معرفی جاذبه های گردشگری دبی – قسمت اول - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری دبی – قسمت اول - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری دبی – قسمت اول

معرفی جاذبه های گردشگری دبی – قسمت اول - تکفارس 

امروزه دبی به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای امارات متحده عربی تبدیل شده که از لحاظ معماری و مهندسی و جاذبه‌های گردشگری، در نوع خود، بی‌نظیر است. اولین آثار و نشانه‌های شهرسازی این شهر به سال ۱۷۹۹ میلادی برمی‌گردد؛ حدوداً سی سال پیش از این‌که این منطقه، توسط شیخ مکتوم رسماً به عنوان «شهر» به رسمیت شناخته شود.

شهر دبی پس از کشف نفت در مناطق اطرافش و طی خروج بریتانیا از آن، شروع به شکل‌گیری نمود و مقامات آن نیز حداکثر تلاش‌شان را در زیباسازی و احداث یکی از زیباترین شهرهای سراسر جهان آغاز نمودند. این تلاش چنان مداوم و برنامه‌ریزی‌شده بود که هم‌اکنون دبی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان تبدیل شده است. در این مقاله با پانزده جاذبهٔ محبوب و گاهاً کم‌تر شناخته‌شدهٔ این شهر زیبا آشنا خواهید شد.

برج خلیفه دبی

۱- برج خلیفه

از بین تمام مکان‌های مختلفی که می‌توانید در طول سفرتان به دبی از آن‌ها بازدید کنید، برج خلیفه جذاب‌ترین و در عین حال عجیب‌ترینشان است. این برج، که در سال ۲۰۱۰ میلادی اولین بار از آن رونمایی شد، در ابتدا با نام «برج دبی» شناخته می‌شد. برج خلیفه به قدری عظیم‌الجثه است که توانسته تعداد پنجاه و هفت آسانسور و هشت پله برقی را در خود جای دهد. طراحی درونی این برج نیز توأم با انعطافی هنرمندانه است که در سایر برج‌های جهان، خیلی شاهدش نیستیم. زیرساخت این برج بهترین گواه برای میزان توجه و سرمایه‌گذاری گزافی است که در ساخت آن خرج شده.

گفته می‌شود طراحی اصلی برج خلیفه برگرفته از معماری اسلامی است که در منطقهٔ جغرافیایی آن حاکم است. هم‌چنین مکانی برای بازدید نمای زیبای بالایی آن در صد و بیست و چهارمین طبقهٔ برج در نظر گرفته شده که عموماً با نام The Top یا نوک (قله) برج شناخته می‌شود. شما می‌توانید از آن‌جا بهترین نمای ممکن از این شهر زیبا را تجربه کنید. هم‌چنین آب‌نمای زیبایی درون این برج با ۶٫۶۰۰ چراغ مزین شده که در واقع، از لحاظ بزرگی و عظمت، دومین آب‌نمای بزرگ جهان نیز محسوب می‌شود.

مکان: برج خلیفه در بلوار شیخ محمد بن رشید دبی واقع شده است.

ساعات فعالیت: این برج از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر و سپس دوباره از ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر تا ۶ بعد از ظهر باز است.

نکته: برج خلیفه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور امارات و شهر دبی است؛ از این رو در صورتی که قصد بازدید از آن را دارید، باید انتظار صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت را نیز داشته باشید. توصیه می‌شود برای ذخیره و استفادهٔ بهینه از زمانتان، بلیت‌هایتان را آنلاین خریداری کنید تا با مشکل معطلی برای خرید بلیت به‌صورت حضوری مواجه نشوید.

دبی امارات متحده عربی

۲- نخل جمیرا (پالم جمیرا)

جزیره‌های نخلی دبی، متشکل از «نخل جمیرا» و «نخل جبل علی» یکی از دو جزایری است که در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. گردشگران می‌توانند حین سفر خود به دبی به نخل جمیرا، که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبی محسوب می‌شود، مراجعه کنند. این جزیره به شکل یک درخت نخل است و دلیل نام‌گذاری آن نیز، دقیقاً همین شباهت است.

هم‌چنین، اگر تمایل داشتید این جزایر را از نمای بالاییشان مشاهده کنید، می‌توانید به یکی از آسمان‌خراش‌های بلند دبی هم‌چون برج خلیفه مراجعه کنید. به علاوه، می‌توانید با استفاده از یک قایق موتوری، به سایر جاذبه‌های گردشگری اصلی این شهر نیز سری بزنید.

ساعات فعالیت: ۲۴ ساعته باز

هزینهٔ بازدید: رایگان

دبی

۳- آب‌نمای دبی

بلندترین و باشکوه‌ترین آب‌نمای جهان، که یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شهر دبی نیز محسوب می‌شود، آب‌نمای آن است. این آب‌نما که ارتفاعش تا حدود ۲۷۵ متر (۹۰۰ فوت) نیز می‌رسد، دقیقاً در میان دریاچهٔ برج (Burj Lake) واقع شده و هزاران گردشگر را در طول شبانه روز جذب خود می‌کند.

این آب‌نما دارای مکانیزمی خارق‌العاده است که به آن، این اجازه را می‌دهد تا آبی که وارد آن می‌شود را در ۵ شکل دایره‌ای متفاوت و با حجم و شدتی باورنکردنی، به سمت بالا پرتاب کند. هم‌چنین لازم است ذکر شود ۶۶۰۰ چراغ و ۲۵ پروژکتور رنگی خاص در این آب‌نما قرار داده شده تا جلوه‌ای بی‌نظیر از شهر دبی را با گردشگران به اشتراک بگذارد.

چهار نوع موسیقی مختلف عموماً در نواحی این آب‌نما برای تجربه‌ای بهتر پخش می‌شود که عبارت‌اند از: موسیقی کلاسیک و کلاسیک معاصر، موسیقی عربی و نیز موسیقی ملل. حین اجرای آهنگ‌های ذکرشده نیز حدود ۸۳٫۰۰۰ لیتر آب در فضا به حرکت در می‌آید که تصویر جذاب و بی‌نظیری را در اختیار بازدیدکنندگان از این منطقه می‌گذارد.

مکان: امارت متحده عربی – دبی – بلوار شیخ محمد بن رشید – دبی مال (Dubai Mall)

ساعات فعالیت: ۷ صبح الی ۱۱ شب

دبی مال

۴- دبی مال

دبی مال مرکز خریدی فراتر از انتظار است که به جرئت می‌توان گفت مشابه آن در هیچ‌یک از پاساژهای سایر کشورهای عربی یافت نمی‌شود. این مجتمع از بخش‌ها و مکان‌های مختلفی تشکیل شده که از بین معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «آکواریوم دبی» اشاره کرد. علاوه بر این، امکانات زیاد این مکان گردشگری در کنار محیط مفرحی که برای کودکان تدارک دیده شده، دبی مال را به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار این شهر تبدیل کرده.

آکواریوم مرکز خرید دبی مال نیز از جذاب‌ترین دیدنی‌های این پاساژ محسوب می‌گردد که روزانه افراد زیادی را برای بازدید از این مجتمع تجاری به خود جذب می‌کند.

مکان: دبی – خیابان Financial Centre

ساعات فعالیت: در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه این مجتمع از ۱۲ شب تا ظهر باز است و در باقی روزهای هفته نیز می‌توانید از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب به آن مراجعه کنید.

هزینهٔ بازدید: رایگان

دبی

۵- برج العرب

می‌توان از برج العرب به‌عنوان بلندترین هتل دنیا (با ۳۲۱ متر ارتفاع) یاد کرد. این بنا شبیه یک قایق سنتی بادبانی طراحی شده و حقیقتاً زینت‌بخش خط ساحلی شهر دبی است. فضای بیرونی این برج با لامپ‌های رنگی و نمایش نور خیره‌کننده‌ای تزئین شده است. برج العرب، یکی از گران‌ترین هتل‌های دنیا است.

در مجموع، برای ساخت این هتل، ۶۵۰ میلیون دلار هزینه شده است.

برای ساخت برج‌العرب، چندین شرکت و پیمانکار از بریتانیا، ایالات متحده و دبی به علاوهٔ بیش از ۳٬۰۰۰ کارگر همکاری داشته‌اند.

ساخت پایه‌های این بنا با بتن‌ریزی در اقیانوس ۳ سال به طول انجامید و در طول این مدت، حدود ۲۳۰ ستون بتنی درون شن‌های اطراف این منطقه احداث شد تا در عمق ۴۰ متری آب، پی این بنا را نگه دارند. لایه‌ای از سنگ‌های عظیم به صورت الگوی لانه زنبوری در سطح آب قرار گرفته است تا از ستون‌ها در برابر فرسایش محافظت کنند. هم‌چنین لازم است ذکر شود برخی از سوئیت‌های مجلل این هتل شبی بیش از ۱۵ هزار دلار هزینه دارند.

مکان: دبی – در نزدیکی نخل جمیرا

ساعات فعالیت: ۲۴ ساعته باز

دبی

۶- دبی مارینا

همان‌طور که می‌دانید، امروزه از دبی به‌عنوان یکی از مقصدهای پرطرفدار و رونق‌گرفتهٔ جهان یاد می‌شود. شما نیز اگر قصد بازدید از این شهر را دارید، حتماً سری به دبی مارینا نیز بزنید. این جاذبه دبی در یکی از بهترین مناطق مسکونی این شهر و در نواحی بالانشین آن واقع شده. دبی مارینا در اصل، شامل بهترین غذاخوری‌ها و ساختمان‌های جذاب این شهر می‌باشد.

مارینا (Marina)، «بندر کوچک»، یا «بندر تفریحی»، محوطه‌ای بندری برای قایق‌های کوچک و تفریحی است. در مارینا معمولاً امکانات پهلوگیری و لنگراندازی و نیز آب و برق برای قایق‌ها فراهم است که در برابر دریافت هزینه در اختیار قایق‌ها گذاشته می‌شود. تفاوت مارینا با بندر در این است که مارینا برای قایق‌های کوچک و با تعداد کم مسافر ساخته شده است و برخلاف بندرهای بزرگ امکاناتی برای پهلوگیری کشتی و قایق‌های بزرگ و انتقال کالا و مسافر در حجم زیاد ندارد

هم‌چنین برج‌های عظیمی که در منطقهٔ دبی مارینا قرار گرفته‌اند، بخشی از بلندترین سازه‌های کانکس جهان را تشکیل می‌دهند.

مکان: دبی مارینا در محدودهٔ ۳ کیلومتری امتداد خط ساحلی خلیج فارس واقع شده.

دبی

۷- آکواریوم دبی

آکواریوم دبی یکی از بزرگترین آکواریوم‌های معلق جهان در دبی است که می‌توانید تجربه‌ای جذاب از حیات وحش را در آن داشته باشید. گونه‌های آبزی بی‌شماری در این آکواریوم زندگی می‌کنند. مجموعهٔ عظیمی از کوسه‌های ببری و بسیاری گونه در معرض خطر دیگر نیز در این مکان و در زیستگاه طبیعی خود محافظت می‌شوند.

۱۴۰ گونهٔ مختلفی که در این آکواریوم قرار گرفته، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبی تبدیل کرده‌ است. مناطق مختلف اکولوژیکی دیگری مانند جنگل‌های بارانی و سواحل صخره‌ای نیز در مناطق اطراف این آکواریوم قرار دارد. با پیاده‌روی در تونل ۴۸ متری داخل این آکواریوم می‌توانید تصوری عالی و بی‌مانند از دنیای پر زرق و برق اقیانوس داشته باشید.

مکان: آکواریوم دبی درون دبی مال قرار گرفته است.

ساعات فعالیت: این مکان گردشگری از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب به فعالیتش ادامه می‌دهد؛ با این حال ممکن است در بخش‌های مختلف سال، این ساعت‌بندی دستخوش تغییر گردد.

دبی

۸- دلفیناریوم دبی

دلفیناریوم زیبای دبی که در پارک کریک‌ساید (Creekside) دبی قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های تفریحی این شهر به‌شمار می‌رود. این تأسیسات منحصر به فرد در درجهٔ اول برای آموزش و سرگرمی بازدید کنندگان در هر سنی ساخته شده است و در عین حال بر لزوم حفاظت از دلفین‌ها و سایر گونه‌های آبزی در معرض خطر تأکید دارد.

مهم‌ترین ویژگی این جاذبهٔ گردشگری بدون شک اجرای خارق‌العاده ۴۵ دقیقه‌ای دلفین‌های آن است که با رقصیدن و بازی‌کردنشان، تجربه‌ای مثال‌زدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورند. لیزرهای پیشرفته و نورافکن‌های باشکوه این دلفیناریوم در کنار موسیقی که حین اجرا پخش می‌شود، تجربهٔ بازدید از این مکان را چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان دوچندان می‌کند.

هم‌چنین فرصتی برای شنا با دلفین‌ها برای شما فراهم می‌شود. این دلفیناریوم امکانات لازم برای برگزاری مهمانی‌ها و رویدادهای مختلف در ابعاد گسترده را نیز در خود جای داده است. سخنرانی‌ها و فعالیت‌های آموزشی که توسط متخصصان و دانشمندان دلفیناریوم برگزار می‌شود نیز از دیگر نکات قابل توجه این جاذبهٔ گردشگری است.

مکان: دبی – خیابان ریاض – درون پارک کریک (درب شماره ۱)

ساعات فعالیت: ۱۰ صبح تا ۷:۳۰ شب

دبی

۹- دهکده جهانی دبی

دهکده جهانی دبی شهرکی است که در آن نمادهایی از کشورهای گوناگون سراسر دنیا در غرفه‌هایی به شکل بناهای معروف کشورشان برپا شده. بازدید کنندگان و مسافران از سراسر دنیا به‌خصوص گردشگران در این دهکده می‌توانند بسیاری از بناهای مشهور دنیا را (به‌صورت بازسازی‌شده) از ۳۲ کشور مختلف در شهر دبی و از نزدیک ببینند و با آداب و رسوم و فرهنگ کشورها آشنا گردند. در هر یک از این غرفه‌ها، که به شکل بناهای مهم کشورها ساخته شده، انواع سوغاتی و لوازم سنتی مخصوص هر کشور نیز برای خرید یافت می‌شود.

امکانات گسترده‌ای از جمله مراکز تفریحی، انواع سرگرمی‌ها، جشن‌ها و مراسمات مختلف نیز در این منطقه برای گردشگران و مسافران تعبیه شده است. گستردگی و تنوع دهکدهٔ جهانی دبی علت دیگری است که گردشگران سراسر جهان به این جاذبهٔ دیدنی مراجعه می‌کنند. این مکان بهترین مثال برای یک مرکز فرهنگی، هنری، تاریخی، تفریحی و تجاری به‌شمار می‌رود.

مکان: دبی – خیابان شیخ محمد بن زاید

ساعات فعالیت: ۴ بعد از ظهر تا ۱۲ شب (در روزهای تعطیل تا ۱ بامداد)

دبی

۱۰- میراکل گاردن (باغ معجزه دبی)

میراکل گاردن دبی (که با نام‌های «باغ معجزه دبی»، «باغ میراکل دبی» و حتی «باغ گل دبی» شناخته می‌شود) از دیدنی‌های جالب و کم‌نظیر کشور امارات به‌شمار میٰ‌رود. احداث این باغ در سال ۲۰۱۳ آغاز و در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. این پروژهٔ عظیم توسط شرکت آکار که در زمینهٔ محوطه‌سازی و کشاورزی فعالیت دارد، به سرپرستی عبدالناصر رحال به ثمر نشست.

گردش در باغ گل تنها تفریح این مجموعه نیست و بازدید از باغ پروانه، تفریح در پارک ترامپولین و تماشای اجراهای زنده‌ای که در نواحی این منطقه در حال برگزاری است، از جمله جذابیت‌های باغ گل معجزه دبی است.

خوب است بدانید این باغ از نظر تعداد گل به کار رفته در مجموعهٔ خود، در دنیا نظیر ندارد و هیچ مجموعه عمومی و روبازی در دنیا وجود ندارد که این تعداد گل را در خود جای داده باشد. این باغ وسعتی معادل ۷۲٫۰۰۰ متر مربع دارد.

مکان: دبی – منطقه دبی‌لند (Dubailand Area)

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۹ شب

دبی

۱۱- پارک گاردن گلو دبی

این پارک منحصر به فرد به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین منطقه «درخشان» جهان شناخته می‌شود. مراسم افتتاحیهٔ این مجموعه، در حضور رئیس کمیته ملی المپیک امارات، مدیرعامل شهرداری دبی، مقامات ارشد و اعضای رسانه برگزار شد. این پارک یک ماه پس از افتتاح در سال ۲۰۱۵ میلادی، توانست ۱۵۰٫۰۰۰ بازدیدکننده و علاقه‌مند را از سراسر نقاط جهان به خود جذب کند؛ این موضوع بهترین گواه برای اثبات محبوبیت مثال‌زدنی این جاذبهٔ گردشگری است.

باغ گاردن گلو از بخش‌های جذاب و متعددی تشکیل شده که عبارت‌اند از: پارک نور (Glow Park؛ بخش اصلی)، پارک دایناسور (Dinosaur Park)، منطقهٔ شب‌های جادویی (Magical Nights)، دنیای رنگارنگ (Colorful World) و نیز خیابان شادی (Happiness Street). باغ گلدن گلو دبی به لطف بخش‌های مختلف زیادی که در خود جای داده، یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند بازدیدکنندگان از شهر دبی را برای ساعت‌ها سرگرم سازد.

مکان: پارک زبیل

دبی

۱۲- دنیای فراری

دنیای فِراری بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده جهان است که در جزیرهٔ یاس واقع شده است. مساحت سقف این شهربازی، که اولین بار در ۴ نوامبر ۲۰۱۰ افتتاح شد، چیزی حدود ۲۰۰٬۰۰۰ متر مربع می‌باشد. فعالیت‌های اصلی این شهربازی همگی حول محور شرکت اتومبیل‌سازی فراری متمرکز شده است.

ساخت و راه اندازی پروژه دنیای فراری در سال ۲۰۰۷ آغاز گردید و همان‌طور که ذکر شد، درب‌های آن در سال ۲۰۱۰ به روی گردشگران و بازدید کنندگان باز شد. جالب است بدانید در ساخت مجموعهٔ تفریحی دنیای فراری حدود ۱۲٫۰۰۰ تن فولاد به کار رفته؛ چیزی حدود دو برابر فولادی که در ساخت برج ایفل به کار برده‌اند.

در این مجموعه چند موزه فراری و فروشگاه وسایل با برند فراری و بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی نیز با ماشین‌های فراری موجود است.

مکان: امارات متحده عربی – جزیرهٔ یاس

ساعات فعالیت: ۱۱ صبح تا ۸ شب

دبی

۱۳- خور دبی

خور دبی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌شمار می‌آید. در صبح بامداد اگر گذرتان به منطقه شندغه در کرانهٔ غربی خور دبی بیفتد، با چشم‌اندازهای زیبایی روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه بازتاب پرتو آفتاب توسط آب بر فراز آب‌های خلیجِ فارس و خور دبی، همواره چشم‌اندازهای زیبایی به وجود می‌آورد. ساختمان‌های تاریخی «قریه التراث» و بادگیرهای مجلل این منطقه، جو دل‌انگیز و لذت‌بخشی را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان می‌آورد.

دو سوی خور (به نام‌های «بردبی» و «دیره») توسط چهار گذرگاه و پل اصلی به هم متصل می‌شوند و کار را برای گذر به دیگر سمت خور آسوده می‌سازند. برای کسانی که اهل تفریحات شبانه باشند، گزینه‌های بسیار جذاب و متنوعی در این منطقه برای علاقه‌مندان تعبیه شده. رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و غرفه‌های سیار متعددی نیز به‌وفور در خور دبی یافت می‌شود.

دبی

۱۴- پارک واقعیت مجازی دبی (پارک VR)

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری دبی، پارک VR است که می‌توانید در آن شاهد ابعاد جدیدی از فناوری واقعیت افزوده باشید. این پارک، که بیش از ۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و در مرکز خرید دبی تأسیس شده، بیش از ۲۰ مکان گردشگری را در مناطق اطراف خود قرار داده و بهترین گزینه حین بازدید از دبی مال به‌شمار می‌رود. لازم است ذکر شود این پارک تنها برای بزرگسالان نیست و کودکان کم‌سن و سال نیز بازی‌های مخصوص خودشان را دارند که امن و مختص آن‌ها است.

مکان: دبی مال

ساعات فعالیت: ۱۰ تا ۱۲ شب؛ تمام روزهای هفته

دبی

۱۵- خلیج دلفین (دلفین بی)

خلیج دلفین جزو محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری حین بازدید از شهر دبی، به‌خصوص در میان خانواده‌ها می‌باشد. شنا با دلفین‌ها در هر سنی که باشید، برایتان لذت‌بخش و هیجان‌انگیز خواهد بود. شما هم‌چنین می‌توانید در این خلیج، خوابیدن پشت دلفین‌ها و بازی‌کردن با این جانوران آبزی را نیز تجربه کنید؛ تجربه‌ای که مطمئناً در طول زندگی کمتر کسی پیش می‌آید.

افرادی که علاقه زیادی به دلفین‌ها دارند و هم‌چنین کودکانی که بازی با این جانوران دریایی می‌تواند برایشان بسیار جالب و به‌یادماندنی باشد، می‌توانند به مدت ۱۵ دقیقه، از نزدیک، دیدن این حیوانات شگفت‌انگیز را تجربه کنند.

ساعات فعالیت: ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر

هفتهٔ بعد و در بخش دوم این مقاله، شما را با ۱۵ تا از دیگر مکان‌های گردشگری محبوب و شناخته‌شدهٔ دبی آشنا خواهیم کرد. شما هم‌چنین می‌توانید با استفاده از این لینک به سایر مقالات گردشگری سایت دسترسی پیدا کنید.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

برچسب‌ها: ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید