گوگل نسخه ۶۴ بیت مرورگر کروم اندروید را منتشر کرد - تکفارس 
گوگل نسخه ۶۴ بیت مرورگر کروم اندروید را منتشر کرد - تکفارس 

گوگل نسخه ۶۴ بیت مرورگر کروم اندروید را منتشر کرد

مهدی ملکی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - 17:06
گوگل کروم

در ماه جولای سال گذشته میلادی، گوگل سرانجام پس از گذشت ۶ سال از عرضه اولین نسخه ۶۴ بیت کروم برای اندروید، تست این نسخه از مرورگر خود را آغاز کرد.

چند روز پیش پس از مدت‌ها سرانجام مشخص شد که نسخه ۶۴ بیت مرورگر کروم برای دستگاه‌های واجد شرایط در دسترس قرار گرفته است. شرایط مورد نیاز برای دریافت نسخه ۶۴ بیت مرورگر گوگل کروم روی اندروید ۱۰ به صورت زیر است:

  • یک دستگاه مجهز به اندروید ۱۰ یا جدیدتر
  • دستگاه مقصد حداقل باید دارای ۸ گیگابایت رم باشد.

در صورتی که شما به چنین دستگاهی مجهز هستید، می‌توانید با نوشتن عبارت «chrome://version» در نوار نشانی مرورگر خود، نسخه آن را بررسی کنید. همان‌طور که درون تصویر مشخص است، اگر مرورگر شما به این نسخه به‌روزر شده باشد، در قسمت بیلد به آن اشاره می‌شود. با این حال اگر دستگاه شما مجهز به اندروید ۱۰ است و هنوز آن را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید با بررسی مقدار فضای رم در دسترس، به موردی قابل توجه دست یابید. در واقع نسخه ۶۴ بیتی گوگل کروم مدیریت رم بهبود یافته‌ای دارد که مقدار استفاده از رم دستگاه را کاهش می‌دهد.

گوگل کروم

باید این تغییرات را به راستی موضوع بزرگی ارزیابی کرد. به طور که طبق اعلام گوگل، پس از ماه آگوست سال جاری میلادی، توسعه‌دهندگان تنها قادر به بارگذاری اپلیکیشن‌های ۶۴ بیت در «گوگل پلی» خواهند بود. البته اپلیکیشن‌های ۳۲ بیت موجود به کار خود ادامه خواهند داد اما پردازنده‌های بالارده آرم (ARM) که پس از سال ۲۰۲۲ در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند، تنها از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیت پشتیبانی خواهند کرد.

گوگل کروم

این شرکت از مدتی پیش شروع به کار روی به‌روزرسانی عظیمی برای مرورگر کروم نسخه‌های رومیزی کرده است که به باور بسیاری، تاثیر بسیاری بر فضای اینترنت خواهد داشت. حال به‌روزرسانی جدید این نسخه کروم به چه چیزی می‌پردازد؟ حذف کوکی‌ها:

اگر در حال حاضر از مرورگر کروم استفاده می‌کنید باید بدانید که اکثر وبسایت‌ها یک کوکی شخص ثالث را به دستگاه شما اضافه می‌کنند. این کوکی‌ها که در واقع تکه‌های اطلاعاتی کوچکی هستند، قابلیت ردیابی تاریخچه‌ی مرورگر افراد و نشان دادن تبلیغات براساس آن‌ را دارند. کوکی‌ها‌ی شخص ثالث تمام اطلاعات دریافتی را به دامنه‌‌‌ای غیر از دامنه‌ی وبسایت در حال استفاده ارسال می‌کنند. در مقابل، کوکی‌های شخص اول اطلاعات را به همان دامنه‌ای که درحال استفاده از آن هستید، می‌فرستند.

پیشنهادهایی که سندباکس پرایوسی ارائه می‌کند بسیار پیچیده و فنی است و شرکت گوگل برخی از آن‌ها را استفاده کرده و برخی دیگر را در مراحل اولیه‌ی تولید نگه داشته است. سندباکس پرایوسی به‌صورت آنلاین ثبت‌ شده و گوگل برنامه‌های مرتبط با آن را پس از بازخوردها و نظرات شرکت‌های رقیب، تغییر داده  است.

حذف کوکی‌ها‌ی شرکت‌های ثالث از کروم ابتدا در تاریخ دی‌ماه ۱۳۹۹ (ژانویه ۲۰۲۰) اعلام شد. به گفته‌ی سایفرز این کوکی‌ها بیشترین تجاوز به حریم خصوصی کاربران را داشتند. زمانی که گوگل در سال ۲۰۲۲ آن‌ها را حذف کند، اولین شرکتی نخواهد بود که این کار را انجام می‌دهد اما با توجه سهم این شرکت در بازار، بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت.

شما می‌توانید این مقاله را به صورت کامل از این لینک دنبال کنید. استفاده روز افزون کاربران از اینترنت و چنین مرورگرهایی مسلماً نیاز به مواظبت بسیاری دارد که شرکت‌های بزرگ سعی در اعمال آن دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید