوگو، حسگر تشخیص اثر انگشت را در خود جای داده است. حسگر مذکور کیفیتی خوبی دارد و شما هرگز حین کار با آن، شاهد تاخیر یا مشکلات ثانویه نخواهید بود.

دوربین

تصاویر تا حدودی گویای مطلب هستند اما ذکر آن خالی از لطف نیست. موتو G30 دارای ۳ عدد دوربین در قسمت پشت است. یکی از آن‌ها لنز تصویربرداری اصلی با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل، دیگری دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسل و لنز آخر نیز تصویربردار ۲ مگاپیکسلی ماکرو است. در قسمت جلو نیز می‌توان یک دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی جای گرفته در بریدگی چکه‌مانند نمایشگر را به وضوح مشاهده کرد.

تصاویر گرفته شده با دوربین موتو G30 خوب و بهینه به نظر می‌رسند. با وجود تمام جزئیات کوچکی که می‌توان از آن‌ها خرده گرفت، این دوربین در روشنایی روز هم کار خود را به خوبی به سرانجام می‌رساند و یک تصویر باکیفیت را تحویل می‌دهد. در واقع تصاویر گاهی اوقات حتی بسیار واضح به نظر می‌رسند و شاید این مورد به تنهایی پاشنه آشیل ماژول دوربین اصلی موتو G30 موتورولا باشد. جدای از مشکلاتی که دوربین تمام گوشی‌های هوشمند میان‌رده در تصویربرداری از محیط‌های بسته دارند، نمی‌توان از دوربین دستگاه یاد شده در این زمینه ایراد گرفت.

موتورولا یک گزینه اضافی «رزولوشن کامل» را نیز برای این دستگاه در نظر گرفته است که طی آن از تمام کیفیت دوربین ۶۴ مگاپیکسلی استفاده می‌شود. با این حال برای استفاده از این قابلیت، فناوری اچ‌دی‌آر (HDR) غیرفعال می‌شود و ظاهراً جزئیات تصاویر این حالت، چنان تفاوت عظیمی با حالت معمولی ندارد که شما به استفاده از آن بپردازید.

موتورولا موتو G30

قابلیت دیگری موسوم به حالت «پرتره» هم در اپلیکیشن دوربین گنجانده شده است که اصلاً جای تعریف ندارد. لبه‌های اشیا در تصاویر ثبت شده در این حالت، اصلاً دقیق نیستند و ظاهر تصاویر بوکه (تصویربرداری نزدیک از سوژه‌ها) نیز کاملاً کاذب و غیرواقعی نمود پیدا می‌کنند.

لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض موتو G30 همان کاری را انجام می‌دهد که برایش برنامه‌ریزی شده؛ ثبت تصاویر هنری و باکیفیت از مناظر. ولی لنز ماکرو ۲ مگاپیسکلی حرفی برای گفتن ندارد و ظاهراً تنها برای بالابردن مشخصات دستگاه از لحاظ عددی، به کار برده شده است.

طی یک حرکت عجیب، مهندسان موتورولا تصمیم گرفته‌اند که حالت پیش‌فرض دوربین سلفی را، روی ویژگی «زیباسازی خودکار» تنظیم کنند. بنابراین اولین تصاویر سلفی هر کاربر احتمالاً دست کمی از فاجعه نداشته باشد اما با تعویض حالت پیش‌فرض به حالت عادی (که باید از ابتدا با آن تصویربرداری صورت گیرد) ذهنیت شما را تغییر می‌دهد. البته انتظار نداشته باشید که بهترین سلفی طول عمرتان ثبت شود اما برای یک محصول میان‌رده با قیمتی مناسب، شاهد دوربینی قابل قبول هستیم که در تشخیص نورپردازی مفرط نیز خوب عمل کرده و از شدت آن می‌کاهد. از طرفی سرعت تصویربرداری سلفی در مکان‌های بسته به شدت کاهش می‌یابد و کلیت کار این دوربین را زیر سوال می‌برد.

اگرچه می‌توان با مقداری ارفاق از بخش تصویربرداری سلفی و اصلی دستگاه مورد نظر با موفقیت عبور کرد، اما وضعیت فیلم‌برداری موتو G30 اصلاً قابل ارفاق و گذشت نیست. اکثر ویدیوهایی که از طریق این دستگاه تهیه می‌شوند، پیوسته به عدم ثبات و شکسته بودن برخی از صحنه‌ها اصرار دارند. این ویدیوها اصلاً شبیه چیزی نیستند که ما در دنیای واقعی می‌بینیم و از این حیث می‌توان دهان به شکایت گشود.

