استفاده از دیپ فیک برای اخراج هم تیمی های یک تشویق کننده - تکفارس 
استفاده از دیپ فیک برای اخراج هم تیمی های یک تشویق کننده - تکفارس 

استفاده از دیپ فیک برای اخراج هم تیمی های یک تشویق کننده

حامد شهرزاد
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - 17:14
police

مقامات ایالات متحده آمریکا بیان کردند که یک زن از منطقه پنسیلوانیا به طور ناشناس عکس‌ها و فیلم‌هایی به صورت دیپ فیک به مربی دخترش که یک تشویق کننده است فرستاد. این تصاویر از هم تیمی‌های دخترش بود که که در حالت برهنه، در حال نوشیدن الکل یا استعمال مواد مخدر بودند. او این تصاویر را فرستاد تا مربی آن‌ها را از تیم بیرون کند. طبق گفته دادستان، مقامات این کشور همچنین گزارش کرده‌اند که وی مطالب دستکاری شده را برای هم تیمی‌های دختر خود ارسال کرده و از پیام‌های متنی برای ترغیب آن‌ها به خودکشی برای آزار و اذیت آن‌ها استفاده کرده است.

دیپ فیک که از ترکیب واژه‌های دیپ لرنینگ به معنای یادگیری عمیق و فیک ببه معنای جعلی به وجود آمده است، نوعی رسانه تصویری است که در آن یک شخص در یک تصویر یا فیلم موجود با شکل شخص دیگری جایگزین می شود. البته همه ما می‌دانیم که اقدام به جعل محتوا یک موضوع جدید نیست، اما دیپ فیک از تکنیک‌های قدرتمند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای دستکاری یا تولید محتوای دیداری و شنیداری با پتانسیل بالا برای فریب استفاده می کند. روش های اصلی یادگیری ماشین که برای ایجاد دیپ فیک استفاده می شود، مبتنی بر یادگیری عمیق است و شامل آموزش معماری شبکه عصبی مولد، مانند رمزگذارهای خودکار یا شبکه های خصمانه تولیدی (GAN) است.

مقامات مسئول توانستند آی پی و شماره تلفن همراه فرد خاطی را به دست آورند

رافائلا اسپون، مادر ۵۰ ساله‌ای در باکس کانتری در پنسیلوانیا است که ادعا شده است که از عکس‌های شبکه‌های اجتماعی حداقل سه تشویق‌کننده استفاده کرده و با دستکاری عکس‌های آن‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های دروغینی که با نام دیپ فیک نیز شناخته می‌شوند، ایجاد کرده است. به گفته اداره پلیس هیل تاون، وی با سه‌اتهام آزار و اذیت آنلاین کودکان و سه‌اتهام آزار و اذیت دیگر روبرو است. سوابق دادگاه نشان می‌دهد که تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دختر خردسال اسپون (هویت وی فاش نشده است) از رفتار مادرش اطلاع داشته باشد.

مقامات محلی گفتند که در ماه ژوئیه، این افراد گزارشی را در مورد دریافت یک پیام کوتاه آزار دهنده از یک شماره ناشناس توسط یک نوجوان دریافت کردند. در این گزارش اعلام شد که بر اساس گزارش‌ها، به نظر می‌رسد تصاویر ارسالی برای این دختر و مربی تشویق وی بوده است که هم تیمی‌های این دختر را در حالت برهنه، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن نشان می‌دهد. در طول تحقیقات، قربانیان بیشتری حضور یافتند که همه اعضای یک تیم تشویقی بودند. بر اساس گزارش‌ها، برای برخی از دختران عکس‌هایی با لباس نامناسب که متن آن‌ها روی آن‌ها نوشته شده بود که آن‌ها در ساحل الکل می‌نوشند ارسال شده است.

پلیس برای جستجوی منبع خبر، چندین حکم در مورد این موضوع را اجرا کرد. براساس گزارش‌ها، پلیس توانست آی پی آدرس و تلفن همراه او را به دست آورد. وی هفته گذشته دستگیر شد و بعداً به شرط حضور در دادگاه اول در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ (۳۰ مارس) آزاد شد.

انگیزه‌های احتمالی پخش این دیپ فیک ها مشخص شده است

جورج راتل، پدر دختری که گفته می‌شود در اسپون قربانی شده است، گفت دخترش و دو قربانی دیگر با دختران اسپون دوست شده اند. وی معتقد است که این آزار و اذیت پس از اینکه او و همسرش به دخترش گفتند از معاشرت با دختر اسپون دست بکشد، به این دلیل که او نگران رفتار این دختر است، آغاز شد. همچنین، گفته می‌شود که مادر یکی از دخترهای تشویق‌کننده سعی در اخراج هم تیمی‌های دختر خود برای ارتقاء وضعیت فرزند خود بوده است.

او به خبرگزاری گفت:

من نمی‌دانم چه چیزی باعث رسیدن ما به این مرحله شده است. من به عنوان یک پدر، از این موضوع بسیار ناامید شده‌ام. این عکس دخترم در آنجا است، که کاملاً اشتباه و دروغین است.

در طول سال‌ها و با ادامه پیشرفت فن‌آوری پشتیبانی از دیپ فیک و گسترش دسترسی به برنامه‌های محبوب، رشد این برنامه امری خارق العاده بوده است. این امر منجر به افزایش استفاده مخرب و مشکلات حقوقی مرتبط با آن شده است. برخی از ایالت‌ها قوانینی وضع کرده اند که رسانه‌های ایجادشده با دیپ فیک را که انگیزه سیاسی دارند منع کرده و افرادی را که بدون رضایت آن‌ها پرتره دیگران توزیع می‌کنند مجازات می‌کند. پیش از این، ویدیوهای دیپ فیک زیادی از رئیس‌جمهور پیشین آمریکا یعنی دونالد ترامپ منتشر می‌شد که بسیار به واقعیت نزدیک بودند.

به طور کلی، فناوری دیپ فیک باعث ایجاد ویدیوهایی بسیار نزدیک به واقعیت و با مضامین مختلف شده است که می‌تواند زمینه‌ساز وقوع چنین جنایاتی شود. با وجود تصویب قوانین مختلف، هنوز هم مجازات بزرگی برای چنین تصاویری در نظر گرفته نشده است. در واقع، این مخاطبان هستند که در چنین مواقعی باید با هوشمندی با دیپ فیک برخورد کنند. با توجه به اینکه دیپ فیک از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند، باید منتظر بهبود بسیار بیشتر این فناوری در سال‌های آینده بود.

البته همه این موارد به معنی منع کلی چنین فناوری نیست چراکه فتوشاپ نیز قادر به تولید تصاویر بسیار واقع گرایانه است و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. در مورد استفاده از چنین ابزارهایی، ایجاد فرهنگ‌سازی مؤثر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید