مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس - تکفارس 
مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس - تکفارس 

مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

خشایار جهانی
مقایسه متنی ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی S21 الترا از بهترین و گران‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار هستند، اما تفاوت آن‌ها چیست و هرکدام در چه بخشی عملکرد بهتری دارد؟ چندی‌ست که سامسونگ از گلکسی S21 الترا رونمایی کرده و حالا شاید زمان مناسبی باشد تا این گوشی را با آیفون ۱۲ پرو مکس مقایسه کنیم. این مقایسه در بخش دوربین، نمایشگر، باتری، اندازه، مدت‌زمان شارژ، پردازنده و … انجام خواهد شد.

نمایشگر

مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس - تکفارس 

هر دو گوشی دارای نمایشگر بزرگی هستند، اما نمایشگر گلکسی S21 الترا اندکی بزرگ‌تر (۰٫۱ اینچ) است. در واقع این گوشی‌ها دارای بزرگ‌ترین سایز نمایشگر یک گوشی هوشمند غیر تاشو هستند.

 گلکسی S21 التراآیفون ۱۲ پرو مکس
اندازه نمایشگر۶٫۸ اینچ خمیده۶٫۷ اینچ مسطح
فناوریاولداولد
رزولوشن۱۴۴۰×۳۲۰۰

۵۱۶ پیکسل بر اینچ

۱۲۸۴×۲۷۷۸

۴۵۸ پیکسل بر اینچ

نرخ نوسازی تصویر۱۰ هرتز الی ۱۲۰ هرتز۶۰ هرتز
میزان روشنایی۱۵۰۰ نیت۱۲۰۰ نیت
ویژگی‌های دیگرپشتیبانی از اچ دی آرپشتیبانی از اچ دی آر

آیفون دارای بریدگی در بالای پنل جلویی خود است که مکانی برای حسگر فیس آی دی و دوربین سلفی است. از طرف دیگر، گلکسی S21 دارای دوربین سلفی حفره‌ای است. شاید بعد از مدتی استفاده از آیفون ۱۲ به بریدگی بالای نمایشگر عادت کنید، اما هنگام تماشای ویدیو و بازی کردن، این قسمت کاملاً مزاحم خواهد بود. گلکسی S21 با دارا بودن یک حفره کوچک، هنگام دیدن ویدیو یا بازی ایجاد مزاحمت کم‌تری برای کاربران می‌کند. و به‌دلیل کم‌تر بودن حاشیه صفحه نمایش، تجربه بهتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

گلکسی S21 الترا چند مزایای دیگر هم دارد، مانند رزولوشن بیشتر نمایشگر و نشان دادن جزئیات بیشتر تصاویر، مخصوصاً هنگام خواندن مطلب، داشتن نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی که دو برابر سریع‌تر از نرخ نوسازی نمایشگر ۶۰ هرتزی آیفون ۱۲ پرو مکس است، پشتیبانی از رزولوشن بالای کیو اچ دی (QHD) و پویا بودن دامنه نرخ نوسازی تصویر از ۱۰ فریم بر ثانیه (مناسب برای خواندن مطلب) تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه (مناسب برای بازی) که برای فعالیت‌های مختلف مناسب است.

نرخ نوسازی تصویر بالا تنها ویژگی خوب نمایشگر گلکسی S21 نیست. این گوشی همچنین دارای روشنایی فوق‌العاده بالا نیز بوده و ترکیب رنگ‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد. اما تنها بخشی که آیفون ۱۲ پرو مکس عملکرد بهتری از رقیب خود در این بخش دارد، پاسخگویی لمسی به‌هنگام کشیدن یا زدن انگشت روی نمایشگر است که این ویژگی برتر iOS محسوب می‌شود. البته این چیزی نیست که یک کاربر به‌طور عادی متوجه شود. به‌علاوه گلکسی S21 دارای دیجیتال‌ساز برای پشتیبانی S Pen بوده و دارای اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر نیز بوده و در نتیجه قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد. در مجموع در مورد نمایشگرها باید گفت که در تمامی بنچمارک‌ها، در طی سال‌های اخیر، سامسونگ از رقیب خود اپل، جلوتر بوده است.

عملکرد

گلکسی S21 الترا دارای جدیدترین پردازنده پرچمدار شرکت کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ است. البته سامسونگ نسخه دیگری از این گوشی را با پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ نیز برای بعضی از بازارها روانه می‌کند. در آن طرف، آیفون ۱۲ پرو مکس با پردازنده A14 بایونیک ساخت شرکت اپل تولید شده است. هر دو شرکت از جدیدترین تکنولوژی موجود برای ساخت پردازنده‌های خود استفاده کرده‌اند (هر دو لیتوگرافی ۵ نانومتری).

مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس - تکفارس 

در تصویر بالا مشخص است که هنوز هم A14 عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ دارد و گپ زیاد ایجادشده در بخش آزمون تک‌هسته‌ای بیش از پیش نمایان است. از طرفی، عملکرد بخش گرافیکی تقریباً یکسان است.

در تصویر بالا نگاهی به بخش گیمینگ این دو گوشی نیز شده است. این آزمون با اجرای ۲۰ دقیقه از بنچمارک Mark Wildlife 3D اجرا شده است و همان‌طور که می‌بینید پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ موجود در گلکسی S21 الترا بعد از ۱۵ دقیقه اجرای این آزمون، حدود ۳۰ درصد عملکرد خود را از دست می‌دهد و دمای آن به ۴۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آیفون ۱۲ پرو مکس در دور اول حدود ۲۵ درصد از عملکرد خود را در دقیقه سوم از دست داد، اما در ادامه عملکردی ثابت داشت. با نگاه کردن به نرخ نوسازی تصویر این دو گوشی متوجه می‌شویم که میانگین نرخ نوسازی تصویر آیفون ۱۲ پرو مکس بیش از ۳۰ فریم بوده، در صورتی که این عدد برای سامسونگ حدود ۲۰ بوده است. گلکسی S21 الترا دارای مودم  ۵G بوده و دارای فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی یا به بالاست که البته دارای درگاه میکرو اس دی نیز می‌باشد که آیفون ۱۲ پرو مکس دارای این قابلیت نیست.

دوربین

چیدمان حسگرهای دوربین گلکسی S21 الترا دارای سبک جدیدی است، درحالی‌که آیفون ۱۲ پرو مکس مانند نسل قبل خود است. جدا از طراحی، تفاوت‌های زیادی بین دوربین این گوشی‌ها وجود دارد.

گلکسی S21 الترا دارای دو حسگر دوربین تله‌فوتو است، درحالی‌که آیفون ۱۲ پرو مکس یک عدد از این حسگر را دارد. با خرید گلکسی، شما دارای یک لنز پریسکوپ نیز می‌شوید که زوم ده ‌برابری دارد. علاوه بر آن، سامسونگ حسگر دوم برای بزرگ‌نمایی سه برابری نیز به این گوشی اضافه کرده است. در مجموع، از لحاظ دوربین، گلکسی S21 الترا به‌مراتب بهتر بوده و تصاویر باکیفیت‌تری نیز ضبط می‌کند.

 گلکسی S21 التراآیفون ۱۲ پرو مکس
اندازه نمایشگر۶٫۸ اینچ خمیده۶٫۷ اینچ مسطح
فناوریاولداولد
رزولوشن۱۴۴۰×۳۲۰۰

۵۱۶ پیکسل بر اینچ

۱۲۸۴×۲۷۷۸

۴۵۸ پیکسل بر اینچ

نرخ نوسازی تصویر۱۰ هرتز الی ۱۲۰ هرتز۶۰ هرتز
میزان روشنایی۱۵۰۰ نیت۱۲۰۰ نیت
ویژگی‌های دیگرپشتیبانی از اچ دی آرپشتیبانی از اچ دی آر

نکته جالب دیگر این است که گلکسی S21 الترا دارای حسگر اصلی عریض‌تری است که اندازه آن ۲۴ میلی‌متر بوده که در مقابل حسگر ۲۶ میلی‌متری آیفون ۱۲ پرو مکس قرار دارد که شاید روی کاغذ چندان بااهمیت نشان ندهد، ولی در عمل، نوع تصاویر کاملاً فرق می‌کند.

مهم‌ترین نکته دوربین گلکسی S21 زوم دوربین آن است. همچنین تصاویر گرفته‌شده در محیط کم‌نور نیز هر دو گوشی دارای حالت بهینه‌ساز تصویر بوده و عکس‌های باکیفیتی خواهند گرفت. در بخش فیلم‌برداری، گوشی گلکسی S21 الترا دارای قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۸کی با ۲۴ فریم بر ثانیه است، درحالی‌که آیفون فقط می‌تواند با کیفیت ۴کی و البته پشتیبانی از دالبی اچ دی آر فیلم‌برداری کند. البته که کیفیت ۸کی جزئیات بیشتری در خود دارد، اما وجود اچ دی آر دامنه پویای بیشتری به تصاویر ضبط‌شده  آیفون ۱۲ پرو مکس خواهد داد. در واقع ضبط با کیفیت ۴کی در آیفون بهتر از گلکسی است. در محیط کم‌نور نیز آیفون ۱۲ پرو مکس در بخش فیلم‌برداری عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود دارد، اما تنها نکته مثبت گلکسی S21 الترا قدرت زوم آن در فیلم‌برداری است، به‌طوری‌که آیفون می‌تواند تا ۱۲ برابر زوم کند ولی گلکسی قابلیت زوم ۲۰ مگاپیکسلی دارد. با زوم ۱۰ برابری گلکسی کیفیت تصاویر فوق‌العاده می‌ماند، اما در آیفون …، بهتر است راجع به آن صحبت نکنیم.