موتورولا موتو G30

معمولاً هنگام تصویربرداری به‌ویژه زمانی که به دنبال ثبت یک صحنه فوق‌العاده هستید و چندین بار تصویربرداری را تکرار خواهید کرد، به مدت زمان بین ثبت هر تصویر و نمایش آن توجه می‌کنید. این مدت زمان با توجه به پردازش‌های پس از ثبتی که روی تصویر انجام می‌گیرند تا کیفیت کلی آن را افزایش دهند، باید مقدار منصفانه‌ای داشته باشد. خوشبختانه غیر از عملکرد دوربین سلفی در محیط‌های بسته، چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. در یک عبارت می‌توان گفت که فرایند تصویربرداری در موتو G30 برای چنین محصولی و پرداخت ۲۲۰ دلار کاملاً قابل قبول است اما هرگونه استفاده از حالت ثانویه و فیلم‌برداری، شما را ناامید خواهد کرد.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و کارایی

موتو G30 به یک پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۶۶۲، تراشه‌ای کاملاً میان‌رده مجهز است. این تراشه در کنار رم ۴ گیگابایتی دستگاه وظیفه انجام پردازش‌ها را بر عهده دارد و افزون بر حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی آن، کاربران می‌توانند از درگاه کارت میکرو اس‌دی (micro SD) برای افزایش حافظه بهره ببرند. در مجموع نمی‌توان به تحسین و تمجیدهای غلو شده از کارایی و سرعت پردازش این دستگاه پرداخت اما عملکرد آن در برخی بازی‌های سبک و استفاده از اپلیکیشن‌های روزانه، بی‌نقص است.

معمولاً هنگام تایپ با صفحه کلید مجازی دستگاه، مقدار اندکی تاخیر قابل حس است و پیمایش وب‌سایت‌های سنگین نیز پیش از بارگذاری کامل، روان به نظر نمی‌رسد، اما هیچ‌کدام از این‌ها بر تجربه کاربر خدشه وارد نمی‌کنند. می‌توان قسمت بزرگی از این‌گونه تاخیرها را به استفاده مستقیم از اندروید ۱۱ گوگل نسبت داد. موتورولا در اندروید ۱۱ تغییر چندانی ایجاد نکرده است و از همان بیلد اصلی گوگل بهره می‌برد.

موتورولا موتو G30

البته نباید فرمان‌های حرکتی را از یاد برد؛ شرکت مذکور در اضافه کردن ویژگی‌های کم تعداد به رابط کاربری خود، دست به پیاده‌سازی فرمان‌های حرکتی زده است. برای نمونه شما می‌توانید با انجام دادن حرکات به‌خصوصی، اپلیکیشن دوربین را باز کرده یا مستقیماً چراغ قوه را روشن کنید. علاوه بر این‌ها یک ویژگی به نام «گیم تایم» نیز در نظر گرفته شده است که در کنار ضبط گیم‌پلی بازی کاربر، تماس‌ها و اعلان‌ها را هم حین تجربه بازی‌ها مسدود می‌کند. اجرای فوری اپلیکیشن‌های دیگر هم هنگام بازی به لطف این قابلیت امکان‌پذیر است.

موتو G30 در قسمت پایین تنها به یک بلندگو مجهز است که به طور شگرفی صدای بلند و باجزئیاتی تولید می‌کند. اپلیکیشن پیش‌فرض دستگاه اجازه می‌دهد که با انجام بعضی از بهینه‌سازی‌ها و سروکله زدن با اکولایزر، صدای خروجی این بلندگو را طبق سلیقه و صلاح‌دید خود، تنظیم کنید.

گوشی هوشمند یاد شده به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که به جرئت می‌توان از عملکرد و شارژدهی آن دفاع کرد. این باتری شما را ناامید نمی‌کند و برای مصارف روزمره و حتی کارهای سنگینی که انتظار انجام آن با این دستگاه نمی‌رود نیز مناسب است.

موتورولا موتو G30

جمع‌بندی

بسیاری از مشخصات موتورولا موتو G30 در مقایسه با محصولاتی که از لحاظ سخت‌افزاری با آن هم‌رده هستند، برتری را به این محصول موتورولا واگذار می‌کنند. شاید بتوان گفت که دلیل این برتری، قیمت اقتصادی دستگاه و طراحی مناسب آن است. در یک عبارت، موتو G30 دارای باتری مناسب، دوربین اصلی خوب که در شرایط عادی تصویربرداری قابل قبولی دارد و رابط کاربری سرراست و بدون مشکلی است. با این حال، می‌توان نور حداکثری نمایشگر دستگاه را نقطه ضعفی به شمار آورد که به واسطه استفاده از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، اندکی کاربر را فریب می‌دهد.

نکات مثبت:

  • نمایشگر ۹۰ هرتز
  • باتری قدرتمند
  • بلندگوی قوی
  • کارایی مناسب در برابر قیمت

نکات منفی:

  • دوربین عملکرد ضد و نقیضی دارد.
  • حداکثر روشنایی نمایشگر کافی نیست و در محیط‌های نورانی، کاملاً مشکل‌زا است.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید