موشک ماهواره ‌بر فالکن ۹ برای نهمین بار به فضا پرتاب شد - تکفارس 
موشک ماهواره ‌بر فالکن ۹ برای نهمین بار به فضا پرتاب شد - تکفارس 

موشک ماهواره ‌بر فالکن ۹ برای نهمین بار به فضا پرتاب شد

مهدی حلوائی
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - 17:51
موشک فالکن 9

شرکت اسپیس ایکس موقف شد تا در روز یک‌شنبه، موشک فالکن ۹ (Falcon 9) را برای بار نهم به فضا پرتاب کند. فالکن ۹ اولین موشک این شرکت است که به چنین مهمی دست پیدا کرده است. این موشک، حامل  ۶۰ ماهواره‌ی استارلینک بود و پرتاب آن، بخشی از برنامه‌ی شرکت اسپیس ایکس برای ایجاد اینترنت ماهواره‌ای به  حساب می‌آید.

با توجه به اهداف شرکت اسپیس ایکس از ساخت فالکن ۹، پرتاب و فرود موفق این موشک اتفاق مهمی محسوب می‌شود. اسپیس ایکس در نظر داشت تا این موشک بتواند با حداقل تغییرات، ۱۰ بار به فضا پرتاب شود و براساس گزارش وبسایت Space، این شرکت تمام جزییات پرتاب را به دقت بررسی کرده تا از نقاط ضعف و قوت فالکن ۹ آگاه شود.

موشک فالکن ۹ توانست در این ماموریت، فضاپیمای کرو دراگون دمو ۱، ماهواره‌های دیدبانی زمین کانادا (ماهواره‌ی رادارست)، ماهواره‌‌ی SXM-7 شرکت SirusXM که قرار است خدمات رادیو دیجیتالی این شرکت را پشتیبانی کند و پنج ماهواره‌ی دیگر از شرکت اسپیس ایکس را به فضا ارسال کند.

اسپیس ایکس توانست در دو هفته‌ی گذشته، ۱۸۰ ماهواره‌ را به جمع ۱۰۰۰ ماهواره‌ی دیگر خود که قبلاً به فضا ارسال شده بود، اضافه کند. قرار است دو پرتاب دیگر در ماه مارچ صورت بگیرد.

موشک فالکن ۹

به گزارش SpaceNews، احتمال دارد که پرتاب بعدی موشک فالکن ۹، آخرین ماموریت آن نبوده و در آینده شاهد پرتاب‌های بیشتری از این ماهواره‌بر باشیم. پس از دهمین پرتاب هر موشک، اسپیس ایکس آن موشک را بررسی کرده تا از شرایط آن برای پرتاب‌های بعدی مطمئن شود.

استفاده‌ی مجدد از یک ماهواره در جهت ارتقای خدمات اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس اهمیت بالایی دارد. اینترنت استارلینک توانسته تا حالا ۱۰۰ هزار مشتری را جذب کرده و پیش فروش این سرویس هم اکنون آغاز شده است. کاربران با ۹۹ دلار می‌توانند به دستگاه استارلینک که شامل آنتن، روتر وای‌فای و کابل برق می‌شود، دسترسی داشته باشند. تمام این وسایل به قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد و خدمات ماهانه‌ی آن ۹۹ دلار هزینه در بر خواهد داشت.

هنوز مشخص نیست که اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس بتواند تمام مناطق را پوشش بدهد. با این حال، اسپیس ایکس تمام تلاش خود برای رسیدن به این هدف را انجام خواهد داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.