باتری

گلکسی S21 دارای باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری و آیفون ۱۲ پرو مکس دارای باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپری است. یعنی باتری گلکسی تقریباً ۵۰ درصد بزرگ‌تر از آیفون است. در دنیای واقعی نمایشگر گلکسی S21 الترا می‌تواند ۷ ساعت به‌طور مداوم کار کند، درحالی‌که آیفون مدت‌زمان کم‌تری روشن خواهد ماند. می‌توانید به نمودارهای زیر که تست باتری هستند نگاهی بیندازید.

مقایسه گلکسی S21 الترا با آیفون ۱۲ پرو مکس - تکفارس 

سامسونگ

گلکسی S21 الترا - آیفون ۱۲ پرو مکس

در آزمایش سبک، یعنی چرخیدن در محیط وب، گلکسی با وجود داشتن نمایشگر ۱۲۰ هرتزی توانست آیفون را شکست دهد و این نشان می‌دهد که می‌توان به‌راحتی از نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی این گوشی، بدون نگرانی از مصرف باتری، استفاده کرد. البته اگر نرخ نوسازی گلکسی S21 الترا را به ۶۰ فریم بر ثانیه تقلیل دهیم، می‌توان ۱۶ ساعت از گوشی برای چرخیدن در مرورگر و فضای اینترنت استفاده کرد.

آزمایش بعدی دیدن ویدیو در یوتیوب بود (با کیفیت ۱۰۸۰p) که این‌جا نیز سامسونگ با اختلاف کمی توانست اپل را شکست دهد.

در آخر، نگاهی به آزمایش این دو گوشی در بخش گیمینگ می‌پردازیم که اهمیت بیشتری دارد. در این آزمایش بازی‌های کال آو دیوتی و ماین‌کرفت اجرا و انجام شد. در این بخش، باز هم گلکسی S21 الترا در اجرای بهتر با نرخ نوسازی تصویر بیشتر توانست آیفون ۱۲ پرو مکس را شکست دهد، البته باید بگوییم که باتری گلکسی S21 الترا در این حالت به‌شدت مصرف می‌شد و توانستیم ۵ ساعت به‌طور مداوم با گوشی بازی انجام دهیم.

شارژ

در بخش شارژ گوشی، آیفون ۱۲ پرو مکس از شارژر ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که گلکسی S21 الترا از شارژر ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند. البته باید گفت که هر دو گوشی بدون شارژر عرضه می‌شوند. این بدان معنی است که هر دو گوشی یک ساعت و نیم زمان برای شارژ از ۰ تا ۱۰۰ نیاز دارند، درحالی‌که اکنون در بازار گوشی‌هایی وجود دارند که زیر سی دقیقه شارژشان از ۰ به ۱۰۰ می‌رسد. به‌علاوه هر دو گوشی از شارژ وایرلس با قدرت ۱۵ وات نیز پشتیبانی می‌کنند که آیفون در این بخش دارای پشتیبانی از مگ‌سیف است و به‌صورت امن به شارژ وایرلس، به‌هنگام شارژ، خواهد چسبید. اما آیفون نمی‌تواند به‌صورت معکوس دستگاه دیگری را شارژ کند، درحالی‌که گلکسی این قابلیت را داشته و مثلاً می‌توان گلکسی بادز را در پشت این گوشی قرار داد تا شارژ شود.

قیمت

هر دو گوشی پرچمدار از گران‌ترین گوشی‌های بازار هستند. گلکسی S21 الترا ۵G با قیمت ۱۲۰۰ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی، ۱۲۵۰ دلار برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی و ۱۳۸۰ دلار برای نسخه ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود. آیفون ۱۲ پرو مکس نیز با قیمت ۱۱۰۰ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی، ۱۲۵۰ دلار برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی و ۱۴۰۰ دلار برای نسخه ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

برچسب‌ها: ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.